اخبار و مقالات

کافه لاته اسپانیایی چیست؟ همه چیز در مورد نوشیدنی خوشمزه قهوه لاته اسپانیایی

کافه لاته اسپانیایی چیست؟ همه چیز در مورد نوشیدنی خوشمزه قهوه لاته اسپانیایی

 

لاته یا به قول عوام لته نوعی نوشیدنی بر پایه قهوه اسپرسو به علاوه شیر است. لاته معمولا در فنجان قهوه یا کاپ سرو می‌شود و جز محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین نوشیدنی‌های گرم کافی‌شاپی محسوب می‌شود. اما تا به حال اسم کافه لاته اسپانیایی را شنیده‌اید؟ یک لاته اسپانیایی دقیقاً چیست و چه تفاوتی با سایر نوشیدنی‌ها دارد؟ در این مطلب در مورد محتویات لاته اسپانیایی و اینکه چه چیزی باعث محبوبیت آن در بازارهای خاص قهوه دنیا شده و چه جایگاهی در منو ویژه کافی شاپ‌ها در سراسر جهان دارد صحبت می‌کنیم.

 

کافه لاته اسپانیایی از کجا آمده است؟

 

کافه لاته اسپانیایی چیست؟ همه چیز در مورد نوشیدنی خوشمزه قهوه لاته اسپانیایی

 

در برخی کافی‌شاپ‌های دنیا کافه لاته اسپانیایی به معنای نوشیدنی بر پایه اسپرسو و شیر غلیظ شده است. این در حالی است که در برخی کشورهای دیگر ممکن است کافه لاته اسپانیایی به معنای یک فنجان قهوه ویتنامی یا کافه بمبون (نوشیدنی محبوب اسپانیایی شامل قهوه و شیر غلیظ شده) و چیزی شبیه این باشد.

برای درک بهتر این که لاته اسپانیایی چیست و چرا به بسیاری از نوشیدنی‌های دیگر شباهت دارد، به چهار متخصص قهوه در عربستان سعودی رسیدیم، جایی که در حال حاضر این نوشیدنی جزء منوی کافی شاپ‌ها است. در حالی که اطلاعات کمی در مورد محل تولد لاته اسپانیایی وجود دارد یا چه کسی آن را اختراع کرده است، فیصل و اسامه که صاحبان دو کافه بسیار مشهور در عربستان سعودی هستند بر این عقیده‌اند که این نوشیدنی یک تغییر در قهوه ویتنامی است. «فیصل» در این‌  رابطه می‌گوید: «به نظر من، یک نوشیدنی لاته اسپانیایی یک نسخه کم چرب‌تر از قهوه ویتنامی است». این در حالی است که «اسامه» معتقد است لاته اسپانیایی نسخه پیچیده پیاده شده روی قهوه ویتنامی است. باریستاها برای درست کردن این لاته، 2 شات قهوه اسپرسو داغ را روی یک فنجان شیر تازه، مکعب‌های یخ و یک پایه شیر تغلیظ شده می‌ریزد تا یک فنجان با لایه‌هایی از طعم‌ها و رنگ‌های مختلف درست شود.

 

قهوه ویتنامی (یا ca phe sua da در کشور مادری خود) معمولاً در یک لیوان کوتاه و شفاف سرو می‌شود و از شیر تغلیظ شده که لایه لایه آن با اسپرسویی از دانه قهوه تیره و دارک که اغلب قهوه روبوستا است تشکیل شده است. تصور می شود که این مدل نوشیدنی قهوه در خود ویتنام اختراع شده است زیرا ویتنام کشوری نیست که نوشیدن شیر در آن محبوب باشد و بنابراین شیر غلیظ شده به صورت خامه بیشتر طرفدار دارد. قهوه ویتنامی شبیه کافه بمبون است، نوشیدنی که گفته می‌شود در مادرید اسپانیا متولد شده و شامل یک شات اسپرسو به همراه شیر تغلیظ شده است. همچنین شبیه نوشیدنی El Pecado از کوبا است که شامل یک شات اسپرسو با شیر تغلیظ شده، شیر تبخیر شده و فوم شیر است.

 

تفاوت قابل توجه بین لاته اسپانیایی و سایر نسخه‌های نوشیدنی در این است که می توان آن را گرم یا سرد سرو کرد و آن را تبدیل به یک به گزینه تازه و خنک تبدیل کرد. فیصل می گوید: «قهوه ویتنامی تمایل به استفاده از شیر غلیظ‌تر وچگال‌تر و فقط یک شات قهوه دارد. در لاته اسپانیایی، ما از کمی شیر و کمی شیر غلیظ شده استفاده می‌کنیم و ترند جدید استفاده از قهوه مخصوص یا اسپشالیتی است که آن را دوست‌داشتنی‌تر می‌کند، اگرچه طعم آن بسیار شبیه به یک قهوه ویتنامی است.

 

کافه لاته اسپانیایی در کجا محبوب است؟

 

کافه لاته اسپانیایی چیست؟ همه چیز در مورد نوشیدنی خوشمزه قهوه لاته اسپانیایی

 

لته یا لاته اسپانیایی در کشورهای عربی به خصوص عربستان سعودی محبوب است. بنا بر گزارش Foodex، یک نمایشگاه تجاری بین المللی که به صنایع غذایی و نوشیدنی‌های محلی اختصاص داده شده است، بخش نوشیدنی گرم این کشور در سال 2017 به لطف فرهنگ رو به رشد قهوه این کشور و افزایش نوشیدنی‌های قهوه از سوی نسل جوان، در سال 2017 حدود 2723.1 میلیون دلار سود داشته است.

در حالی که قهوه در عربستان سعودی نسبتاً گران است، کافی شاپ‌هایی به سبک غربی هنوز هم برای برآورده شدن تقاضای روزافزون افتتاح می‌شوند تا جوانان سعودی بتوانند در آنجا دور هم جمع شوند و معاشرت کنند. این نسل از مصرف کنندگان قهوه نوشیدنی‌های حاوی قهوه که شیر و انواع سیروپ به آن‌ها اضافه شده را ترجیح می‌دهند. به عنوان کشوری که هوای گرم و خشک دارد لاته اسپانیایی با اضافه کردن یخ یک نوشیدنی مناسب و مطلوب است.

 

به گفته ماریا پاوانی، صاحب نمایندگی علی کافه در خاورمیانه و شمال آفریقا، لاته اسپانیایی روش مناسبی برای معرفی عربستان سعودی با قهوه مخصوص است. او می گوید: «من فکر می کنم این مسئله به [قهوه مخصوص] کمک می‌کند تا به افرادی که واقعاً به اسپرسو و قهوه سیاه علاقه‌ای دارند، به خصوص در منطقه‌ای که اغلب افراد نوشیدنی‌های شیرین را می‌پسندند، بیشتر معرفی شود. ماریا عقیده دارد این یک سلاح مخفی است که در منوهای محلی قرار می‌گیرد و می تواند با ایجاد تقاضا برای قهوه مخصوص، موفقیت در کافی شاپ‌ها را تضمین کند.

 

در مورد لته اسپانیایی کارشناسان عقیده دارند که دانه قهوه‌ای که برای درست کردن آن استفاده می‌شود بسیار مهم است. ماریا پاوانی در این باره می‌گوید رشد تقاضا برای قهوه مخصوص نیز می‌تواند بر کل زنجیره تأمین قهوه تأثیر مثبت بگذارد، زیرا هر این موارد مثل دانه‌های زنجیر به هم متصلند. ماریا در این باره توضیح می دهد: «اگر کافی شاپ‌ها تقاضای بیشتری برای قهوه مخصوص داشته باشند، تقاضای بیشتری برای قهوه بو داده، به معنی تقاضای بیشتر برای دانه قهوه سبز است و این به کل زنجیره تجارت قهوه کمک می‌کند».

 

یک قهوه اسپانیایی با یک شات اسپرسو؛ اعتبار قهوه عربیکا فیلیپینی

 

کافه لاته اسپانیایی چیست؟ همه چیز در مورد نوشیدنی خوشمزه قهوه لاته اسپانیایی

 

لاته اسپانیایی می‌تواند به یک گزینه کامل برای منوی کافی شاپ شما تبدیل شود البته بستگی به این دارد که چگونه آماده شود. این به به آن معناست که باید از ابتدا یک شروع خوب با قهوه سبز داشته باشید. مانوئل، یک کارشناس قهوه است که برای لاته اسپانیایی از قهوه مخلوط شستشوی طبیعی کلمبیا استفاده می‌کند واین یعنی استفاده از دانه قهوه کلمبیا. به عقیده او ایجاد یک پروفایل خاص برای نوشیدنی، بیش از حد برشته نکردن قهوه و تکیه بر یک دستور تهیه خوب و مواد با کیفیت برای تهیه یک لاته اسپانیایی درجه یک بسیار مهم است. اگر این موارد را رعایت کنید می‌توانید یک لاته اسپانیایی فوق‌العاده را به منوی کافی شاپ خود اضافه کنید.

محصولات پیشنهادی قهوه ست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *