اخبار و مقالات

نسبت‌های صحیح آب و قهوه برای دم‌آوری انواع قهوه؛ همه آنچه که باید بدانید

نسبت‌های صحیح آب و قهوه برای دم‌آوری انواع قهوه؛ همه آنچه که باید بدانید

 

نوشیدنی مورد علاقه بسیاری از مردم دنیاست. در ساده ترین شکل به نظر می‌رسد فقط دانه‌های قهوه آسیاب شده است که با آب مخلوط می‌شوند. اما آنچه که طعم خوب و دلنشین قهوه را تعیین می‌کند، چه قهوه‌ای شیرین، پیچیده، متعادل و معطر چه یک قهوه با اسیدیته یا تلخ به دو چیز بستگی دارد: کیفیت دانه‌های قهوه و آب و نحوه مخلوط کردن آن‌ها با یکدیگر است. این مورد آخر هم می‌تواند بسیار پیچیده باشد: اندازه آسیاب دانه قهوه، مدت زمان دم‌آوری، دمای آب، دستگاه دم‌آوری قهوه و سایر موارد که در فنجان نهایی ما تأثیر می‌گذارد. و پس از آن، البته نسبت‌های صحیح برای دم‌آوری انواع قهوه مطرح می‌شود؛ یعنی همان نسبت قهوه به آب، چیزی که بر قدرت نوشیدنی، طعم نهایی آن در دهان و سایر موارد تأثیر می‌گذارد. بنابراین، اجازه دهید نگاهی به اهمیت نسبت‌های صحیح آب و قهوه برای دم‌آوری انواع قهوه از سایت Perfect Daily Grind در مجله قهوه ست بیندازیم.

 

چرا نسبت‌های صحیح آب و قهوه برای دم‌آوری انواع قهوه مهم است؟

 

نسبت‌های صحیح آب و قهوه برای دم‌آوری انواع قهوه؛ همه آنچه که باید بدانید

 

طعم قهوه بسته به دستور العمل دم‌آوری‌اش متفاوت خواهد بود. بله درست متوجه شدید، دستور قهوه دم کردن قهوه مانند پختن کیک است. یعنی مقدار هر ماده‌ای که استفاده می‌کنید اهمیت دارد. فقط با اضافه کردن یا کاهش مقدار آب یا قهوه، می توانید طعم، چسبندگی و سایر خصوصیات نوشیدنی قهوه را تغییر دهید. به همین دلیل است که بسیاری از باریستاهای قهوه موقع دم کردن انواع قهوه ترک، اسپرسو، فرنچ پرس و … از ترازو و تایمر استفاده می‌کنند.

بعضی از انواع قهوه دم‌آوری شده از دستورالعمل‌هایی مانند 50 گرم قهوه در هر لیتر آب برای چند فنجان قهوه استفاده می‌کنند. اما برخی دیگر درمورد نسبت‌هایی مانند 1:14 یعنی 14 میلی‌لیتر آب برای هر گرم قهوه، یا 1:16 یعنی  16 میلی‌لیتر آب برای هر گرم قهوه صحبت می‌کنند.

مهم نیست نسبت دم‌آوری کدام یک از اینهاست، اکثر باریستاها سعی می‌کنند آن را ثابت نگه دارند. این بدان معنی است که آن‌ها می‌توانند به طور مؤثرتر و کارآمدتری در این زمینه کار کنند. آن‌ها همچنین می‌دانند که اگر طعم قهوه‌ای را دوست داشتند چگونه دوباره آن را در آینده تکرار کنند.

 

نسبت‌های مختلف در روش‌های متفاوت دم‌آوری قهوه

 

نسبت‌های صحیح آب و قهوه برای دم‌آوری انواع قهوه؛ همه آنچه که باید بدانید

 

خب بیایید فرض کنیم که شما یک قهوه با کیفیت عالی و درجه یک دارید که به طرز ماهرانه‌ای بو داده شده تا شما در جریان دم‌آوری بهترین ویژگی های آن را برجسته کنید. شاید عطر گل یاسمین یا طعم‌های سیب سرخ، بادی پر و کامل و یا شیرینی عسل باشد. خب در این صورت شما چگونه می‌توانید آن را دم کنید؟

 

شما چند گزینه دارید: قهوه‌های فیلتری، برای بسیاری از افراد روش ایده‌آل برای چشیدن طعم تفاوت‌های ظریف قهوه شما هستند. در یک قهوه که با روش طولانی دم‌آوری شده و رقیق‌تر است طعم‌ها تمیز و شفاف هستند. در مقابل، اسپرسو نوشیدنی است که در مدت زمان کوتاهتر و تحت فشار شدیدتر تهیه می‌شود و در پروفایلش دو یا سه طعم اصلی بر سایر طعم‌ها برتری دارند. علاوه بر این نسبت‌های دقیق قهوه و آب برای یک فنجان قهوه ایده‌آل و متفاوت، اندازه آسیاب ، زمان عصاره‌گیری و موارد دیگر هم البته دخیل هستند.

برای دم‌آوری قهوه اسپرسو باید از دانه قهوه آسیاب شده بسیار ریز، زمان دم‌آوری کوتاه  و مقداری آب بسیار کم، مثلا نسبت آب به قهوه 1: 1 (یک گرم قهوه در برابر 1 میلی‌لیتر آب) و 1: 3 (هر یک گرم قهوه در برابر سه میلی‌لیتر آب) باید استفاده کنید.

 

نسبت‌های صحیح آب و قهوه برای دم‌آوری انواع قهوه؛ همه آنچه که باید بدانید

 

به طور کلی، برای قهوه غوطه‌وری (مثل فرنچ پرس یا  AeroPress)، شما نیاز به دانه آسیاب شده درشت (coarse grind) و زمان طولانی‌تر برای دم نیاز دارید. برای دم‌آوری قطره‌ای یا pour over در اندازه‌های ایده آل آسیاب دانه قهوه و زمان دم کردن اختلاف نظر وجود دارد. روش قطره‌ای و pour over به آب زیادی احتیاج دارد و البته قهوه بسیار بیشتری! به عنوان مثال ممکن است نسبت 1:15 یا 1:18 را ببینید. به طور کلی در روش‌های تحت فشار مثل اسپرسو نسبت به قطره‌ای / pour over به قهوه کمتری نیاز دارید.

با این حال همه و با وجود این‌که این دستورالعمل ها راهنماهای خوبی برای دم‌آوری انواع قهوه هستند اما برای پیدا کردن بهترین دستور دم‌آوری قهوه شما نیاز به بارها آزمون و خطا دارید. شما از طریق آزمون و خطا می‌توانید نسبت‌های مختلف دم کردن با قهوه‌های مختلف را امتحان کنید.

محصولات پیشنهادی قهوه ست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *