آموزش

قهوه کمکس چیست؟طرز تهیه قهوه دمی با دستگاه کمکس+دمای آب و اندازه آسیاب

قهوه کمکس چیست؟طرز تهیه قهوه دمی با قهوه‌ساز کمکس+دمای آب و اندازه آسیاب قهوه

 

کمکس یک روش محبوب دم کردن قهوه با اصالتی آلمانی است. در واقع این روش که توسط یک شیمیدان آلمانی ابداع و دستگاه آن طراحی شد یک روش کامل دم‌آوری قهوه است که در آن قسمت بیشتر خواص قهوه خفظ می‌شود و به همین دلیل هم طعم قهوه کمکس یک طعم تقریبا کامل است. در واقع دم کردن قهوه با این روش یک قهوه کامل و خوش طعم به ما می‌دهد. اما طرز تهیه قهوه با روش کمکس به چه صورت است و دمای آب و اندازه آسیاب قهوه باید چه مقدار باشد؟ روش دم‌آوری و طرز تهیه قهوه دمی با دستگاه کمکس و سایر جزییات این روش را در مجله قهوه ست بخوانید.

 

طرز تهیه قهوه دمی با دستگاه قهوه‌ساز کمکس

 

قهوه کمکس چیست؟طرز تهیه قهوه دمی با قهوه‌ساز کمکس+دمای آب و اندازه آسیاب قهوه

 

در قدم اول برای دم‌آوری قهوه با دستگاه قهوه‌ساز کمکس پیشنهاد ما استفاده از کتری مخصوص ( gooseneck ) است. همان‌طور که در شکل زیر مشاهده می‌کنید داشتن گردن باریک قدرت کنترل بیشتری برای میزان آب ریخته شده و محل ریختن آب برای استفاده کننده دارد.

در مورد میزان برشتگی، اندازه آسیب دانه‌های قهوه و دمای آب مناسب توصیه می‌کنیم از دانه‌های قهوه ملایم تا متوسط برشته شده استفاده کنید .البته با توجه به ذائقه خود می توانید هر نوع قهوه‌ای را استفاده کنید چه برشته ملایم چه برشته زیاد . برای کسب بهترین نتیجه در زمان دم کردن دانه‌های قهوه را آسیاب کنید و درجه آسیاب مناسب متوسط به سمت درشت ( Medium  Coarse ) است.

  در این روش دم‌آوری قهوه نسبت قهوه به آب چیزی در حدود هجده تا بیست گرم قهوه برای سیصد گرم آب است. البته با توجه به نوع قهوه و درجه برشته شدن متغیر است. برای حصول نتیجه خوب به آب در حدود 93 درجه سانتی‌گراد نیاز است برای این منظور آب را به نقطه جوش برسانید و به مدت سی ثانیه آن را از شعله بردارید.

برای درست کردن قهوه ابتدا فیلتر را پس از تا کردن روی کمکس قرار دهید و فیلتر را با آب داغ آبکشی کنید. این امر به قرارگیری بهتر فیلتر داخل کمکس کمک کرده و همچنین طعم نامطبوع کاغذی فیلتر را از بین می‌برد. آب جمع شده در ظرف را دور بریزید.دقت کنید فیلتر تا شده یک قسمت سه لایه و یک قسمت تک لایه دارد. قسمت سه لایه را به سمت خروجی کمکس قرار دهید.

 

قهوه کمکس چیست؟طرز تهیه قهوه دمی با قهوه‌ساز کمکس+دمای آب و اندازه آسیاب قهوه

 

سپس قهوه آسیاب شده را درون فیلتر بریزید. برای شروع  ه عنوان قانون کلی دو برابر وزن قهوه آب داغ روی قهوه آسیاب شده بریزید و حدود سی تا چهل ثانیه منتظر باشید به عنوان مثال برای بیست گرم قهوه چهل گرم آب استفاده کنید. برای حصول نتیجه بهتر از ترازو استفاده کنید تا وزن دقیق قهوه و آب به دست بیاید. پس از اتمام این مرحله باقی مانده آب را به آرامی و با حرکات دورانی به قهوه اضافه کنید.

سعی کنید این فرایند را به گونه‌ای انجام دهید که وقتی ترازو عدد سیصد گرم را نشان می‌دهد تایمر به عدد دو دقیقه و سی ثانیه رسیده باشد. سعی کنید در مقادیر کم ولی مداوم آب را بریزید. استفاده از کتری مخصوص این امر را بسیار آسان می‌کند.

حالا اجازه دهید فرایند عصاره‌گیری انجام شود و قهوه عصاره گیری شده در ظرف یا لیوان جمع شود. زمانی که این عمل تمام شد تایمر عددی بین سه دقیقه تا سه دقیقه و سی ثانیه  را باید نشان دهد. اگر زمان شما در این بازه قرار نمی‌گیرد احتمالا درجه آسیاب مناسبی ندارید، پس آن را تنظیم کرده و دوباره امتحان کنید. اگر بیشتر از سه دقیقه و سی ثانیه  را نشان می‌دهد درجه آسیاب ریز است و بهتر است آن را درشت‌تر کنید و بر عکس.

پس از اتمام این مرحله فیلتر و تفاله قهوه را بردارید و دور بریزید. قهوه شما آماده است، بلافاصله آن را سرو کنید.

یادتان باشد نوع قهوه، درجه برشتگی، میزان آسیاب، درجه حرارت آب و زمان کلی دم کردن قهوه عواملی تاثیر گذار بر طعم قهوه هستند. با تغییر دادن آن‌ها به طعم دلخواه قهوه برسید.

 

آنچه برای دم کردن قهوه با دستگاه کمکس نیاز دارید:

 

قهوه کمکس چیست؟طرز تهیه قهوه دمی با قهوه‌ساز کمکس+دمای آب و اندازه آسیاب قهوه

قهوه برشته ملایم-متوسط (ترجیحا دانه قهوه هنگام دم کردن آسیاب شود)
Chemex (کِمِکس) به همراه فیلتر کاغذی مخصوص
آسیاب (اختیاری ولی توصیه می‌شود)
آب جوش در دمای 93 درجه سانتی‌گراد
ترازو ( اختیاری است ولی توصیه می‌شود )
تایمر
کتری مخصوص ( gooseneck )

محصولات پیشنهادی قهوه ست

۲ نظر در مورد “قهوه کمکس چیست؟طرز تهیه قهوه دمی با دستگاه کمکس+دمای آب و اندازه آسیاب

  1. donehoan گفت:

    با سلام و احترام
    امروز یک کمکس ۳ کاپ به دستم می رسد اما فیلتر آن را باید بعدا تهیه کنم چون فیلتر اصلی کمکس را فعلا پیدا نکرده ام.
    بعضی کانال های یوتیوب دیدم باریستا ها از فیلترهای پارچه ای که به شکل قیف دوخته شده اند استفاده می کنند. جدا از بحث به صرفه بودن به لحاظ پولی و اینها، خواستم سوال کنم آیا فیلتر پارچه ای می تواند به خوبی فیلتر کاغذی مخصوص کمکس عمل کند؟
    و سوال دوم این که آیا می توان از فیلترهای کاغذی قهوه فرانسه که از فیلترهای کاغذی اصلی کمکس نازک تر هستند استفاده نمود و در عین حال به نتایج یکسانی رسید یا اینکه فیلتر قهوه فرانسه اصولا مناسب کمکس نیست؟.

    1. مدیریت قهوه ست گفت:

      سلام. برای کمکس جها حصول بهترین نتیجه از فیلتر کاغذی مربوط به خود استفاده کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *