قهوه

موارد ممنوعیت مصرف قهوه

ممنوعیت قهوه

موارد ممنوعیت مصرف قهوه

قهوه یکی از خوش طعم ترین نوشیدنی هایی است که نوشیدن آن برای شروع یک روز پر انرژی هنگام صبح یا رفع خستگی بعد از یک روز کاری پرمشغله مفید است. اما فواید قهوه فقط این نیست، بلکه به عنوان یک نوشیدنی موثر در سلامت بدن نیز شناخته می شود. با اینحال موارد ممنوعیت مصرف قهوه به علت ایجاد عوارض جانبی باید مورد توجه قرار گیرد.

مطالعات نشان داده که نوشیدن قهوه برای برخی افراد ممکن است عوارض جانبی بیشتری نسبت به اثرات مثبت آن داشته باشد. به عنوان مثال، اگر متوجه شوید که قهوه گاهی اوقات شما را مضطرب یا عصبی می کند، یا شاید بعد از هر فنجانی که می نوشید، باید به دستشویی بروید، مشخص است که قهوه به نحوی بر سلامت شما تأثیر منفی می گذارد و باید مصرف آن را محدود کنید.

 

مصرف قهوه برای چه کسانی ممنوع است؟

برای اینکه بهتر با موارد ممنوعیت قهوه آشنا شوید و تصمیم بگیرید که آیا قهوه برای شما مفید است یا خیر، از متخصصان تغذیه درباره افرادی که نوشیدن قهوه برای سلامتی شان ضرر دارد، سوال کردیم و پاسخ آنها را به طور خلاصه در ادامه این مقاله با شما به اشتراک می گذاریم.

 

افراد مبتلا به IBS یا سندرم روده تحریک‌پذیر از موارد ممنوعیت مصرف قهوه

آنجل پلانلز، متخصص تغذیه ساکن سیاتل و رئیس سابق انجمن تغذیه واشنگتن می گوید: کافئین می تواند کار منظم روده را مختل کرده و باعث افزایش احتمال اسهال که یکی از علائم اصلی سندرم روده تحریک پذیر (یا IBS) است، شود.

بنابراین اگر IBS دارید، توصیه می‌شود مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار را محدود کرده یا به طور کلی قطع کنید.

 

افراد مبتلا به گلوکوم

پلانلز می‌گوید: «فشار داخل چشم هنگام مصرف قهوه در مبتلایان به گلوکوم افزایش می‌یابد، بنابراین توصیه می‌شود مصرف قهوه را محدود کنند [یا] به طور کامل آن را ترک کنند، اما برای اعلام قطعی گلوکوم به عنوان موارد ممنوعیت نوشیدن قهوه، تحقیقات بیشتری لازم است».

طبق تحقیقات Mount Sinai، نوشیدن مقادیر زیاد کافئین خطر ابتلا به گلوکوم را در افرادی که قبلاً مستعد افزایش فشار چشم بودند، افزایش می دهد.

 

افرادی با مثانه بیش فعال

سو هیکینن ، متخصص تغذیه در MyNetDiary می گوید: “همه ما می دانیم که بهتر است قبل از یک سفر طولانی از مصرف یک فنجان قهوه بزرگ خودداری کنیم، به خصوص اگر دسترسی به دستشویی برایمان محدود است. زیرا مصرف کافئین می تواند تکرر ادرار و ایجاد حس فوریت برای رفتن به دستشویی را افزایش دهد. اگر به طور منظم قهوه نمی نوشید، ممکن است این تاثیر در شما تشدید شود.”

 

افراد مبتلا به بیماری های قلبی، مانند آریتمی

کلی مک گرین یکی از متخصصین تغذیه مرکز مشاوره آمریکا می گوید: «از آنجایی که کافئین قهوه می تواند باعث افزایش موقت فشار خون و ضربان قلب شود، بیماری قلبی یکی از موارد ممنوعیت مصرف قهوه است. اما اگر با وجود بیماری قلبی اصرار به نوشیدن قهوه دارید بهتر است با پزشک خود در مورد اینکه مصرف چه میزان قهوه برای سلامتی شما بی خطر است صحبت کنید.

نتایج بسیاری از تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن قهوه احتمال افزایش کوتاه مدت سطح فشار خون را افزایش می دهد. با این وجود، شواهد قطعی کافی در مورد اثرات طولانی مدت مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار بر فشار خون یا سلامت قلب وجود ندارد.

 

بارداری از موارد ممنوعیت مصرف قهوه

هیکینن می‌گوید: «انجمن آمریکایی زنان و زایمان به زنان باردار توصیه می‌کند که مصرف کافئین را به 200 میلی‌گرم (تقریباً دو فنجان قهوه) در روز محدود کنند تا خطر سقط جنین، زایمان زودرس و وزن کم نوزاد هنگام تولد به حداقل برسد. با این حال، مطالعه ای در سال 2020 که در مجله پزشکی بریتانیا منتشر شد به این نتیجه رسید که سطح ایمن مصرف کافئین در دوران بارداری به طور قطع مشخص نیست و زنان باردار باید در مورد مصرف کافئین خود با پزشک شان مشورت کنند.

 

شیردهی از موارد ممنوعیت مصرف قهوه

پلانلز می گوید: «از آنجایی که کافئین یک نوشیدنی محرک و ادرارآور است، مادران شیرده ممکن است در معرض خطر کم آبی قرار بگیرند. انجمن بارداری آمریکا توصیه می کند تا حد امکان از مصرف کافئین در دوران بارداری و شیردهی خودداری کنید.

 

افراد مبتلا به اختلال در خواب

هیکینن می گوید: «برای همه ما پیش آمده که بعد از بدخوابی در شب قبل، یک فنجان قهوه (یا بیشتر) هنگام صبح بنوشیم تا سرحال شویم. اما مصرف قهوه ممکن است چرخه بدخوابی و خستگی را طولانی تر کند.

شاید تعجب کنید اگر بدانید قهوه ای که هنگام بعد از ظهر می نوشید بر خواب شب شما تأثیر می گذارد و در واقع می تواند کیفیت خواب شما را تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل توصیه می شود که حداقل شش ساعت قبل از خواب، از مصرف کافئین خودداری کنید.

تحقیقات نشان داده کافئینی که حتی شش ساعت قبل از خواب مصرف شده، می‌تواند الگوی خواب را مختل کند. این یافته‌ها بر اساس مصرف 400 میلی‌گرم کافئین که برابر با چهار فنجان قهوه در طول روز بوده، ارائه شده است. اما حتی اگر مصرف کافئین شما کمتر از این میزان باشد، بازهم ممکن است بر خواب شما تأثیر منفی بگذارد.

 

افرادی با اضطراب شدید یا مستعد حملات پانیک

مک‌گرین می‌گوید: کافئین یک ماده محرک است که ممکن است اضطراب برخی افراد را تشدید کند. به همین دلیل یکی از موارد ممنوعیت مصرف قهوه، برای افرادی است که مرتباً اضطراب یا حملات پانیک را تجربه می کنند.

تحقیقات روانپزشکی در چند بیمارستان دولتی نشان داده که مصرف بیشتر کافئین (حدود 5 فنجان قهوه در روز) می تواند باعث حملات پانیک در افرادی شود که دارای اضطراب هستند. حتی اگر کمتر از 5 فنجان در روز مصرف می کنید، بهتر است میزان کافئین دریافتی بدن تان را کنترل کنید تا اضطراب موجود در زندگی روزانه خود را تشدید نکنید.

 

افراد مبتلا به اسهال

هایکینن می گوید: «بعضی از افراد به نوشیدن یک فنجان قهوه در صبح عادت کرده اند تا شکم شان را راه بیندازد. اما اگر مبتلا به اسهال هستید، این اثر نوشیدن قهوه برایتان مطلوب نیست. در این شرایط، مصرف قهوه بدون کافئین ممکن است مشکلات کمتری برای شما ایجاد کنند، اما به هر حال نوشیدن مایعات داغ به طور کلی منجر به تحریک روده می شود.

 

 صرع از موارد ممنوعیت مصرف قهوه

پلانلز می گوید: “یافته های چند مطالعه محدود نشان داده که مصرف زیاد قهوه با افزایش دفعات تشنج در افراد مبتلا به صرع مرتبط است. البته، برای نتیجه گیری قطعی، مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

بااینجال، در صورت ابتلا به صرع، در مورد مصرف کافئین خود با متخصص مغز و اعصاب مشورت کنید.

 

ممنوعیت مصرف قهوه در کودکان زیر 12 سال

مک‌گرین می‌گوید: « کافئین می‌تواند هر یک از ما را کمی عصبی کند، اما می‌تواند عوارض جانبی قابل توجه‌تر و جدی‌تری حتی در دوزهای کم روی کودکان داشته باشد».

به عنوان مثال، مصرف بیش از حد کافئین در کودکان می‌تواند منجر به افزایش ضربان قلب، افزایش احساس اضطراب، مشکل در تمرکز و ناراحتی معده شود.

یکی دیگر از موارد ممنوعیت مصرف قهوه، در کودکان نوپا است زیرا می‌تواند حس گرسنگی را از ببرد که موجب می شود آنها نتوانند مواد مغذی لازم برای رشد و نمو خود را با تغذیه درست، دریافت کنند.

 

جمع بندی

در این مقاله چند نمونه از مهمترین موارد ممنوعیت مصرف قهوه را از زبان متخصصین تغذیه با شما در میان گذاشتیم. در نهایت، به خاطر داشته باشید که قهوه یک نوشیدنی کاملا اسیدی است و در نتیجه می تواند به مینای دندان آسیب برساند و خطر پوسیدگی آن را افزایش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *