قهوه

مشخصات قهوه اوگاندا و انواع آن

قهوه اوگاندا

تاریخچه قهوه اوگاندا

علاقه مندان به قهوه همیشه به دنیال بهترین نوع قهوه هستند و برایشان مهم است که بدانند قهوه ای که انتخاب می کنند دارای چه مشخصاتی است. در مقاله امروز می خواهیم کمی در رابطه با مشخصات قهوه اوگاندا و انواع آن با شما صحبت کنیم.

در سال 1962 کشور اوگانادا با خروج بریتانیا از آن کشور توانست به استقلال برسد و برنامه های زیادی را برای پیشرفت کشور خود مطرح کرد که توسعه کشت قهوه یکی از همان برنامه ها بود.

این مسئله در سال های دهه 70 و 80 به اوج  خود رسید. در این کشور قهوه به صورت خودرو و در واقع وحشی وجود داشت اما برای گسترش دادن آن پایه های مادری از کنیا و اتیوپی به اوگاندا وارد و مساحتی 33 هزار هکتاری زیر کشت قهوه عربیکا رفت. آنچه که نیاز است درباره این نوع قهوه بدانید این است که، قهوه اوگانادا ترکیب بسیار جالبی از قهوه کنیا و اتیوپی و تا حدی رواندا می باشد.

مشخصات کلی قهوه  اوگاندا

خرید قهوه  اوگاندا

مشخصات کلی قهوه  اوگاندا

کشور اوگانادا به خاطر تولید و کشت قهوه های کونه بومی روبوستا بسیار شناخته شده می باشد. گونه عربیکا در سه منطقه این کشور در حال رشد است: کوه الگون در شرق، کوه‌های روونزوری در جنوب غربی و غرب نیل در شمال غربی.

آنچه که در این رابطه مهم است این است که، هر کدام از مناطق نام برده شده مشخصات مختلفی برای قهوه های تولید شده و روش تولید آن ها دارند که خاص و منحصر به فرد می باشد.

برای مثال: منطقه غربی نیل در شمال غربی اوگاندا واقع‌شده و ارتفاع مزارع از سطح دریا بین 1300 تا 1600 است و از درختان بومی مانند درخت بانیان به‌عنوان سایه در مزارع استفاده می‌شود.

مزارع قهوه که در اطراف کوه الگان قرار دارند به خاطر پوشش جنگلی دارای سایه بسیار مناسبی می باشند و برای کشت قهوه در این منطصه از آب های شفاف استفاده می شود.

در ارتفاعات پایین‌تر، فصل برداشت ژوئن تا دسامبر است. در ارتفاعات بالاتر تا ماه ژوئیه شروع نمی‌شود و تا فوریه ادامه خواهد داشت.

لازم است بدانید که، قهوه در اوگاندا در ارتفاع1200 تا 2200 متر بالا تر از سطح دریا رشد می کند و زمان برداشت آن ها ماه های اکتبر و فوریه است.

انواع قهوه اوگاندا

از جمله قهوه های اوگانادا می توان به قهوه روبوستا اشاره کرد که از جمله نمونه هایی است که در اطراف دریاچه ویکتوریا کشت می شود.

قهوه عربیکا اوگانادا نیز در شرق این کشور و در کوهپایه های کوه الگان و از سمت غرب در نزدیکی مرز کونگو می روید.

یکی دیگر از انواع قهوه اوگاندا، قهوه ای با نام  ووگار می باشد  که  در مرز بین اوگاندا و کنگو کشت می شود.

قهوه‌ی بوگیشو، از جمله مرغوب ترین قهوه های اوگاندا می باشد که محل کشت و رویش آن ها در کوه پایه‌های کوه الگان در نزدیکی مرز کنیا می‌‌ باشد.

این نوع از انوع قهوه اوگانادا از جمله قهوه های عربیکای آفریقایی می باشد که طعمی شرابی دارد با رگه های از طعم میوه‌های مرکبات و توت ‌ها.

آنچه که درباره مشخصات قهوه اوگاندا و انواع آن نیاز است بدانید این است که چیزی نزدیک به بیش از90 درصد کشت قهوه اوگاندا را انواع قهوه روبوستا به خود اختصاص می‌دهد که معمولاً به صورت خشک یا نجرال فرآوری شده و برای ترکیب مناسب هستند.

قهوه های روبوستا اوگانادا معمولا به صورت قهوه های فوری مورد استفاده می باشند.

قهوه عربیکا که در اوگانادا کشت می شود کمتر از 6 درصد از تولید قهوه این کشور را به خود اختصاص داده است . به دلیل کیفیت بالای قهوه عربیکای اوگاندو در کشور ما هم قهوه عربیکای اوگاندو طرفداران بسیاری دارد.

دلایل اهمیت قهوه اوگاندا

در پاارگراف های قبلی به این مسئله اشاره کردیم که کشور اوگانادا از جمله مکان های عالی برای کشت و رشد قهوه می باشد.

این کشور دارای زمین های بسیار حاصلخیز و دارای خاک های آتشفشانی می باشد که در شرق و غرب این کشور واقع شده اند از همه اینها گذشته کشور اوگاناد از جمله کشورهایی است که در آنجا بارندگی زیادی رخ می دهد.

ناگفته نماند که در بخش‌های خاصی از کشور اوگاندا دو فصل برداشت برای قهوه وجود دارد: آوریل تا ژوئن و اکتبر تا فوریه در بعضی از مزارع بارندگی خوبی وجود دارد و در نتیجه منجر به خنکی هوا و طول کشیدن رسیدن گیلاسهای قهوه می شود که نهایتا  منجر به قهوه‌های پیچیده‌تر می‌شود.

قیمت قهوه اوگاندا

قهوه اوگاندا  به دلیل کیفیت بالایش در بازار جهانی شناخته شده است. این قهوه با طعم و بوی خاص خود، مورد توجه قهوه دوستان در سراسر جهان قرار گرفته است.

قیمت قهوه اوگاندا به دلیل تأثیر عوامل مختلف، همچون نوع و کیفیت قهوه، نرخ تبادل ارز، تقاضا و عرضه، وضعیت بازار جهانی و … متغیر است. با این حال، می توان به طور کلی گفت که قیمت قهوه اوگاندا در بازار جهانی بین 3 تا 5 دلار برای هر کیلوگرم است.

روند تغییرات قیمت قهوه اوگاندا

تغییرات قیمت قهوه اوگاندا در طول سال، متغیر است و بسته به عوامل مؤثر بر آن، می تواند افزایش یا کاهش یابد.

بنابراین، برای خرید قهوه اوگاندا بهتر است با توجه به نیاز خود، زمان مناسب خرید را انتخاب کنید. به طور کلی، قیمت قهوه اوگاندا در فصل بهار و تابستان کمتر و در فصل پاییز و زمستان بیشتر است.

در نهایت

قهوه اوگاندا یک محصول با کیفیت و دارای خاصیت های منحصر به فرد است که در بازار جهانی با قیمت بالاتری نسبت به سایر قهوه های هم رده عرضه می شود.

بار دیگر و به عنوان حُسن ختام مطلب مربوط به مشخصات قهوه اوگانادا و انواع آن یادآوری می کنیم که قیمت این نوع قهوه به خاطر عوامل مختلف که در این مطلب به آن ها اشاره کرده ایم متفاوت و متغییر می باشد.

بنابراین پیشنهاد و توصیه ای که برای شما دوستان علاقه مند به قهوه داریم این است که برای خرید این نوع قهوه حتما به نوع آن ها توجه داشته باشید.

سوالات مربوط به مشخصات قهوه اوگاندا و انواع آن

  1. بهترین نوع قهوه در اوگاندا چیست؟
    اوگاندا همیشه به خاطر قهوه روبوستا، یک گونه بومی که هنوز در جنگل های بارانی این کشور به صورت وحشی می روید، مشهور بوده است.
  2. بیشترین کشت قهوه در اوگاندا کدام است؟
    نسبت تولید روبوستا و عربیکا تقریبا 1 به 5 است. یعنی حدود 80 درصد از تولید سالانه قهوه روبوستا است که در مرکز اوگاندا تولید می شود، و الباقی عربیکا
  3. کدام نوع قهوه بهتر است؟
    عربیکا دانه‌های عربیکا که به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین انواع دانه‌های قهوه شناخته می‌شود، متداول‌ترین گونه‌ای است که تولید می‌شود و از دانه‌های باکیفیت‌تر محسوب می‌شود. در واقع، بیش از 60 درصد از دانه های قهوه تولید شده در جهان از نوع عربیکا است.

۲ نظر در مورد “مشخصات قهوه اوگاندا و انواع آن

  1. گل محمد قره چه گفت:

    اصلا در مورد مقدار کافئین صحبت نکردین در چه رده ای هست کافئین بالا متوسط و یا پایین

    1. Hamid Shokri گفت:

      بستگی به نوع دانه داره . عربیکا کافیین متوسط به پایین و روبوستا متوسط به بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *