قهوه

تحقیق ژنوم پیچیده قهوه عربیکا

حقایقی در مورد ژنوم پیچیده قهوه عربیکا در یک تحقیق

محققان ایتالیایی می گویند که درباره ژنوم بزرگ و پیچیده قهوه عربیکا به نتایج جالبی دست پیدا کرده اند که ممکن است به پرورش دهندگان این نوع دانه قهوه کمک کند که ویژگی های مطلوبی مانند کیفیت بالا و مقاومت در برابر بیماری را توسعه دهند.

به گفته محققین، این تحقیق، با توجه به کمبود تنوع ژنتیکی در گونه قهوه عربیکا (Coffea arabica )، که تقریباً 60 درصد از کل قهوه تولیدی در جهان را تشکیل می دهد، نگرانی های بیشتری را در خصوص کشت این نوع خاص از قهوه ایجاد می کند. عربیکا به طور کلی به دلیل کیفیت بالاتر نسبت به نوع دیگر قهوه یعنی روبوستا (Coffea canephora ) شهرت پیدا کرده است.

فقدان تنوع ژنتیکی علاوه بر حساسیت بیشتر عربیکا به بیماری ها و تغییرات آب و هوایی، تحقیقات در رابطه با این گونه را حساس تر می کند.

همانطور که در این تحقیق جدید اشاره شده، این عدم تنوع ممکن است به این دلیل باشد که عربیکا گونه نسبتاً جوانی است که از ترکیب قهوه روبوستا و گونه غیرتجاری دیگری به نام Eugenioides (Coffea Eugenioides) حدود ۵۰ هزار سال قبل، تشکیل شده است.

میشل مورگانته، گابریله دی گاسپرو و همکاران متعددی اخیراً از جدیدترین فناوری‌های توالی‌یابی ژنوم در نمونه‌های قهوه استفاده کرده‌اند و بازهم کمبود قابل‌توجهی از تنوع ژنتیکی را در عربیکا پیدا کردند. با این حال، آنها تغییراتی را در سطح کروموزومی نیز پیدا کردند که ممکن است توضیح دهد که چرا ویژگی‌های مختلف – مانند طعم، حساسیت به بیماری یا میزان کافئین – در انواع قهوه متفاوت است.

این مطالعه شواهدی از “بازآرایی” کروموزومی و حتی حذف کروموزومی پیدا کرده که در قهوه عربیکا معروف به بوربن برجسته تر بوده است.

در عین حال، تنوع ژنتیکی بیشتری در عربیکا نوع هیبرید تیمور کشف شد.

بر اساس گزارشی از گروه انتشاراتی نیچر، ارائه شده، چنین یافته‌هایی می تواند به پرورش‌دهندگان قهوه کمک کند تا با تقاضای روز افزون بازار قهوه، تغییرات آب و هوایی و واقعیت‌های اقتصادی مواجه شوند و برای تولید قهوه باکیفیت تر و مقرون به صرفه تر برنامه ریزی کنند.

بودجه این تحقیق جدید که دیروز در Nature Communications منتشر شد ، توسط دو رستر معروف ایتالیایی illycaffè و Lavazza تامین شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *