اخبار و مقالات, قهوه

ویژگی‌های قهوه‌ اسپیشیالیتی

ویژگی‌های قهوه‌ اسپیشیالیتی

در این مقاله درباره ویژگی های یکی از پرطرفدارترین  و خاص ترین انواع قهوه می پردازیم. اگر علاقه مند به دانستنی های قهوه و شناخت از ویژگی‌های قهوه‌ اسپیشیالیتی هستید، این مطلب را از دست ندهید.

ویژگی‌های قهوه‌ اسپیشیالیتی

درجه رست قهوه‌ اسپیشیالیتی

همه چیز درباره قهوه‌ اسپیشیالیتی

اگر دوست دارید درباره یکی از دوکلاس قهوه ای که در دنیا وجود دارد، بیشتر بدانید در این مقاله همراه ما باشید تا با ویژگی‌های قهوه‌ اسپیشیالیتی آشنا شویم.

دو نوع کلاس قهوه در دنیا وجود دارد که اولی قهوه‌ اسپیشیالیتی و دومی قهوه تجاری است. از ویژگی‌های قهوه‌ اسپیشیالیتی خاص بودن و منحصر به فرد بودن آن است که آن را ممتاز کرده است. هم در کاشت و هم در برداشت و هم در چگونگی رست و دم کردنش از بهترین شرایط برخوردار است.

در تولید قهوه‌ اسپیشیالیتی نهایت دقت و وسواس وجود دارد تا کیفیت بالای خود را حفظ کند. می توان گفت که باکیفیت ترین و بهترین قهوه در جهان قهوه‌ اسپیشیالیتی است. از ویژگی‌های قهوه‌ اسپیشیالیتی می توان به موارد زیر اشاره داشت.

  • این نوع قهوه تک خاستگاه می باشد و کاملا گلچین و یکدست است.
  • قهوه‌ اسپیشیالیتی از بهترین نوع قهوه عربیکا تهیه می شود.
  • قهوه‌ اسپیشیالیتی برای بهترین مناطق کشت قهوه است و گلچین می شود.
  • از بهترین روش های برای فرآوری دانه قهوه اسپشیال استفاده می شود.
  • عاری از دانه های بی کیفیت قهوه است و همه ان ها جدا شده است.
  • رست بسیار عالی و با دقتی دارد که با بهارین دستگاه ها انجام می شود.
  • دارای درجه رست روشن هستند. کاملا با دقت و با مهارت بالا رست می شوند.
  • بسته بندی بسیار باکیفیت و سفارشی و صادراتی دارند

قهوه‌ اسپیشیالیتی چیست؟

همان طور که اشاره شد کیفیت از ویژگی‌های قهوه‌ اسپیشیالیتی است. این نوع قهوه از دانه های قهوه سبز که بسیار باکیفیت و مرغوب هستند، تهیه می شود. رست دادن این نوع قهوه به دست متخصصان این کار با مهارت بالا انجام می شود. از انجاییکه بر اساس استانداردهای SCA رست و دم داده می شود؛ دارای امتیاز بسیار خوبی در کیفیت و عطر و طعم و مزه و اسیدیته دارد.

در واقع اگر به دنبال بهترین طعم قهوه و باکیفیت ترین و اصیل ترین عطر و بوی قهوه هستید، قهوه‌ اسپیشیالیتی مناسب شما است. البته که به دلیل کیفیت بسیار بالایش، قیمت بیشتری هم نسبت به قهوه های معمولی و تجاری دارد. حال در ادامه این مطلب به تفاوتهای این دو نوع قهوه خواهیم پرداخت تا بیشتر با ویژگی قهوه‌ اسپیشیالیتی آشنا شوید. همچنان همراه ما باشید!

قهوه اسپشیالیتی در چه آب و هوایی رشد می کند؟

برای اینکه یک طعم خاص و منحصر به فرد در قهوه وجود داشته باشد، باید تمام مراحل تولید قهوه از شرایط عالی و کیفیت بالا برخوردار باشد.

آب و هوای مناسب هم در تولید و پروورش قهوه باکلاس بالا و بسیار باکیفیت تاثیر دارد. برای نوشیدن قهوه ای بی نقص و عالی، قهوه‌ اسپیشیالیتی پیشنهاد می شود. این قهوه در اب و هوای خاص پرورش پیدا می کند. گونه مربوط به این قهوه باکیفیت، عربیکا است.

تفاوت قهوه معمولی و تجاری با قهوه‌ اسپیشیالیتی

قهوه باکیفیت

تفاوت قهوه معمولی و تجاری با قهوه‌ اسپیشیالیتی

  • با توجه به شرح ویژگی‌های قهوه‌ اسپیشیالیتی می توان تفاوت ها را در دو نوع کلاس قهوه احساس نمود.
  • قهوه‌ اسپیشیالیتی دارای طعم فوق العاده باکیفیت و بی عیب و نقص است و هیجانی که با نوشیدن ان ایجاد می شود، با قهوه معمولی بسیار تفاوت دارد.
  • فرایند تولید قهوه‌ اسپیشیالیتی با معمولی تفاوت دارد و در دقت و مهارت بیشتری انجام می شود.
  • طعم قهوه‌ اسپیشیالیتی بسیار خاص و منحصر به فرد است.
  • قیمت قهوه‌ اسپیشیالیتی بالاتر از قهوه معمولی و تجاری است.
  • بسته بندی قهوه‌ اسپیشیالیتی صادراتی و خاص است.
  • نحوه رست دانه ها با هم متفاوت است و در قهوه‌ اسپیشیالیتی با مهارت بالایی انجام می شود و از بهترین دستگاه ها استفاده می شود اما در قهوه معمولی اینگونه نیست.

تشخیص قهوه اسپیشیالیتی

انجمن قهوه تخصصی وظیفه تشخیص کیفیت دانه های هوه را دارد تا انواع قهوه ها را در دو کلاس قهوه، طبفه بندی کند. بر اساس نوع کشت و برداشت و نگهداری و رست و موارد دیگر، این ارزیابی درباره انواع قهوه انجام می شود. ارزیابی بر اساس استانداردهای SCA انجام می شود. اگر طبق تست های انجام شده و ارزیابی توسط این انجمن، به قهوه ها نمره بالای 80 داده شود، قهوه در نوع اسپیشیالیتی است اما پایین تر از این مقدار شامل قهوه تجاری می شود.

قیمت قهوه‌ اسپیشیالیتی

خرید و قیمت قهوه‌ اسپیشیالیتی

قیمت قهوه‌ اسپیشیالیتی

از انجاییکه، این نوع قهوه کیفیت بالایی دارد و از مراحل کاشت تا دم شدن با مهارت و تخصص بالا صورت می گیرد،طبیعی است از انواع قهوه معمولی گران تر باشد. به هر حال هر محصول باکیفیتی قیمت بالاتری هم دارد. اما مزایای ان را هم باید در نظر داشت.

اگر بخواهیم مقایسه قیمت برای قهوه‌ اسپیشیالیتی و قهوه معمولی قائل شویم میتوان گفت، قیمت اسپیشیالیتی از دو برابر قیمت قهوه معمولی بالاتر است. اما برای اطلاع بیشتر از انواع قهوه‌ اسپیشیالیتی وارد وبسایت کافی ست شوید. این فروشگاه بهترین قهوه را در بالاترین کیفیت به مشتریان عزیز عرضه می دارد.

در نهایت اینکه

در این مطلب خیلی کامل درباره ویژگی‌های قهوه‌ اسپیشیالیتی و تفاوت ان با قهوه معمولی شرح دادیم. از درجه رست این نوع قهوه برای شناخت بیشتر آن گفته شد تا در هنگام خرید به رست مدیوم و لایت ان توجه نمایید.

برای خرید قهوه‌ اسپیشیالیتی بهتر است از فروشگاه های معتبر اقدام نمایید. فروشگاه کافی ست انواع قهوه در کیفیت بالا را به فروش می رساند و برای انتخاب قهوه مناسب به شما مشاوره خواهد داد.

سوالات متداول ویژگی‌های قهوه‌ اسپیشیالیتی

مهم ترین خصوصیت از قهوه‌ اسپیشیالیتی چیست؟

ویژگی این نوع قهوه بسیار زیاد است اما طعم خاص و منحصر به فرد و وجود دانه های یکدست قهوه و تک خاستگاه بودن از ویژگی‌های قهوه‌ اسپیشیالیتی است.

درجه رست قهوه‌ اسپیشیالیتی چه قدر است؟

درجه رست برای ان نوع قهوه لایت و مدیوم لایت است.

گونه قهوه اسپشیالیتی چیست؟

گونه برای این قهوه باکیفیت، عربیکا است.

۲ نظر در مورد “ویژگی‌های قهوه‌ اسپیشیالیتی

  1. کوثر گفت:

    ارایه لیستی از انواع کاربرد های قهوه ها .به عنوان مثال استفاده از کدام نوع قهوه برای افزایش انرژی قبل از ورزش توصیه میکنید؟ ارایه چنین لیستی مشتریان را به خریدی دقیق تر و بارضایت بیشتر سوق میدهد.

    کوثرحاتمی کارشناس ارشد علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی

    1. محمد نوروزخانی گفت:

      قهوه های که از درصد بیشتر روبوستا درانها استفاده شده دارای کافیین بالاتری هستند وطبعا برای قبل از ورزش مناسب تر میباشند وقهوه های کهاز درصد بیشتری از دانه های عربیکا بیشتر استفاده شده ویا صدرصد عربیکا میباشند بیشتر برای نوشیدن دربین روز استفاده میگردند که عمدتا بصورت دمی وقهوه های بادرصد ربوستا عمدتا بصورت اسپرسو میل میشوند ولی این بصورت اصل نیست وبستگی به ذایقه هرفرد دارد وممکن قهوه های بادر صد زیاد ربوستا بصورت دمی وبرعکس ان قهوه های با درصد زیاد عربیکا بصورت اسپرسو مصرف شود ولی ان چه مبرهن است قهوه های بادر صد عربیکا یا صدرصد به دلیل داشتن طعم ترش وکافیین کم بصورت دمی وبین روز وقهوه های بادرصد بیشتر ربوستا ویا صدرصد ربوستا بصورت اسپرسو ودرابتدای صبح ویا قبل ازورزش استفاده میگردد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *