اخبار و مقالات

اگر هر روز قهوه بخورید این 10 اتفاق برای بدن شما می‌افتد؛ خواص کافئین قهوه برای بدن

اگر هر روز قهوه بخورید این 10 اتفاق برای بدن شما می‌افتد؛ خواص کافئین قهوه برای بدن

 

خواص کافئین قهوه برای بدن سال‌هاست مسئله‌ای مورد مناقشه است. آیا می‌دانید که فنجان قهوه معمولی شما می‌تواند نقشی بیشتر از یک نوشیدنی صبحانه برای بدن شما ایفا کند؟ اما بحث در مورد اینکه آیا مصرف قهوه فواید معناداری برای سلامت بدن دارد یا خیر همیشه جنجالی بوده است. آن چیزی که طرفداران قهوه روی آن پافشاری می‌کنند خواص و فواید قهوه برای بدن است از خواص آنتی اکسیدانی قهوه گرفته تا توانایی آن برای تقویت مغز و پیشگیری از آلزایمر. از طرف دیگر، منتقدارن قهوه از مواردی مثل سوء هاضمه، افزایش ضربان قلب ، فشار خون بالا و بی‌خوابی شکایت دارند. با این حال، آخرین شواهد پزشکی و علمی اخبار بسیار جذاب و امیدبخشی برای هواداران قهوه دارد. نوشیدن قهوه می‌تواند برای شما مفیدتر از آنچه که تا به حال فکر می‌کردید باشد. در مورد خواص کافئین قهوه برای بدن و 10 اتفاقی که در صورت نوشیدن هر روزه قهوه در بدن شما می‌افتد را از سایت coffee scienceدر مجله قهوه ست بخوانید.

1-کافئین قهوه حافظه کوتاه مدت شما را تقویت می‌کند

 

اگر هر روز قهوه بخورید این 10 اتفاق برای بدن شما می‌افتد

 

در یک تحقیق، تعداد کمی از افراد 150 میلی گرم کافئین، تقریباً به اندازه یک فنجان قهوه دریافت کردند. محققان متوجه افزایش قابل توجهی در فعالیت مغزی آن‌ها شدند. به گفته محققان طبق نتایج این تحقیق زمان واکنش و همچنین مهارت‌های حافظه فرد مبتلا به کافئین در مقایسه با گروه کنترل که دارونما معمولی دریافت کرده بودند به طرز چشمگیری بهبود پیدا کرد. افرادی که دارونما دریافت کرده بودند هیچ افزایشی را در مورد فعالیت مغزی نشان ندادند.

 

اما عملکرد کافئین در این زمینه به چه صورت است؟

اما خواص کافئین قهوه برای بدن در زمینه حافظه کوتاه مدت به چه شکلی عمل می‌کند؟ به گفته متخصصان مغز و اعصاب و سم شناسان برجسته، اعتقاد بر این است که کافئین مناطقی از مغز را که مسئول تمرکز و حافظه هستند، تأثیر می‌گذارد. بنابراین، به عنوان یک نتیجه مستقیم، کافئین باعث تقویت حافظه کوتاه مدت و همچنین افزایش تمرکز در فرد می‌شود. با این حال، شایان ذکر است که دقیقاً مشخص نیست که این افزایش چه مدت طول می‌کشد. به همین دلیل این عملکرد ممکن است از یک شخص به شخص دیگر متفاوت باشد.

 

2-کافئین منبع آنتی‌اکسیدان‌های مفید است

 

اگر هر روز قهوه بخورید این 10 اتفاق برای بدن شما می‌افتد

 

از جمله خواص کافئین قهوه برای بدن پیشگیری از التهاب است. مطالعات نشان می دهد که قهوه در مقایسه با دو فوق ستاره آنتی اکسیدان یعنی کاکائو و چای دارای فعالیت آنتی اکسیدانی بیشتری است. طیف گسترده ای از تجزیه و تحلیل دقیق در طول سال‌ها  در آزمایشگاه انجام شده و بیش از 1000 آنتی اکسیدان موجود در دانه‌های قهوه را شناسایی کرده است. جالب اینجاست که صدها ماده آنتی اکسیدان دیگر در فرایند رُست و برشته کردن دانه قهوه ظاهر می‌شوند. علاوه بر این، یک تحقیق در سال 2012 با عنوان قهوه به عنوان یکی از منبع اصلی آنتی‌اکسیدان‌های موجود در زنجیره غذایی است که به راحتی امروزه در دسترس است قرار دارد.

 

اما عملکرد آنتی‌اکسیدان قهوه به چه صورت است؟

بد نیست بدانید اکثر آنتی اکسیدان‌ها را می‌توان در یک فنجان قهوه برای مبارزه با التهاب پیدا کرد. منظور ما از التهاب موردی است که علت اصلی بیماری‌های مزمن مختلف است. مانند آترواسکلروز، برخی از انواع سرطان و آرتروز.

 

به جز این، آنتی اکسیدان‌ها در خنثی کردن رادیکال‌های آزاد که به طور طبیعی به عنوان بخشی از عملکردهای متابولیک روزانه ظاهر می‌شوند، نقش مهمی دارند. با این حال، رادیکال‌های مورد نظر مواردی هستند که می‌توانند باعث ایجاد استرس اکسیداتیو (نوع مضر آن) شوند. به عبارت دیگر، آنتی اکسیدان موجود در یک فنجان قهوه دمی می‌تواند در سالم ماندن شما در سطح خُرد مسیری طولانی طی کند. آن‌ها این کار را با محافظت از سلول‌های شما در برابر هرگونه آسیب جسمی خارجی انجام می‌دهند.

 

و در آخر بد نیست بدانید ثابت شده است که اسید کلروژنیک (یکی از آنتی اکسیدان‌های اصلی موجود در قهوه) توانایی محدودی در جلوگیری از بیماری‌های قلبی عروقی دارد.

 

3-قهوه از آلزایمر پیشگیری می‌کند

 

اگر هر روز قهوه بخورید این 10 اتفاق برای بدن شما می‌افتد

 

حالا دیگر بر هیچ کس پوشیده نیست که قهوه باعث افزایش موقتی عملکرد حافظه و فعالیت مغز می‌شود. اما آنچه اکثر ما نمی‌دانیم این است که مصرف منظم قهوه همچنین می‌تواند از افت شناختی مربوط به ناهنجاری‌های روانی مانند بیماری آلزایمر جلوگیری کند.

 

در یک مطالعه گسترده، متخصصان دریافتند که مصرف روزانه حدود سه تا پنج فنجان قهوه مزایای منحصر به فردی دارد که نمی‌توان با هیچ ماده غذایی دیگری آن را تجربه کرد. افرادی که روزانه بین 3 تا پنج فنجان قهوه می‌نوشند تا 65٪ خطر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر در آن‌ها کاهش پیدا کرده است. پیش از این محققان تأثیر مصرف چای یا نوشیدنی‌های دیگری مانند کاکائو یا آبجو را بر کاهش شناختی را مورد بررسی قرار دادند. اما جالب است که میان این مواد و کاهش احتمال ابتلا به آلزایمر هیچ ارتباطی پیدا نکردند.

 

اما عملکرد قهوه در پیشگیری از آلزایمر چگونه است؟

نظریه‌های مختلفی وجود دارد که چگونه قهوه می‌تواند در جلوگیری از آلزایمز یا بهبود آن موثر باشد. اما همه می‌دانیم که کافئین موجود در قهوه از ایجاد پلاک «بتا آمیلوئید» جلوگیری می‌کند. این پلاک می‌تواند در آغاز و پیشرفت آلزایمر نقش داشته باشد. علاوه بر این، محققان تصور می‌کنند که از آن‌جا که یک فنجان قهوه می‌تواند از دیابلت پیشگیری کند (یک عامل خطر زوال عقل)، همچنین می‌توان گفت خطر ابتلا به زوال عقل را به حداقل می‌رساند.

 

4-قهوه به مهار برخی از سرطان‌ها کمک می‌کند

 

اگر هر روز قهوه بخورید این 10 اتفاق برای بدن شما می‌افتد

 

به گفته متخصصان سرطان، مردانی که به طور مرتب قهوه می‌نوشند در مقایسه با افرادی که از نوشیدنی‌های دیگر استفاده می‌کنند، ریسک کمتری برای ابتلا به سرطان کشنده پروستات دارند. در همین راستا، محققان مختلف پیشنهاد می‌کنند که مصرف چهار یا چند فنجان قهوه در روز، خطر ابتلا به سرطان آندومتر در زنان را کاهش می‌دهد.

 

طبق آمار محققان، زنانی که چهار یا چند فنجان قهوه به طور مرتب روزانه مصرف می‌کنند، در مقایسه با زنانی که روزانه کمتر از یک فنجان می‌نوشند، 25 درصد کاهش احتمال ابتلا به این سرطان را دارند. در همین زمینه، محققان رابطه‌ای بین نوشیدن مکرر قهوه و میزان پایین‌تر ریسک ابتلا به سرطان‌های پستان، روده بزرگ، روده و کبد یافته‌اند.

 

 

5-قهوه ریسک ابتلا به دیابت پیشرونده را کاهش می‌دهد

 

 

تعداد زیادی از متخصصان بهداشت و تغذیه از سراسر جهان مشترکا بر این عقیده هستند که بین مصرف قهوه و کاهش خطر ابتلا به دیابت ارتباط وجود دارد. و این بیشتر به این دلیل است که اخیراً ثابت شده است که خطر ابتلا به دیابت در کسانی که روزانه یک فنجان قهوه می‌نوشند تا 7٪ کاهش پیدا می‌کند. همچنین، مطالعات اپیدمیولوژیک نشان می‌دهد که در مصرف‌کنندگان حرفه‌ای قهوه نسبت به افرادی که مشروبات الکلی می‌نوشند خطر ابتلا به دیابت تا 50 درصد کاهش پیدا می‌کند. اسید کافئیک، یکی از عناصر موجود در قهوه، در کاهش تجمع سمی برخی از رسوبات پروتئین شکمی بسیار موثر است. چنین سپرده‌هایی مانند فیبریل‌های آمیلوئید در افراد مبتلا به دیابت یافت می‌شود.

 

6-قهوه برای قلب انسان مفید است

 

اگر هر روز قهوه بخورید این 10 اتفاق برای بدن شما می‌افتد

 

قبل از اینکه این جمله را به عنوان یک شایعه اینترنتی رد کنید کمی در مورد آن فکر کنید. مطالعه‌ای که روی بیش از 37000 فرد در طول بیش از 13 سال انجام شده، اخیراً توسط محققان برجسته قلب و عروق نهایی شد. در کمال تعجب این تحقیق این واقعیت را کشف کرد که مصرف کنندگان قهوه معتدل در مقایسه با مشروبات الکلی سبک یا سنگین و افرادی که قهوه نمی‌خورند 20 درصد کمتر دچار خطر حمله قلبی می‌شوند. به این ترتیب مشخص شده که خطر بیماری‌های مختلف قلبی از جمله بیماری‌های شایع مانند فشار خون، ترومبوز، حمله قلبی، نارسایی قلبی در افرادی که قهوه می‌نوشند کاهش پیدا می‌کند.

 

7-قهوه باعث بهبود عملکرد ورزشکاران می‌شود

 

اگر هر روز قهوه بخورید این 10 اتفاق برای بدن شما می‌افتد

 

جای تاسف دارد که اکثر ما فکر می‌کنیم که کافئین آب بدن را کاهش می‌دهد. شاید به همین دلیل بسیاری از خوردن قهوه یا چای قبل از یک کلاس طولانی یا سخنرانی اجتناب می‌کنند. حتی بسیاری از مربیان تناسب اندام مصرف قهوه را قبل یا بعد از تمرین فشرده توصیه نمی‌کنند.

 

اما جالب است بدانید که مطالعات اخیر نشان داده‌اند به همان میزان که کافئین می‌تواند باعث دهیدراته شدن و کمبود آب بدن شود، مصرف متوسط قهوه باعث می‌شود عملکرد ورزشکاران بهبود پیدا کند. قهوه خستگی جسمی ناشی از ورزش کردن را کم می‌کند و بنابراین حاشیه استقامت بالاتری را در تردمیل یا زیر هالتر به شما می‌دهد. علاوه بر این کافئین باعث انقباض عضلات کششی می‌شود. به این ترتیب تا حدودی می‌تواند دردهای عضلانی ورزشکاران را کم کرده و سطح اسیدهای چرب در خون را افزایش دهد.

 

8-قهوه برای کبد شما مفید است

 

اگر هر روز قهوه بخورید این 10 اتفاق برای بدن شما می‌افتد

 

قهوه خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش می‌دهد. یک بار دیگر باید تاکید کنیم که مصرف مداوم قهوه با کاهش احتمال ابتلا به سیروز کبدی مرتبط است. برخی مطالعات حتی حاکی از همبستگی معکوس بین افزایش نوشیدن قهوه و کاهش خطر ابتلا به سیروز تا 20٪ کاهش برای هر فنجان قهوه است. تحقیقی که اخیراً در ترکیه انجام شده، نشان می‌دهد رابطه معکوسی بین مصرف قهوه و سطح همه آنزیم‌های کبدی وجود دارد. به طور معمول، افزایش سطح آنزیم‌های کبدی منعکس کننده آسیب و التهاب به کبد است. به عبارت ساده، هر چه قهوه بیشتر نوشیده شود، سطح آنزیم‌های کبدی کمتر می‌شود.

 

9-قهوه از شما در برابر نقرس محافظت می‌کند

 

اگر هر روز قهوه بخورید این 10 اتفاق برای بدن شما می‌افتد

 

مطالعات در مورد الگوی مصرف قهوه در زنان و مردان نشان می‌دهد که نوشیدن مرتب قهوه خطر ابتلا به نقرس را کاهش می‌دهد. یک مطالعه جداگانه دیگر که روی تقریباً 90،000 پرستار زن را در طی 26 سال مورد بررسی قرار داده است. برخلاف آنچه اکثر آن‌ها انتظار داشتند، بین کاهش تهدید برای نقرس و مصرف طولانی مدت قهوه رابطه مثبت وجود دارد.

 

زنانی که روزانه بیش از 4 فنجان مصرف می‌کردند ریسک ابتلا به نقرس در آن‌ها 57٪ خطر نقرس کاهش پیدا کرده بود و همچنین افرادی که حداقل روزانه سه فنجان قهوه دی کف (بدون کافئین) مصرف می‌کردند نیز در برابر ابتلا به نقرس مصونیت پیدا کردند. علاوه بر این، احتمال بروز نقرس در زنانی که روزانه بین 1 تا 3 فنجان قهوه مصرف می‌کردند هم کاهش پیدا کرده است.

 

همچنین نوشیدن یک فنجان قهوه روزانه با 23٪ کاهش خطر نقرس همراه بود. تمام این الگوها در برابر کسانی که به هیچ وجه قهوه مصرف نمی‌کردند مقایسه شده است.

 

10- قهوه باعث کاهش افسردگی می‌شود

 

آیا قهوه واقعا باعث کاهش افسردگی می‌شود؟

 

از جمله خواص کافئین قهوه برای بدن کاهش ریسک ابتلا به افسردگی است. تعداد زیادی از مطالعات گذشته و اخیر، مصرف قهوه را با کاهش افسردگی در زنان و مردان مرتبط می‌داند. در این مطالعات، داده‌های جمع آوری شده حاکی از رابطه معکوس بین افسردگی و نوشیدن قهوه است. در حقیقت، به نظر می‌رسد که افرادی که قهوه می‌نوشند کمتر در معرض ابتلا به افسردگی هستند.

به طور طبیعی، کافئین انتقال دهنده‌های عصبی را فعال می‌کند که می‌توانند خلق و خو را کنترل کنند. این فرستنده‌ها شامل سروتونین و دوپامین هستند. به این ترتیب، قهوه با تحریک ترشح این هورمون‌های خوب در خون، باعث کاهش افسردگی می‌شود.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *