قهوه

موسیقی و قهوه می‌توانند موجب فعالیت بهتر مغز شوند

موسیقی و قهوه

تحقیقات جدید نشان می دهد که نوشیدن قهوه و گوش دادن به موسیقی دو فعالیت روزانه هستند که می توانند عملکرد شناختی مغز را به خصوص در کارهایی که نیاز به تمرکز و حافظه دارند، بهبود ببخشند.

یک تیم تحقیقاتی در NYU  از یک روش جدید برای رسیدن به این نتایج خیره کننده استفاده کرده است: تکنولوژی نظارت بر مغز به نام  Mindwatch  که البته توسط خود این تیم با تمام حروف بزرگ به صورت MINDWATCH  نوشته می شود.

Mindwatch که پس از شش سال تحقیق توسط دانشکده مهندسی تاندون NYU طراحی شده شامل الگوریتمی است که فعالیت مغز را از هر دستگاه پوشیدنی (Wearable device) که می تواند بر فعالیت الکترودرمال (EDA)  نظارت کند، تجزیه و تحلیل می کند. در این تحقیق بیان شده که فناوری Mindwatch از پیشرفت‌ در فناوری‌های پوشیدنی الهام گرفته شده است.”

طبق جدیدترین مطالعه منتشر شده در Nature Scientific Reports، افرادی که مچ بندهای نظارت بر پوست و پیشانی بندهای نظارت بر مغز را پوشیده بودند، تست های شناختی مربوط به گوش دادن به موسیقی، نوشیدن قهوه و بوییدن عطر را تکمیل کردند.

اثر موسیقی بر قهوه

اثر موسیقی و قهوه

این تیم تحقیقاتی، در خلاصه گزارشات خود نوشت: “الگوریتم MINDWATCH  نشان داد که موسیقی و قهوه به طور قابل اندازه گیری برانگیختگی مغز افراد را تغییر می دهد، و اساسا آنها را در یک “وضعیت ذهنی” فیزیولوژیکی قرار می دهد که می تواند عملکرد آنها را در وظایفی که نیاز به فعالیت حافظه دارد، بهبود ببخشد.” به طور خاص، MINDWATCH تعیین کرد که این محرک‌ها باعث افزایش فعالیت امواج مغزی «باند بتا» می‌شوند، حالتی که با حداکثر عملکرد شناختی مرتبط است.

بر اساس این مطالعه، استشمام عطر نسبت به دو عامل دیگر منجر به نتایج عملکرد شناختی کمتری شد.

تیم تحقیقاتی NYU گفت امیدوار است این نتایج به پیشرفت‌ فناوری با کاربردهای عملی واقعی کمک کند، مانند ابداع یک دستگاه پوشیدنی که بتواند برای رساندن مغز به یک “وضعیت ذهنی” دلخواه، مواردی مانند نوشیدن قهوه یا گوش دادن به موسیقی را پیشنهاد دهد.

در خلاصه‌ای از این تحقیق آمده است: «بیماری همه‌گیر بر سلامت روان بسیاری از مردم در سراسر جهان تأثیر گذاشته است و اکنون بیش از هر زمان دیگری، نیاز به نظارت بی‌وقفه بر تأثیر منفی عوامل استرس‌زای روزانه روی عملکرد شناختی هر فرد وجود دارد». «در حال حاضر MINDWATCH هنوز در حال توسعه است، اما هدف نهایی ما این است که تکنولوژی آن به افراد کمک کند تا بتوانند روی برانگیختگی شناختی مغز خود در هر لحظه نظارت داشته باشند، مثلاً لحظات استرس شدید یا عدم درگیری شناختی را تشخیص دهند. ”

تحقیق کامل را اینجا بیابید.

 

یک نظر برای “موسیقی و قهوه می‌توانند موجب فعالیت بهتر مغز شوند

  1. رضا مختارنیا گفت:

    قهوه خوشمزه و شادی آور ترین نوشیدنی دنیا ست باموسیقی کامل میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *