دسته‌بندی نشده

روش دم کردن قهوه با کافئین بیشتر

روش دم کردن قهوه با کافئین بیشتر

کدام روش دم کردن قهوه بیشترین کافئین را استخراج می کند؟ پلانجر، اسپرسو، فیلتر؟

 

قهوه، دانه ای با خواص فوق العاده است اما نحوه دم کردن بر این خواص تاثیر می گذارد. روش های بسیار متنوعی برای دم کردن قهوه وجود دارد: اسپرسو، فیلتر، فشار، پرکولاتور، فوری و موارد دیگر. هر روش دارای تجهیزات منحصر به فردی است و زمان، دما، فشار، نوع آسیاب قهوه و میزان آب به کار رفته برای تهیه آن، متفاوت است.

شاید برای شما نیز سوال باشد که دم کردن قهوه با کافئین بیشتر با چه روشی امکان پذیر است، نحوه دم کردن قهوه می تواند تحت تأثیر فرهنگ یا کاربرد آن متفاوت باشد. درحقیقت، انتخاب روش دم کردن، ریشه فرهنگی، اجتماعی  یا کاربردی دارد.

اما واقعاً نوع دم کردن قهوه چقدر بر خلق و خوی شما و طعم قهوه ای که می نوشید، تأثیر می گذارد؟ کدام روش دم کردن، قوی ترین قهوه را تولید می کند؟ کدام سالم تر است؟ و کدامیک بیشترین کافئین را دارد؟

اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید که روش دم کردن قهوه با کافئین بیشتر کدام مورد است، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

قوی ترین نوع قهوه دم کرده کدام است؟

تعیین قویترین نوع قهوه دم کرده بستگی به برداشت شما دارد. اگر روی میزان کافئین تمرکز کنیم، با روش‌ اسپرسو بر حسب میلی‌گرم در میلی‌لیتر معمولاً غلیظ‌ترین نوع قهوه را می توان تولید کرد، به طوریکه هر فنجان اسپرسو می‌تواند تا 4.2 میلی‌گرم در میلی‌لیتر کافئین داشته باشد. این مقدار تقریباً سه برابر بیشتر از روش‌های دیگر مانند موکاپات  (روش پرکولاتور جوشان) و دم نوش سرد است که حدود 1.25 میلی‌گرم در میلی‌لیتر کافئین استخراج می کند. در روش‌های قطره‌ای و پیستونی (از جمله فرنچ و آئروپرس) تقریباً نصف این مقدار کافئین استخراج می شود.

روش اسپرسو به چند دلیل بیشترین کافئین را استخراج می کند:

استفاده از بهترین نوع قهوه آسیاب شده موجب می شود تماس بیشتری بین قهوه و آب ایجاد شود.

در روش اسپرسو همچنین از فشار استفاده می شود که ترکیبات بیشتری را به داخل آب می راند. در حالی که روش های دیگر، قهوه را برای مدت طولانی تری دم می کنند، که تاثیری بر استخراج کافئین ندارد زیرا کافئین محلول در آب است و به راحتی استخراج می شود، بنابراین در همان اوایل دم کردن قهوه آزاد می شود.

تاثیر حجم فنجان قهوه بر میزان کافئین

اما این مقایسه‌ها بر اساس میزان کافئین موجود در یک فنجان قهوه معمولی که برای هر روش سرو می شود، انجام شده، در حالیکه میزان اندازه فنجان قهوه یا در حقیقت میزان قهوه ای که در هر روش برای افرد سرو می شود با یکدیگر متفاوت است.

بنابراین، درست است که اسپرسو غلیظ ترین قهوه دم کرده را به شما می دهد، اما در فنجان هایی با حجم کمتر (فقط 18 تا 30 میلی لیتر) سرو می شود، درحالیکه برای سرو قهوه هایی که با روش های دیگری تهیه شده اند، از فنجان هایی با حجم بسیار بیشتر استفاده می می شود.

حجم فنجان ها حتی در یک روش دم کردن قهوه نیز بسیار متفاوت است و بیشتر به سلیقه فردی که قهوه را دم می کند، بر می گردد.

در یک  مطالعه اخیر که در ایتالیا انجام گرفته، مشخص شده که به طور معمول سرو کردن قهوه های دم شده با روش فیلتر، پرکولاتور و دم نوش سرد با فنجان های 120 میلی لیتری انجام می شود.

اگر میزان کافئینی که در این حجم از قهوه وجود دارد را با فنجان قهوه اسپرسو مقایسه کنیم می توان نتیجه گرفت که دم نوش حاوی بالاترین دوز کافئین در هر فنجان است که تقریباً  150  میلی گرم تخمین زده می شود که بسیار بیشتر از 42 تا 122 میلی گرم موجود در یک فنجان اسپرسو ۳۰ میلی لیتری است.

اگرچه برای تهیه دم نوش سرد از آب سرد و دانه قهوه آسیاب شده بزرگتری استفاده می شود، اما چون نسبت قهوه به آب زیاد است، دانه های قهوه به سرعت کافئین را در آب آزاد می کنند و درنتیجه میزان کافئین آن نسبت به سایر روش ها افزایش می یابد.

البته، “فنجان استاندارد” یک مفهوم ثابت نیست و در واقعیت می توانید قهوه را در فنجان هایی که چند برابر بزرگتر هستند سرو کنید و هر فنجان قهوه را بزرگتر کنید!

تاثیر حجم فنجان قهوه بر میزان کافئین

تاثیر حجم فنجان قهوه بر میزان کافئین

چه مقدار کافئین با مصرف هر گرم قهوه آزاد می شود؟

با افزایش قیمت قهوه، بسیاری از باریستاها شروع به تحقیق درباره میزان استخراج کافئین در روش های مختلف تهیه قهوه کردند تا دریابند چه مقدار کافئین با مصرف هر گرم قهوه آزاد می شود.

آنها متوجه شدند میزان استخراج کافئین در اکثر روش ها در واقع تقریباً مشابه است و فقط تاحدودی برای روش اسپرسو متفاوت است.

میزان کافئینی که از هر گرم قهوه در روش اسپرسو آزاد می شود، به طور متوسط ​​10.5 میلی گرم است در حالیکه در روش های دیگر حدود 9.7-10.2 میلی گرم تخمین زده شده است. کمترین میزان کافئین مربوط به روش فرنچ پرس است که فقط 6.9 میلی گرم با مصرف هر گرم قهوه، کافئین آزاد می کند.

 

آیا میزان کافئین در عطر و طعم قهوه تفاوت ایجاد می کند؟

“عطر و طعم” قهوه به علت وجود عناصری علاوه بر کافئین در این دانه خوراکی است. محتوای کافئین تنها سهم کوچکی در عطر و طعم و سایر خواص منحصر به فرد  قهوه را توضیح می دهد. هزاران ترکیب حین دم کردن قهوه استخراج می‌شوند که به عطر، طعم و خواص آن کمک می‌کنند. هر کدام از این عناصر، رفتار خاصی هنگام استخراج شدن دارند و می توانند روی یکدیگر تاثیر بگذارند یا حتی اثرات هم را مهار یا تقویت کنند .

 

به عنوان مثال، عناصری که کف قهوه‌ را روی فنجان ایجاد می کنند فقط تحت دما و فشار بالا و دانه هایی با آسیاب‌ ریز استخراج می‌شوند و به همین دلیل است که در روش اسپرسو و موکا، کف قهوه را به وضوح می بینیم. در این دو روش میزان قهوه جامد که به صورت محلول در می آید نیز بیشتر است و درنتیجه قهوه غلیظ تری تهیه می شود. البته، تمام این خواص به نحوه سرو و رقیق شدن قهوه نهایی بستگی دارد.

اما نکته ای که موجب پیچیده تر شدن این توضیحات می شود، درک گیرنده های حسی هر فرد است، در حقیقت، حس چشایی هر فرد که طعم و بوی کافئین و سایر ترکیبات تلخ را در قهوه تشخیص می دهند به دلایل ژنتیکی و تجربیات ناشی از مصرف قهوه های مختلف در طول زندگی، بسیار متفاوت از یکدیگر است.

به همین دلیل است که یک فنجان قهوه کاملا مشابه می تواند طعم و عطر متفاوتی از لحاظ تلخی و تاثیر کافئین آن‌ در افراد مختلف القا کنند.

همچنین میزان حساسیت ما به تاثیر محرک کافئین بسیار متفاوت است و درنتیجه آنچه ما از نوشیدن یک فنجان قهوه تجربه کرده و حس می کنیم، به فیزیک منحصر به فرد خودمان بستگی دارد.

با کدام روش دم کردن، قهوه سالم تری تهیه می شود؟

نوشیدن قهوه با توجه به میزان آن و اینکه چه زمانی از روز مصرف می شود می تواند به عنوان یک نوشیدنی سالم یا ناسالم در نظر گرفته شود. اما به طور کلی، سنجش سالم یا ناسالم بودن نوشیدنی هایی مانند قهوه به علت متغیرهای بسیار زیادی که برای نتیجه گیری دخیل هستند، بسیار دشوار و پیچیده است.

برخی از مطالعات نشان داده اند که نوع دم کردن قهوه بر خواصی که برای سلامتی دارد تاثیر می گذارد. به عنوان مثال، قهوه فیلتر شده می تواند اثرات مثبتی بر بیماری های قلبی عروقی در افراد مسن داشته باشد.

اما به علت عادات مصرف و همچنین مواد غذایی یا دارویی که همزمان با نوشیدن قهوه مصرف می شود، این نتایج ممکن است تصادفی باشد.

با اینحال، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد قهوه فیلتر شده سالم تر است، زیرا دیترپن های بیشتری دارد.

دیتروپن، یک ماده شیمیایی موجود در قهوه است که جلوی افزایش کلسترول بد را می گیرد.

دیتروپن،جلوگیری از افزایش کلسترول بد

کاهش کلسترول بد بادیتروپن

جمع بندی

هر روش دم کردن قهوه، ویژگی ها و طعم و عطر خاص خود را دارد و موجب می شود نوشیدنی قهوه از لحاظ بافت، ظاهر و ترکیبات متفاوت به نظر برسد. هرچند این میزان پیچیدگی در ایجاد طعم های مختلف با تغییر روش دم کردن بسیار جالب است اما در مجموع انتخاب روش دم کردن یک انتخاب سلیقه ای است.

افراد مختلف با توجه به متغیرهای ژنتیکی، فرهنگ، عادات و صرف نوشیدنی در موقعیت های مختلف ممکن است طعم متفاوتی از قهوه را بپسندند و نمی توان به طور قطع تاکید کرد که یک روش دم کردن قهوه بر دیگری برتری دارد.

این شما هستید که بهترین طعم قهوه را براساس سلیقه خودتان انتخاب می کنید. نوش جان!

 

۲ نظر در مورد “روش دم کردن قهوه با کافئین بیشتر

  1. Hosein گفت:

    اطلاعات خوبی بود ممنون

  2. علی اصغر گفت:

    دان قهوه را در همان لحظه آسیاب کنید و میل کنید که عطر و طعمش نپره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *