اخبار و مقالات

داستان جالب اختراع اسپرسو ساز بیالتی موکا اکسپرس یا موکاپات روگازی

داستان جالب اختراع اسپرسو ساز بیالتی موکا اکسپرس یا موکاپات روگازی

 

چه کسی فکرش را می‌کند مخترع دستگاه قهوه‌ساز موکاپات که بسیاری از مردم دنیا هر روز صبح قهوه‌شان را با آن عصاره گیری می‌کنند برای ساخت این وسیله کاربردی از یک دستگاه ماشین لباسشویی ایده گرفته باشد؟ تاریخچه جالب و داستان اختراع اسپرسو ساز بیالتی موکا اکسپرس یا همان موکاپات روگازی را از سایت مجله ایندیپندنت در مجله قهوه ست بخوانید.

 

داستان بامزه‌ی اختراع اسپرسو ساز بیالتی موکا اکسپرس

 

داستان جالب اختراع اسپرسو ساز بیالتی موکا اکسپرس یا موکاپات روگازی

 

داستان ساخت اسپرسوساز روی گازی یا همان موکاپات به سال 1918 برمی‌گردد یعنی زمانی که آلفونسو بیالتی، از فرانسه به کشورش ایتالیا برگشت، جایی که او 10 سال در صنعت آلومینیوم مشغول به کار بود و کارگاهی برای ساخت کالاهای خانگی فلزی تاسیس کرد.

بیالتی در نزدیکی کارخانه خود در پیمونت، هر روز زنانی را می‌دید که لباس‌های خود را در یک دیگ درب‌دار با یک لوله مرکزی کوچک می‌شستند. این لوله آب صابون را از کف دیگ بیرون آورده و آن را روی لباس‌های خیس پخش می‌کرد. درست است که این تصویر چندان دلچسب نیست اما بیالتی تصمیم گرفت تا از این ایده الهام بگیرد و یک دستگاه قهوه درست کند که به ایتالیایی‌ها اجازه دهد اسپرسو واقعی در خانه‌های خود داشته باشند.

پیش از آن، قهوه معمولاً در قهوه‌ خانه‌های عمومی، توسط مردان، نوشیده می‌شد. در واقع هنگامی که زنان شروع به نوشیدن قهوه در خارج از خانه کردند‌، این نشانه حرکت آنها به سمت دستیابی به استقلال و آزادی تلقی می‌شد.

 

 

تا این زمان دستگاه‌های قهوه خانگی به آب داغ اجازه دادند تا به آرامی روی قهوه‌های آسیاب شده قطره قطره بریزید و به این ترتیب نسخه ضعیف‌تری از یک اسپرسو واقعی تولید کند. اما در این دوره مخترعین مختلفی به منظور تقلید از طعم‌های قوی و جان‌دار اسپرسو موجود در قهوه خانه‌های عمومی شروع به آزمایش دم‌آوری قهوه با بخار آب کردند.

دستگاه اختراعی بیالتی از جنس آلومینیوم بود. در آن زمان موسولینی فروش آلومینیوم به خارج از کشور را ممنوع کرده بود و به این ترتیب ایتالیا ذخیره غنی از سنگ معدن آلومینیوم داشت که آن را تبدیل به یک فلز ملی کرد. این دقیقا زمانی بود که ایتالیا قهوه را از کشور اتیوپی جدید وارد می‌کرد و از این نظر هم ذخیره‌ای غنی داشت. بعد از پایان جنگ جهانی دوم پای موکاپات به اروپای مرکزی هم باز شد.

 

داستان جالب اختراع اسپرسو ساز بیالتی موکا اکسپرس یا موکاپات روگازی

 

جیمز گرینسون، صاحب قهوه گالا در این باره می‌گوید: «بیالتی سرانجام در سال 1933 موکاپات اکسپرس را اختراع کرد. شکل متمایز آن از روی یک سرویس قهوه نقره ای الگوبرداری شده بود که در آن زمان در خانه‌های ثروتمند ایتالیایی رواج داشت و از آن زمان تاکنون هم تغییر نکرده است.» دستگاه موکاپات اکسپرس بدون آنکه به هیچ توانایی دیگری احتیاج داشته باشد می‌تواند یک قهوه اسپرسو شبیه آنچه در کافه مشهوری مثل casa werin al bar سرو می‌شود به شما بدهد. به عبارت دیگر قهوه‌ای که موکاپات روگازی به شما می‌دهد با اغماض شاید به همان خوبی است که می‌توانستید در کافی‌شاپ‌های مشهور سفارش بدهید.

در ابتدا، دستگاه قهوه‌ساز موکاپات اکسپرس در بازارهای محلی فروخته می‌شد. اما چندی نگذشت که پس پایان جنگ جهانی دوم، هنگامی که پسر بیاتلی رناتو به پدرش ملحق شد بعد از تبلیغی که روی موکاپات تحت عنوان l’omino con i baffi  حک شد این فروش اوج گرفت. این تبلیغ که هنوز هم روی دستگاه‌های موکاپات روگازی حک می‌شود کاریکاتور چهره آلفونسو بیالیتی است.

از آن زمان تاکنون نه طرح این کاریکاتور تغییری کرده و نه جنس موکاپات روگازی که آلومینیوم بود. توصیه می‌شود که دستگاه موکاپات روگازی را زیاد نشورید و کف آن را سیم یا اسکاچ زبر نکشید. دلیلش هم این است که ته مانده تفاله‌های قهوه که کف موکاپات می‌ماند و رنگ آن را عوض می‌کند عطر و طعم بهتری به مرور زمان به قهوه اسپرسو شما می‌بخشد!

محصولات پیشنهادی قهوه ست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *