آموزش

طرز تهیه کُن پانا یا نوشیدنی اسپرسو خامه‌ای با قهوه‌جوش رو گازی یا موکاپات

طرز تهیه کُن پانا یا نوشیدنی اسپرسو خامه‌ای با قهوه‌جوش رو گازی یا موکاپات

 

اسپرسو اصالتا یک روش دم کردن قهوه به سبک ایتالیایی است. نخستین بار در اوایل قرن بیستم بود که کافه‌چی‌های شهر میلان طرز تهیه قهوه به روش اسپرسو را ابداع کردند. اما کُن پانا یا espersso con pana نوشیدنی قهوه اسپرسو با خامه است که ترجمه لغت به لغت آن در زبان ایتالیایی به معنی قهوه به همراه خامه (cream) است، نوشیدنی کن پانا در حقیقت از یک شات اسپرسو سینگل یا دوبل تشکیل شده که با خامه پوشیده شده است. البته منظور از خامه روی اسپرسو، خامه زده شده (Whipped cream) است که هم قوام خوبی دارد و هم می توان به راحتی به وسیله ماسوره فنجان را تزئین کنید. قهوه‌ای که به شیوه اسپرسو دم شده پایه بسیاری از نوشیدنی ها مثل کاپوجینو، کافه آمریکانو، کافه لاته و کافه ماکیاتو است. شما به راحتی می‌توانید این نوشیدنی را در منزل تهیه کرده و لذت ببرید. طرز تهیه نوشیدنی قهوه اسپرسو خامه‌ای با قهوه‌جوش رو گازی یا موکاپات را در مجله قهوه ست بخوانید.

طرز تهیه قهوه کُن پانا یا اسپرسو خامه‌ای با قهوه‌جوش  رو گازی یا موکاپات در منزل

 

طرز تهیه کُن پانا یا نوشیدنی اسپرسو خامه‌ای با قهوه‌جوش رو گازی یا موکاپات

 

شما در منزل به وسیله دستگاه اسپرسوساز برقی یا اسپرسوساز روگازی (Stovetop espresso maker) یا همان موکاپات می‌توانید قهوه اسپرسو را تهیه کنید و به وسیله ماسوره، خامه زده شده را روی آن بریزید تا یک نوشیدنی کُن پانا داشته باشید.

 موکاپات ابتدا محفظه‌های موکاپات را باز کنید.  محفظه‌ پودر قهوه را از محفظه آب جدا کنید و مقداری آب داخل محفظه مخصوص آب بریزید اما آن را از آب لبالب نکنید، آب باید درست تا زیر سوپاپ کنترل فشار باشد. حالا محفظه پودر قهوه را هم از پودر قهوه پر کنید. یادتان باشد درجه‌ آسیاب دانه قهوه برای تهیه قهوه به روش اسپرسو باید Fine Grind باشد، یعنی نه خیلی زبر ( Coarse ) مانند قهوه دمی  و نه خیلی نرم  ( Extra Fine ) مانند قهوه ترک.

محفظه پودر قهوه باید سر صاف باشد پس سطح قهوه را با انگشت صاف کنید. حالا محفظه‌ پودر قهوه را سر جای خودش قرار دهید و موکاپات را محکم ببندید. موکاپات را روی شعله متوسط گاز بگذارید و منتظر شوید تا قهوه از لوله‌ خروجی خارج شده و داخل محفظه قهوه بریزد. مراقب باشید که شعله‌ گاز را قبل از آن‌که قهوه تا دهانه لوله‌ خروج قهوه بالا بیاید خاموش کنید. به این ترتیب قهوه آرام آرام وارد محفظه قهوه می‌شود. قهوه اسپرسو کُن پانا شما آماده است، آن را در فنجان سرو کنید، روی آن با ماسوره خامه زده شده بریزید و بلافاصله میل کنید.

نکته: اگر به تازگی موکاپات خریده‌اید و برای بار نخست قصد دارید در آن اسپرسو درست کنید اولین قهوه‌ای را که در آن درست می‌کنید را دور بریزید تا طعم قهوه‌های بعدی بهتر شود. برای این کار محفظه قهوه را تا نیمه یا حتی کمتر هم پر کنید کافی است.

محصولات پیشنهادی قهوه ست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *