اخبار و مقالات

7 مورد از خواص جالب تفاله قهوه دَمی برای جوانسازی پوست و شوره سر

7 مورد از خواص جالب تفاله قهوه دَمی برای جوانسازی پوست و شوره سر

خواص بی‌نظیر قهوه برای سلامتی بدن به خاطر دارا بودن آنتی‌اکسیدان‌های فراوان و مواد غذایی مفید حالا دیگر بر کسی  پوشیده نیست. اما شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید نه تنها نوشیدن قهوه بلکه حتی تفاله قهوه‌ای که دم کرده‌اید هم خواص فراوانی برای بدن به خصوص پوست و مو و البته مواردی چون رشد و تقویت گیاهان و … دارد. واقعیت این است که فرقی ندارد قهوه‌تان را با چه روشی دم کرده‌اید؛ ترک، اسپرسو با دستگاه قهوه ساز یا در قهوه جوش روی گاز، در هر صورت تفاله‌های قهوه خواص فراوانی دارند. در مورد خواص جالب تفاله قهوه دَمی و 7 خاصیت بی‌نظیر این تفاله‌ها برای سلامت بدن از جمله جوانسازی پوست و مو و تقویت رشد گیاهان این مقاله مجله قهوه ست را حتما بخوانید.

1-تقویت و کمک به رشد گل و گیاه

7 مورد از خواص جالب قهوه دَمی برای جوانسازی پوست و از بین بردن شوره سر

این فقط ما نیستیم که قهوه دوست داریم این‌طور که از ظواهر امر برمی‌آید که گل و گیاه هم عاشق قهوه هستند، البته تفاله قهوه دَمی و به صورت خنک. یک روش تقویت گل و گیاه این است که بعد از خنک شدن تفاله‌های قهوه آن‌ها را پای گیاهان و درختان باغچه یا گلدان‌های آپارتمانی بریزید. این تفاله در واقع برای گیاهان حکم کود تقویت کننده دارد و سبب رشد بهتر و سرحال شدن آن‌ها می‌شود. در این میان برای گیاهانی مثل رز، صد تومانی و آزالیا که برای استفاده از کودهای شیمیایی اسیدی برای تقویت‌شان محدودیت وجود دارد تفاله قهوه همانند یک کود و کمپوست قوی و پرخاصیت حسابی سر حال‌شان می‌کند. دلیلش هم این است که تفاله قهوه سرشار از پتاسیم، منزیم و فسفر و مس است. از سوی دیگر بوی قهوه پای خاک گل و گیاه باعث می‌شود که حیواناتی مثل گربه‌ها که علاقه زیادی به خاک دارند پای گل و گیاه شما را نجورند و گود نکنند. چون این کار باعث ضعیف شدن ریشه گیاه می‌شود. اگر تفاله قهوه را با پوست پرتقال ترکیب کنید که دیگر نور علی نور می‌شود.

2-اسکراب دست، صورت و بدن

7 مورد از خواص جالب قهوه دَمی برای جوانسازی پوست و از بین بردن شوره سر

واقعیت این است که شرکت‌های تولید لوازم بهداشتی و آرایشی روز به روز بیشتر به استفاده از مواد طبیعی و ارگانیک در تولید محصولات خود علاقمند می‌شوند. برای مثال کمپانی مشهور تولید لوازم بهداشتی و آرایشی Lush از جمله شرکت‌های مشهور و خوش‌نام در این زمینه است. این شرکت در ترکیب برخی از محصولات زیبایی خاص خود از دانه قهوه عربیکا استفاده می‌کند. خواص بی‌نظیر کافئین موجود در قهوه تاثیر شگرفی بر سلامت و شفافیت پوست صورت و بدن دارد. بنابراین بد نیست بد از نوشیدن یک فنجان قهوه، از تفاله آن به عنوان اسکراب دست، صورت و بدن استفاده کنید. برای این کار بهتر است تفاله قهوه را با کمی آب گرم مخلوط کنید و آن را روی پوست بمالید. این اسکراب بی‌نظیر سلول‌های مرده را از پوست جدا می‌کنند و پوست خسته شما را شفاف و بشاش می‌کند.

3-با تفاله قهوه شومینه را تمیز کنید

7 مورد از خواص جالب قهوه دَمی برای جوانسازی پوست و از بین بردن شوره سر

تمیز کردن شومینه مساوی است با پخش شدن یک خروار دوده و سیاهی روی در و دیوار و سرامیک‌ها. برای این‌که دوده و سیاهی و خاکستر شومینه روی سطح، اسباب و اثاثیه منزل و لباس‌ها و حتی دهان و چشم‌ها و ریه جلوگیری کنید بهترین کار این است که تفاله مرطوب قهوه را روی سطح شومینه بریزید. بهتر است تمام سطح کف شومینه را با تفاله مرطوب قهوه بپوشانید و سپس شروع به تمیز کردن شومینه کنید. با این کار شومینه مثل روز اول تمیز و درخشان می‌شود و کثیف کاری هم نمی‌شود.

4-تفاله قهوه بوی بد یخچال را از بین می‌برد

7 مورد از خواص جالب قهوه دَمی برای جوانسازی پوست و از بین بردن شوره سر

معمولا بعد از مدتی استفاده و کار کردن، حتی یخچال نو هم از مواد غذایی مختلف بو می‌گیرد. بعضی غذاها هم بیشتر باعث جمع شدن بوهای آزاردهنده در یخچال می‌شوند. بوی یخچال روی کیفیت، بو و مزه مواد غذایی تاثیر می‌گذارد پس بهتر است هر چند وقت یک بار از یخچال بوزدایی کنید. جالب است بدانید یکی دیگر از خواص جالب تفاله قهوه دَمی از بین بردن بوی بد یخچال است. برای این کار بهتر است یک کاسه تفاله قهوه را یک شب تا صبح در یخچال بگذارید تا تمام بوهای نامطبوع یخچال را به خودش جذب کند. اگر تفاله قهوه ندارید یک کاسه قهوه تازه آسیاب شده را یک شب تا صبح در یخچال بگذارید و بوی نامطبوع یخچال را از بین ببرید.

از این نکته آموزشی متوجه یک نکته ظریف‌تر شدید، درست است؟ بله، شما نباید دانه قهوه یا قهوه آسیاب شده مورد استفاده‌تان را در یخچال نگهداری کنید، چون قهوه خیلی سریع انواع بو و رطوبت را به خودش می‌گیرد و کیفیت و بوی مطبوعش را از دست می‌دهد. یک نکته دیگر برای نگهداشتن بو و کیفیت قهوه‌ این است که قهوه آسیاب شده را در ظروف تیره مخصوص نگهداری قهوه و چای با درب وکیوم (بدون درز و منفذ برای ورود هوا) نگهداری کنید چون قهوه آسیاب شده نسبت به دانه قهوه قدرت جذب رطوبت بسیار بالایی دارد. برای نگهداری دانه قهوه هم بهترین روش استفاده از ظروف دربسته پلاستیکی، استیل یا سرامیکی است. شما می‌توانید دانه قهوه رست شده را در صورت نرسیدن گرما، نور و رطوبت تا یک ماه هم نگهداری کنید.

5-تمیز کردن ظرف و ظروف آشپزخانه

همه ما تقریبا می‌دانیم ظرف و ظروف و قابلمه‌های خیلی چرب و پر از لکه و غذاهای سوخته و چسبیده را چطور تمیز کنیم. اما بد نیست بدانید یکی از بهترین و کارآمدترین روش‌ها استفاده از تفاله قهوه برای تمیز کردن ظروف و قابلمه‌های خیلی چرب و چسبیده و باقی مانده غذای سوخته است. کافی است مقداری تفاله قهوه را کف ظرف بریزید و با اسکاچ یا اسفنج (برای ظروف تفلون و چدن) ظرف را بسابید و حسابی آن‌ها (به خصوص قابلمه و ماهیتابه فلزی) را برق بیندازید. علاوه بر این تفاله قهوه برای تمیز کردن و برق انداختن سینک فلزی ظرفشویی و گازهای فلزی هم بسیار موثر است.

6-از بین بردن آفات گیاهی

7 مورد از خواص جالب قهوه دَمی برای جوانسازی پوست و از بین بردن شوره سر و تقویت گل و گیاه

برخلاف اغلب افراد دنیا که عاشق نوشیدن قهوه هستند موجوداتی در روی کره خاکی زندگی می‌کنند که از قهوه بیزارند. برای مثال مورچه‌ها، حلزون‌ها و البته گربه‌ها. اگر در خانه یا باغچه مورچه دارید بهتر است جلوی لانه آن‌ها مقداری تفاله قهوه بریزید تا مورچه‌های کارگر تفاله‌ها را به خانه ببرند. این وسط چه اتفاقی می‌افتد؟ مورچه‌ها نسبت به کافئین بسیار حساس هستند و بوی قهوه مورچه‌های کارگر را گیج می‌کند و به این ترتیب کارآیی‌شان را از دست می‌دهند. بعد از چند هفته کاهش جمعیت مورچه‌ها حسابی چشمگیر است. علاوه بر این حلزون‌ها هم گاهی به عنوان آفت گل و گیاه به آن‌ها آسیب می‌رسانند. خاک باغچه یا گلدان را با تفاله قهوه دَمی مخلوط کنید تا مانعی بر سر راه رسیدن حلزون‌ها به گل و گیاه ایجاد کنید.

7-از بین بردن شوره سر و تقویت موها با تفاله قهوه

7 مورد از خواص جالب قهوه دَمی برای جوانسازی پوست و از بین بردن شوره سر

یکی دیگر از خواص جالب قهوه دَمی برای سلامت بدن تقویت و پرپشت کردن موهاست. در واقع کافئین یک ماده تقویت کننده عالی برای موهای شماست. در سال‌های اخیر هم کافئین تبدیل به یک ماده اصلی در ترکیب مواد بهداشتی و آرایشی و تقویتی پوست و مو شده است. علاوه بر خاصیت کافئین قهوه در جوانسازی پوست، این ماده شگفت‌انگیر در ترکیب شامپوهای حاوی کافئین سبب شفافیت، تقویت و درخشش موها می‌شود. به جز شامپوهای حاوی کافئین، می‌توانید از یک مشت تفاله قهوه هم برای تقویت و درخشش موهای خود استفاده کنید. یک مشت تفاله قهوه را با کمی آب گرم مخلوط کنید و پوست سر، ریشه و ساقه موها را با آن ماساژ دهید. تفاله قهوه علاوه بر تقویت پوست سر و ریشه و ساقه موها، شوره سر را هم از بین می‌برد.

محصولات پیشنهادی قهوه ست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *