قهوه

قهوه فوری با قهوه غیر فوری چه فرقی دارد؟

instant coffee

قهوه فوری یک گزینه محبوب و راحت برای بسیاری از قهوه خورها است. اما آیا طعم آن مشابه قهوه غیر فوری است؟ قهوه فوری از دانه های واقعی قهوه تهیه می شود که عصاره گیری شده و سپس به صورت پودر یا گرانول خشک می شوند. هرچند ممکن است قهوه فوری طعم و بافت متفاوتی نسبت به قهوه دم کرده داشته باشد، اما همچنان حاوی کافئین و سایر ترکیبات قهوه است. به همین دلیل کارشناسان، آن را مشابه با قهوه واقعی می دانند.

بیایید تاریخچه و فرآیند تولید قهوه فوری را بررسی کنیم تا بتوانیم آن را با قهوه دم شده مقایسه کنیم و بفهمیم که چرا کارشناسان قهوه این دیدگاه را دارند.

قهوه فوری چیست؟

قهوه فوری از دانه‌های قهوه که بو داده، آسیاب شده و به صورت مایع غلیظ دم شده است، درست می‌شود. این قهوه درست مشابه قهوه صبحگاهی است که دم آوری می کنید  اما از آن قوی‌تر است. پس از اینکه قهوه عصاره گیری شد ، مایع بدست آمده به صورت پودر یا گرانول خشک می‌شود که می‌توان آن‌ها را با آب داغ دوباره هیدراته کرد تا یک فنجان قهوه درست شود.

تولید قهوه فوری فرایندی است که طی آن تمام آب قهوه دم شده گرفته می شود و درنتیجه طعم و عطر قهوه تشدید می شود. به همین منظور افراد زیادی توصیه می کنند که قهوه فوری را امتحان کنید.

تاریخچه قهوه فوری

تاریخچه قهوه فوری

تاریخچه قهوه فوری به اواخر قرن نوزدهم باز می گردد که توسط آلفونز آله ابداع شد. آلفونز آله، نویسنده و طنزنویس فرانسوی، به خاطر ابداع اولین راه برای تهیه قهوه فوری، در سال 1881، جایزه دریافت کرد. روش آله شامل مخلوط کردن آب داغ با قهوه آسیاب شده و سپس افزودن مقدار کمی آب سرد برای ته نشین شدن قهوه در ته فنجان بود. او سپس مایع شفاف بالای آن را برداشت و محلول قهوه غلیظی که باقی مانده بود را در ظرفی نگهداشت و بعداً برای مصرف دوباره به آن آب اضافه کرد.

اختراع آله چندان مورد استقبال قرار نگرفت و از نظر تجاری موفقیت آمیز نبود، اما پیش درآمدی برای ابداع روش های دیگر ساخت قهوه فوری بود.

پس از آله افراد دیگری نیز روش هایی را برای تهیه قهوه فوری ابداع کردند:

ابداع فرایند خشک کردن قهوه توسط جورج واشنگتن

در سال 1906، یک تاجر بلژیکی-آمریکایی به نام جورج واشنگتن، فرآیند خشک کردن عصاره قهوه و تبدیل کردن آن به پودر که می شد آن را با آب داغ هیدراته کرد، را ابداع نمود.

ابداع روش تهیه قهوه فوری با اسپری کردن توسط ساموئل کیت پرسکات

ساموئل کیت پرسکات مهندس شیمی آمریکایی و پروفسور MIT در سال 1930 یک روش خشک کردن به صورت اسپری کردن را برای تهیه قهوه فوری پشنهاد کرد.

اختراع پرسکات شامل اسپری کردن عصاره قهوه مایع در یک محفظه گرم شده بود که در آن، آب به سرعت تبخیر می شد و پودر ریزی باقی می ماند. سپس پودر قهوه به دست آمده جمع آوری و برای فروش به صورت قهوه فوری بسته بندی می شد.

اختراع پرسکات پیشرفت قابل توجهی نسبت به روش های قبلی برای تهیه قهوه فوری، مانند خشک کردن قهوه دم شده در فر یا استفاده از خشک کردن در خلاء بود، زیرا محصولی با کیفیت بالاتر تولید می کرد که قابلیت انحلال بیشتر و ماندگاری طولانی تری داشت.

قهوه خشک شده یخ زده توسط ساتوری کاتو

تیمی از محققان به سرپرستی شیمیدان آمریکایی، ساتوری کاتو (که برای نستله کار می کرد) اولین قهوه فوری موفق تجاری را در سال 1938 ابداع کردند. ابداع تیم نستله یک قهوه خشک شده یخ زده بود که طعم و عطر خود را در حین فرایند حذف آب حفظ می کرد.

این محصول با نام تجاری “نسکافه” (حتما نامش را شنیدید) به بازار عرضه شد و به سرعت محبوب شد، به ویژه در طول جنگ جهانی دوم که قهوه تازه کمیاب بود.

تولید قهوه فوری توسط دیوید استرنگ

ابداع بعدی توسط دیوید استرنگ نیوزلندی بود که قهوه فوری را در دهه 1950 زمانی که برای جنرال فودز کار می کرد، ابداع کرد. استرنگ روش جدیدی برای تولید قهوه فوری پیشنهاد کرد که شامل ترکیبی از دم کردن، استخراج و خشک کردن انجمادی بود.

فرآیند استرنگ با کاتو متفاوت بود زیرا شامل استفاده از خلاء برای تبخیر آب از عصاره قهوه بود که در نتیجه محصول غلیظ تر و با کیفیت تری تولید می شد.

قهوه فوری امروزه چطور درست می شود؟

قهوه فوری امروزه چطور درست می شود؟

فرآیند تبدیل قهوه دم شده به پودر یا گرانول قهوه فوری شامل چندین مرحله است و این صنعت از چندین روش مختلف استفاده می کند. رایج ترین روش های تهیه قهوه فوری همچنان روش های خشک کردن انجمادی و خشک کردن با اسپری کردن هستند.

تهیه قهوه با روش خشک کردن انجمادی

در روش خشک کردن انجمادی، مایع غلیظ قهوه ابتدا به شکل یک قطعه جامد منجمد می شود. سپس این قطعه در یک محفظه خلاء قرار می گیرد که در آن آب منجمد شده، مستقیماً از حالت جامد به گاز تصعید می شود و به حالت مایع در نمی آید. سپس بخار آب تصعید شده متراکم شده و به صورت یخ روی سطح سرد جمع آوری می شود.

این فرآیند خشک کردن انجمادی ساختاری خشک و متخلخل برای قهوه ایجاد می کند که به راحتی به پودر یا گرانول تبدیل می شود. این روش توسط برخی از تولید کنندگان ترجیح داده می شود زیرا منجر به تولید قهوه فوری با کیفیت بالاتر و قابل انحلال تر می شود که طعم یا عطر کمی از قهوه را از بین می برد.

تهیه قهوه با روش خشک کردن با اسپری کردن

در روش خشک کردن با اسپری کردن، مایع غلیظ قهوه در یک محفظه داغ اسپری می شود که در آن هوای داغ، آب را به سرعت تبخیر می کند. سپس ذرات به دست آمده از هوای گرم جدا شده و به صورت کریستال های کم آب جمع آوری می شوند.

این روش سریع‌تر و مقرون به صرفه‌تر از خشک کردن انجمادی است، اما می‌تواند منجر به تولید قهوه فوری با کیفیت پایین‌تر و کاهش طعم و عطر شود.

هر دو روش مستلزم فرموله شدن مایع غلیظ قهوه برای دستیابی به طعم، عطر و رنگ دلخواه هستند. مواد دیگری مانند کربوهیدرات ها و آنتی اکسیدان ها نیز ممکن است به مایع اضافه شود تا پایداری و کیفیت محصول نهایی را بهبود بخشد.

دانه های قهوه فوری در ظروف دربسته، بسته بندی می شوند تا تازگی آنها حفظ شده و از جذب سریع رطوبت جلوگیری شود.

به طور کلی، تبدیل کردن قهوه دم شده به پودر یا گرانول قهوه فوری شامل فرآیندهای پیچیده و دقیقی است که برای دستیابی به نتیجه مطلوب به بیش از یک قرن تجربه نیاز دارد.

آیا قهوه فوری به خوبی قهوه دم کرده است؟

درست است که قهوه فوری از دانه های واقعی قهوه درست می شود، اما دقیقا مانند قهوه دم شده نیست. فرآیند دم کردن قهوه معمولی معمولاً شامل ریختن آب داغ روی دانه‌های تازه آسیاب شده قهوه است که طعم و عطر فوق العاده ای را از دانه‌ها استخراج می‌کند. مایع حاصل فیلتر شده یا از تفاله های قهوه جدا می شود و یک فنجان قهوه صاف و خوش طعم باقی می گذارد.

از نظر طعم، عطر و بافت، معمولا قهوه فوری نسبت به قهوه واقعی کیفیت پایین تری دارد زیرا فرآیند تولید آن موجب می شود برخی از ترکیبات فرار که باعث پیچیدگی طعم و عطر قهوه دم شده می شود، حذف شود. با این حال، قهوه فوری یک گزینه مناسب برای کسانی است که می خواهند سریعاً کافئین جذب کنند یا به دستگاه قهوه ساز دسترسی ندارند.

آیا قهوه فوری مشابه قهوه واقعی است؟

کارشناسان قهوه عموماً قهوه فوری را “قهوه واقعی” می دانند زیرا از همان دانه های قهوه دم شده تهیه می شود. البته فرآیند تولید قهوه فوری شامل حذف آب از قهوه دم شده است که به علت غلیظ تر شدن، طعم و عطر را تشدید می کند، اما به هرحال ترکیب بدست آمده همچنان همان قهوه در نظر گرفته می شود. مایع غلیظ قهوه فوری درست مانند قهوه دم کرده از دانه‌های قهوه برشته، آسیاب شده و دم شده درست می‌شود.

کارشناسان قهوه اذعان دارند که قهوه فوری، طعم و عطر متفاوتی دارد، اما همچنان دارای محتوای کافئین و سایر ترکیباتی است که در قهوه واقعی پیدا می‌کنید و کافئین آنها نیز با هم مشابه است.

قهوه فوری بیش از یک قرن است که محبوب بوده و میلیون ها نفر در سراسر جهان از نوشیدن آن لذت می برند. شما باید از افرادی که آن را ابداع کردند تشکر کنید که امکان استفاده از روشی راحت و آسان را برای افرادی که زمان یا تجهیزات لازم برای دم کردن یک فنجان قهوه تازه را ندارند، فراهم کردند.

۳ نظر در مورد “قهوه فوری با قهوه غیر فوری چه فرقی دارد؟

  1. peyman.goly گفت:

    ممنون از اطلاعات خوبتون

  2. علی اسماعیلی گفت:

    با درود و سپاس ، شما از ۳ مکانیسم برای تولید یاد کردید من شخصا محصولات تولید شده با روشهای اول و دوم را که در بازار موجود هستند ، میشناسم ، چنانچه اشکال یا محدودیتی نمی بینید لطفا برندی را معرفی نمائید که با استفاده از سومین روش که به گمانم فرمودید در بعد از ۱۹۵۰ به کار برده شده ، تولید می شود ، شخصا بسیار مشتاقم چنین تولیدی را امتحان کنم .

    1. مدیریت قهوه ست گفت:

      قهوه فوری گلد کم و بیش در برندهای مختلف شکل یکسانی دارد , در مورد قهوه فوری به اصطلاح کلاسیک میتوانید تنوع بیشترب را پیدا کنید برخی مانند خود نسکافه نستله حالت درشت و کلوخ دارند و برخی حالت کریستالیزه و ریز. تقریبا هر ۳ مدل در بازار ایران موجود است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *