قهوه

کدام قهوه کافئین بیشتری دارد؟

کدام قهوه کافئین بیشتری دارد؟

کدام قهوه کافئین بیشتری دارد؟

برای اینکه بدانیم کدام قهوه کافئین بیشتری دارد باید به عوامل زیادی درباره قهوه پرداخته شود. باید به حجم قهوه ای که برای فنجان خود در نظر میگیرید، میزان برشتگی قهوه، نوع دانه قهوه و روش دم آوری و مقدار پودر مصرفی و حتی مقدار زمانی که برای دم آوری قهوه صرف می‌گردد را در نظر داشته باشید تا میزان کافئین قهوه را دریابید.

پس با توجه به موارد ذکر شده، می‌توان میزان کافئین در فنجان قهوه را به چند عامل مهم نوع دانه قهوه، روش دم آوری و نوع قهوه ارتباط داد.

از روش های متداول برای افزایش کافئین قهوه می توان به آسیاب کردن قهوه در بیشترین حالت ممکن و افزایش نسبت قهوه به آب و افزایش زمان خیساندن قهوه‌ و عصاره گیری در دمای بیشتر اشاره داشت.

اما خیلی خلاصه درباره اینکه کدام قهوه کافئین بیشتری دارد باید بگوییم که قهوه ای که نسبت به حجم خود بیشترین مقدار کافئین را دارد قهوه اسپرسو می باشد که از دانه‌های روبوستا با درجه رست دارک تهیه شده باشد.

حال در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با بررسی آیتم های مختلف و تاثیر گذار بر میزان کافئین قهوه بیشتر بدانیم.

نوع دانه قهوه و میزان کافئین آن

مقدار رست دانه قهوه و کافئین آن

نوع دانه قهوه و میزان کافئین آن

در پاراگراف قبلی اشاره شد که نوع دانه قهوه و بیشتر بودن یا کمتر بودن میزان کافئین قهوه اثر می گذارد. از آنجایی که دارای دو نوع گونه از قهوه به نام عربیکا و ربوستا هستیم می‌خواهیم درباره میزان کافئین این دو نوع دانه قهوه بیشتر بدانیم.

دانه عربیکا دارای کیفیت بهتر و بیشتری نسبت به دانه روبوستا است و شرایط کشت بسیار راحتی دارد که درنتیجه محصول ارزان‌تری هم حاصل میشود دانه های روبوستا تلخ تر و دارای قدرت بیشتری هستند، اما عربیکا طعم شیرین تر و ملایم تری دارد.

به طور کلی می‌توان گفت که میزان کافئین در دانه روبوستا دو برابر دانه عربیکا است. پس اگر میخواهید نوع قهوه ای را انتخاب نمایید که دارای کافئین بیشتری باشد بهتر است از دانه‌های روبوستا انتخاب نمایید و یا ترکیبی از این دو دانه با میزان بیشتر روبوستا باشد.

میزان کافئین قهوه در روش دم کردن قهوه

از عوامل مهم تاثیرگذار در میزان کافئین قهوه روش دم کردن قهوه است که با توجه به بررسی ها و آزمایشات انجام شده متوجه شده‌ایم که قهوه اسپرسو دارای قوی ترین قهوه است زیرا روش درست کردن آن خاص و منحصر به فرد است. از نظر روش دم آوری قهوه و میزان کافئین آن، قهوه ترک در جایگاه بعدی قرار می گیرد و رتبه سوم را در میزان کافئین در عامل دم آوری قهوه میتوان به موکاپات داد.

البته به جز دم آوری قهوه باید به عوامل دیگری توجه داشت و آن هم مقدار شات هر نوع قهوه است. معمولاً شات اسپرسو حدود ۳۰ میلی لیتر است اما قهوه موکاپات ۵۰ تا ۶۰ میلی لیتر می باشد. پس با نوشیدن قهوه موکاپات شما کافئین بیشتری دریافت می‌کنید.

قهوه کافئین بالا

قهوه ترک

قهوه کافئین بالا

پیشنهاد می‌شود اگر به دنبال یک قهوه قبل از لحاظ میزان کافئین بالا هستید، یک نوشیدنی بر پایه اسپرسو انتخاب نمایید. مثلاً آمریکانو یا کافه لاته کافئین زیادی دارد و یک یا دو شات اضافی اسپرسو هم به آن اضافه کنید تا مقدار کافئین آن زیادتر شود.

مقدار برشتگی دانه قهوه

از عوامل مهم دیگر که در میزان کافئین قهوه تاثیرگذارند مقدار برشتگی دانه قهوه است. اگر فکر می کنید که دانه های قهوه بیشتر رست شده کافئین بیشتری دارد پس در ادامه مطلب همراه ما باشید تا واقعیت این موضوع را بدانید.

باید برای مقایسه مقدار کافئین دانه قهوه با برشتگی زیاد و برشتگی روشن در نظر داشته باشید که بر حسب حجم اندازه گیری می کنید یا قرار است که بر اساس وزن آن اندازه گیری شود.

وقتی شما برای تهیه قهوه مقدار پودر قهوه ای را که در نظر دارید بر اساس حجم اندازه گیری نمایید قهوه با برشتگی کمتر کافئین بیشتری دارد زیرا تعداد دانه های قهوه در پیمانه شما بیشتر میشود.

اما از سوی دیگر اگر میزان اندازه گیری پودر قهوه بر اساس وزن پودر باشد؛ دانه های تیره تر دارای کافئین بیشتری است؛ زیرا در وزن مساوی تعداد دانه های دارای رست بیشتر، بیشتر خواهد شد.

میزان کافئین قهوه تیره

مقدار برشتگی دانه قهوه

میزان کافئین در قهوه اسپرسو و مقدار میزان کافئین در قهوه ترک

برای مقایسه میزان کافئین در قهوه اسپرسو و مقدار میزان کافئین در قهوه ترک باید بگوییم که از آنجایی که قهوه ترک از دانه‌های روبوستا تهیه میشود ولی نوشیدنی اسپرسو ترکیبات هر دو دانه روبوستا و عربیکا است؛ خب مسلم است که قهوه ترک دارای کافئین بیشتری است. از طرف دیگر عامل روش دم آوری را بررسی می کنیم که زمان درگیری آب با قهوه ترک بیشتر است پس کافئین بیشتری در آب رها می شود.

قهوه بدون کافئین

یک باور اشتباه که درباره قهوه بدون کافئین وجود دارد این است که بسیاری می پندارند که قهوه بدون کافئین کاملا فاقد کافئین است و می‌توانند در رژیم غذایی خود که بدون کافئین است آن را استفاده کنند. اما باید بگوییم که قهوه ای که بدون کافئین است کاملاً کافئین آن از بین نرفته است. برای درست کردن قهوه بدون کافئین قبل از برشته کردن از آب، دی اکسید کربن و محلول های دیگر استفاده شده و عمل آوری می شود.

اما توجه داشته باشید که با عمل آوری قهوه بدون کافئین تقریبا ۹۷ درصد کافئین قهوه بدون کافئین از بین رفته است و در اندازه سه درصد در خوشبینانه‌ترین حالت دارای کافئین میباشد.

سوالات متداول کدام قهوه کافئین بیشتری دارد؟

ایا قهوه بدون کافئین وجود دارد؟

بسیاری می پندارند که قهوه بدون کافئین کاملا فاقد کافئین است اما اینگونه نیست و حداقل دارای 3 درصد کافئین است.

کافئین کدام دانه قهوه بیشتر است؟

میزان کافئین در دانه روبوستا دو برابر دانه عربیکا است.

چه مواردی بر میزان کافئین قهوه اثر دارند؟

میزان برشتگی قهوه، نوع دانه قهوه و روش دم آوری و مقدار پودر مصرفی و حتی مقدار زمانی که برای دم آوری قهوه صرف می‌شود در مقدار کافئین قهوه موثر هستند.

یک نظر برای “کدام قهوه کافئین بیشتری دارد؟

  1. یک نوع قهوه که به ان قهوه عربی میگویند بادله درست میشودکه مقداری قهوه شبیه اردپودرشده ومقداری ازان رابااب داخل دله باهم قاطی نموده ودله راروی ذغال میگذارند تادم بکشد اماباید باحجمی پرباشدازقهوه اسپرسوبهتراست چراکه تلخی خیلی کمی نسبت باقهوه اسپرسودارد اعتیادبه قهوه فقط سردرداست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *