اخبار و مقالات

فواید و عوارض قهوه گانودرما؛قهوه و قارچ گانودرما برای درمان بیماری‌ها مناسب است؟

فواید و عوارض قهوه گانودرما؛قهوه و قارچ گانودرما برای درمان بیماری‌ها گزینه مناسبی است؟

 

در یکی دو سال اخیر اسم قارچ گانودرما و قهوه قارچ گانودرما برای درمان و پیشگیری از انواع بیماری‌ها از دیابت گرفته آنفولانزا و سرماخوردگی، کبد چرب، زگیل تناسلی، پیسی، سرطان و پسوریازیس و اگزما و … بر سر زبان‌ها افتاده است. اما قارچ گانودرما و قهوه قارچ گانودرما چیست؟ در واقع سابقه خوردن قارچ گانودرما به پنج هزار سال قبل برمی‌گردد و در طب سنتی چینی به قارچ جاودانگی شهرت داشت. گانودرما هم دو هزار سال پیش وارد دسته نوشیدنی‌های طب سنتی چینی شد. چینی‌ها معتقد بودند از نظر مواد مغذی آنقدر غنی است که عمر انسان را طولانی می‌کند. اما آیا واقعا قارچ گانودرما و فواید قهوه گانودرما واقعیت دارد و برای درمان بیماری‌ها واقعا گزینه مناسبی است؟ آیا می‌دانید  گانودرما چه عوارض منفی برای بدن ممکن است داشته باشند؟ در این زمینه برخی فواید و عوارض قهوه و قارچ گانودرما برای درمان دیابت و سایر بیماری‌های جسمی و صحبت‌های رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت را هم در این باره در مجله قهوه ست بخوانید.

 

فواید قهوه گانودرما برای درمان انواع بیماری‌ها؛ تبلیغات اغواگرانه یا واقعیت؟

 

فواید و عوارض قهوه گانودرما؛ آیا گانودرما برای درمان زگیل تناسلی، کبد چرب، پسوریازیس و دیابت موثر است؟

 

گانودرما و دیابت، گانودرما و سرطان، گانودرما و پسوریازیس، گانودرما و درمان زگیل تناسلی، گانودرما و دیابت و سرطان و درمان فشار خون. این‌ها فقط بخشی از تبلیغات مطالبی است که روزانه در رسانه‌های مختلف در مورد فواید قهوه و قارچ گانودرما در درمان دیابت و پسوریازیس و زگیل تناسلی و … منتشر می‌شوند.

این در حالی است که به گفته دکتر کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت تبلغاتی واهی و اغواگرانه هستند. به گفته دکتر جهانپور،  قارچ گانودرما لوسیدوم یکی از موادی است که در صورت ناامیدی بیمار از درمان بیماری‌های سخت با داروهای شیمیایی برای او از سوی کسانی که دستی در طب سنتی دارند تجویز می‌شود. یک فرآورده غذایی یا طبیعی که توسط پزشکان و طبیبان سنتی در شرق آسیا هم از گدشته تجویز و استفاده می‌شده اما سطح شواهد و مدارک موجود از اثربخشی این قارچ و فرآورده های طبیعی مشتق از آن در سطح بالایی از نظر علمی نیست و در سطح insufficient evidence یا “شواهد ناکافی” قرار می‌گیرد. در واقع هنوز هیچ مطالعه علمی و نظام‌مند و دقیقی در مورد تاثیر مثبت و فواید قارچ و قهوه گانودرما برای درمان دیابت و پسوریازیس و زگیل تناسلی و حتی سرطان و فشار خون صورت نگرفته است. تمام شواهدی که در این زمینه وجود دارند صرفا این است که گانودرما لوسیدوم احتمالا می‌تواند به عنوان یک ضدتومور مفید باشد، وجود دارد اما این اطلاعات پراکنده است و برای اعلام نظر قطعی نیاز به مطالعاتی نظام‌مند وجود دارد.

طبق گفته‌های سخنگوی سازمان غذا و دارو تمام چیزی که از تحقیق و مطالعه بر روی قارچ گانودرما به دست آمده این است که گانودرما با افزایش درصد لنفوسیت‌های CD۳؛ CD۴ و CD۸ احتمالا می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. علاوه بر این سلول‌های کشنده (NK-cell) که وظیفه دفاع از بدن را در برابر عوامل بیگانه دارند نیز تا حدودی بدنبال مصرف این قارچ افزایش پیدا می‌کنند.

جالب است بدانید طبق تحقیقاتی ابتدایی که در این زمینه صورت گرفته قارچ و قهوه گانودرما شاید فقط بتوانند درد در نواحی مثل قفسه سینه و مواردی مثل تنگی نفس را کمتر کنند اما در کاهش دیابت نوع دو اصلا موثر نیستند.

 

آیا قهوه و قارچ گانودرما در درمان هپاتیت و کلسترول موثرند؟

 

گانودرما برای چی خوبه؟ قهوه و قارچ گانودرما هپاتیت و زگیل تناسلی و کبد چرب را درمان می‌کنند؟

 

پاسخ باز هم منفی است. طبق گفته‌های دکتر جهانپور تحقیقات ابتدایی که در این زمینه صورت گرفته نشان می‌دهند که مصرف نوع خاصی از محصولات این قارچ (Ganopoly) به مدت ۱۲ هفته می‌تواند مقداری از میزان ویروس هپاتیت B را در بدن کاهش دهد و به نظر می رسد احتمالا می‌تواند عملکرد کبدی را در افراد مبتلا به این بیماری تا حدودی بهبود بخشد. در مطالعات انجام شده، استفاده روزانه از عصاره قارچ گانودرما حتی به مدت ۱۲ هفته سطح کلسترول را در افرادی که فشار خون بالا و یا کلسترول بالا دارند، پایین نمی‌آورد.

به گفته سخنگوی سازمان غذا و دارو شواهد متناقضی در مورد اثرات قارچ گانودرما در فشار خون بالا نیز وجود دارد ولی تحقیقات اولیه نشان می دهد که استفاده روزانه از عصاره قارچ گانودرما به مدت ۱۲ هفته، فشار خون را در افرادی که دارای اندکی فشار خون بالا هستند، کاهش نمی دهد. با این حال، تحقیقات دیگری هست که نشان می‌دهد که مصرف قارچ گانودرما احتمالا تا حدودی در افرادی که مبتلا به فشار خون بالا از نوع شدید هستند تا حدی کاهش دهد.

 

قهوه و قارچ گانودرما واقعا انواع سرطان، عفونت‌های ویروسی و دردهای عصبی را بهبود

می‌بخشد؟

 

قهوه گانودرما برای چی خوبه؟ درمان زگیل تناسلی و کبد چرب و دیابت با قهوه قارچ گانودرما؟

 

واقعیت این است که مصرف قارچ گانودرما و خواص درمانی قهوه آن، واقعا تومورهای ریه را کاهش نمی‌دهد، ولی به نظر می‌رسد که عملکرد سیستم ایمنی و کیفیت زندگی افراد مبتلا به سرطان ریه را تا حدی بهبود می‌بخشد. فواید متعدد دیگری نیز برای این قارچ از قبیل تاثیر روی سایر سرطان‌ها، دردهای عصبی، سیستم ایمنی، عفونت های ویروسی مثل آنفولانزا و… گفته شده که برای رد یا اثبات آن نیاز به تحقیقات بیشتری است و شواهد کافی و علمی تا کنون در اختیار نیست.

مسئله اینجاست که مصرف قهوه گانودرما برای افراد علاوه بر این‌که تاثیر چندانی در درمان بیماری ندارد گاهی حتی با عوارضی هم همراه است. طبق آن‌چه که در این زمینه در سایت پزشکی healtyh eating منتشر شده مواردی مثل خشکی گلو، سرفه و حالت تهوع دیده شده است. علاوه بر این در افراد مبتلا به فشار خون یا دیابت که دارو مصرف می‌کنند یا به دلیل بیماری سرطان تحت معالجه شیمی درمانی هستند به دلیل واکنش منفی بدن بهتر است این قهوه با مشورت پزشک مصرف شود. همچنین بیماران قلبی و کسانی که داروی انعقاد خون مصرف می‌کنند حتما برای نوشیدن قهوه گانودرما باید با پزشک خود مشورت کنند.

علاوه بر این قهوه گانودرما مثل هر قهوه دیگری کافئین دارد و این مسئله برای کسانی که نسبت به کافئین بسیار حساس هستند ممکن است ایجاد مشکل کند. در این زمینه عوارضی مثل تپش قلب، بی‌حوصلگی و اضطراب هم گزارش شده است.

اگر استفاده از Ganoderma طولانی مدت شود و به شش ماه بکشد، شما ممکن است  به آرامی این عوارض جانبی منفی را متوجه شوید. زنان شیرده یا باردار باید قبل از نوشیدن در مورد عوارض جانبی آن برای نوزاد با پزشک خود مشورت کنند.

متن کامل صحبت‌های دکتر کیانوش جهانپور، رییس روابط عمومی وزارت بهداشت در مورد فهوه و قارچ گانودرما را در اینجا بخوانید.

محصولات پیشنهادی قهوه ست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *