قهوه

فوم سرد قهوه چیست؟

فوم سرد چیست؟

اگر فکر می‌کنید که فوم قهوه، مد «سال ۲۰۲۰» بوده، باید بگوییم که در سال ۲۰۲۴ هم هنوز عالی به نظر می رسد.

فوم سرد همچنان موردپسند قهوه نوشان است تا ثابت کند که یک روند ماندگار است. فوم سرد، یک رویه پف‌دار و کف‌دار از شیر مخلوط با هوا (اما نه جوشیده) است که مانند یکی از ابرهای کوچک شاد باب راس روی نوشیدنی‌های خنک شناور می‌شود. این فوم معمولاً با شیر بدون چربی تهیه شده و کمی شیرین می شود.

ظاهر آن واقعا نرم و لطیف است و همین باعث می شود که خیلی ها بپرسند مطمئنید که فوم سرد همان خامه فرم گرفته نیست؟

یکی از محبوب ترین انواع آن، فوم سرد استارباکس است که با شیر بدون چربی، چاشنی شیرین و دمیدن هوا تولید می شود و این همان فوم سرد ایده آل اکثر دوستداران قهوه است. شاید برخی از افراد برای رسیدن به نتیجه مشابه از خامه فرم گرفته استفاده کنند. البته نمی شود گفت که کار آنها، تقلب محض است اما به هر حال نوعی فریبکاری است. از آنجایی که فوم سرد معمولاً شیرین می شود، به خاطر داشته باشید که نوشیدنی حاوی فوم سرد، رژیمی نیست، حتی با وجود اینکه فوم سرد با شیر بدون چربی تهیه می شود.

 

فوم سرد با فوم داغ چه تفاوتی دارد؟

اولین تفاوت فوم سرد و فوم داغ کاملا واضح است، نه؟ خوب، اولی سرد است، و دومی داغ. اما اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم، “فوم سرد” به صورت سرد سرو می شود، پس فقط به عنوان رویه ای برای نوشیدنی های سرد مانند قهوه دمی سرد، لاته سرد و حتی نوشیدنی های دیگر به جز قهوه که سرد باشند، مناسب است. معمولاً این فوم پوفی‌تر از میکروفوم محکم و براقی است که برای نوشیدنی‌های گرم در کافه‌های خاص معمول است. فوم داغ که برای تهیه آن، شیر در واقع با بخار مخلوط می شود و به اصطلاح بخارپز می شود برای سرو قهوه داغ مناسب است. پروفسور توماس هاپرتز، محقق شیر در دانشگاه واگنینگن در هلند، توضیح می دهد که وجود حباب های بزرگتر در فوم سرد تا حدی به دلیل دمایی است که شیر در آن کف می کند.

پروفسور هاپرتز می‌گوید: «اندازه حبابی که بلافاصله پس از ایجاد فوم ظاهر می شود معمولاً به روش مورد استفاده برای کف‌سازی مربوط می‌شود. با این حال، به محض ایجاد کف، مقداری بی ثباتی نیز رخ می دهد که منجر به تشکیل حباب های بزرگتر می شود. این بی‌ثباتی معمولاً در شیری که در دمای پایین‌تر کف می‌کند، بیشتر است.»

هاپرتز همچنین در سخنرانی بزرگ خود در سمپوزیوم Re:co  در سال 2014 با عنوان « علم کف شیر » خاطرنشان می‌کند که کف شیر بدون چربی می‌تواند کاملاً ماندگار باشد و برای مدت طولانی بدون اینکه به سمت پایین در نوشیدنی فرو رود و حل شود، روی آن باقی می ماند. بنابراین، استفاده از این نوع فوم سرد در یک نوشیدنی سرد مثل قهوه دمی موجب می شود لایه فوم سرد در تمام مدتی که از نوشیدن قهوه لذت می برید، روی آن باقی بماند.

 چرا شیر بدون چربی بهترین نوع شیر برای تهیه فوم سرد است؟

هارولد مک گی، کارشناس شیمی مواد غذایی، توضیح می دهد: «شیر بدون چربی برای تهیه فوم عالی است، زیرا غنی شده از پروتئین آب پنیر است که کف را تثبیت می کند، و تا حد زیادی عاری از چربی های شیر است که آنها را ناپایدار می کند. به بیان ساده تر، دمیدن هوا در شیر بدون چربی یک روش ساده برای ایجاد کف است درحالیکه، شیرهای با محتوای چربی بالاتر نیاز به صبر و مهارت بیشتری برای تولید کف دارند.

آیا می توانید با فوم سرد لاته آرت بسازید؟

بله می شود این کار را کرد! اما به دلیل ساختار متفاوت فوم، انجام آن سخت تر است. در واقع به جای ریختن آزادانه فوم سرد روی اسپرسو، بیشتر آن را روی یک قهوه دمی خواهید دید. با این حال، این رویکرد متداول نباید مانع از تلاش شما برای تهیه روزتا با فوم سرد شود.

آیا می توانم در خانه فوم سرد درست کنم؟

بله، و مطمئناً نسبت به تهیه میکروفوم داغ با کیفیت باریستا، بسیار راحت تر خواهد بود. فقط باید شیر کم چرب را همراه با کمی شربت ساده و وانیل داخل کف ساز بریزید. اگر کف ساز ندارید، می‌توانید شربت شیرین، شیر و وانیل را با مخلوط‌ کن یا همزن دستی با هوا مخلوط کنید یا اگر دست قدرتمندی دارد، کل مایع را در شیشه‌ای در بسته بریزید و  تکان دهید یا حتی آن را هم بزنید. مثلا در دستگاه فرنچ پرس با بالا و پایین بردن مکرر پیستون می توانید فوم سرد تهیه کنید.

فوم سرد در چه نوع سبک و طعم هایی وجود دارد؟

برخی از انواع فوم سرد که بیشتر متداول هستند عبارتند از: فوم شیرین وانیلی، کارامل نمکی، ماچا، وایت لایتنینگ، پامپکین اسپایس، فوم پسته ای و طعمی به نام “آوالانچ” در قهوه Biggby که ادعا می کند حاوی شکلات سفید، نعناع و جادو است. به هرحال هر ماده ای که دوست دارید را می توانید به این فوم اضافه کنید (حتی جادو) تا از همان طعمی که در نوشیدنی سردتان انتظار دارید، لذت ببرید.

یک نظر برای “فوم سرد قهوه چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *