قهوه

مطلوب ترین دمای سرو قهوه چقدر است؟

نتایج تحقیقات علمی نشان می دهد که مطلوب ترین دمای سرو قهوه چقدر است!

یکی از واقعیت هایی که حتی بدون انجام هیچگونه تحقیقات علمی برای همه قابل قبول است، حس بی نظیر نوشیدن قهوه داغ است. برای اکثر ما، اگر قهوه، سرد سرو شود فاجعه ای وحشتناک است که باعث می شود حتی کسانی که تفریحی قهوه مصرف می کنند، اشتیاق شان را برای نوشیدن این نوشیدنی خوش طعم از دست بدهند.

جالب است که تحقیقات علمی نیز این موضوع را تأیید می‌کند. طبق تحقیقات جدیدی که روی محدوده دمای ایده‌آل برای قهوه داغ انجام گرفته و تمرکز آن در محیط های تجاری بوده که قهوه برای عموم سرو می‌شود، ترجیح اکثر مردم نوشیدن قهوه داغ است.

تحقیقی که در Scientific Reports منتشر شد و توسط ویلیام ریستن پارت، اندرو کوتر و ژان-خاویر گینارد از مرکز قهوه دیویس UC انجام گرفته، به حداقل سه تحقیق دیگر اشاره می کند که میانگین دمای مطلوبی که برای قهوه دم کرده گزارش شده در هریک از آنها دارای نتایج متفاوتی است.

اما هدف این تحقیق خاص، مشخص کردن آستانه دمایی است که تقریبا از نظر تمام مصرف کنندگان، قهوه، “خیلی سرد” شده و دیگر تمایلی به نوشیدن آن ندارند. محققان در نتایج این مطالعه به یک “عدم تقارن ذاتی” اشاره کردند که در مصرف نوشیدنی گرم رخ می دهد.

در این گزارش آمده است: “قهوه به سرعت در لیوان‌های یکبار مصرف یا لیوان‌های کاغذی استاندارد خنک می‌شود، بنابراین مصرف‌کنندگانی که دمای اولیه قهوه برایشان خیلی داغ باشد، می‌توانند به سادگی چند دقیقه صبر کنند تا قهوه به دمای مطلوب برسد. در مقابل، وقتی دمای اولیه برای یک مصرف کننده خیلی سرد باشد، به طور معمول کاری از دستش بر نمی آید و سرد تر شدن قهوه با گذشت زمان قطعا برای این مصرف کننده رضایت‌بخش نخواهد بود. به همین دلیل، تشخیص حداقل دمایی که در آن به نظر هیچ مصرف‌کننده‌ای، قهوه خیلی سرد نشده و قابل نوشیدن است، تقریبا به اندازه میانگین دمای مطلوب برای نوشیدن قهوه، یک معیار مهمی است.”

طبق نتایج این تحقیق مشخص شده که اگر قهوه در محدوده دمایی 68 تا 70 درجه سانتی‌گراد قرار داشته باشد، زمانیکه مصرف کننده، لیوان را برای نوشیدن قهوه روی لب‌هایش می گذارد، رضایت کافی خواهد داشت. بنابراین، محققان این دما را به عنوان حداقل دمایی که در آن از نظر هیچ مصرف کننده ای، قهوه هنوز “خیلی سرد” نشده، گزارش کرده اند. در واقع در این دما، به نظر همه مصرف کنندگان، قهوه “خیلی داغ” یا “تقریباً داغ” و مناسب نوشیدن بوده است.

محققان نوشتند: «از آنجایی که مصرف کنندگان در شرایط معمولی نمی توانند قهوه خود را گرم کنند، اما می توانند به راحتی چند دقیقه صبر کنند تا نوشیدنی شان خنک شود، نتیجه ای که بدست آمده نشان می دهد که دمای اولیه لیوان قهوه باید حداقل 68 تا 70 درجه سانتی گراد باشد. درنتیجه، اگر لیوان قهوه با دمای اولیه کمتر از 68 درجه سانتیگراد به دست مصرف کننده برسد، بخش قابل توجهی از مصرف کنندگان از دمای نوشیدنی خود ناراضی خواهند بود.

نکته قابل توجه دیگری که در این تحقیق به آن اشاره شده، سابقه طولانی پرونده های حقوقی مربوط به جراحات یا سوختگی ناشی از سرو قهوه داغ است. هرچند در این تحقیق به تفصیل مورد بررسی قرار نگرفته است.

این تحقیق که از نظر مالی توسط انجمن قهوه تخصصی (SCA) و تولیدکننده تجهیزات قهوه برویل حمایت شده به این نکته نیز اشاره دارد که اصطلاحات “دمای مزه کردن” یا “دمای نوشیدن” به زمانی اطلاق می‌شوند که قهوه به لب‌های مصرف‌کننده برخورد می‌کند. بنابراین، این دما را نباید با دمای دم کردن، دمای نگهداری یا دمای پس از ریختن در ظرف نوشیدنی که مسلماً دماهای بالاتری هستند، اشتباه گرفت.

این تحقیق، در نهایت سوالات بیشتری را در رابطه با اولویت های مصرف کننده در مورد دما، مطرح می کند از جمله:

• محدوده دمای مطلوب در طول مدت نوشیدن قهوه؛

• اثر لیوان یا فنجان سرو قهوه بر نوسانات دما؛

• اثر نوع قهوه سرو شده بر دما؛

• و موارد دیگر.

داده‌های این تحقیق جدید از مطالعه‌ای در سال 2020 که توسط همان گروه منتشر شده بود، جمع‌آوری شد که اولویت های مصرف‌کنندگان را در رابطه با شدت دم کردن و بازده استخراج قهوه بررسی می‌کرد. در طی آن مطالعه، بیش از 3000 شرکت‌کننده، در دمای بین 56 تا 71 درجه سانتی‌گراد، قهوه نوشیدند.

نتایج کامل این تحقیق را می توانید در این لینک بخوانید: “تاثیر دمای قهوه بر مصرف کنندگان قهوه سیاه .”

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *