اخبار و مقالات

اختلال خواب دارید؟ می‌دانید نیمه عمر کافئین چند ساعت در بدن شما چند ساعت است؟

اختلال خواب دارید؟ می‌دانید نیمه عمر کافئین چند ساعت در بدن شما چند ساعت است؟

نیمه عمر کافئین قهوه چقدر است؟ کافئین تا چه مدت در سیستم بدن شما باقی می‌ماند؟ نیمه عمر کافئین در بدن افراد مختلف متفاوت است؟

در این مطلب ما می‌خواهیم به این نتیجه برسیم که کافئین به طور متوسط چه مدت در بدن باقی می‌ماند؟ چه عواملی روی نیمه عمر کافئین دربدن شما تاثیر می‌گذارد و برای مقابله با محرک بودن کافئین از جمله اختلال خواب چه کارهایی باید انجام داد؟ در مجله قهوه ست، ما به شما کمک خواهیم کرد تا به این سوال کلیدی پاسخ دهید: کافئین تا چه مدت در بدن شما باقی می‌ماند و به عبارت دیگر نیمه عمر کافئین قهوه در بدن شما چند ساعت است؟

 

کافئین به طور متوسط چه مدت در بدن شما باقی می‌ماند؟

 

اختلال خواب دارید؟ می‌دانید نیمه عمر کافئین چند ساعت در بدن شما چند ساعت است؟

 

کافئین با سرعتی فوق العاده توسط غشاهای بدن شما جذب می‌شود. بعد از مصرف کافئین، اثرات کامل آن را طی 15-45 دقیقه احساس خواهید کرد. پس از آن، کبد شما شروع به تجزیه کافئین در متابولیت‌های کافئین می‌کند، که در نهایت در ادرار دفع خواهید کرد.

 

در بزرگسالان به طور متوسط، نیمه عمر کافئین حدود 5-6 ساعت است. این بدان معنی است که پس از مصرف دوز کافئین، نیمی از آن کافئین را بعد از 5-6 ساعت تجزیه میکنید. بنابراین اگر در ساعت 9 صبح 200 میلی گرم کافئین مصرف کنید، هنوز بین ساعت 2 و 3 بعد از ظهر حدود 100 میلی گرم در بدن شما باقی مانده است.

 

تا چه مدت اثر کافئین به طور خاص در بدن شما باقی می‌ماند؟

 

اختلال خواب دارید؟ می‌دانید نیمه عمر کافئین چند ساعت در بدن شما چند ساعت است؟

 

خب حالا می‌دانید که یک فرد متوسط حدوداً 5 الی 6 ساعت نیمه عمر کافئین قهوه را تجربه می‌کند. اما چه مدت بعد از نوشیدن آن فنجان قهوه هنوز احساسش می‌کنید؟ چه مدت کافئین به طور خاص در بدن شما باقی می‌ماند؟ این به چند عامل بستگی دارد.

متابولیسم بدن افراد مختلف با هم فرق دارد

 

اختلال خواب دارید؟ می‌دانید نیمه عمر کافئین چند ساعت در بدن شما چند ساعت است؟

 

کافئین توسط مجموعه‌ای از آنزیم‌ها در کبد پردازش و تجزیه می‌شود. مقدار آنزیمی که کبد شما تولید می کند بستگی به ژنتیک شما دارد. این بدان معناست که برخی از افراد کافئین را به آرامی متابولیزه می‌کنند (یا تجزیه می‌کنند) و در بعضی از افراد آنقدر سریع تجزیه می‌شود که به سختی اثرات تحریک کننده کافئین را احساس می‌کنند.

تنها راه برای دانستن اینکه بدن شما چگونه کافئین را سوخت و ساز می‌کند، این است که بدانید دقیقا چه اتفاقی می‌افتد. اگر نسبت به کافئین حساسیت دارید، حتی ممکن است دوزهای کوچک قهوه (فکر کنید نیمی از فنجان قهوه) در شما سبب احساس اضطراب، بیقراری، حالت تهوع، اسهال، تپش قلب و ناراحتی عمومی شود. اگر حساسیت زیادی به کافئین نداشته باشید، حتی در دفعات نخست مصرف کافئین هم تأثیر تحریک کننده ای از کافئین را با دوز طبیعی احساس نخواهید کرد.

 

توجه داشته باشید که زنان باردار کافئین را خیلی آهسته‌تر متابولیزه می‌کنند، به طور متوسط نیمه عمر کافئین در زنان باردار تا 8 ساعت است.

 

اندازه دوز کافئین مهم است

 

اختلال خواب دارید؟ می‌دانید نیمه عمر کافئین چند ساعت در بدن شما چند ساعت است؟

 

اندازه دوز مصرفی شما تفاوت قابل توجهی را در مدت زمان تأثیر کافئین ایجاد می‌کند. اگر یک شات قهوه اسپرسو بنوشید (که تقریباً 50-65 میلی گرم کافئین دارد) و نیمه عمر کافئین قهوه در بدن شما حدوداً پنج ساعت باشد، ده ساعت بعد از مصرف کافئین مقدار ناچیزی کافئین در بدن شما باقی می‌ماند. با این حال، اگر چهار و هشت اونس می‌نوشید حدود 400 میلی‌گرم کافئین وارد بدن خود می‌کنید و این بدان معناست که بعد از 10 ساعت هنوز 100 میلی‌گرم کافئین در بدن شما باقی مانده است. در واقع باقی ماندن حدود 50 میلی‌گرم کافئین در بدن شما هم کافی است تا آثار وجود کافئین را احساس کنید (البته اگر نسبت به کافئین و اثرات محرک آن حساس باشید).

 

 

همچنین توجه داشته باشید که محصولات مختلف دوزهای کافئین متفاوتی دارند. قهوه نسبت به چای سیاه کافئین بیشتری دارد، این در حالی است که چای سیاه نسبت به چای سبز کافئین بیشتری دارد. علاوه بر این، همه روش‌های تولید قهوه به یک اندازه قهوه قوی با شما نمی‌دهند. به عنوان مثال، قهوه دم شده به روش قطره‌ای کافئین بیشتری نسبت به قهوه فوری دارد. حتی قهوه‌ای که همیشه از همان مغازه می‌خرید ممکن است در روزهای مختلف محتوای کافئین مختلفی داشته باشد.

 

میزان تحمل کافئین در بدن افراد مختلف متفاوت است

 

اختلال خواب دارید؟ می‌دانید نیمه عمر کافئین چند ساعت در بدن شما چند ساعت است؟

 

هر چه بیشتر کافئین مصرف کنید، تحمل بیشتری نسبت به اثرات آن پیدا خواهید کرد. نوشیدنی‌های معمولی قهوه برای دریافت همان تأثیرات تحریک کننده از کافئین که در ابتدا انجام می دهند باید در مقدار بیشتر نوشیده شوند. اگر شما به تازگی نوشیدن قهوه را شروع کرده‌اید، انتظار داشته باشید که تأثیر کافئین را خیلی بیشتر از کسانی که سال‌هاست قهوه می‌نوشند حس کنید. (اگر شما دوز بالای قهوه را می‌نوشید به خاطر داشته باشید که دوز بسیار بالای کافئین میتواند سمی باشد. سعی کنید میزان مصرف خود را به گونه‌ای تعدیل کنید که مرتباً دوزهای بزرگتر و بزرگتری مصرف نکنید.)

 

کافئین و داروهایی که مصرف می‌کنید

 

اختلال خواب دارید؟ می‌دانید نیمه عمر کافئین چند ساعت در بدن شما چند ساعت است؟

 

سایر موادی که وارد بدن شما می‌شوند می‌توانند در نحوه سوخت و ساز کافئین و تغییر نیمه عمر کافئین قهوه در بدن شما تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، کنترل هورمونی هنگام تولد می‌تواند سرعت پردازش کافئین را آهسته کند و شما را نسبت به اثرات آن حساس‌تر کند. در مقابل، افراد سیگاری به طور متوسط حدود سه ساعت نیمه عمر کافئین دارند و همین باعث می شود تا نسبت به اثرات کافئین حساسیت کمتری داشته باشند. سایر داروها همچنین می‌توانند بر نحوه پردازش کافئین تأثیر بگذارند، بنابراین باید بررسی کنید که چگونه کافئین با هر داروی تجویزی یا سایر مواد مصرفی اثر متقابل روی بدن شما دارد.

 

آیا می‌توان نیمه عمر کافئین را سرعت بخشید؟

 

اختلال خواب دارید؟ می‌دانید نیمه عمر کافئین چند ساعت در بدن شما چند ساعت است؟

 

آیا مصرف کافئین در شما باعث احساس اضطراب، وحشت زدگی یا حالت تهوع می‌شود؟ آیا می‌توانید سرعت پردازش کافئین را در بدن خود بالا ببرید تا احساس بهتری داشته باشید؟

واقعیت این است که یک روش قابل اعتماد برای سرعت بخشیدن به پردازش کافئین در کبد شما در کوتاه مدت وجود ندارد. با این حال، با رعایت و انجام دادن یکسری نکات می‌توانید در هنگام پردازش کافئین احساس بهتری داشته باشید. برخی از این نکات عبارتند از:

آب بنوشید

 

نوشیدن آب، به رغم عقل و عرف عوام، سیستم کافئین شما را «برافروخته» نخواهد کرد. با این حال، کافئین یک ماده ادرارآور است، به این معنی که می‌تواند باعث کم آبی بدن شود. نوشیدن آب زیادی به کاهش ریسک کم آبی بدن و همچنین به کاهش برخی از علائم محرک کافئین کمک می‌کند.

غذا بخورید

 

کافئین می‌تواند اشتهای شما و احساس گرسنگی را در شما از بین ببرد. بنابراین اگر تلاشی آگاهانه برای خوردن غذا نداشته باشید، ممکن است اثرات قند خون پایین، از جمله حالت تهوع و سردرد را احساس کنید. مصرف کافئین با یک وعده غذایی باعث کاهش سرعت پردازش کافئین نیز می‌شود که این امر باعث می شود کمتر دچار اثرات محرک قهوه شوید.

ورزش کنید

 

در حالی که ورزش باعث می‌شود که کافئین سریعتر متابولیزه نشود، اما به شما کمک می‌کند مقداری انرژی اضافی ناشی از ترشح آدرنالین کافئین را متابولیزه کنید. این ممکن است به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید.

محصولات پیشنهادی قهوه ست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *