قهوه

آیا قهوه روغن زیتون در قهوه تخصصی جایگاهی دارد؟

قهوه روغن زیتون چیست؟

نوآوری در تهیه قهوه تخصصی همه جا دیده می شود و به روش های مختلفی انجام می گیرد.  استفاده از روش‌های جدید برای تهیه قهوه دمی یا افزودن مواد منحصر به فرد، موجب شده کافی‌شاپ‌ها این نوشیدنی را با تنوع بیشتری تولید کنند تا خودشان را از رقبا متمایز کنند.

یکی از جدیدترین نوآوری ها، سرو قهوه با روغن زیتون است که در اوایل سال توسط استارباکس محبوب شد. در فوریه 2023، این برند، زنجیره خط جدید نوشیدنی Oleato خود را راه اندازی کرد که در آن طیف وسیعی از انواع قهوه سرد و گرم را با روغن زیتون فوق بکر پارتانا دم می کرد.

بسیاری از انواع روغن‌ زیتون باکیفیت دارای طعم‌های لطیف و منحصربه‌فردی هستند که اغلب شبیه به طعم‌ قهوه‌ های خاص می باشند و می‌توانند مکمل طعم‌ قهوه‌های مخصوص باشند. علاوه بر این، افزودن روغن زیتون حتی می تواند بافت یک نوشیدنی را بهبود ببخشد. اما این کار باید با دقت و به روش صحیح انجام شود تا بهترین نتیجه را داشته باشد.

بنابراین، آیا قهوه با روغن زیتون صرفا یک روند گذرا است یا قرار است جایگاهی در کافی شاپ های تخصصی برای خود داشته باشد؟ برای فهمیدن این موضوع، با مورگان اکروث، قهرمان باریستای ایالات متحده در سال 2022 و خالق قهوه تخصصی، و روهان کوک، صاحب قهوه گولدن کافی صحبت کردیم که خلاصه ای از آن را در ادامه می خوانید.

قهوه روغن زیتون چیست؟

قبل از اینکه قهوه روغن زیتون را بررسی کنیم، مهم است که شباهت های بین قهوه تخصصی و روغن زیتون با کیفیت بالا را درک کنیم.

اول و مهمتر از همه، هر دو از محصولات عمده کشاورزی هستند که نیازمند تولید، برداشت، و شیوه های پس از برداشت دقیق و ماهرانه می باشند. علاوه بر این، هم قهوه و هم روغن زیتون تحت کنترل کیفیت دقیق و همچنین ارزیابی های چشایی برای شناسایی عطر و طعم قرار می گیرند.

کیفیت (یا درجه) روغن زیتون می تواند مانند قهوه، بسیار متفاوت باشد. از روغن تفاله زیتون گرفته تا روغن زیتون فوق بکر. علاوه بر این، از نظر طعم، شباهت های زیادی بین قهوه تخصصی و روغن زیتون وجود دارد. به عنوان مثال، بر اساس بیانیه شورای بین المللی زیتون، چهار طعم اصلی وجود دارد:

  • میوه ای خیلی کال
  • میوه ای تقریبا کال
  • میوه ای کمی کال
  • میوه ای رسیده

علیرغم این شباهت ها، افزودن روغن زیتون به قهوه یک مفهوم نسبتاً جدید است. با این حال، نوشیدنی های مشابه دیگر – به ویژه قهوه با کره – مدتی است که محبوبیت زیادی پیدا کرده اند.

روغن زیتون همچنین از دیرباز یک عنصر برجسته در محصولات قابل پخت و شیرینی ها در فرهنگ های خاص مانند کیک های سنتی مدیترانه ای و بستنی بوده است.

چه کسی نوشیدنی قهوه با روغن زیتون را اختراع کرد؟

استارباکس مسلماً اولین برند قهوه ای بود که با موفقیت نوشیدنی های قهوه با روغن زیتون را روانه بازار کرد که همگی با شیر جو دوسر تهیه می شوند. نوشیدنی های Oleato  – که شامل Oleato Caffè Latte، Iced Shaken Espresso، و Golden Foam، و همچنین چندین نوشیدنی دارای حق ثبت مثل Reserve می شود – در فروشگاه های منتخبی در ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، عربستان سعودی، امارات و کویت موجود است.

مدیر عامل سابق، هاوارد شولتز پس از سفر به سیسیل، جایی که بین مردم مرسوم است که هر روز یک قاشق روغن زیتون مصرف کنند، الهام گرفت تا زنجیره نوشیدنی Oleato را توسعه دهد. شولتز پس از افزودن آن به قهوه اظهار داشت: طعمی غیرمنتظره، مخملی و کره ای ایجاد کرد که طعم خود قهوه را تقویت کرد طوریکه ماندگاری آن در دهان بسیار بیشتر شد.

با این حال، استارباکس اولین شرکتی نبود که قهوه با روغن زیتون تولید کرد. روهان توضیح می دهد که در سال 2022، گلدن کافی، یک نوشیدنی گیاهی با روغن زیتون و شیر تولید کرد.

او می‌گوید: «روغن زیتون منبع چربی است، بنابراین به جای شیر گاو، آن را به شیر بدون چربی اضافه کردیم. زمانی که آن را امتحان کردیم، متوجه شدیم که نوشیدنی مزه خوبی دارد، شگفت زده شدیم – طعم شیر بسیار لطیف تر، واضح تر و ملموس تر شد.

او می‌افزاید: «قهوه و روغن زیتون بخش بزرگی از فرهنگ ایتالیایی هستند، بنابراین ترکیب این دو، توجه مردم را به خود جلب کرد و حتی باعث تعجب آنها شد».

 

چگونه روغن زیتون را به قهوه اضافه کنیم؟

اگرچه می توانید روغن زیتون را به قهوه گرم و سرد اضافه کرد، اما روهان توضیح می دهد که اگر هنگام مخلوط کردن شیر با بخار، روغن زیتون را اضافه کنید، بهترین نتیجه را دریافت می کنید. زیرا به امولسیون شدن روغن و شیر تا حد امکان کمک می کند تا از هم تفکیک نشوند.

مورگان موافق است و می‌گوید: «من نتوانستم تمام نوشیدنی‌های اولئاتو را بچشم، اما وقتی دوباره آنها را در خانه درست می‌کردم، متوجه شدم که انواع داغ آن لذت‌بخش‌تر هستند.

آنها می‌افزایند: « روغن زیتون در قهوه سرد از نوشیدنی جدا می‌شود و لایه‌ای روی قهوه تشکیل می‌دهد.

برای ایجاد تعادل مناسب بین طعم و بافت، توصیه می شود حدود یک قاشق غذاخوری روغن زیتون را به شیر انتخابی خود اضافه کنید. از آنجایی که شیر کامل گاو دارای محتوای چربی بالایی است، بهتر است از شیرهایی استفاده کنید که چربی کمتری دارند که شامل شیر گاو بدون چربی یا شیر جو دوسر می شود.

با این حال، ضروری است که همیشه از روغن زیتون با کیفیت بالا استفاده کنید – در غیر این صورت ممکن است نوشیدنی مزه ترشی یا تلخی داشته باشد.

روهان می گوید: «مثل قهوه، همه چیز به کیفیت مواد بستگی دارد. شما باید از روغن زیتون ممتاز استفاده کنید که طعم تازه و فلفلی دارد.

او می افزاید: «ما یکبار از روغن زیتون ارزان و بی کیفیت سوپرمارکت استفاده کردیم و نتیجه آن بسیار ناخوشایند بود.

همچنین مهم است در نظر بگیرید کدام نوع قهوه را با روغن زیتون ترکیب کنید. روهان می‌گوید که ترجیح می‌دهد از قهوه‌ای با طعم تلخ تر و قوی تر استفاده کند تا بر طعم‌های خاکی و علفی روغن زیتون غلبه کند.

او پیشنهاد می‌کند: «به عنوان مثال، ترکیب اسپرسو که از قهوه برشته کاری شده در حد متوسط ​​مثل یک قهوه برزیلی با شکلات و یک قهوه شیرین کلمبیایی تهیه شده با روغن زیتون، نتیجه خوبی دارد.

مورگان همچنین استفاده از رست متوسط ​​را توصیه می‌کند و می‌گوید: «هر قهوه‌ای که بادی خوبی داشته باشد و شکلاتی ‌تر باشد، می تواند ارزش امتحان کردن را داشته باشد.

آنها اضافه می کنند: «با این حال، به شدت توصیه می کنیم قهوه های مختلف را نیز امتحان کنید.

 

آیا قهوه روغن زیتون فقط یک مد است یا می تواند ماندگار بماند؟

در طول سال‌ها، قهوه تخصصی ترکیبی از طعم ها و نوشیدنی‌های متفاوت بسیاری را در بر گرفته است که عجیب ترین آنها تونیک اسپرسو و لاته ادویه کدو تنبل بوده است. با این حال، در حال حاضر، مطمئن نیستیم که آیا می توانیم همین را در مورد قهوه روغن زیتون نیز بگوییم یا خیر.

در حالی که روغن زیتون با کیفیت بالا می تواند طعم شیرین، میوه ای و علفی داشته باشد، اکثر مردم آن را فقط با غذاهای خوش طعم مرتبط می دانند. بنابراین، ممکن است مدتی طول بکشد تا نوشیدنی‌های قهوه با روغن زیتون محبوب‌ شوند.

مورگان به من می گوید: «من آن را بیشتر یک مد می بینم. واکنش هایی که من در اینترنت دیده‌ام نسبت به نوشیدنی Oleato متفاوت بوده است. من فکر نمیکنم که این روند خیلی بیشتر پیشرفت کند.

او می افزاید: «با این حال، من همیشه شیفته این هستم که کدام نواوری در نوشیدنی مورد توجه قرار می گیرد و به طور گسترده پذیرفته می شود.

روهان موافق است و می‌گوید: «فکر می‌کنم قهوه روغن زیتون یک مد است که در دراز مدت دوام نخواهد آورد. ممکن است اینجا و آنجا به عنوان یک نوشیدنی خاص سرو شود، اما نه به عنوان یک نوشیدنی روزمره.»

در حال حاضر، استارباکس هنوز گزارشی در مورد میزان موفقیت نوشیدنی های Oleato ارائه نکرده است. اما با توجه به اینکه این نوشیدنی ها هنوز فقط در فروشگاه های منتخب در تعداد کمی از کشورها در دسترس هستند، می توان گفت که نشانه ای از فروش نسبتاً پایین آنها باشد.

علاوه بر این، برخی از افراد نسبت به مشکلات معده پس از نوشیدن قهوه روغن زیتون شکایت داشتند که می تواند به دلیل محتوای چربی بالاتر این نوشیدنی ها و همچنین این واقعیت باشد که کافئین یک محرک است در حالی که روغن زیتون یک آرامش بخش است، بنابراین مصرف هر دو می تواند در برخی موارد منجر به گرفتگی معده و درد شود.

 

استفاده از روغن زیتون در مسابقات جهانی باریستا

بسیاری از رقبا در مسابقات قهرمانی جهانی باریستا از مواد منحصر به فرد و غیرعادی استفاده می کنند. در سال‌های آینده، ممکن است شاهد استفاده بیشتر باریستاها از روغن زیتون در نوشیدنی های روزمره باشیم.

مورگان توضیح می‌دهد: «من کافی شاپ های زیادی را ندیدم که روغن زیتون را به نوشیدنی‌هایشان اضافه کنند، اما از آن به عنوان یک ماده در مسابقات باریستا استفاده شده است. به عنوان مثال، در فینال قهرمانی باریستای ایالات متحده در سال 2023، داکوتا گراف از یک روغن زیتون بکر در تهیه نوشیدنی خود استفاده کرد.

داکوتا در روتین خود توضیح داد که 10 گرم روغن زیتون را به نوشیدنی خود اضافه کرده است تا شیرینی اسپرسوی دمی را متعادل کند.

در نهایت، مورگان معتقد است که در حال حاضر، روغن زیتون یک ماده “تازه” است که جذابیت آن در درجه اول به این دلیل است که یک ماده جدید به قهوه اضافه شده است. و شاید از بین بی‌نهایت مواد افزودنی و شیرهای مختلف که برای تولید قهوه های خاص استفاده می‌شوند، روغن زیتون گزینه‌ی چشم‌گیرتری است.

 

جمع بندی

مطمئناً علاقه خاصی به قهوه روغن زیتون وجود دارد. طعم های غیرمعمول و در عین حال مکمل، همراه با ایجاد بافتی صاف و ابریشمی، می تواند برای باریستاها و مصرف کنندگان جذاب باشد.

با این حال، تنها زمان نشان خواهد داد که قهوه روغن زیتون در دراز مدت چقدر محبوب خواهد شد. در حال حاضر، به نظر می رسد که بسیاری از کافی شاپ های تخصصی در حال سرو این نوع قهوه هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *