قهوه

بهترین زمان نوشیدن قهوه

بهترین زمان نوشیدن قهوه

بهترین زمان نوشیدن قهوه

بهترین زمان برای نوشیدن قهوه چه زمانی است؟ اکثر ما عادت داریم روزمان را با یک فنجان قهوه شروع کنیم. با این حال، نوشیدن قهوه در ساعات اولیه صبح یا ساعات آخر شب نتایج مطلوبی را برای بدن انسان به همراه ندارد. پس چه ساعتی از روز بهترین زمان نوشیدن قهوه است تا از تمام فواید قهوه برای سلامتی استفاده کنید؟

بهترین زمان برای نوشیدن قهوه چه زمانی است؟

متخصصین معتقدند برای نوشیدن قهوه بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب یا با معده خالی عجله نکنید. بهترین زمان نوشیدن اولین فنجان قهوه در روز طبق توصیه متخصصان تغذیه از ساعت 9 تا 11 صبح است. در این زمان، تاثیر قهوه در افزایش هوشیاری، تامین انرژی و جلوگیری از حالت تهوع به حداکثر می رسد.

کورتیزول، یکی از هورمون های موجود در بدن است که مسئول ایجاد استرس است. سطح این هورمون در هنگام بیدار شدن از خواب بالاتر است. اگر صبح زود قهوه بنوشید، غلظت این هورمون افزایش می یابد و می تواند باعث بی قراری و استرس شما شود.

مصرف دیرهنگام قهوه نیز برای بدن مفید نیست. زیرا می تواند کیفیت خواب را تحت تاثیر قرار دهد و همچنین عوارض جانبی ناخواسته زیادی ایجاد کند. نداشتن خواب کافی با بسیاری از مشکلات از جمله بیماری قلبی، بیماری کلیوی، فشار خون بالا، دیابت و چاقی مرتبط است.

به گفته پروفسور گرگوری مارکوس، متخصص قلب و عروق در دانشگاه کالیفرنیا، تأثیر کافئین بر خواب به میزان متابولیسم کافئین بدن بستگی دارد. او معتقد است که دفع کافئین از بدن می تواند تا 10 ساعت طول بکشد.

دکتر دیردره کانروی، متخصص خواب در دانشگاه میشیگان نیز در خصوص بهترین زمان نوشیدن قهوه گفت: “حساسیت به میزان کافئین دریافتی در بدن هر فرد متفاوت است. بدن افرادی که به طور منظم نوشیدنی های کافئین دار مصرف می کنند نیز پاسخ متفاوتی به کافئین خواهد داشت. اما به طور کلی، افرادی که به طور منظم الکل نمی نوشند بهتر است، آخرین فنجان قهوه خود را حدودا 8 ساعت قبل از خواب بنوشند. پس برای افرادی که عادت دارند ساعت 10 شب به رختخواب بروند، بهترین زمان نوشیدن آخرین فنجان قهوه حدود ساعت 2 بعد از ظهر است.

 

کافئین چگونه در بدن عمل می کند؟

برای اینکه بدانید بهترین زمان نوشیدن قهوه چه زمانی است باید با نحوه عملکرد کافئین در بدن آشنا شوید. نکته مهم این است که اثر کافئین بر بدن با گذشت زمان تغییر می کند و در بازه زمانی 10 دقیقه تا 6 ساعت پس از نوشیدن قهوه، به بیشترین حد خود می رسد.

 

در 10 دقیقه اول

هنگامی که بدن اولین دوز قهوه را دریافت می کند، کافئین شروع به مخلوط شدن در خون می کند که باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون می شود.

 

20 دقیقه بعد

در این مدت پس از نوشیدن قهوه، می توانید چشمان خود را بیدار نگه دارید، از خواب آلودگی خلاص شوید و تمرکز بیشتری داشته باشید. همچنین در تصمیم گیری و رسیدگی به مشکلات احساس راحتی بیشتری می کنید. به لطف فرآیند اثر کافئین روی گیرنده های آدنوزین مغز، در این زمان احساس خستگی نمی کنید.

 

30 دقیقه بعد

در این مرحله، بدن شما شروع به تولید آدرنالین بیشتری کرده است. درنتیجه، مردمک های شما گشاد شده و تصویر ثبت شده در چشمان شما واضح تر می شود.

 

40 دقیقه بعد

سطح سروتونین در بدن نیز شروع به افزایش می کند و به بهبود عملکرد نورون های حرکتی کمک می کند و به آنها کمک می کند، پایدارتر کار کنند. در عین حال، به افزایش قدرت عضلات نیز کمک می کند.

 

4 ساعت بعد

حدود ۴ ساعت پس از نوشیدن قهوه، سلول ها آزاد شدن انرژی را سرعت می بخشند. حتی اگر هیچ حرکتی نکنید، بدن شما شروع به تجزیه چربی می کند. کافئین همچنین باعث تحریک و افزایش تولید اسید معده می شود.

 

6 ساعت بعد

کافئین موجود در قهوه دارای اثر ادرارآور است که موجب می شود بدن شما علاوه بر آب، برخی ویتامین ها و مواد معدنی ضروری را نیز از دست بدهد. این روند می تواند منجر به اختلالات خفیف در متابولیسم کلسیم شود.

 

با توجه به این توضیحات، مطالعات اخیر، بهترین زمان نوشیدن اولین فنجان قهوه روز را برای اینکه هوشیار بمانید، انرژی بیشتری داشته باشید و عوارض جانبی را محدود کنید، بین ساعت 9 تا 11 صبح تعیین کرده اند.

 

بهترین زمان نوشیدن قهوه طبق  گزارش ساینس

بخشی از مغز شما به نام  SCN ، کورتیزول (معروف به هورمون استرس) را کنترل می کند، که در صورت افزایش، باعث می شود احساس هوشیاری کنید و در صورت کاهش، موجب می شود احساس خواب آلودگی در شما ایجاد شود، درست مثل کافئین.

SCN طبق ریتم خواب معمول شما کورتیزول ترشح می کند، یک چرخه 24 ساعته که برای هرکسی کمی متفاوت است.

به گفته استیون ال. میلر، عصب شناس ، محقق فوق دکترا در دانشکده پزشکی Geisel در دارتموث، نوشیدن قهوه در زمانی که SCN شما از قبل مقدار زیادی کورتیزول ترشح کرده، اثرات مثبت آن را محدود می کند، زیرا شما از قبل “هوشیار و پرانرژی” شده اید.

به عبارت دیگر قهوه + کورتیزول = استرس اضافی (که برای سلامتی شما مضر است).

در عوض، اگر زمانی که سطح کورتیزول شما پایین است قهوه بنوشید، خلق و خو و سطح انرژی شما را بهینه می کند تا بتوانید کارهای بیشتری انجام دهید بدون اینکه دچار استرس شوید.

برای یک فرد معمولی (یعنی افرادی که در ساعت 6:30 صبح یا همین حدود بیدار می شوند)، سطح کورتیزول در ساعات زیر به اوج خود می رسد:

  • 8 الی 9 صبح
  • 12 تا 1 بعد از ظهر، و
  • از ساعت 5:30 الی 18:30

برای افرادی که صبح ها خیلی زودتر بیدار می شوند (مثل تیم کوک، مدیر عامل اپل، که در ساعت 3:45 صبح برمی خیزد)، این اعداد را با حدود سه ساعت به عقب تنظیم کرد. برای کسانی که تا دیرتر از خواب بیدار می شوند مانند الکسیس اوهانیان، یکی از بنیانگذاران Reddit، که در ساعت 10 صبح برمی خیزد، این اعداد را حدود سه ساعت به جلو تنظیم ببرید.

بنابراین، با توجه به این چرخه (مطابق با ریتم معجول خواب شما)، بهترین زمان برای نوشیدن اولین فنجان قهوه چه زمانی است؟

خوب، از آنجایی که سطح کورتیزول از لحظه بلند شدن از رختخواب شروع به افزایش می کند، اگر اولین فنجان قهوه خود را در وعده صبحانه بنوشید، از مزایای کامل آن بهره نخواهید برد و ممکن است استرس غیرضروری در بدن ایجاد کنید.

به طور مشابه، اگر برای اولین فنجان خود تا ناهار صبر می کنید، زمانی که سطح کورتیزول شما بالا است آن را می نوشید و در نتیجه اثربخشی آن را محدود می کنید.

اگرچه کورتیزول شما در بعدازظهر کاهش می‌یابد، نوشیدن قهوه ایده خوبی نیست، زیرا  طبق WebMD ، کافئین تا 12 ساعت در بدن شما باقی می‌ماند و می‌تواند به ایجاد بی‌خوابی و استرس بیش از حد کمک کند که یک خطر بزرگ برای سلامتی انسان است. نوشیدن قهوه در عصر (اگرچه قهوه بدون کافئین احتمالا مشکلی ندارد)، نیز همین اثرات را دارد.

بنابراین، بهترین زمان نوشیدن قهوه کافئین دار برای افراد معمولی (کسانی که حدود ۶.۳۰ صبح از خواب بیدار می شوند) بین ساعت 9:30 تا 11:30 صبح است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *