اخبار و مقالات

خواص کافئین قهوه برای تقویت حافظه و مغز و درس واقعیت دارد؟شب امتحان قهوه بنوشیم؟

خواص کافئین قهوه برای تقویت حافظه و مغز و درس واقعیت دارد؟شب امتحان قهوه بخوریم؟

 

شما هم عادت دارید شب‌های امتحان و پروژه برای بیدار ماندن و مبارزه کردن با خواب قهوه بخورید؟ احتمالا دلیل شما برای قهوه خوردن در شب‌های امتحان و درس خواندن و مطالعه این است که قهوه کافئین دارد و خواب را از سر شما می‌پراند. اما می‌دانستید که خواص قهوه برای تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز هم اثبات شده است؟ در مقاله‌ای از سایت پزشکی verywell health در مجله قهوه ست به شما می‌گوییم خواص قهوه برای تقویت حافظه و مغز و درس خواندن واقعیت دارد یا نه و اصلا شب امتحان و برای درس خواندن قهوه بخوریم یا نخوریم.

خواص قهوه برای تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز و درس خواندن؛ محققان چه

می‌گویند؟

 

خواص کافئین قهوه برای تقویت حافظه و مغز واقعیت دارد؟شب امتحان قهوه بخوریم؟

 

طبق نتایج تحقیقی که در سال 2014 در دانشگاه جان هاپکینز منتشر شد، کافئین باعث بهبود حافظه می‌شود. این تحقیق بر روی 160 شرکت کننده زن و مرد انجام شد و در ابتدا تصاویری به آن‌ها داده شد تا به آن‌ها نگاه کنند. پنج دقیقه بعد به برخی از آن‌ها آن‌ها قرص کافئین 200 میلی گرم داده شد و به برخی دیگر قرص‌های جعلی که به قول معروف دارونما بودند. بیست و چهار ساعت بعد، شرکت کنندگان که قرص کافئین دریافت کرده بودند در مقایسه با افرادی که قرص دارونما دریافت کرده بودند تصاویر را بهتر به خاطر سپرده بودند. به گفته محققان، استفاده از قرص پس از نمایش تصاویر نشان می‌دهد که کافئین به جای این‌که تمرکز و توجه را بهبود ببخشد در واقع حافظه این افراد را تقویت کرده است.

طبق یافته‌های مجله Neuroscience وقتی افراد مسن‌تر کافئین مصرف می کنند، در مقایسه با کسانی که کافئین مصرف نکرده‌اند، بهبود قابل ملاحظه‌ای در کارکرد حافظه آن‌ها مشاهده می‌شود.

یک مطالعه دیگر در این زمینه روی زنبورها صورت گرفته است. زنبورهایی که کافئین مصرف کرده بودند نسبت به زنبورهایی که ساکارز مصرف کرده بودند، بیشتر عطر گل‌ها را به خاطر می‌آوردند. (البته سوالی که پیش می‌آید این است که آیا این مورد درباره انسان‌ها هم صدق می‌کند یا خیر.)

در یک مطالعه دیگر هم ترکیبی از کافئین و گلوکز را اندازه‌گیری کردند و مشخص شد که در هنگام تجویز همزمان، زمان واکنش شرکت کنندگان، حافظه کلامی و توجه (تمرکز) در مقایسه با کسانی که فقط کافئین یا گلوکز دریافت می کنند بیشتر از اشخاصی است که دارونما دریافت کرده‌اند. علاوه بر این کافئین می‌تواند حافظه مکانی ما را هم بهبود ببخشد و روی آن اثر مثبت بگذارد. یک مطالعه در این زمینه بر روی کسانی صورت گرفته که به طور منظم کافئین مصرف می‌کردند و گروهی دیگر که به طور منظم کافئین نمی‌خوردند. نتایج این تحقیق جالب بود. نتایج نشان داد که وقتی هر دو گروه کافئین مصرف می‌کردند، توانایی حفظ کردن نقشه (اندازه گیری حافظه مکانی در آن‌ها) بهبود پیدا می‌کند. جالب است بدانید ، افرادی که به صورت پیوسته و مداوم کافئین مصرف می‌کردند، نسبت به کسانی که به ندرت کافئین مصرف می‌کردند در زمینه بهبود حافظه مکانی در سطح پایین‌تری بودند.

فقط کافئین قهوه در تقویت حافظه و مغز و درس خواندن و مطالعه کردن نقش مثبت

دارد؟

 

خواص قهوه برای تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز و درس خواندن؛ محققان چه می‌گویند؟

 

در یک مطالعه دیگر که روی زنان بالای 65 سال مبتلا به بیماری قلبی عروقی انجام گرفت (در این افراد خطر  افت شناختی ناشی از زوال عقل بیشتر است) میزان مصرف کافئین در آن‌ها به فواصل منظم به مدت پنج سال اندازه‌گیری شد و ارزیابی شناختی به طور منظم انجام می‌گرفت. نتایج به دست آمده نشان می‌داد زنانی که میزان مصرف کافئین بالاتری داشته‌اند، (به ویژه کافئینی که از قهوه می‌گرفتند نه از از چای و نوشابه) در تست های شناختی بهتر از زنانی که کافئین کمتری مصرف کرده بودند، بهتر عمل می‌کنند.

کافئین نوشیدنی‌های انرژی‌زا هم برای تقویت حافظه و مغز و بهبود عملکرد درس

خواندن نقش دارد؟

 

کافئین نوشیدنی‌های انرژی‌زا هم برای تقویت حافظه و مغز و بهبود عملکرد درس خواندن نقش دارد؟

 

در مورد اثر کافئین روی افراد جوان و کافئین وضعیت از چه قرار است؟ برخی محققان تصمیم گرفتند روی این مسئله تحقیق کنند که آیا نوشیدنی‌های انرژی زا که حاوی مقادیر زیادی کافئین هستند باعث بهبود عملکرد شناختی می‌شوند یا خیر. این نوشیدنی‌ها خواب را می‌پرانند و باعث بیداری طولانی مدت می‌شوند. شرکت کنندگان (18-15 ساله) که نوشیدنی‌های انرژی‌زا مصرف می‌کردند در مقایسه با افرادی که داروی آرام‌بخش مصرف می‌کردند تفاوت معنی‌داری در عملکرد شناختی از خود نشان ندادند.

 

آدامس کافئین‌دار در تقویت حافظه موثر است؟

اگر برای تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز به جز نوشیدن قهوه به دنبال یک راه کم دردسرتر می‌گردید آدامس‌های گیاهی کافئین‌دار هم یک گزینه خوب و مناسب برای شما هستند.

 

آیا تاثیر کافئین بر حافظه افراد برونگرا تاثیر متفاوتی دارد؟

 

خواص کافئین قهوه برای تقویت حافظه و مغز و درس واقعیت دارد؟شب امتحان قهوه بخوریم؟

 

جالب است بدانید یک تحقیق دیگر در مورد تاثیر کافئین بر حافظه افراد برونگرا و درونگرا انجام شده است. در این تحقیق محققان دریافتند که کارکرد حافظه با مصرف کافئین در افرادی که برونگرا بودند تا حدود زیادی به میزان قابل توجهی بهبود پیدا کرد. یک تحقیق دیگر هم در این زمینه صورت گرفت و این بار روی افراد درونگرا دریافتند که یادآوری سریالی و بهبود حافظه در افراد درونگرا که کافئین مصرف کرده بودند تا حدود زیادی بهبود پیدا کرده است. علاوه بر این کافئین سرعت واکنش و توانایی دریافت اطلاعات جدید را هم در این افراد بهبود بخشیده بود.

خواص کافئین قهوه و کافئین برای تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز و درس خواندن؛

افسانه یا واقعیت؟

 

خواص کافئین قهوه برای تقویت حافظه و مغز واقعیت دارد؟شب امتحان قهوه بخوریم؟

 

با همه این تفاصیل مطالعات دیگری در مورد مزایای کافئین برای حافظه و بهبود عملکرد آن هم صورت گرفته که تا حدودی با اما و اگر همراه هستند. یک مطالعه در این زمینه که نتایج آن در ژورنال بیماری آلزایمر آمریکا منتشر شده است، تحقیقاتی را که تاکنون در مورد کافئین و شناخت انجام شده است را مورد بررسی قرار داده و نتیجه گرفته است که فواید کافئین به جای افزایش و بهبود عملکرد حافظه، محدود به افزایش متوسط تمرکز ، خلق و خو و افزایش میزان توجه است و بیشتر باعث بهبود این موارد می‌شود تا بهبود عملکرد حافظه.

 

نتیجه‌گیری

تحقیقات زیادی در مورد کافئین و تأثیر آن بر بهبود عملکرد حافظه و سایر فرآیندهای شناختی انجام شده است. نتایج به طور قابل توجهی متفاوت است، اما به نظر می‌رسد همه متفق‌القول بر این باورند که کافئین باعث افزایش عملکرد شناختی می‌شود. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که منبع کافئین مهم است، یعنی مهم است که این کافئین از قهوه باشد یا منابع دیگر اما برخی تحقیقات دیگر روی این مسئله تمرکز نمی‌کنند و اصرار ندارند.

و خلاصه این‌که در هر صورت احتیاط شرط عقل است. خواص کافئین قهوه برای بهبود عملکرد حافظه و مغز و درس خواندن و مطالعه کردن به این معنا نیست که می‌توانید مقدار فراوانی کافئین را بر اساس نتایج این تحقیقات وارد بدن کنید. برای برخی از افراد خطرات سلامتی حتی با کافئین پایین نیز وجود دارد و البته که مصرف مقادیر بسیار بالای کافئین احتمال آسیب به سلامتی شما را به همراه خواهد داشت.

محصولات پیشنهادی قهوه ست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *