قهوه

فواید جالب کافئین که باید بدانید

کافئین

فواید جالب کافئین

همه ما می دانیم که کافئین موجود در قهوه برای شروع یک روز کاری یا بیدار نگه داشتن ما در طول جلسات مفید است. اما می دانستید که تحقیقات اخیر فواید جالب کافئین را نشان داده و مشخص شده که نوشیدن قهوه می تواند روی سلامتی ما تاثیر گذار باشد؟

نتایج مطالعات مربوط به این نوشیدنی فوق العاده خوش طعم فقط محدود به کافئین موجود در آن نیست، بلکه قهوه حاوی بیش از 1000 ترکیب است که می تواند بر بدن تأثیر مثبت بگذارد. با این حال، چون کافئین، رایج ترین ماده موجود در قهوه است که به عنوان یک محرک سیستم عصبی با اثرات مثبت شناخته می شود، در این مقاله می خواهیم فواید جالب کافئین که باید بدانید را با شما به اشتراک بگذاریم.

تحقیقات درباره فواید جالب کافئین موجود در قهوه چه می گویند؟

اکثر محققان معتقدند که کافئین یکی از اصلی ترین ترکیبات قهوه است که می تواند نتایج فوق العاده ای برای سلامتی انسان داشته باشد. شواهد برگرفته شده از این تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن قهوه می تواند فواید جالب زیر را برای سلامتی داشته باشد:

1. بهبود سلامت کلی بدن

تجزیه و تحلیل نزدیک به 220 مطالعه که در BMJ در سال 2017 منتشر شده، نشان داده است که سلامت کلی بدن افرادی که قهوه می نوشند، نسبت به افرادی که عادت به نوشیدن قهوه ندارند، بیشتر است.

تجزیه و تحلیل های بیشتر این حقایق جالب را آشکار کرده که کافئین موجود در قهوه موجب می شود، این افراد:

  • 17 درصد کمتر در معرض خطر مرگ زودهنگام به هر دلیلی قرار داشته باشند،
  • 19 درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی قرار بگیرند،
  • و 18 درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان قرار داشته باشند.

2. عدم ابتلا به دیابت نوع 2

مطالعه ای که در سال 2014 توسط محققان هاروارد در مجله Diabetologica منتشر شده، وضعیت سلامت نزدیک به 124000 نفر را به مدت 16 تا 20 سال ردیابی کرده است.

نتایج این تحقیق، فواید جالب کافئین را نشان می دهد و مشخص شده کسانی که مصرف قهوه خود را بیش از یک فنجان در روز در یک دوره چهار ساله افزایش دادند، 11 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به  دیابت نوع 2 بودند . درحالیکه، خطر ابتلا به این بیماری در افرادی که روزانه یک فنجان از مصرف خود را کاهش دادند، 17 درصد بیشتر شده بود.

البته محققان بیان کردند که آنتی اکسیدان های موجود در قهوه که التهاب را کاهش می دهند نیز می تواند دلیل چنین تاثیری باشد. زیرا التهاب در خطر ابتلا به دیابت نوع 2 شما نقش دارد.

با اینحال اگر به دیابت نوع 2 مبتلا هستید، باید از مصرف محصولات کافئین دار از جمله قهوه خودداری کنید. زیرا نشان داده شده است که کافئین هم سطح قند خون و هم سطح انسولین را در افراد مبتلا به این بیماری افزایش می دهد.

3. کنترل علائم بیماری پارکینسون از فواید جالب کافئین

تعدادی از مطالعات نشان داده اند که مصرف کافئین می تواند خطر ابتلا به  بیماری پارکینسون  را کاهش دهد و مصرف قهوه تلخ نیز می تواند به کنترل حرکات غیرارادی در افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، کمک کند.

تحقیقات منتشر شده در سال 2012 در ژورنال آکادمی نورولوژی آمریکا نشان داده که دوز روزانه ایده آل برای چنین تاثیری، معادل دوز کافئین موجود در دو فنجان 8 اونسی قهوه است. درحالیکه برای دریافت همان مقدار کافئین، باید نزدیک به هشت فنجان چای سیاه دم کرده بنوشید.

4. کند کردن پیشرفت آلزایمر

در تحقیق سال 2012 که در مجله بیماری آلزایمر منتشر شد، محققان فلوریدا یکی دیگر از فواید جالب کافئین را کشف کردند و مشخص شد که بالا بودن سطح کافئین در خون افراد مسن با اختلالات شناختی یا آلزایمر خفیف می تواند پیشرفت بیماری  زوال عقل یا آلزایمر را کندتر کند.

هنگامی که محققان دو تا چهار سال بعد مجدداً این افراد را ارزیابی کردند، آنهایی که در خونشان، مقادیری کافئین معادل حدود سه فنجان قهوه مشاهده شد، نسبت به کسانی که سطح کافئین بدن شان کم بود، بسیار کمتر به زوال عقل مبتلا شده بودند.

 

5. محافظت از کبد

چندین تحقیق که در مجلات معتبر منتشر شده، نشان داده که نوشیدن قهوه اثرات مفیدی بر کبد دارد، از جمله:

  • کاهش خطر مرگ ناشی از سیروز کبدی،
  • کاهش سطح آنزیم های مضر کبدی
  • و محدود کردن زخم های کبدی در افراد مبتلا به هپاتیت C.

6. بهبود سلامت قلب

طبق مطالعه‌ای که در سال 2021 در مجله انجمن قلب آمریکا منتشر شد، نوشیدن روزانه یک یا چند فنجان قهوه ساده و کافئین‌دار با کاهش چشمگیر خطر نارسایی قلبی در افراد مرتبط بود.

در این مطالعه که از داده های اصلی سه مطالعه زیر مربوط به بیماری قلبی استفاده کرد:

  • تحقیق درباره سلامت قلب فرامینگهام،
  • مطالعه خطر آترواسکلروز در جوامع
  • و مطالعه سلامت قلب و عروق.

مشخص شد که نتایج این مطالعه، فواید جالب کافئین موجود در قهوه را تایید می کند و در نتیجه نوشیدن قهوه در واقع برای سلامت قلب مفید است.

در سال 2013 نیز مجله Epidemiology and Prevention مروری از چندین مطالعه را منتشر کرد که رابطه بین مصرف قهوه و بیماری های قلبی عروقی را تجزیه و تحلیل می کرد. داده های 36 مطالعه مختلف نشان داد افرادی که سه تا پنج فنجان قهوه در روز می نوشند نسبت به افرادی که قهوه نمی نوشند کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی قرار دارند .

محققان احتمال می دهند کافئین موجود در قهوه با بهبود کنترل جریان خون و فشار خون رگ ها به بهبود سلامت قلب و عروق کمک می کند.

7. کاهش خطر ابتلا به ملانوما

نتایج یک تحقیق در سال 2015 که در مجله موسسه ملی سرطان منتشر شد، فواید جالب کافئین موجود در قهوه را بررسی کرد و نتیجه تحقیق روی بیش از 447000 نفر در طی 10 سال نشان داد افرادی که روزانه چهار فنجان یا بیشتر قهوه کافئین دار می نوشند نسبت به افرادی که قهوه بدون کافئین می نوشند یا اصلا قهوه نمی نوشند، 20 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به ملانوم هستند.

8. کاهش خطر مرگ و میر

احتمالا برایتان جالب است اگر بدانید نوشیدن قهوه صبحانه می تواند به کاهش خطر مرگ و میر کمک کند. تحقیقی در سال 2022 که در The Annals of Internal Medicine  منتشر شد نشان داد که مصرف متوسط قهوه با یا بدون شکر با کاهش خطر مرگ و میر مرتبط است. این تحقیق نشان می‌دهد کسانی که روزانه 1.5 تا 3.5 فنجان قهوه می‌نوشیدند حتی قهوه با شکر، 30 درصد کمتر در معرض خطر مرگ به هر دلیلی قرار گرفتند.

 

توصیه هایی برای دوستدارانقهوه

تقریبا تمام تحقیقاتی که در خصوص فواید جالب کافئین و تاثیر نوشیدن قهوه بر سلامت انجام گرفته نشان می دهد که این نوشیدنی می تواند خطرسکته مغزی ، دیابت  و مشکلات قلبی عروقی را کاهش دهد.

با این حال، بهتر است دوستداران قهوه از نوشیدن این نوشیدنی فوق العاده در حد اعتدال لذت ببرند.

تمام متخصصان و پزشکان موافقند که بیش از یک یا دو فنجان قهوه در روز ممکن است اثرات منفی روی بدن داشته باشد و به جای فواید جالب قهوه، بیماری هایی مانند رفلاکس، در فرد مشاهده شود.

نوشیدن قهوه صبحانه، نه تنها شما را از خواب بیدار می کند، بلکه موجب می شود از فواید جالب کافئین روی سلامت بدن مثل سلامت قلب و عروق نیز بهره مند شوید. اگر می خواهید از تجربه نوشیدن یک فنجان قهوه لذت ببرید و این اثرات مثبت را روی بدن خود ببینید، قهوه های ترکیبی و دلخواه خود را از سایت ما با بهترین کیفیت سفارش دهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *