قهوه

علت محبوبیت قهوه لاته چیست

محبوبیت قهوه لاته

قهوه لاته چیست و چرا اینقدر محبوب است

قهوه لاته از محبوب‌ترین نوشیدنی هایی است که در کافی‌شاپ‌های سرتاسر دنیا سرو می شود. بر اساس داده‌های سال 2020 از Project Café USA، لاته پرفروش‌ترین نوشیدنی در بریتانیا و همچنین سومین نوشیدنی محبوب در کافی‌شاپ‌های آمریکا بوده است.

با وجود اینکه قهوه لاته اینقدر محبوب است، ترکیب دقیق آن بسته به محل زندگی شما متفاوت است. نحوه تهیه قهوه لاته و سرو آن حتی در هر یک از کشورهای اروپایی نیز می تواند متفاوت باشد. از نظر تاریخی، گفته می شود که این نوشیدنی از قرن هفدهم، در اروپا ابداع شد و مدتی بعد نام مدرن آن برای اولین بار در اواخر دهه 1860 به نام لاته بین همه جا افتاد.

اما واقعا چرا این نوع قهوه تا این حد محبوب است؟ و طرز تهیه اصلی آن از کجا آمده است؟ برای اینکه بتوانیم پاسخ سوالات مان را درباره قهوه لاته به طور دقیق بگیریم با دو متخصص قهوه صحبت کردیم و خلاصه صحبت های آنها را در این مقاله باهم می خوانیم.

تاریخچه لاته

قهوه و شیر از دهه 1600 در کافی شاپ های اروپایی با هم ترکیب می شدند و نوشیدنی محبوب بسیاری از قهوه خورها در خانه بودند.

در سرتاسر اروپا، تهیه قهوه کلاسیک با شیر به روش های مختلفی انجام می شد که شامل caffè latte در ایتالیا، Milchkaffee در آلمان، café con leche در اسپانیا، و café au lait در فرانسه است. اگرچه قهوه لاته شباهت هایی با این نوشیدنی ها دارد، اما تا اواخر دهه 1860 استفاده از این اصطلاح برای توصیف نوشیدنی قهوه که به روشی خاص با شیر تولید می شد، به کار نرفته بود.

تیم استورک مشاور تهیه قهوه در مجموعه بوکر و همچنین داور و مربی مسابقات سرو قهوه بیان می کند که آمریکا نقش مهمی در تهیه قهوه لاته به شکلی که امروز می شناسیم، داشته است.

او همچنین اضافه می کند: زمانی که آمریکایی ها برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم دستگاه های اسپرسوساز را از ایتالیا وارد کشور خود کردند، می خواستند همان نوع قهوه ای که در ایتالیا مصرف کرده بودند را تهیه و سرو کنند. در آن زمان، مصرف‌کنندگان معمولاً طعم قهوه خالص را خیلی « قوی » می‌دانستند، به همین علت به آن شیر اضافه می‌کردند تا طعم آن ملایم‌تر شود.

مصرف قهوه لاته در اواخر دهه 1980 در سیاتل رایج شد و سپس این نوشیدنی در دهه 1990 به کافی شاپ های سراسر کشور معرفی شد. بدون شک، طعم لطیف تر و کم شدت تر قهوه باعث علاقه مندی بیشتر به آن شد و به افزایش مصرف سریع آن نه تنها در سراسر آمریکا، بلکه در نقاط دورتر در سراسر جهان کمک کرد.

سابرینا پاستانو مربی انجمن تخصصی قهوه و مدیر کافی شاپ گیلام در لندن توضیح می دهد که چرا لاته یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در کافی شاپ های در سراسر جهان است.

او می گوید: لاته نوشیدنی ای است که دائماً در حال تغییر و تطبیق با سرو قهوه سنتی است که در عین حال طعمی فوق العاده منحصر به فرد دارد《.

ویژگی های لاته امروزی

با توجه به تفاوت هایی که در تهیه قهوه لاته در مکان های مختلف وجود دارد، تعریف مشخصی از ویژگی های آن دشوار است. در برخی کشورها، رنگ سفید غالب است و بیشتر از لحاظ اندازه ای که سرو می شود به کاپوچینو نزدیک است.

در کشورهای دیگر، ممکن است لاته در فنجان های بسیار بزرگ‌تری – معمولاً بین 295 تا 340 میلی‌لیتر (10 اونس تا 12 اونس) سرو شود که در مقایسه با کاپوچینو که معمولاً حدود 180 میلی لیتر (6 اونس) است، حجم بیشتری دارد.

تیم می گوید: “از نظر من، لاته همان کاپوچینو با شیر بیشتر است.”

به طور معمول، کاپوچینو حداقل 1 سانتی متر میکروفوم دارد، در حالیکه لاته دارای حدود 0.5 سانتی متر می باشد که در نهایت بر طعم نوشیدنی تأثیر می‌گذارد، زیرا میکروفوم کمتر بافتی نازک‌تر – اما همچنان کرمی – ایجاد می‌کند.

تیم توضیح می دهد که به کارگیری هنر لاته در سرو آن، از ویژگی های لاته مدرن است.

او می‌گوید:《در کافی شاپ های امروزی روی قهوه های مخلوط با شیر که از نوع لاته نیستند، لاته‌آرت نیز دیده نمی شود.》

قهوه لاته

هنر سرو لاته

مفهوم هنر لاته برای قرن ها وجود داشته است، اما  صاحب کافی شاپ Espresso Vivace در سیاتل، دیوید شومر، تا حد زیادی به محبوبیت آن در دهه 1980 کمک کرد. امروزه چند طرح معروف به عنوان لاته آرت شناخته شده که از جمله آنها می توان به طرح گل لاله، قلب، و روزت (همچنین به عنوان فلورت شناخته می شود) اشاره کرد.

سابرینا می گوید: لاته نقش مهمی در صنعت تولید و سرو قهوه دارد و دلیل آن فقط محبوبیت این نوشیدنی نیست، بلکه به این دلیل است که تنوع زیادی دارد.

لاته را می توانید به صورت  caffè latte، café au lait یا café con leche سفارش دهید و همچنین می توانید آن را سرد یا با شکر میل کنید.

او می افزاید: شما می توانید در هر کجای دنیا یک لاته بخورید و همیشه انتظار طعم و ظاهر متفاوتی داشته باشید.

 

انواع قهوه لاته

همانطور که گفتیم طعم و ظاهر لاته می تواند در هر کشور از جهان، متفاوت باشد، اما برخی از ویژگی های اصلی این نوشیدنی تقریبا بین همه مشترک است.

سابرینا توضیح می دهد: «در روش سنتی، لاته با جوشاندن شیر برای ایجاد میکروفوم تهیه می شد. باریستا سپس شیر را در یک لیوان ریخته و اسپرسو را به آن اضافه می کرد.

درست کردن قهوه لاته

در این روش، با ریختن اسپرسو روی شیر، در سطح نوشیدنی، کف خشکی ایجاد می شود که شیر زیر آن قرار دارد. اما این روش ایجاد کف خشک با میکروفوم مرطوب تری که برای لاته آرت استفاده می شود، متفاوت است.

در روش سنتی تهیه لاته نمی توان با لاته آرت روی سطح قهوه را طراحی کرد زیرا کف ایجاد شده، برای ایجاد طرح ها بسیار ضخیم است.

قهوه لاته معمولاً در یک لیوان بلند ریخته می‌شود، بنابراین وقتی باریستا، اسپرسو را روی شیر می‌ریزد، می‌توانید رنگ‌های مختلف قهوه را در حال حرکت در شیر ببینید.

در روش مدرن، باریستاها برای تهیه لاته، شیر جوشانده شده را روی اسپرسو می ریزند که تا حد زیادی به این دلیل است که بتوانند لاته آرت، که به یکی از اصلی‌ترین بخش‌های قهوه تخصصی تبدیل شده، اجرا کنند.

از آنجایی که بیشتر حجم لاته را شیر تشکیل می دهد، مهم است که باریستاها تکنیک جوشاندن و ریختن شیر روی اسپرسو را برای تهیه بهترین نوشیدنی ممکن برای مصرف کننده به طور حرفه ای بلد باشند. میکروفوم بی کیفیت می تواند بر طعم لاته تأثیر منفی بگذارد که باعث می شود نوشیدنی رقیق یا غلیظ شود.

لاته چگونه سرو می شود؟

سابرینا تاکید می کند که لاته بهتر است در لیوان شفاف سرو شود تا لیوان مات زیرا به مشتری اجازه می‌دهد شیر و قهوه را به آرامی با هم ترکیب کنند و از ظاهر زیبای آن هنگام نوشیدن لذت ببرد.

لیوان این نوشیدنی معمولاً از کاپوچینو بزرگتر است، زیرا شیر بیشتری به اسپرسو اضافه می شود که موجب می شود طعم کمتری از قهوه در نوشیدنی حس شود. قهوه لاته، یک نوشیدنی شیرین تر و دارای شیر بیشتر است.

به همین دلیل، غلظت اسپرسو از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بسیاری از کافی‌شاپ‌ها برای اینکه طعم قهوه را تا حد امکان برجسته کنند، از دو شات اسپرسو در لاته‌های خود استفاده می‌کنند.

تیم می گوید: « استارباکس لاته های خود را با یک شات اسپرسو (حدود 30 میلی لیتر) در یک فنجان 12 اونس (340 میلی لیتر) درست می کرد. تقاضای مصرف کنندگان در بریتانیا استارباکس را وادار کرد تا دستور تهیه لاته خود را به دو شات (حدود 60 میلی لیتر) تغییر دهد.

امروزه، لاته های تهیه شده در کافی شاپ های تخصصی معمولا حداقل 236 میلی لیتر (8 اونس) هستند که موجب می شود شیرینی شیر در اسپرسو کاهش یافته و در عین حال نوشیدنی با شیر بیشتری به مشتریان ارائه شود.

 

از چه نوع قهوه ای برای تهیه لاته استفاده می شود؟

به عنوان یک قاعده کلی، دانه های قهوه برشته شده متوسط ​​تا تیره، مانند قهوه‌هایی با طعم‌های شکلاتی و آجیلی بیشتر، برای تهیه لاته بهترین کارایی را دارند. زیرا این طعم‌ها معمولاً مکمل‌ بهتری برای ترکیب با حجم‌ بیشتری شیر هستند، در حالی که قهوه‌های با طعم میوه‌ای بیشتر یا دانه های سبک‌تر ممکن است طعم اسیدی را برای بیشتر مصرف‌کنندگان ایجاد کنند.

هنگام تهیه لاته، سعی کنید از قهوه های آمریکای مرکزی یا جنوبی مانند برزیل، گواتمالا و کلمبیا استفاده کنید. این قهوه‌ها طعم‌های شکلاتی، آجیلی و کاراملی بیشتری دارند و عموماً در نوشیدنی‌های با حجم بیشتر در ترکیب با شیر بهترین طعم را ایجاد می کنند.

جمع بندی

نوشیدنی قهوه همراه با شیر در سرتاسر جهان به روش های متفاوتی تهیه می شوند، که یکی از آنها لاته است.

در طول سال‌ها، این نوشیدنی به یکی از انواع اصلی نوشیدنی در صنعت جهانی قهوه تبدیل شده و همچنان در بین بسیاری از مصرف‌کنندگان قهوه، محبوب است.

مهم نیست که لاته چگونه تهیه شود، نکته مهم این است که قهوه لاته برای سال های متمادی در منوی کافی شاپ ها وجود خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *