اخبار و مقالات

آیا نوشیدن قهوه ریسک ابتلا به کیست و سرطان سینه را کاهش می‌دهد؟

آیا نوشیدن قهوه ریسک ابتلا به کیست و سرطان سینه را کاهش می‌دهد؟

 

آیا قهوه برای سرطان سینه یک نوشیدنی خوب و مفید است؟ در حالی که سوالات بیشماری در این زمینه وجود دارد که پاسخی برای آن‌ها هنوز پیدا نشده اما برای کم کردن ریسک کیست سینه و سرطان سینه در زنان با نوشیدن قهوه نیاز به مطالعه بیشتری روی تعداد بیشتری از زنان است. به هر حال سرطان سینه حالا یکی از شایع‌ترین امراض و دلایل مرگ و میر در اغلب جوامع پیشرفته و در حال توسعه است و تحقیق در مورد بهترین غذاها برای درمان و کم کردن ریسک سرطان سینه هنوز هم در حال انجام است. در این مقاله از سایت Very well health می‌خواهیم به شما بگوییم آیا قهوه برای کاهش ریسک و درمان کیست و سرطان سینه مفید است یا خیر.

قهوه و کاهش ریسک کیست و سرطان سینه

 

آیا نوشیدن قهوه ریسک ابتلا به کیست و سرطان سینه را کاهش می‌دهد؟

 

مصرف کافئین در چند مطالعه با کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان همراه بوده، اگرچه نتایج در برخی موارد متناقض بوده است. علاوه بر این دلیل پیوند احتمالی و همچنین زمان مناسب و میزان مصرف کافئین که به طور بالقوه می‌تواند در سرطان پستان تأثیر بگذارد هنوز مشخص نیست.

یک گروه از محققان ایتالیایی که 21 مطالعه در مورد این موضوع را مورد بررسی قرار دادند به این نتیجه رسیدند که آنها نمی‌توانند رابطه‌ای بین مصرف کافئین و سرطان پستان پیدا کنند. اما وقتی آن‌ها زیرمجموعه کوچکی از داده‌ها را بررسی کردند، گزارش دادند که چهار فنجان قهوه در روز با کاهش 10 درصدی خطر سرطان سینه همراه است.

یک مطالعه سوئدی هم این مسئله را تایید و تاکید می‌کند: مصرف قهوه با کاهش احتمال ابتلا به سرطان پستان در زنان یائسه همراه است. زنانی که روزانه سه تا چهار فنجان قهوه مصرف می‌کردند، نسبت به زنانی که دو فنجان قهوه در روز یا کمتر مصرف می‌نوشیدند از ریسک پایین‌تری برای ابتلا به سرطان پستان برخوردارند. زنانی هم که روزانه پنج یا بیشتر فنجان قهوه میل می‌کنند حتی میزان کمتری احتمال دارد که به سرطان پستان مبتلا شوند.

در یک آزمایش بزرگ چند ملیتی که روی تعداد زیادی زنان از ملیت‌های مختلف انجام گرفت مشخص شد که مصرف بالاتر قهوه کافئین‌دار می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنان یائسه تا حد بسیار زیادی کاهش دهد.

 

نتایج متناقض

 

آیا نوشیدن قهوه ریسک ابتلا به کیست و سرطان سینه را کاهش می‌دهد؟

 

در حالی که تحقیقات بالا نقش کافئین قهوه را در کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان قابل می‌داند، اما هنوز هم رابطه بین کافئین و سرطان پستان پیچیده و نامشخص است. نتیجه گیری‌های متناقض فقط باعث می‌شود اطلاعات بیشتری درباره این موضوع به دست بیاید.

 

برای مثال در مطالعه محققان سوئدی مشخص شد که ریسک ابتلا به سرطان پستان در زنان یائسه‌ای که قهوه مصرف می‌کنند کمتر است. همچنین مصرف کافئین چای با افزایش ریسک سرطان پستان همراه است هر چند دلیل آن نامشخص است. البته نتایج آن آزمایش چند ملیتی هیچ ارتباطی بین چای (یا قهوه بدون کافئین) و سرطان پستان قبل یا بعد از یائسگی را نشان نداده است.

تحقیقات در این زمینه ادامه دارد اما بد نیست بدانید که برخی غذاها و نوشیدنی‌ها جنبه‌های دیگری دارند که ممکن است با یکدیگر یا به تنهایی خطر ابتلا به سرطان را تحت تأثیر قرار دهند.

علاوه بر این، یک آزمایش متمرکز در چند مرکز تحقیقاتی نشان داد که تأثیر بالقوه مفید قهوه روی سرطان پستان باید در مورد زنان یائسه که از هورمون درمانی استفاده می کنند با احتیاط بیشتری مورد بحث و تحقیق قرار بگیرد.

محققان دریافتند که زنان یائسه که بیش از چهار فنجان قهوه در روز مصرف می‌کنند، در مقایسه با زنانی که کمتر از هفت فنجان قهوه در هفته مصرف می‌کردند، تا 16 درصد خطر ابتلا به سرطان پستان در آن‌ها کاهش پیدا کرده است. با این حال، زنانی که از هورمون درمانی در دوران یائسگی استفاده می‌کردند و بیش از چهار فنجان قهوه در روز مصرف می‌کردند، در مقایسه با زنانی که کمتر از هفت فنجان در هفته مصرف می‌کردند، 22٪ بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پستان قرار گرفته بودند.

 

نتایج در مورد انواع روش‌های دم‌آوری قهوه هم متناقض است

 

آیا نوشیدن قهوه ریسک ابتلا به کیست و سرطان سینه را کاهش می‌دهد؟

 

نه تنها سؤال در مورد تأثیر قهوه در خطر سرطان پستان با توجه به فاکتور سن، وضعیت یائسگی و موارد دیگر متفاوت است بلکه انواع روش آماده کردن و دم‌آوری قهوه هم متغیر دیگری را اضافه می‌کند. یک مطالعه در سال 2019 روی زنان چینی در هنگ کنگ صورت گرفت و نتایج نشان داد که روش دم‌آوری قهوه با خطر کلی سرطان سینه ارتباطی ندارد. اما به طور متوسط، زنانی که قهوه دم‌آوری شده می‌نوشند 52 درصد کمتر از زنان دیگر در معرض ابتلا به سرطان پستان هستند. در مقابل، افرادی که قهوه فوری می‌نوشند، 50٪ بیشتر از سایر افراد ممکن است در معرض ابتلا به سرطان پستان باشند.

از سوی دیگر همان‌طور که تهیه صحیح چای سبز برای به دست آوردن خواص درمانی موجود در آن ضروری است، نحوه تهیه قهوه می‌تواند به راحتی روی مواد مغذی (یا سرطان‌زا) موجود در آن هم تأثیر بگذارد.

در رابطه بین قهوه و سرطان پستان عوامل زیادی در این زمینه وجود دارد. هورمون درمانی و سایر عوامل نسبت به قهوه نقش به مراتب‌تری پر رنگ‌تری در خطر ابتلا به سرطان پستان بازی می‌کنند.

 

کافئین به عنوان یک درمان برای سرطان پستان

 

آیا نوشیدن قهوه و چای سبز ریسک ابتلا به کیست و سرطان سینه را کاهش می‌دهد؟

 

اعتقاد کلی بر این است که کافئین عملکرد آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد. آنتی اکسیدان‌ها با اکسیداسیون مقابله می‌کنند، یک فرایند شیمیایی که منجر به سرطان و بیماری‌های قلبی می‌شود. التهاب باعث تشدید بیماری از جمله سرطان می‌شود. به همین دلایل، کافئین به عنوان یک درمان احتمالی برای سرطان پستان در نظر گرفته شده است.

در همین زمینه « Guaraná»، یک ماده غذایی سرشار از کافئین در آزمایشگاه مورد بررسی قرار گرفت و نتایج نشان داد که کافئین موجود در آن رشد سلول‌های سرطانی پستان را بدون تأثیر در سلول‌های طبیعی متوقف می‌کند.

در یک آزمایش آزمایشگاهی دیگری هم پاسخ سلول‌های سرطانی به کافئین مورد ارزیابی قرار گرفت. محققان دریافتند که رشد سلولی در نمونه‌های گیرنده استروژن (ER) و گیرنده استروژن منفی (ER-) سرکوب می‌شود. آنها همچنین خاطر‌نشان کردند زنانی که مقادیر زیادی کافئین مصرف کرده و برای پیشگیری از سرطان پستان با تاموکسیفن تحت درمان قرار گرفتند، احتمال ابتلا به این بیماری در آن‌ها کاهش یافته است. محققان بر این عقیده‌اند که کافئین می‌تواند زنان را نسبت به اثرات مفید دارو حساس‌تر کند.

از آنجایی که یافته‌های آزمایشگاهی هنگام آزمایش بر روی انسان ها نتایج یکسانی ندارند، اثرات کافئین بر سلول‌های سرطانی پستان قبل از این‌که به عنوان درمان سرطان پستان پذیرفته شود  باید در انسان تکرار شود. تا زمانی که اطلاعات در این زمینه کامل نیست  نباید سعی کنید از کافئین به عنوان راهکاری برای جلوگیری از سرطان پستان استفاده کنید.

رابطه بازگشت مجدد سرطان پستان و چای سبز

 

رابطه بازگشت مجدد سرطان پستان و چای سبز

 

بسیاری از افرادی که با سرطان پستان درگیر بوده‌اند، از خطر عود آن نگران هستند، به خصوص با توجه به اینکه افرادی که دارای سرطان گیرنده استروژن مثبت پستان هستند، احتمالا 5 سال اول پس از درمان احتمال عود مجدد در آن‌ها وجود دارد. در حالی که ما هیچ اطلاعات جامعی در مورد مصرف قهوه و خطر عود سرطان پستان نداریم، ممکن است چای سبز نوشیدنی کافئین‌دار گزینه دیگری برای پیشگیری از این مسئله باشد.

مصرف چای سبز نه تنها ریسک ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهد این مسئله که چای سبز خواص ضد سرطان دارد هم به اثبات رسیده است. همچنین به نظر می‌رسد که یک رابطه قوی میان مصرف چای سبز و کاهش خطر عود مجدد سرطان پستان وجود دارد. از آنجایی که خطر بازگشت گیرنده استروژن مثبت سرطان پستان حداقل به مدت حداقل 20 سال وجود دارد (به این معنی که یک سرطان دقیقا 10 سال بعد از درمان ممکن است دوباره عود کند)، ممکن است این خبر خوبی برای کسانی باشد که از نوشیدن چای سبز لذت می برند.

 

اثرات جانبی کافئین

 

رابطه بازگشت مجدد سرطان پستان و چای سبز

 

چندین ماده مهم غذایی وجود دارد که باید در مورد کافئین ‌آن‌ها صحبت کرد. این مواد غذایی در حالی که برای بیشتر افراد بی‌خطر هستند برای برخی از افراد که به بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا یا بیماری کلیوی مبتلا هستند، بی‌خطر نیست.

حتی اگر چنین منع مصرفی هم نداشته باشید، کافئین می‌تواند خواب شما را مختل کند، در غلظت خون شما اختلال ایجاد کند و شما را تحریک‌پذیر یا عصبی کند. کافئین همچنین ممکن است باعث کم آبی و بدتر شدن علائم برخی از مشکلات گوارشی شود.

تأثیر کافئین بر سردرد و میگرن شدید است زیرا وابستگی به کافئین باعث می‌شود در صورتی که نتوانید آن را مصرف کنید غالباً با سردردهای شدید همراه شود. مقدار مناسب یا حداکثر مقدارمصرف  کافئین برای همه متفاوت است، اما می‌تواند از یک تا پنج وعده نوشیدنی کافئین‌دار یا مواد غذایی حاوی کافئین در روز باشد.

 

حرف آخر

فراتر از تاثیر قهوه برای کاهش ریسک و درمان کیست و سرطان سینه ، کافئین ممکن است بر درد پستان تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، برخی از زنان مبتلا به بافت پستان فیبروکیستیک متوجه می‌شوند که وقتی محصولات کافئین‌دار نمی‌خورند علائم درد پستان در آن‌ها بهبود می‌یابد. این مسئله می‌تواند مربوط این خاصیت کافئین باشد که حساسیت به درد را کاهش می‌دهد.

با مطالعات اخیر که حاکی از خطر بالای عود مجدد در سرطان پستان گیرنده استروژن مثبت است، مطالعات مربوط به چای سبز جالب است. این که آیا این مربوط به کافئین یا ترکیبات دیگر موجود در چای سبز است، ممکن است یک سوال مهم باشد.

در حالی که جواب‌های محکمی برای این سوالات وجود ندارد، ممکن است برای کسانی که از قهوه لذت می‌برند، انتخاب قهوه دم‌آوری شدن برای کم کردن ریسک ایده بدی نباشد.

محصولات پیشنهادی قهوه ست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *