اخبار و مقالات

آیا واقعا قهوه میتواند متابولیسم بدن را افزایش دهد و باعث لاغری و کاهش وزن شود؟

آیا واقعا قهوه می‌تواند متابولیسم بدن را افزایش دهد و باعث لاغری و کاهش وزن شود؟

 

آیا قهوه باعث لاغری می‌شود؟ بسیاری برای لاغری قهوه گانودرما و قهوه سبز و مواردی از این دست را پیشنهاد می‌کنند که البته در مورد قهوه گانودرما پیش از این در اینجا صحبت کرده‌ایم. اما آیا بهترین قهوه برای لاغری و کاهش وزن اصلا وجود دارد؟ واقعیت این است که قهوه حاوی کافئین است و کافئین موثرترین ماده محرک در دنیاست و البته یکی از اصلی‌ترین عناصر قرص‌ها و داروهای لاغری معتبر و مشهور است. علاوه بر این کافئین یکی از معدود مواد شناخته شده برای کمک به سوخت و ساز چربی‌های موجود در بافت‌های بدن و افزایش سوخت و ساز بدن است. اما آیا واقعاً قهوه به شما در کاهش وزن کمک می‌کند؟ این مقاله از سایت پزشکی Health Lineنگاهی دقیق به این مسئله می‌اندازد.

قهوه حاوی مواد محرک لاغری است

 

آیا واقعا قهوه می‌تواند متابولیسم بدن را افزایش دهد و باعث لاغری و کاهش وزن شود؟

 

بسیاری از مواد فعال بیولوژیکی موجود در دانه‌های قهوه در نهایت بعد از عصاره‌گیری وارد فنجان قهوه شما می‌شوند. چندین مورد از این مواد فعال بیولوژیکی که می‌توانند بر متابولیسم تأثیر بگذارند و به عنوان یکی از راه‌های اصولی کاهش وزن شمرده شوند عبارتند از:

کافئین: محرک اصلی قهوه.

تئوبرومین: این ماده محرک اصلی کاکائو است. همچنین در مقادیر کمتری در قهوه یافت می‌شود

تئوفیلین: محرک دیگری که هم در کاکائو و هم در قهوه یافت می‌شود و اتفاقا در ترکیب داروهای درمان آسم هم استفاده می‌شود.

اسید کلروژنیک: یکی از اصلی ترین ترکیبات فعال بیولوژیکی موجود در قهوه. ممکن است به کند شدن جذب کربوهیدرات‌ها کمک کند و یکی از مواد تاثیر‌گذار در راه‌های لاغری و کاهش وزن باشد.

و البته مهم‌ترین ماده فعال بیولوژیکی موجود در قهوه کافئین است که بسیار قوی است و کاملاً مورد مطالعه قرار گرفته است. کافئین با مسدود کردن یک انتقال دهنده عصبی مهاری بنام آدنوزین کار می‌کند. با مسدود کردن آدنوزین، کافئین آزاد شدن نورون‌ها و انتقال دهنده‌های عصبی مانند دوپامین و نوراپی نفرین را افزایش می‌دهد. این به نوبه خود باعث می‌شود بعد از نوشیدن قهوه احساس انرژی بیشتری داشته باشید و بیشتر بیدار بمانید یعنی دقیقا همان چیزی که اغلب ما در وهله اول از قهوه انتظار داریم.

کافئین قهوه به شما کمک می‌کند تا انرژی بیشتری داشته باشید و کمتر احساس خستگی داشته باشید. در واقع، کافئین ممکن است به طور متوسط ​​تاثیر عملکرد ورزش و فعالیت بدنی را 11 تا 12 درصد افزایش دهد.

 

قهوه می تواند به حرکت و تحریک چربی از بافت چربی کمک کند

 

آیا واقعا قهوه می‌تواند متابولیسم بدن را افزایش دهد و باعث لاغری و کاهش وزن شود؟

 

مسئله اینجاست که کافئین سیستم عصبی را تحریک می‌کند و از این طریق سیگنال‌های مستقیم به سلول‌های چربی می‌فرستد و به آن‌ها می‌گوید چربی را تجزیه کنند. کافئین این کار را با افزایش سطح خون هورمون اپی‌نفرین انجام می‌دهد. اپی نفرین که به نام آدرنالین هم شناخته می‌شود، از طریق خون شما به بافت‌های چربی سفر می‌کند و به آن‌ها علامت می‌دهد که چربی‌ها را تجزیه کرده و آن‌ها را در خون شما آزاد کنند.

البته آزاد کردن اسیدهای چرب در خون به شما برای از دست دادن چربی و در نتیجه لاغری شکم و سایر نقاط بدن کمک نمی‌کند مگر اینکه کالری بیشتری را از طریق ورزش کردن و انجام فعالیت‌های شدید بسوزانید. این شرایط به عنوان یک روند تعادل انرژی منفی شناخته شده است و از جمله راه‌های صحیح و اصولی لاغری و کاهش وزن است.

شما با کمتر غذا خوردن یا ورزش بیشتر می‌توانید به تعادل انرژی منفی برسید. استراتژی تکمیلی دیگر مصرف مکمل‌های چربی سوزی مانند کافئین البته از طریق نوشیدن قهوه است. علاوه بر این کافئین همچنین می تواند سوخت و ساز بدن شما را سرعت بخشد.

 

قهوه سرعت متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد

 

آیا واقعا قهوه می‌تواند متابولیسم بدن را افزایش دهد و باعث لاغری و کاهش وزن شود؟

 

میزان سرعتی که شما در هنگام استراحت کالری می‌سوزانید، میزان متابولیسم استراحت (RMR) نام دارد. هر چه میزان متابولیک شما بیشتر باشد، از دست دادن وزن راحت‌تر است و بیشتر می‌توانید بدون وزن اضافه کردن غذا بخورید.

اما برای لاغر شدن چه کنیم؟ مطالعات نشان می‌دهد که کافئین می‌تواند RMR را با 3 تا 11٪ افزایش دهد و البته با دوزهای بیشتر تأثیر بیشتری هم خواهد داشت. جالب اینجاست که بیشتر افزایش متابولیسم ناشی از افزایش چربی سوزی است. البته این مورد متأسفانه، در افرادی که چاق هستند، تأثیر کمتری دارد. نتایج یک مطالعه صورت گرفته در این زمینه  نشان می‌دهد که کافئین باعث افزایش چربی‌ سوزی در افراد لاغر تا حدود 29 درصد است، در حالی که این افزایش در افراد چاق تنها 10٪ است. همچنین به نظر می‌رسد که این اثر با افزایش سن کاهش می‌یابد و در افراد جوان بیشتر تاثیرگذار است.

 

تاثیر نوشیدن قهوه و کاهش وزن در طولانی مدت

 

بهترین قهوه برای لاغری و کاهش وزن کدام است و برای لاغری باید چطور قهوه را بنوشیم؟

 

بهترین نوع قهوه برای لاغری و کاهش وزن کدام است؟ حقیقت این است که افراد در طولانی مدت نسبت به کافئین مقاوم می‌شوند. در کوتاه مدت، کافئین می‌تواند باعث افزایش سرعت متابولیک و افزایش چربی سوزی شود، اما بعد از مدتی افراد نسبت به اثرات کافئین مقاوم می‌شوند و تاثیر آن متوقف می‌شود. اما حتی اگر قهوه باعث شود کالری بیشتری در طولانی مدت سوزانده نشود، هنوز هم احتمال این‌که اشتها را کمرنگ کند و به شما كمك كند كمتر غذا بخورید وجود دارد.

در یک مطالعه صورت گرفته در این زمینه، کافئین در مردان برای کاهش اشتها موثر بوده است اما در زنان نه. در واقع مصرف کافئین و قهوه در مردان باعث می‌شود که در یک وعده غذایی کمتر غذا بخورند. با این حال، نتایج یک مطالعه دیگر نشان داد که این مسئله هیچ تاثیری برای مردان هم ندارد.

این‌که قهوه یا کافئین در کاهش وزن در طولانی مدت به شما کمک کند، ممکن است به ویژگی‌های متابولیکی فرد بستگی داشته باشد و در مورد این مسئله هیچ مدرکی درباره چنین تأثیرات طولانی مدت وجود ندارد.

 

نتیجه‌گیری نهایی

حتی اگر کافئین در کوتاه مدت سرعت متابولیسم شما را تقویت کند و افزایش بدهد، این اثر به خاطر نوشیدن طولانی مدت قهوه و ایجاد مقاومت در بدن کاهش پیدا می‌کند. اگر در درجه اول به خاطر لاغر شدن و وزن از دست دادن به نوشیدن قهوه علاقه دارید، بهتر است عادت به نوشیدن قهوه خود را برای جلوگیری از ایجاد تحمل و مقاومت شاید چرخه دو هفته نوشیدن قهوه و دو هفته استراحت بیشتر موثر باشد. البته دلایل بسیار زیادی برای نوشیدن قهوه وجود دارد، از جمله اینکه قهوه یکی از بزرگترین منابع آنتی‌اکسیدان ها در یک رژیم غذایی سالم است.

محصولات پیشنهادی قهوه ست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *