آموزش, اخبار و مقالات, قهوه

مشکلات رایج دستگاه قهوه ساز و عیب یابی آن ها

مشکلات رایج دستگاه قهوه ساز و عیب یابی آن ها

مشکلات رایج دستگاه قهوه ساز و عیب یابی آن ها

امروزه یکی از لوازم خانگی پرکاربرد در آشپزخانه ها دستگاه قهوه ساز است. هرگونه مشکلی در این دستگاه عملکرد آن را دچار اختلال می کند و باعث دردسر برای شما می شود. در این مقاله در مورد مشکلات رایج دستگاه قهوه ساز و نحوه عیب یابی آن ها با شما صحبت می کنیم تا بتوانید از این دستگاه های پرکاربرد بهتر استفاده کنید.

 

مشکلات رایج قهوه ساز

دستگاه قهوه ساز مانند هر وسیله برقی دیگری احتمال دارد دچار ایراد یا خرابی شود، بنابراین اگر شما علت این خرابی را پیدا کنید به راحتی می توانید آن را رفع کنید. رایج ترین مشکلات دستگاه قهوه ساز شامل موارد زیر هستند:

۱-روشن نشدن دستگاه قهوه ساز

۲-داغ نماندن قهوه

۳-جوشیدن قهوه

۴-گرم نکردن آب

۵-تلخ شدن قهوه

۶-خارج نشدن نوشیدنی از دستگاه قهوه ساز با وجود روشن بودن پمپ

عیب یابی مشکلات رایج دستگاه قهوه ساز

در این قسمت عیب یابی مشکلات رایج دستگاه قهوه ساز را یک به یک برای شما بررسی خواهیم کرد.

۱- روشن نشدن دستگاه قهوه ساز از مشکلات رایج قهوه ساز

روشن نشدن دستگاه قهوه ساز که یکی از مشکلات رایج این دستگاه است ممکن است به دلیل موارد زیر اتفاق افتاده باشد.

خراب شدن دوشاخه و کابل یا برق نداشتن پریز

دستگاه قهوه ساز ممکن است مثل هر وسیله دیگری روشن نشود اما باید علت این مشکل را پیدا کنید و آن را برطرف کنید. یکی از رایج ترین دلایل روشن نشدن دستگاه قهوه ساز خراب بودن کابل و دوشاخه و یا نداشتن برق پریز است. در صورتی که کابل پارگی داشته باشد و یا دوشاخه اتصالی داشته باشد در این صورت دستگاه قهوه ساز روشن نمی شود.

خراب شدن برد کنترل و المنت

خراب شدن برد کنترل و المنت یکی دیگر از مشکلات رایج دستگاه قهوه ساز است. المنت حرارتی با عبور دادن جریان برق و تبدیل کردن آن به گرما باعث میشود دستگاه قهوه ساز شروع به کار کند و قهوه به نقطه جوش برسد. بنابراین در صورت قطع شدن اتصالات المنت و یا وجود شکاف در آن جریان برق در آن عبور نمی کند و در نتیجه المنت گرما تولید نمی کند و قهوه به جوش نمی آید.

یکی دیگر از دلایل روشن نشدن دستگاه قهوه ساز اتصالی یا معیوب بودن مدار کنترل یا زمان سنج است. چنانچه مشکل قهوه ساز، المنت، پریز برق، دوشاخه یا کابل نبود در این صورت باید مدار کنترل را بررسی کنید.

راهکار

در صورت روشن نشدن دستگاه قهوه ساز برای عیب یابی، قطعات را بررسی و سپس تعمیر کنید.

  • بررسی دوشاخه، کابل و جریان برق پریز با استفاده از مولتی متر و در صورت مشاهده پارگی در کابل باید بلافاصله کابل را تعویض کنید.
  • جریان برق المنت را با استفاده از مولتی متر تست کنید.
  • مدار کنترل یا زمان سنج را بررسی کنید و در صورت خرابی توسط تعمیرکار ماهر، تعمیر شود.

۲- داغ نماندن قهوه یکی از مشکلات رایج دستگاه قهوه ساز

دستگاه قهوه ساز با کمک المنت، باعث می شود تا قهوه درون قهوه ساز داغ بماند و مانع از جوشیدن یا سرد شدن آن می شود. بنابراین اگر المنت گرم نگهدارنده دچار خرابی شود، در این هنگام قهوه سرد می شود. از دلایل خراب شدن المنت گرم نگهدارنده می توان به آسیب به بدنه یا شکستگی، قطع شدن مدار برق و اتصالی آن اشاره کرد.

راهکار

در صورت خراب شدن المنت گرم نگهدارنده باید آن را تعویض کنید.

  • در صورت قطع شدن اتصالات المنت دوباره آن را به مدار بازگردانید.
  • با استفاده از مولتی متر جریان الکتریکی را در مدار بررسی کنید.
  • در صورت وجود شکاف بر روی بدنه المنت یا شکسته بودن قسمتی از المنت، حتما آن را تعویض کنید.

۳- جوشیدن قهوه از دیگر مشکلات رایج دستگاه قهوه ساز

جوشیدن بیش از اندازه قهوه یکی دیگر از مشکلات رایج دستگاه قهوه ساز است و دلیل آن رسوب سوپاپ یا خراب بودن ترموستات است چرا که ترموستات نقش بسیار مهمی در کنترل دما دارد بنابراین خرابی ترموستات باعث می شود که نتواند دما را به درستی کنترل کند و در این صورت دما بیشتر از حد معمول بالا می رود.

رسوب سوپاپ یکی دیگر از دلایل جوشیدن قهوه است. اگر سوپاپ دستگاه قهوه ساز انسداد یا گرفتگی داشته باشد باعث ایجاد اختلال در فرآیند دم کردن قهوه می شود.

راهکار

در صورت جوشیدن قهوه باید ترموستات و سوپاپ را به دقت بررسی و در صورت نیاز تعمیر کنید‌.

  • بیش از هرکاری ترموستات را تنظیم نمایید، اگر با تنظیم کردن ترموستات، مشکل جوشیدن قهوه رفع نشد، در این صورت در عملکرد ترموستات نقص ایجاد شده و باید آن را تعویض کنید.
  • اما در مورد سوپاپ می توانید آن را از دستگاه خارج کنید و سپس تمیز کنید. فقط در صورتی سوپاپ را تعویض کنید که در آن خمیدگی یا شکستگی مشاهده شود.

۴- گرم نکردن آب

اولین دلیل گرم نشدن آب درون دستگاه قهوه ساز، اتصال در دوشاخه یا کابل و نوسانات برق خانه است. بر همین اساس اگر دستگاه قهوه ساز آب را گرم نکرد، باید از وجود جریان برق در آن اطمینان حاصل کنید. البته علت دیگر گرم نکردن آب درون دستگاه قهوه ساز، مشکل در المنت آن است.

راهکار

در صورت گرم نکردن آب باید دوشاخه، کابل، نوسانات برق و هم چنین المنت را بررسی و سپس تعمیر کنید.

  • اگر مشکل جریان برق پریز بود، دستگاه قهوه ساز را با یک پریز دیگر امتحان کنید.
  • دوشاخه و کابل دستگاه را به دقت بررسی کنید و در صورت مشاهده هرگونه خرابی آن را تعویض کنید.
  • با استفاده از یک مولتی متر از جریان برق در المنت اطمینان حاصل کنید، اگر جریان برق به المنت می رسد ولی باعث تولید حرارت نمی شود در این صورت مشکل از المنت است و باید تعویض شود.

۵- تلخ شدن قهوه

علت تلخ شدن قهوه این است که وقت آن رسیده که باید دستگاه را تمیز کنید. با تمیز کردن اصولی و دوره ای می توانید این مشکل را به آسانی در قهوه ساز رفع کنید. البته حجم فنجان و مقدار زیاد قهوه نیز از دیگر دلایل تلخ شدن قهوه هستند.

راهکار

در صورت تلخ شدن قهوه دستگاه را تمیز کنید، همچنین در هنگام دم کردن قهوه مقدار قهوه و حجم فنجان را نیز در نظر بگیرید.

  • برای تمیز کردن دستگاه قهوه ساز کافیست فیلتر و قطعات داخلی را خارج کنید و از مواد شوینده مناسب، جوش شیرین یا سرکه استفاده کنید‌.
  • برای رسوب زدایی دستگاه مقداری جوش شیرین و سرکه مخلوط کنید و با آب به درون مخزن قهوه ساز بریزید تا به جوش بیاید و پس از گذشت نیم ساعت مخزن را با استفاده از یک اسفنج مناسب تمیز کنید.

۶- خارج نشدن نوشیدنی از دستگاه قهوه ساز با وجود روشن بودن پمپ

یکی از دلایل مهم خارج نشدن قهوه با وجود روشن بودن پمپ، نبود آب درون مخزن است. اگر به هر دلیلی درون مخزن دستگاه قهوه ساز آب وجود نداشته باشد، قهوه از دستگاه خارج نمی شود. دلیل دیگر خارج نشدن قهوه از دستگاه قهوه ساز، رسوب قهوه است. زمانی که برای مدت طولانی از قهوه ساز استفاده نشود در این صورت قهوه رسوب می کند و باعث مسدود شدن مسیر خروجی دستگاه قهوه ساز می شود.

راهکار

در صورت خارج نشون نوشیدنی از دستگاه قهوه ساز ابتدا از وجود آب در مخزن دستگاه اطمینان پیدا کنید و سپس مراحل زیر را بررسی کنید.

  • مخزن دستگاه را بررسی کنید.
  • در صورت وصل بودن مخزن دستگاه به آب شهری، از باز بودن منبع کاملا مطمئن شوید.
  • رسوب قهوه و آهک را در بدنه دستگاه بررسی کنید.

جمع بندی

استفاده غلط از دستگاه قهوه ساز باعث رسیدن بیش از حد حرارت به المنت و در نتیجه خرابی آن می شود. سعی کنید از دستگاه قهوه ساز برای تهیه مقدار زیادی نوشیدنی استفاده نکنید و هر چند وقت یک بار قطعات آن را بررسی کنید و بدنه، فیلتر و سوپاپ آن را تمیز کنید. در این مقاله مشکلات رایج دستگاه قهوه ساز و عیب یابی آن ها را با هم مرور کردیم، امیدواریم با مطالعه این راهنما بتوانید مشکل دستگاه قهوه ساز را تشخیص داده و آن را برطرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *