اخبار و مقالات

دانه قهوه رواندا؛ همه چیز درباره قهوه رواندا، طعم، بهترین روش‌های دم‌آوری و بو دادن

دانه قهوه رواندا؛ همه چیز درباره قهوه رواندا، طعم، بهترین روش‌های دم‌آوری و بو دادن

 

آشنایی با انواع دانه قهوه برای علاقمندان قهوه به هدف مزه کردن طعم انواع قهوه یک سرگرمی و علاقمندی جهانی است. در این میان دانه قهوه رواندا یکی از انواع قهوه‌های اسپشالیتی یا تخصصی و مدرن است که هواداران فراوانی در میان نوشندگان قهوه دارد. قهوه رواندا از انواع مرغوب دانه قهوه است که در بازارهای جهانی عمر چندان طولانی ندارد اما در همین مدت کم به خاطر طعم و کیفیت بالا شهرت فراوانی پیدا کرد. در این مقاله در مجله قهوه ست که از سایت Home Grounds انتخاب شده همه چیز درباره قهوه رواندا، طعم و بهترین روش‌های دم‌آوری و بو دادن رُست آن را بخوانید.

 

دانستنی‌های جالب در مورد دانه قهوه رواندا

 

دانه قهوه رواندا؛ همه چیز درباره قهوه رواندا، طعم، بهترین روش‌های دم‌آوری و بو دادن

 

قهوه رواندا هم دارای تاریخچه پر فراز و نشیب و هم طعم هیجان‌انگیزی است. در ادامه برخی از نکات برجسته تجربه قهوه رواندا آورده شده است:

 

تاریخچه مختصری در مورد دانه قهوه رواندا

 

کشور کوچک رواندا در شرق آفریقا واقع شده و در همسایگی کنیا، یکی از کشورهای برجسته جهان در زمینه تولید قهوه است. می‌دانستید نخستین گیاهان قهوه را مبلغان مذهبی آلمانی در اوایل قرن بیستم میلادی به رواندا آوردند؟ اما سه دهه طول کشید تا روندا شروع به کشت و تولید قهوه کند.

 

در ابتدا قهوه رواندا اگر چه در مقدار زیاد تولید می‌شد اما کیفیت قابل ملاحظه‌ای نداشت. انواع قهوه‌های رشد یافته در رواندا درجه چندان بالایی نداشتند. خصوصاً به دلیل محدودیت‌های شدید دولت استعماری پیش از این که رواندا در اواسط قرن بیستم استقلالش را به دست بیاورد. در حال حاضر حدود 400 هزار کسب و کار کوچک تولید کننده قهوه در رواندا وجود دارد که در مزارعی در ارتفاع 4000 الی 6500 متری از سطح دریا به کشت و تولید قهوه می‌پردازند.

95 درصد از مزارع قهوه رواندا زیر کشت قهوه از گونه بوربون هستند. قهوه رواندا به روش خیس در ایستگاه‌های قهوه اشتراکی فرآوری می‌شود.

بعد از استقلال رواندا صنعت قهوه این کشور دچار بحران شد و این صنعت را در معرض مخاطراتی قرار گرفت. اما کشاورزان پا پس نکشیدند و سعی کردند کیفیت دانه قهوه رواندا را بهبود ببخشند و قهوه‌هایی با کیفیت بالاتر را کشت و تولید کردند. در رواندا یک استراتژی قهوه ملی هم تدوین شد که به صنعت قهوه این کشور جان تازه‌ای بخشید و آن را دوباره احیا کرد. تا جایی که در دو دهه گذشته رواندا به یکی از 30 کشور بزرگ تولید کننده قهوه در دنیا تبدیل شده است.

صادرات قهوه رواندا در حال حاضر سالانه ده‌ها میلیون پوند سود برای این کشور سود دارد به خصوص زمانی که تولید قهوه با مشکل مواجه نشود. بخش عمده تولید قهوه کنیا نه در دست کسب و کارهای بزرگ بلکه در اختیار مزارع کوچک محلی است.

 

فرایند رشد قهوه در رواندا

 

دانه قهوه رواندا؛ همه چیز درباره قهوه رواندا، طعم، بهترین روش‌های دم‌آوری و بو دادن

 

بیشتر مزارع قهوه در کشور در ارتفاع نسبتا بالا هستند و معمولاً در جایی بین 4000 تا 6500 فوت از سطح دریا واقع شده‌اند. این باعث می‌شود تا گیاهان قهوه در ارتفاع مناسبی رشد کنند و برای تولید گیلاس قهوه عالی هستند. از کل این مزارع، 5 درصد دانه قهوه از نوع عربیکا و 95 درصد باقی مانده از بالاترین کیفیت انواع قهوه بوربون رواندایی هستند.

فصل رشد محلی به طور معمول از سپتامبر یا اکتبر آغاز می‌شود و تا زمان برداشت محصول بین مارس و جولای ادامه دارد. در طی این ماه‌ها، برداشت دانه قهوه رواندا از اوایل ماه مه به اوج خود می‌رسد.

 

پردازش قهوه در رواندا

 

دانه قهوه رواندا؛ همه چیز درباره قهوه رواندا، طعم، بهترین روش‌های دم‌آوری و بو دادن

 

در رواندا قهوه عموما قهوه به روش مرطوب فرآوری می‌شود. این مسئله بیشتر به لطف تلاش‌های مدرن برای سرمایه‌گذاری زمان، تلاش و منابع در ایجاد ایستگاه‌های شستشوی عمومی برای تعداد بیشماری محصولات گیلاس قهوه است که هر سال نیاز به پردازش دارند.

تعداد زیادی از مزارع کوچک درگیر در این تجارت نمی‌توانند ایستگاه‌های شستشوی فردی و بزرگ مانند مزارع قهوه بزرگ در سراسر جهان ایجاد کنند. دلیل این امر این است که اکثر کشاورزان فقط به عنوان یک کار جانبی پاره وقت در کار پرورش قهوه هستند و به طور کلی از بقیه مزارع خود برای رشد مواد غذایی استفاده می‌کنند.

بنابراین سرمایه‌گذاری در این ایستگاه های شستشو امری مرسوم است زیرا دسترسی به مراکز شستشوی مناسب باعث افزایش کمیت و کیفیت قهوه رواندا به سطح کاملاً جدید شده است.

 

پروفایل طعم دانه قهوه رواندا

 

دانه قهوه رواندا؛ همه چیز درباره قهوه رواندا، طعم، بهترین روش‌های دم‌آوری و بو دادن

 

زوایا و جنبه‌های مختلف، طعم دهنده‌ها و تفاوت‌های ظریف و نافذی میان انواع دانه قهوه رواندا وجود دارد. با این حال، برخی از عناصر موجود در دانه قهوه رواندا به گونه‌ای است که مهم نیست که قهوه در کدام منطقه این کشور عمل آمده است.

برخی از این عناصر تن‌واری و بادی غنی، بافت خامه‌ای و ابریشمی و کره‌ای است. اما خامه فقط نوک کوه یخ این قهوه است. قبل و بعد از اینکه قهوه به ذائقه شما رسید، نوشیدنی حاصل از دانه قهوه رواندا به احتمال زیاد حواس شما را غرق در طعم‌های گل، میوه و مرکبات می‌کند و به دنبال آن یک طعم ترشی ملایم را مزه خواهید کرد. نت‌های گلی این قهوه یادآور برخی از قهوه‌های اتیوپی است که بسیاری از آن‌ها قند کاراملی شده، میخک، آجیل و دارچین را در طعم‌شان به رخ می‌کشند. دانه قهوه رواندا دارای اسیدیته بالا و روشن است و طعم شیرین و رایحه خوش آن به خاطر رشد در ارتفاع بالا است. به همین دلیل قهوه رواندا اسیدیته‌ای مشابه به قهوه کنیا دارد.

 

پروفایل طعمی دانه قهوه رواندا :

 

عطر: شکوفه نارنج و لیمو

طعم و مزه: گلی مخلوط با طعم میوه‌ای، انگور فرنگی قرمز و توت

After taste  یا اثر و طعم قهوه در دهان: کارامل غنی و شکلات سفید

 

نکات و موارد قابل ستایش قهوه رواندا

 

دانه قهوه رواندا؛ همه چیز درباره قهوه رواندا، طعم، بهترین روش‌های دم‌آوری و بو دادن

 

مناطق مختلفی در رواندا زیر کشت قهوه هستند اما برخی برجسته‌تر از بقیه‌اند. مناطق غربی کشور رواندا پر از مزارع قهوه هستند و البته کیگالی، پایتخت رواندا هم از این قضیه مستثنی نیست. در شرق رواندا بخش عمده‌ای از زمین‌های آن‌ها جز ذخایر ملی محسوب می‌شوند و قهوه در آن مناطق کشت نمی‌شود به استثنای مزارع اطراف دریاچه کیوو. با این حال ، قهوه رشد یافته در این محیط حاصلخیز در واقع استثنایی است.

قهوه Kivu در ارتفاعات بسیار بالا رشد می‌کند و می‌تواند خوشمزه با طعمی فوق العاده پیچیده باشد. پروفایل دانه قهوه رواندا شامل پرتقال شیرین، گیلاس، لیموترش و کاکائو است. این دانه‌های قهوه برای هر دو روش اسپرسو و روش‌های دم کردنی بسیار عالی هستند.

 

وضعیت فعلی صنعت قهوه رواندا

در سال 1994 نسل کشی گسترده ای در رواندا اتفاق افتاد که حدود 500 هزار تا یک میلیون قربانی داشت. قهوه رواندا بعد از این نسل کشی تاریخی تبدیل به یک صنعت خصوصی شد. در صنعت قهوه رواندا، در سال 2000 با کمک پروژه‌های کمکی و آموزشی همچون پرل (Pearl) نسل جدیدی از کشاورزان قهوه تربیت شدند که تحولی در روش‌های کشت و برداشت  قهوه در رواندا ایجاد کردند.

در واقع بعد از اتفاقات دهه 90 رواندایی‌های زیرساخت‌های صنعتی‌، ارزان و آسیب دیده خود را به یک موجودیت جدید تبدیل کردند که به جای تمرکز بر تولید انبوه گیلاس قهوه، روی تولید مقادیر کمتری از برخی از بهترین گیلاس‌های قهوه جهان متمرکز شده است.

در حال حاضر، نزدیک به نیم میلیون مزرعه کوچک قهوه در رواندا وجود دارد که هر یک از آنها نمونه کوچکی از چند صد گیاه قهوه با کیفیت بالا دارند. همه این مزارع با هم برای ایجاد صنعت ملی قهوه مشهور جهان رواندا با هم ادغام می‌شوند. یک مشکل بزرگ برای رواندا مشکل در تهیه گیلاس قهوه از بازار بین‌المللی قبل از کم شدن کیفیت آن‌ها بوده است. با این حال، ایستگاه‌های شستشوی عمومی و بودجه دولت به کشاورزان محلی کمک کرده‌اند تا این فرایند را به اندازه کافی اصلاح کنند تا قهوه تبدیل به یک محصول با ارزش‌تر شود. بنابراین در حالی که هنوز عناصر تجربی و آزمایشی در صنعت قهوه رواندا وجود دارد، اما همه چیز در حال پیشرفت و ترقی روزافزون است.

 

بهترین روش برای دم‌آوری و عصاره‌گیری دانه‌های قهوه رواندا

 

بهترین روش برای دم‌آوری و عصاره‌گیری دانه‌های قهوه رواندا

 

پروفایل طعم دلپذیر و لطیف دانه‌های قهوه رواندا روش های خاصی از دم‌آوری را می‌طلبد. بهترین راه برای دم‌آوری و عصاره‌گیری دانه قهوه رواندا استفاده از روش pour over و روش دم‌آوری قطره‌ای یا همان چکه‌ای است.

هدف اصلی در اینجا این است که اطمینان حاصل کنید که از روش دم کردنی برای دانه قهوه رواندا استفاده می‌کنید که خیلی شدید و قوی نباشد (مثلاً غوطه‌وری با فرنچ پرس). استفاده از یک فرآیند دم کردن ملایم‌تر کمک می کند تا آن دسته از طعم‌های ظریف گل و مرکبات را بدون عصاره‌گیری زیاد به دست آورید تا طعم کلی قهوه را تحت‌الشعاع قرار دهید.

یکی دیگر از دلایل استفاده از روش pour over این است که اکثر آن‌ها نیاز به آسیاب نرم و لطیف داند درست شبیه آسیاب دانه‌های قهوه‌ای که با روش‌های Chemex و Drip عصاره‌گیری می‌شوند. بد نیست بدانید در قهوه‌های Pourover و فیلتری، معروف‌ترین ابزارها، Chemex، Hario V60 و Kalita است. معمولا در این روش‌ها، قهوه‌های شما، نسبت به روش‌های غوطه‌وری (    immersion ) تمیزتر خواهند بود. در مورد 7 درجه میزان آسیاب قهوه برای انواع روش‌های دم کردن از فرنچ پرس تا اسپرسو و pour over در اینجا بخوانید.

 

بهترین روش‌های بو دادن و برشته کردن دانه قهوه رواندا

 

بهترین روش‌های بو دادن و برشته کردن دانه قهوه رواندا

 

دانه خام قهوه رواندا مثل اغلب انواع دیگر دانه قهوه شامل طیف‌های و روش‌های مختلف بو دادن و برشته کردن می‌شود. البته به خاطر داشته باشید که دانه‌هایی که در ارتفاع بالا رشد می‌کنند بسیار متراکم هستند و این به شما امکان می‌دهد از گرمای زیادی استفاده کنید.

بو دادن و رست‌های سبک‌تر دانه قهوه می‌توانند مشخصات عطر و طعم بسیار معطرتری داشته باشند، چیزی که شما نمی‌خواهید در این گیلاس قهوه از دست بدهید.

از طرف دیگر،  بهترین رست برای گیلاس قهوه رواندا City roast است و حتی می‌تواند گزینه‌های رست تیره‌تر بدون این‌که کیفیت آن از بین برود را هم در نظر داشت.

برای خرید قهوه رواندا اینجا کلیک کنید

محصولات پیشنهادی قهوه ست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *