قهوه

تاثیر قهوه بر سلامت

برای همه ما تصور یک روز بدون نوشیدن قهوه واقعا سخت است. کافئین موجود در قهوه، شما را شاد و پرانرژی می‌کند، و احساسی فوق‌العاده آرامش‌بخش در نوشیدن یک فنجان قهوه وجود دارد. اما از همه این حس و حال خوب که بگذریم، آیا نوشیدن قهوه برای شما مفید است؟ آیا تاثیر قهوه بر سلامت بدن مان اثبات شده است؟

خوشبختانه باید بگوییم نتایج بدست آمده از تاثیر قهوه بر سلامت کاملا مثبت و امیدوار کننده است. پس به راحتی می‌توانید بیشتر از نوشیدنی صبحگاهی مورد علاقه‌تان لذت ببرید. قهوه مملو از موادی است که می تواند به جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های شایعی، از جمله آلزایمر و بیماری قلبی کمک کند.

وقتی به قهوه فکر می کنید کافئین اولین ماده ای است که به ذهنتان خطور می کند. اما کارشناسان تغذیه دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز می گویند، قهوه به جز کافئین، حاوی آنتی اکسیدان ها و سایر مواد فعال است که می تواند التهاب داخلی را کاهش داده و از بدن در برابر بیماری ها محافظت کند.

۹ تاثیر مثبت قهوه بر سلامت

قهوه دم کرده مزایایی فراتر از افزایش انرژی بدن تان دارد. در ادامه مهمترین تاثیر قهوه بر سلامت را که در تحقیقات مختلف اثبات شده مرور می کنیم:

تاثیر قهوه بر افزایش طول عمر

مطالعات اخیر نشان داده افرادی که قهوه می نوشند کمتر به بیماری هایی که علت اصلی مرگ و میر در زنان هستند مثل بیماری گرفتگی عروق قلب، سکته مغزی، دیابت و بیماری کلیوی مبتلا می شوند.

تاثیر قهوه بر جذب گلوکز (یا قند)

طبق مطالعات انجام گرفته افرادی که بیشتر قهوه می نوشند کمتر به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند.

تاثیر قهوه بر کاهش احتمال ابتلا به نارسایی قلبی

نوشیدن یک تا دو فنجان قهوه در روز ممکن است به جلوگیری از ابتلا به نارسایی قلبی کمک کند. اگر قلب ضعیف باشد و در پمپاژ کردن خون کافی به بدن مشکل داشته باشد، این تاثیر مثبت قهوه بر سلامت بدن بیشتر دیده می شود.

تاثیر کافئین بر کاهش احتمال ابتلا به بیماری پارکینسون

کافئین نه تنها با کاهش احتمال ابتلا به بیماری پارکینسون مرتبط است، بلکه می تواند به افرادی که این بیماری را دارند کمک کند تا حرکات خود را بهتر کنترل کنند.

محافظت از کبد با نوشیدن قهوه

به نظر می رسد هم قهوه معمولی و هم بدون کافئین اثر محافظتی روی کبد شما دارند. تحقیقات نشان می دهد، سطح آنزیم کبد افرادی که قهوه می نوشند بیشتر از افرادی که قهوه نمی نوشند در محدوده سالم قرار دارد.

کاهش احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ

از هر 23 زن یک نفر به سرطان روده بزرگ مبتلا می شود. اما محققان دریافتند افرادی که قهوه بدون کافئین یا معمولی می نوشند، 26 درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان کولورکتال هستند.

کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر

کافئین موجود در دو فنجان قهوه می تواند محافظت قابل توجهی در برابر ابتلا به بیماری آلزایمر ایجاد کند. در واقع، محققان دریافتند، زنانی که 65 سال یا بیشتر سن دارند و دو تا سه فنجان قهوه در روز می نوشند، کمتر به زوال عقل مبتلا می شوند.

کاهش ریسک سکته مغزی

نوشیدن حداقل یک فنجان قهوه در روز با کاهش خطر سکته مغزی مرتبط است که چهارمین علت مرگ در زنان است.

تاثیر منفی قهوه بر سلامت

مصرف بیش از حد قهوه کافئین دار می تواند شما را عصبی کند و علاوه بر این اثرات منفی زیر را روی سلامت بدن داشته باشد:

• افزایش ضربان قلب

• افزایش فشار خون

• اضطراب

• مشکل در به خواب رفتن

نوشیدن چه مقدار قهوه تاثیر مثبتی روی سلامت بدن دارد؟

طبق دستورالعمل سازمان غذا و دارو آمریکا، نوشیدن سه تا پنج فنجان قهوه در روز با حداکثر مصرف 400 میلی گرم کافئین برای اکثر زنان بی خطر است. (میزان کافئین بسته به نوع قهوه می تواند متفاوت باشد، اما یک فنجان 8 اونسی به طور میانگین 95 میلی گرم کافئین دارد.)

همچنین، به یاد داشته باشید که آنچه به قهوه خود اضافه می کنید می تواند تاثیر منفی قهوه بر سلامت را ایجاد کند. پس بهتر است به جای مصرف خامه و شکر، سعی کنید تا دو قاشق غذاخوری شیر، به آن را اضافه کنید و از ادویه ها و طعم دهنده های طبیعی شیرین استفاده کنید.

برای کاهش تلخی قهوه می توانید ¼ قاشق چایخوری از مواد زیر را برای طعم بهتر با قهوه ترکیب کنید:

• عصاره وانیل

• هل

• دارچین

• پودر کاکائو

قهوه یکی از لذت های زندگی است که می تواند تاثیر مثبتی نیز بر سلامت شما داشته باشد اما هر گز نباید آن را جایگزین عوامل دیگری مثل رژیم غذایی متعادل، ورزش و حفظ وزن سالم کنید. نوشیدن قهوه با افزودنی های سالم نیز یکی از عوامل کلیدی در حفظ سلامت بدن است.

تاثیر قهوه بر سلامت زنان باردار یا شیرده

اگر باردار یا شیرده هستید، قبل از افزودن کافئین به رژیم غذایی خود با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید. اگر قهوه باعث عصبی شدن شما می شود، مراقب باشید که در مصرف آن زیاده روی نکنید. تحمل کافئین برای هر فرد متفاوت است. البته نگران نباشید همچنان می توانید با نوشیدن یک فنجان قهوه در روز از مزایای سلامتی آن برخوردار شوید، فقط باید مراقب میزان کافئین دریافتی بدن تان باشید.

تاثیر قهوه بر سلامت کودکان

تحقیقات اخیر نشان می دهد این باور، درست نیست که قهوه رشد بچه‌ها را متوقف می‌کند. اما دلایل دیگری وجود دارد که موجب شده متخصصین توصیه کنند که بچه ها، قهوه یا سایر نوشیدنی های کافئین دار (مثلاً کولا و نوشیدنی های انرژی زا) را ننوشند.

مطالعه ای که در سال 2014 در مجله Pediatrics منتشر شد، نشان داد که حتی مقادیر کم کافئین، معادل یک فنجان قهوه، فشار خون کودکان را افزایش می دهد و بدن – برای جبران افزایش فشار خون – ضربان قلب را کاهش می دهد.

علاوه بر این، اکثر متخصصین، نگران اختلال خواب و مسائل رفتاری کودکان هستند که ممکن است در نتیجه مصرف یک محرک ایجاد شود.

چه کسانی باید قهوه بدون کافئین بنوشند؟

اگر دچار یکی از بیماری ها یا اختلالات زیر هستید بهتر است قهوه بدون کافئین بنوشید:

رفلاکس معده

اگر رفلاکس اسیدی دارید بهتر است قهوه بدون کافئین بنوشید. زیرا کافئین باعث شل شدن اسفنکتر معده به مری می شود که به اسید اجازه می دهد وارد مری شود.

بی خوابی

تاثیر منفی قهوه بر سلامت افرادی که مشکل خواب دارند بسیار جدی است. آنها دچار یک دوره بی خوابی مکرر می شوند. زیرا هنگام شب بد می‌خوابند، روز بعد مصرف کافئین خود را افزایش می‌دهند تا خواب آلودگی را جبران کنند، سپس دوباره بد می‌خوابند و دوباره و دوباره همین روند ادامه می یابد.

پوکی استخوان

شواهدی وجود دارد که نشان دهنده تاثیر منفی قهوه بر سلامت بدن است در صورتیکه بیش از چهار فنجان در روز مصرف شود. این میزان مصرف قهوه موجب از دست دادن کلسیم و درنتیجه پوکی استخوان می شود.

جمع بندی

اگر می خواهید تاثیر مثبت قهوه بر سلامت بدن را مشاهده کنید، از نوشیدن یک یا دو فنجان قهوه روزانه لذت ببرید، اما از آن به عنوان جایگزینی برای سایر رفتارهای سالم استفاده نکنید. همچنین اگر به بیماری هایی مانند رفلاکس معده مبتلا هستید، بهتر است که نوشیدن قهوه را به حداقل برسانید.

فراموش نکنید کیفیت قهوه ای که می نوشید نیز بر سلامت بدن شما موثر است. پس برای حفظ سلامتی خودتان قهوه های باکیفیت ترکیبی یا تک خاستگاه را از فروشگاه ما سفارش دهید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *