اخبار و مقالات, قهوه

مصرف قهوه از عود سرطان روده جلوگیری می کند

قهوه و کاهش عود سرطان روده

مصرف قهوه و کاهش عود سرطان روده

امروز یک خبر خوب برای تان داریم که مربوط به سلامت روده بزرگ تان می شود! در واقع می خواهیم بگوییم، خوشبحال روده بزرگ شما اگر یکی از طرفداران قهوه هستید. چرا؟ چون قهوه، در سلامت روده بزرگ تاثیر قابل توجهی دارد. یک تحقیق جدید نشان داده که نوشیدن قهوه “به طور چشمگیری” باعث  کاهش عود سرطان روده میشود

ارتباط قهوه با سلامت روده بزرگ از دیرباز مطرح بوده است. یک تحقیق در سال 2022 نشان داد که مصرف روزانه سه تا پنج فنجان قهوه برای تقریباً کل دستگاه گوارش شما مفید است. سپس در سال 2023، مطالعه دیگری به این نتیجه رسید که قهوه می تواند سندرم روده تحریک پذیر را کاهش دهد. این تحقیق جدید بررسی می‌کند که چگونه قهوه می‌تواند برای افرادی که در گذشته سرطان روده را تجربه کرده‌اند، مفید باشد.

روند تحقیق

آنطور که توسط Science Alert گزارش شده، این تحقیق توسط محققان دانشگاه Wageningen انجام شد و ماه گذشته در مجله بین المللی سرطان منتشر شد. در این مطالعه، محققان، داده های بیش از 1700 فرد هلندی که مبتلا به سرطان کولورکتال CRC  در مرحله یک تا سه بودند، را بررسی کرد. اما داده های بیمارانی که در مرحله چهارم، آخرین مرحله از سرطان روده بودند، حذف شدند. پس از درمان سنتی، CRC در حدود 30 درصد مواقع مجددا در بیماران عود می کند.

حالا بیایید نتایج مربوط به کسانی که قهوه مصرف می کردند را بررسی کنیم.

نتیجه تحقیق درباره تاثیر قهوه روی عود سرطان روده بزرگ

وقتی افراد را بر اساس میزان مصرف قهوه در چند گروه، تقسیم کردند، مشخص شد احتمال عود بیماری در کسانی که پنج فنجان یا بیشتر در روز قهوه می‌نوشیدند، نسبت به افرادی که کمتر از دو فنجان قهوه می‌نوشیدند، 32 درصد بود. این درصد با توجه به بیمارانی که در یک دوره زمانی شش ساله مجددا مبتلا به CRC  شدند، بدست آمد. در واقع، نوشیدن پنج فنجان قهوه با کاهش 10 درصدی در عود CRC همراه بود.

به عنوان یک نتیجه جانبی، در این تحقیق، تأثیر قهوه بر مرگ و میر ناشی از عوامل دیگر نیز بررسی شد. نتایج نشان داد، مرگ و میر ناشی از هر علتی در افرادی که بیش از پنج فنجان در روز قهوه می‌نوشیدند، کاهش پیدا کرد. اما نتیجه جالبتر برای افرادی بود که سه تا پنج فنجان قهوه در روز می‌نوشیدند. آنها در مقایسه با گروهی که کمتر از دو فنجان در روز، می نوشیدند، تقریباً 29 درصد کاهش بیشتری را نشان دادند.

یافته های این مطالعه اخیر با تحقیقات قبلی در مورد قهوه و CRC و مرگ و میر ناشی از هر علتی همخوانی دارد. اما مانند آن تحقیقات، نتایج آن نیز مشاهده‌ای است، به این معنی که هنوز هیچ علت علمی نمی‌توان برای آن بیان کرد.

جمع بندی

این تحقیقات تازه یک شروع است. شواهد مربوط به فواید مصرف قهوه در حال افزایش است زیرا ارتباط بیشتری بین نوشیدن قهوه و سلامت روده یا سلامت هر یک از اعضای دیگر بدن دیده می شود.

می گویند یک قاشق شکر به کم شدن طعم بد دارو کمک می کند، اما وقتی خود دارو به این خوشمزگی باشد، دیگر نیازی به شکر نیست!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *