قهوه

مزایا و معایب قهوه فوری

مزایا و معایب قهوه فوری

قهوه فوری همان پودر قهوه آماده ای است که خیلی سریع و راحت یک فنجان قهوه خوش طعم و فوق العاده برایتان تهیه می کند. برای خیلی از ما که وقت دم کردن قهوه را نداریم، این پودرهای آماده، جایگزین مناسبی برای نوشیدنی صبحگاهی یا میان وعده های بعد از ظهر برای رفع خستگی و بی حوصلگی هستند.

اما شاید برایتان جالب باشد بدانید که قهوه فوری چیست و این پودر آماده که شما به سادگی آن را به آب جوش اضافه می کنید و هم می زنید تا فنجان قهوه تان آماده نوشیدن شود، چگونه تهیه می شوند.

در این مقاله به تمام سوالات شما درباره قهوه فوری پاسخ می دهیم.

 

روش تولید قهوه فوری چیست؟

قهوه فوری معمولاً با استفاده از یکی از این دو روش تولید می شود:

خشک کردن از طریق انجماد

در روش خشک کردن از طریق انجماد، قهوه به طور مرتب دم می شود تا زمانی که به عصاره تبدیل شود. سپس عصاره منجمد می شود تا یک لایه نازک تشکیل شده و به دانه های گرانول تفکیک شود. سپس گرانول های یخ زده، تصعید می شوند تا مایع از آنها خارج شود و در عین حال قهوه آماده باقی بماند.

خشک کردن با اسپری

در روش خشک کردن با اسپری، قهوه دم کرده در هوای گرم و خشک اسپری می شود تا آب آن تبخیر شده و کریستال های کوچکی از قهوه فوری ته ظرف تشکیل شود.

 

تفاوت قهوه فوری و قهوه معمولی چیست؟

قهوه فوری و قهوه معمولی از لحاظ فواید سلامتی، محتوای کافئین و طعم با یکدیگر متفاوت اند. برای درک بهتر این تفاوت ها، از دو متخصص کمک گرفتیم تا اطلاعات دقیقی را در اختیار ما قرار دهند.

تفاوت قهوه فوری و معمولی

فواید سلامتی

قهوه فوری و قهوه معمولی، فواید و مضرات تقریبا مشابهی روی سلامتی دارند. مایکل راس مک دونالد، متخصص قلب و عروق در مرکز قلب و عروق هارلی استریت، می گوید: «هر دو نوع قهوه منابع خوبی از آنتی اکسیدان ها هستند و فوایدی از جمله کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، بیماری قلبی، سرطان کبد و آندومتر، بیماری پارکینسون و افسردگی را برای بدن انسان دارند. او همچنین تاکید می کند که مصرف هر دو نوع قهوه می تواند هوشیاری، انرژی و تمرکز را افزایش دهند.

کریسی آرسنال، متخصص تغذیه در Athletic Muscle ، می گوید: « درست است که در هر دو نوع قهوه آنتی اکسیدان های زیادی وجود دارد، اما برخی از مطالعات نشان می دهد که ترکیبات مفیدی مانند اسید کلروژنیک (یک آنتی اکسیدان قوی) ممکن است به دلیل روش تهیه آن، در قهوه فوری کمتر باشد. بنابراین، شما با مصرف هر دو نوع قهوه، آنتی اکسیدان دریافت خواهید کرد، اما ممکن است از قهوه فوری، مقدار کمتری دریافت کنید.”

آیا آکریل آمید موجود در قهوه فوری سرطان زا است؟

برخی افراد نگران آکریل آمید موجود در قهوه فوری هستند.  دکتر آرسنال در این باره می گوید: «در برخی از مطالعات انجام گرفته روی حیوانات، نشان داده شده که آکریل آمید در دوزهای بالا می تواند یک عامل سرطان زای بالقوه باشد اما ارتباط بین آکریل آمید در رژیم غذایی انسان با سرطان تاکنون به صورت قطعی ثابت نشده است. سازمان غذا و دارو تاکید می کند که غلظت آکریل آمید مورد استفاده در مطالعات روی حیوانات بسیار بیشتر از غلظت موجود در غذای انسان است.

آکریل آمید به طور معمول از طریق پخت و پز در دمای بالا، مانند برشته کردن و سرخ کردن، تشکیل می شود و بیشتر در غذاهای گیاهی دیده می شود تا غذاهای دامی. مک دونالد می گوید آکریل آمید را می توانید در سیب زمینی سرخ شده و دود تنباکو نیز پیدا کنید.

کلسی کوستا، متخصص تغذیه در مرکز  Consumer Health Digest، می گوید: «تمام انواع قهوه که پس از برشته کاری دانه ها مصرف می شوند، به دلیل فرآیند برشته کاری، ذاتاً دارای آکریل آمید هستند. فقط قهوه ای که از دانه های قهوه بو داده نشده (سبز) تهیه می شود، فاقد آکریل آمید است.

طبق اعلام  FDA، قهوه فوری حاوی آکریل آمید بیشتری نسبت به قهوه دمی معمولی است. با این حال، سه متخصصی که با آنها صحبت کردیم تاکید کردند که میزان آکریل آمید قهوه فوری نسبتاً کم و بی خطر است.

 

مقدار کافئین

اگر به دنبال کاهش مصرف کافئین خود هستید، از این خبر خوشحال می شوید: قهوه فوری حاوی کافئین کمتری نسبت به قهوه دمی است. طبق گفته وزارت کشاورزی، یک فنجان قهوه دمی حاوی 95 میلی گرم کافئین است، در حالی که یک فنجان قهوه فوری حاوی 62 میلی گرم کافئین است. اگر به کافئین حساس هستید، همچنان باید مراقب میزان مصرف قهوه خود باشید.

طبق گفته دکتر آرسنال، به طور کلی، برای اکثر افراد سالم، مصرف 400 میلی گرم کافئین در روز (حدود 3 تا 4 فنجان قهوه) بی خطر است و حتی می تواند فوایدی نیز برای سلامتی داشته باشد. برخی دیگر ممکن است نیاز داشته باشند مصرف قهوه خود را بیشتر محدود کنند.

دکتر کاستا نیز می‌گوید: «معمولا به زنان باردار توصیه می شود که در دوران بارداری مصرف کافئین را محدود کنند. زیرا طبق مطالعات انجام گرفته ممکن است موجب وزن کم نوزاد هنگام تولد، زایمان زودرس و سقط جنین شود. همچنین مصرف کافئین زیاد با افزایش خطر پوکی استخوان در زنان مرتبط است پس بهتر است با احتیاط قهوه مصرف کنند.»

 

طعم

قهوه فوری طعمی تلخ تر و اسیدی تر نسبت به قهوه دمی معمولی دارد، زیرا در طی فرآوری، مقداری از روغن های خود را از دست می دهد. کیفیت قهوه فوری نیز مانند قهوه دمی با توجه به برند و روش تولید متفاوت است. به طور کلی گفته می شود که قهوه فوری که با روش انجماد تولید می شود، طعم بهتری نسبت به روش اسپری دارد.

 

مزایا و معایب نوشیدن قهوه فوری چیست؟

قهوه فوری برای اکثر ما یک نوشیدنی محبوب است که حداقل سه یا چهار فنجان از آن را در طول روز می نوشیم. پس بهتر است با مزایا و معایب آن بیشتر آشنا شویم:

 

مزایا

به طور طبیعی، یکی از واضح ترین دلایل محبوبیت قهوه فوری این است که تهیه آن آسان و بسیار راحت است. وقتی می خواهید هنگام صبح با عجله سرکار بروید یا زمان استراحت کوتاه در محل کار، می توان آن را به راحتی تهیه و مصرف کرد.

این روزها، تنوع و طعم های زیادی برای قهوه فوری وجود دارد که باعث محبوبیت بیشتر آن شده است.

علاوه بر این، قهوه فوری بسیار ارزان تر است و چون در حجم بالایی تولید می شود و به راحتی قابل حمل و نقل است، انتخاب مناسبی برای مسافرت، کمپینگ و مواردی از این قبیل است.

توجه به این نکته نیز مهم است که قهوه فوری همچنان فواید قهوه معمولی را برای سلامت بدن دارد و حاوی دانه‌های قهوه است که می‌تواند دوز مناسبی از آنتی‌اکسیدان‌ها را برای بهبود سیستم ایمنی به بدن شما برساند. قهوه همچنین برای پیشگیری از سرطان و بیماری های قلبی و محافظت از کبد مفید است.

 

معایب

مطالعات مختلفی طی سال های اخیر، مضرات نوشیدن قهوه فوری را بررسی کرده اند. نتایج این مطالعات نشان داده که قهوه فوری دارای ترکیب شیمیایی به نام آکریل آمید است که می تواند برای سلامت بدن مضر باشد، اگرچه تاثیر آن هنوز به طور کامل تایید نشده اما برخی مطالعات که روی حیوانات انجام گرفته سرطان زا بودن این ماده را در دوزهای بالا تایید کرده است.

علاوه بر این، ممکن است مواد شیمیایی دیگری نیز در قهوه فوری وجود داشته باشد که برای بدن مضر باشد. مثلا، برخی از مطالعات نشان داده‌اند افرادی که حدود ۷ فنجان قهوه فوری در روز می‌نوشند، واقعاً دچار توهم می‌شوند.

توجه به این نکته نیز مهم است که قهوه فوری، تمام فواید شگفت انگیز قهوه معمولی را برای بدن شما ندارد. مثلا نحوه تولید قهوه فوری موجب می شود که مقدار آنتی اکسیدان های آن کاهش یابد.

 

جمع بندی

به طور کلی، متخصصان تغذیه و پزشکان متخصص، قهوه طبیعی را به قهوه فوری ترجیح می دهند! علاوه بر این، قهوه دمی مطمئنا طعم بهتری خواهد داشت. از طرف دیگر زمانیکه قهوه دم می کنید می توانید با ترکیب کردن چند نوع قهوه و ایجاد یک طعم جدید و منحصر به فرد لذت ببرید.

محصولات متنوع قهوه ما تضمین می کند که قهوه ای با کیفیت بالا و طعم عالی که عاشق آن خواهید شد را بنوشید!

 

 

۲ نظر در مورد “مزایا و معایب قهوه فوری

  1. پوران گفت:

    با سلام ممنونم بابت اطلاعات عالیتون بنده روزانه دو تا سه قاشق مرباخوری پر از قهوه فوری مصرف میکنم آیا مضر است سن بنده ۶۵ سال است

    1. Hamid Shokri گفت:

      اگر بیماری زمینه ای دارین و یا مشکل قلبی ریوی حتما با پیشنهاد پزشکتون مصرف کنین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *