قهوه

قهوه برای کاهش وزن: جدیدترین کلاهبرداری اینستاگرام

کاهش وزن با قهوه

قهوه برای کاهش وزن: جدیدترین کلاهبرداری اینستاگرام است

احتمالا تبلیغاتی مثل دمنوش های لاغری و چای مخصوص رژیم کاهش وزن که به شما کمک می کند فقط در یک هفته، سایز کم کنید، را در اینستاگرام دیده اید. به قول قدیمی ها اگر چیزی خیلی خوب به نظر می رسد حتما یک جای کارش می لنگد و دقیقا هم همینطور است.

رسانه های اجتماعی مهارت عجیبی در خوب جلوه دادن هر چیزی دارند. البته هدفشان این است که آنقدر خوب به نظر برسند که شما برایشان پول خرج کنید. مثلا، آخرین باری که از ماسک صورت جوان کننده استفاده کردید که ادعا می کرد با یک بار استفاده دوباره 14 ساله به نظر می رسید، کی بود؟ آیا صدها هزار تومان پول برای آن پرداخت نکردید تا متوجه شوید که کلاهبرداری بیشتر نیست؟ 

خب شاید حالا فکر کنید این تبلیغات قهوه “لاغری” باید متفاوت باشد. منظورم این است که 92 درصد از مشتریان به طور محسوسی لاغرتر به نظر می رسیدند و 94 درصد با سرعت بالایی، وزن کم کردند. این ادعاها، وقتی پیج یک اینفلوئنسر را که تناسب اندام خوبی دارد و مصرف قهوه لاغری را به شما توصیه می کند، دنبال می کنید، مطمئنا برایتان منطقی به نظر می رسد. اما آیا واقعا همینطور است؟

لاغری با قهوه

کافئین اسپرسو و کاپوچینو

نظر پزشک متخصص تغذیه درباره قهوه لاغری

به گفته جاش رید، یک متخصص تغذیه معتبر، درک اثرات هر مکمل یا محصول بسته بندی شده قبل از اینکه وارد بدن شود، اهمیت زیادی دارد. برای مثال، تأثیر کتون‌های تمشک (که یک ماده معمولی است) بر کاهش وزن هنوز در انسان مورد مطالعه قرار نگرفته و فقط روی موش‌ها آزمایش شده است.

ادعای کاهش وزن توسط این محصولات قهوه تنها زمانی درست است که با یک سبک زندگی سالم همراه باشد. رید توضیح می‌دهد که تعدادی از مطالعات نشان داده‌اند که وقتی برخی از مواد تشکیل دهنده این محصولات با دارونماها مقایسه می‌شوند، تفاوتی در کاهش وزن با مصرف آنها دیده نمی شود.

علاوه بر این، برخی از ترکیبات موجود در این محصولات می تواند عوارض جانبی نامطلوبی را در برخی افراد ایجاد کند، از جمله:

  • ناراحتی گوارشی
  • اضطراب
  • تحریک پذیری
  • کم خوابی 
  • آسیب احتمالی به کبد

این محصولات همچنین می توانند با برخی داروها تداخل داشته باشند.

استفانی والاکاس، یک متخصص تغذیه باتجربه، می‌گوید یکی دیگر از نگرانی‌های مربوط به محصولات کور کننده اشتها می‌تواند از بین بردن علائم گرسنگی در بدن شما باشد.

تحقیقات نشان داده که کاهش سرعت غذا خوردن می تواند به افزایش میل سیری و کاهش گرسنگی کمک کند. درصورتیکه، وجود این علائم گرسنگی و سیری در بدن شما می تواند یک استراتژی موثر برای کمک به مدیریت وزن باشد.

او معتقد است، بزرگترین مشکل این محصولات همان ذهنیت نادرستی است که درباره داشتن یک “رژیم غذایی” با یک تاریخ شروع و پایان مشخص در فرد ایجاد می کنند. بازاریابی هوشمندانه به نحوی طراحی می شود که توجه فرد را از سایر جنبه های رژیم غذایی و سبک زندگی منحرف کند. همین مسئله ثابت می کند که این نوع محصولات فقط یک راه حل موقت و معمولا بی تاثیر هستند.

والاکاس می گوید: “اگر به دنبال کاهش وزن یا حفظ تناسب اندام خود هستید، بهتر است نگاهی به رژیم غذایی تان بیندازید و روی تغییرات کوچک و پایدار برای ایجاد عادات سالم برای تمام عمرتان کار کنید.”

در حال حاضر قهوه می نوشید؟ به همان قهوه معمولی خود قانع باشید. در واقع، قهوه می تواند به میزان کمی باعث افزایش متابولیسم شما شود و برای مثال ممکن است افزایش ضربان قلب را پس از نوشیدن قهوه احساس کنید. با این حال، این تغییرات موقتی است.

والاکاس توضیح می‌دهد: «اگر اهل نوشیدن قهوه هستید، از فنجان قهوه تان و افزایش متابولیسم پس از نوشیدن آن لذت ببرید، اما، مطمئن باشید، کافئین به تنهایی در کاهش وزن مؤثر نخواهد بود.

جمع بندی

به جای صرف هزینه برای خرید قهوه های تبلیغاتی،از قهوه های اورجینال استفاده کنید همچنین میتوانید پول خود را برای خرید وسایل ورزشی جدید و سبزیجات بیشتر صرف کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *