اخبار و مقالات

بهترین روش طرز تهیه یک فنجان قهوه دمی عالی و خوشمزه در سفر کدام است؟

بهترین روش طرز تهیه یک فنجان قهوه دمی عالی و خوشمزه در سفر کدام است؟

 

بوی هوای تازه، وزش نسیم خنک و صدای پرندگان؛ هیچ چیز در سفر به اندازه بیدار شدن صبحگاهی در فضای بیرون از خانه لذت بخش نیست. با این وجود، آنچه که این حس را بهتر و دلنشین‌تر می‌کند داشتن یک فنجان قهوه گرم و باکیفیت برای صبحانه است. اما دم‌آوری قهوه در بیرون از منزل هرگز به آسانی درست کردن قهوه با قهوه‌جوش یا دستگاه قهوه‌ساز در خانه نیست. این که آیا در جنگل اردو می کنید یا در یک کاروان مستقر می‌شوید باید برنامه ریزی کنید و تجهیزات مناسبی داشته باشید. با این حال آنقدرها که فکر می کنید دشوار نیست و هیچ دلیلی برای دم‌آوری یک فنجان قهوه عالی و با کیفیت پذیرفته نیست. من با آلن آدلر، خالق AeroPress و AeroPress Go که یک مدل اروپرس سفری است صحبت کردم تا متوجه شوم بهترین روش و طرز تهیه قهوه دمی در سفر و کمپینگ و اقامت در کاروان چگونه است. این مطلب را از سایت Perfect daily grind در مجله قهوه ست بخوانید تا بیشتر با این نکات آشنا شوید.

 

برنامه‌ریزی کلیدی و مهم است

 

چطور در سفر و کمپینگ یک فنجان قهوه عالی و خوشمزه درست کنیم؟

 

تفاوت بین طرز تهیه یک قهوه دمی یک فنجان قهوه خوب و عالی و با یک قهوه آبکی و ولرم در چیست؟ قطعا برنامه‌ریزی خوب از انتخاب تجهیزات گرفته تا داشتن منابع آب و گرما و همراه داشتن مقدار مناسب قهوه و حتی دانستن اینکه با تفاله‌های قهوه چه کنید. همه این موارد با فکر و تدبیر پیش می‌رود. به عقیده آلن آدلر، خالق دستگاه اروپرس همه کارهایی که قرار است در این باره در خارج از خانه انجام دهید بهتر است قبلا در آشپزخانه منزل‌تان امتحان‌شان کرده باشید.

 

چه چیزهایی در کوله پشتی داشته باشیم؟

 

برای درست کردن قهوه در سفر چه چیزهایی را در کوله پشتی بگذاریم؟

 

سبکبار بودن برای سفر به خصوص سفر با کوله‌پشتی یک ویژگی مهم و حیاتی است. بنابراین اگر قصد دارید در سفر به طرز تهیه قهوه دمی عمل پایبند باشید و قهوه درست کنید بهتر است برای این کار سبک‌ترین تجهیزات را تا حد ممکن همراه داشته باشید. خوشبختانه وسایل زیادی برای دم‌آوری قهوه در سفر طراحی و تولید شده‌اند که دقیقا برای فضای باز طراحی شده‌اند و با یک برنامه‌ریزی دقیق می‌توانید هم سبکبار سفر کنید و هم تمام لوازم مورد نیاز دم کردن قهوه به صورت حرفه‌ای را همراه داشته باشید. در ادامه نگاهی به این تجهیزات دم‌آوری قهوه سفری می‌اندازیم:

 

دانه قهوه یا قهوه آسیاب شده

 

بهترین روش طرز تهیه یک فنجان قهوه دمی عالی و خوشمزه در سفر کدام است؟

 

حتما در این مورد با دقت بررسی و برنامه‌ریزی کنید که سفر شما چقدر طول می‌کشد و در نتیجه به چه مقدار قهوه نیاز دارید. برای این‌که دو روز مانده به پایان سفر قهوه‌تان تمام نشود در این مورد باید خوب دو دو تا چهار تا کنید. اگر سفرتان طولانی است و می‌خواهید دانه قهوه با خودتان بیاورید پس باید به فکر آسیاب دستی قهوه هم باشید. برندهایی مثلHario ، Comandante و Rhino دارای انواع آسیاب دستی جمع و جور هستند که به درد سفر می‌خورند. از طرف دیگر، می‌توانید قهوه خود را قبل از سفر آسیاب کنید. در حالی که شاید این قهوه ممکن است تازه‌تر باشد اما قهوه از قبل آسیاب شده گاهی اوقات می‌تواند مزه‌ای بهتر از قهوه‌های چرب غلیظ داشته باشد. به گفته آلن آدلر او همیشه ترجیح می‌دهد قهوه مسافرتش را در خانه و قبل از سفر آسیاب کند. بهتر است دوزهای مورد نیاز قهوه را هم در خانه با ترازو اندازه‌گیری کنید و در کیسه‌های پارچه‌ای نخی کوچک و تمیز بسته بندی کنید تا از این نظر هم مشکلی نداشته باشید.

در حالت ایده‌آل، قهوه‌ساز شما باید جمع و جور، سبک و با دوام باشد. برای مثال حتی اگر عاشق دستگاه قهوه‌ساز کمکس خود هم باشید، یک وسیله شیشه‌ای حساس گزینه خوبی برای درست کردن قهوه در فضای باز بیرون از خانه نیست.

به گزینه‌های دیگری مثل خرید دستگاه قهوه‌ساز اروپرس سفری AeroPress Go فکر کنید که مدل سفری اروپرس است؛ بادوام، جمع و جور و از پلی پروپیلن ساخته شده است. همچنین با یک ماگ مسافرتی قهوه همراه است و مجموعه‌ای از لوازم دم‌آوری قهوه هم تکمیلش می‌کنند. یادتان باشد قبل از استفاده از اروپرس از تمیز بودن وسیله به خصوص محفظه فیلتر آن اطمینان حاصل کنید. شستشوی اروپرس آسان است. توصیه می‌کنیم از دانه‌های قهوه متوسط برشته شده استفاده کنید .البته با توجه به ذائقه خود می‌توانید هر نوع قهوه‌ای را استفاده کنید، چه دانه قهوه برشته ملایم چه برشته زیاد. بهتر است برای کسب بهترین نتیجه در زمان دم کردن دانه‌های قهوه را آسیاب کنید و درجه آسیاب مناسب متوسط به پایین یا Medium fine  باشد. طرز تهیه قهوه دمی با اروپرس هم به این ترتیب است:

 

طرز تهیه و عصاره‌گیری قهوه دمی با اروپرس

 

بهترین روش طرز تهیه یک فنجان قهوه دمی عالی و خوشمزه در سفر کدام است؟

 

برای دم‌آوری قهوه با اروپرس نسبت قهوه به آب چیزی در حدود سیزده -چهارده گرم قهوه برای دویست گرم آب است. البته این مقدار با توجه به نوع قهوه و درجه برشته شدن متغیر است. برای حصول نتیجه خوب بهتر اسن دمای آب در حدود 93 درجه سانتی گراد باشد. برای این منظور آب را به نقطه جوش برسانید و سی ثانیه آن را از شعله بردارید.

در زمان دم کردن قهوه و کار با دستگاه اروپرس ابتدا فیلتر دستگاه را در کلاهک مخصوص فیلتر قرار دهید و فیلتر و کلاهک را با آب داغ آبکشی کنید. این امر به قرارگیری بهتر فیلتر داخل کلاهک کمک کرده و همچنین طعم نامطبوع کاغذی فیلتر را از بین می‌برد.

حالا برای درست کردن قهوه دمی اروپرس قهوه آسیاب شده را درون آن بریزید. برای شروع به عنوان قانون کلی دو برابر وزن قهوه آب داغ روی قهوه آسیاب شده بریزید و حدود سی ثانیه منتظر باشید به عنوان مثال برای چهارده گرم قهوه بیست و هشت گرم آب استفاده کنید. برای حصول نتیجه بهتر از ترازو استفاده کنید تا وزن دقیق قهوه و آب را رعایت کنید.

پس از اتمام سی ثانیه به وسیله قاشق و یا همزن همراه دستگاه به آرامی محتویات را هم بزنید تا محلول یکنواختی حاصل شود. سپس باقی مانده آب را به آرامی و به طور یکنواخت اضافه کنید. زمانی که تایمر یک دقیقه و سی ثانیه را نشان داد کلاهک و فیلتر را روی دستگاه قرار داده و بچرخانید. همزمان دستگاه را وارونه کرده و روی فنجان یا ظرف مربوطه بگذارید و پیستون را به آرامی به سمت پایین فشار دهید تا کاملا قهوه عصاره‌گیری شده داخل فنجان بریزد.

سعی کنید این فرایند را به گونه‌ای انجام دهید که زمانی که پیستون کاملا به انتهای استوانه رسید تایمر عدد بیشتر از دو دقیقه را نشان ندهد.

توجه داشته باشید داخل اِروپرس تنها ار آب و قهوه استفاده شود و هر افزودنی مورد نیاز (شیر- شکر….) را پس از آماده شدن به قهوه خود اضافه کنید.

 

2 عدد فنجان یا ماگ برای خوردن قهوه در سفر

 

طرز تهیه و عصاره‌گیری قهوه دمی با اروپرس در سفر؛ چطور در سفر قهوه درست کنیم؟

 

همیشه در سفر یک یا دو فنجان اضافی با خودتان بیاورید، به خصوص اگر تنها سفر می‌کنید. به هر حال اتفاقات را در نظر بگیرید. احتمالا نمی‌خواهید در صورت گم شدن یا شکستن فنجان از خوردن قهوه محروم شوید. یک فنجان یا ماگ عایق حرارت و دو جداره ممکن است یک گزینه ایده‌آل است تا قهوه را برای مدت طولانی‌تری گرم نگه دارید.

 

یک منبع گرما همراه خودتان داشته باشید

اگر قرار است در کاروان اقامت کنید احتمالاً راهی برای گرم کردن آب خواهید داشت، خواه یک کتری پلاگین باشد یا اجاق گاز. اگر قرار است در جایی اردو بزنید یا کمپ کنید می توانید اجاق گاز کوچک را انتخاب کنید. گزینه‌های قابل حمل زیادی وجود دارد که برای کارمندان برای استفاده در دفتر کار طراحی شده است.

اگر منطقه‌ای که در آن هستید خشک است و احتمال آتش سوزی وجود دارد ابتدا قوانین را بررسی کنید: در پارک‌های ملی و مناطق حفاظت شده، روشن کردن آتش ممکن است ممنوع باشد و یا شاید به یک مجوز احتیاج داشته باشید. همچنین اگر بارندگی شدید و زمین مرطوب باشد ممکن است برای پیدا کردن چوب خشک به زحمت بیفتید. اگر برای درست کردن قهوه در قوری یا قهوه جوش و حتی به جوش آوردن آب تصمیم گرفتید آتش روشن کنید حتما این موارد را در نظر داشته باشید: روشن کردن آتش و سوزاندن چوب و هیزم به درختان آسیب نرساند، شاخ و برگ درختان امکان آتش‌سوزی نداشته باشند. اگر همه شرایط مناسب است یک آتش کوچک روشن کنید.

به اندازه آتش خود توجه داشته باشید تا بتوانید آن را کنترل کنید. فراموش نکنید که قبل از اینکه بخوابید یا منطقه را ترک کنید، بررسی کنید که آتش حتما خاموش شده باشد. آتش را با آب خاموش کنید نه خاک. و البته منبع گرمایش مهم نیست، حتما کبریت یا فندک همراه داشته باشید و آن‌ها را خشک نگه دارید.

اگر می خواهید فضای زیادی را اشغال نکنید از کتری لوله بلند که بیشتر مرتفع است تا پهن و جاگیر استفاده کنید. اگر هم قصد آشپزی در سفر دارید یک قابلمه با خودتان ببرید و با یک تیر دو نشان بزنید. آب قهوه را هم در قابلمه جوش بیاورید. اگر هم هوا گرم است چه بهتر است که به قهوه سرد یا کلد برو فکر کنید.

 

یک منبع آب مطمئن همراه داشته باشید

 

چگونه در سفر یک فنجان قهوه عالی و خوشمزه درست کنیم+وسایل مورد نیاز

 

اگر قرار است در کاروان اقامت کنید می‌توانید آب آشامیدنی همراه بیاورید. اگر با کوله پشتی سفر می‌کنید طبعا حمل آب سنگین است و فضای زیادی را اشغال می‌کند. علاوه بر این آب بطری به مصرف پلاستیک های یکبار مصرف کمک می‌کند و برای محیط زیست ضرر دارد.

با برنامه‌ریزی دقیق، باید بتوانید در بیابان یا جاهای دیگر آب پیدا کنید. با این وجود هرگز از یک منبع طبیعی آب تصفیه نشده ننوشید. این آب فقط به دلیل تمیز بودن به این معنی نیست که حاوی انگل و باکتری نیست و البته می‌تواند در سفر باعث بروز مشکل برای معده شما شود.

در صورت نیاز ابتدا مطمئن شوید که فقط آب متحرک یا آب را از بالای دریاچه جمع می‌کنید. در صورت امکان، آب را از نزدیک‌ترین نقطه به سرچشمه جمع کنید. و البته حتما آن را تصفیه کنید. هیچ روشی وجود ندارد که بتواند 100٪ باکتری‌ها را از بین ببرد، اما چندین روش بسیار مؤثر نیز وجود دارد. برای مثال گزینه‌های زیر را می‌توانید استفاده کنید:

فیلترهای قابل حمل آب: یک فیلتر خوب باید رسوبات ، باکتریها و انگل هایی مانند تک یاخته ها را از بین ببرد و بسیاری از افرادی که به سفرهای کمپی عادت دارند از این وسیله استفاده می‌کنند. با این وجود، برای اطمینان کامل از کیفیت آبی که می‌نوشید حتما باید آن را ضد عفونی کنید.

تصفیه شیمیایی آب: در این روش معمولاً از ید یا کلر استفاده می‌کنند که میکروارگانیسم‌های مضر مانند باکتری‌ها و انگل‌های موجود در آب را از بین می‌برد. البته این مواد روی طعم آب تأثیر می‌گذارند و استفاده از آن‌ها می‌تواند بسیار زمان‌بر باشد (به خصوص اگر آب بسیار سرد باشد)، اما این یک گزینه نسبتاً ارزان و قابل حمل است. قرص‌های تصفیه آب را می‌توانید در اکثر فروشگاه‌های فروش لوازم کمپینگ و سفر پیدا کنید.

 

توجه داشته باشید برخی از درمان های شیمیایی نباید توسط زنان باردار یا افرادی که شرایط پزشکی خاصی دارند و نه حتی برای دوره‌های طولانی برای افراد عادی استفاده شود. در این زمینه حتماً ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

تصفیه کننده اشعه : UV این تصفیه کننده‌ها آب را از طریق نور ماوراء بنفش استریل میکنند. این وسایل به منبع انرژی نیاز دارند، اما نسخه‌های قابل حمل وجود دارد که برای کمپینگ و پیاده‌روی طراحی شده‌اند و می‌توانند در خانه شارژ شوند. به خاطر داشته باشید که این دستگاه تصفیه کننده است و رسوبات را از بین نمی برد. شما باید حتما ابتدا آب را فیلتر کنید.

جوشاندن آب: یکی از قدیمی‌ترین روش‌های جهانی برای گرم کردن آب، که البته می‌تواند بسیار وقت گیر باشد اما نیازی به تجهیزات اضافی ندارد و یا بر طعم آب تأثیر نمی‌گذارد. در ارتفاعات بلند، آب را حداقل سه دقیقه بجوشانید زیرا آب در چنین آب و هوایی با دمای اندکی می جوشد. این روش هم از آنجا که رسوبات را از بین نمی‌برد باز هم باید باید ابتدا آب را فیلتر کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *