قهوه

روش های رست قهوه ( برشته کاری ) در خانه

روش های رست قهوه در خانه

اگر علاقه مند هستید که قهوه ای خوش طعم و خوش عطر را با هزینه ای کم تر داشته باشید و خیالتان از کیفیت آن هم راحت باشد، در این مقاله همراه ما باشید تا روش های رست قهوه در خانه بدانیم.

با دانستن فرایند رست ( برشته کاری ) قهوه می توانید ترکیب مورد علاقه خود را از این نوشیدنی جذاب و محبوب داشته باشید.

رست دانه قهوه چیست؟

می دانیم که برای تهیه نوشیدنی قهوه باید دانه های سبز قهوه آماده شوند. یعنی باید رست یا برشته کاری شوند تا به طعم و عطر خوشایند از قهوه رسید. دستگاه های رست قهوه و یا همان برشته کاری، عمل رست قهوه را انجام می دهند که این فرایند در آن ها می تواند با هم فرق داشته باشد.

دانه های سبز قهوه دارای رطوبت هستند که این رطوبت معمولا در بازه حدودی 10تا 12 درصد می باشد. با انتقال حرارت به وسیله دستگاه رست قهوه می توان این رطوبت را از کاهش داد و دانه های قهوه را  برشته کاری نمود. اگر این فرایند با دستگاه برشته سازی صنعتی انجام شود زمان زیادی لازم نیست و تفریبا 10 تا 15 دقیقه زمان می برد اما برای رست قهوه در خانه باید صبور باشید زیرا ممکن است زمان طولانی تری لازم باشد.

رست قهوه با حرارت انجام می شود که این دما در درجات بالای 200 درجه سانتیگراد می باشد. تمامی سطح دانه های قهوه به طور مساوی و یکنواخت حرارت دیده و برشته می شوند تا رطوبت خود را از شروع به از دست دادن کنند. در این فرایند، دانه های قهوه، ، پف کرده و افزایش حجم خواهد داشت.

اگر رست قهوه درست و اصولی انجام شود؛ شما می توانید انتظار یک قهوه خوش طعم و عطر را داشته باشید.

اگر دانه های سبز قهوه را خریداری نمایید و خودتان آن را در خانه رست نمایید، هم به صرفه تر و ارزان تر تمام می شود و هم اینکه، مخلوط و ترکیبی را که دوست دارید و باب میل شما هست را تهیه می نمایید.

می توانید چند دانه قهوه را با هم رست کرده و ترکیب نمایید تا محصول باب میلتان را داشته باشید. البته که برای برشته کردن قهوه در خانه باید درباره ان اطلاعات لازم را داشته باشید و دانه های قهوه را هم بشناسید.

رست دارک دانه قهوه

مراحل برشته کاری قهوه در خانه

 

پس از انکه مرحله خشک شدن دانه های سبز قهوه تمام شد، دانه شروع به  پف کردن و افزایش حجم می کند شروع این روند میتواند با صدا باشد که به آن اصطلاحا طرق یا کرک – Crack –   گفته می شود. تمام عطر و طعم و رنگ قهوه در همین مرحله کرک شروع به  ایجاد می شود. در کرک اول تا دوم، دانه های قهوه از رنگ روشن به شکلاتی تغییر پیدا می کنند. پس از کرک دوم هم دانه ها تیره تر می شوند سیاه می گردند.

بهترین درجه رست قهوه می تواند درجه مدیوم باشد که رنگی شکلاتی دارد. برای رسیدن به درجه رست قهوه مدیوم، زمانی در حدود 10 تا 12دقیقه را لازم دارید.

انواع روش های برشته کاری دانه قهوه در خانه

  1. رست دانه قهوه درون قابلمه
  2. رست دانه قهوه در فر
  3. رست و برشته کاری دانه قهوه در دستگاه پاپ کرن

البته در نظر داشته باشید که رست قهوه در دستگاه برشته کاری صنعتی باعث می شود که دانه قهوه باکیفیت تری را داشته باشید و از روش های سنتی به مراتب بهتر است. چرا که با دستگاه رست قهوه می توانید دما، تهویه و خروج هوا را کنترل نمایید. ولی برشنه کاری قهوه در منزل که می تواند چندان اصولی نباشد ، تجربه جذابی است

اگر می خواهید خیلی هزینه نکنید می توانید از دستگاه پاپ کرن که ارزان تر است تهیه کرده و برشته کاری دانه سبز قهوه را بهتر از روش قابلمه و فر انجام دهید.

برشته کردن دانه قهوه با تابه چدنی

رست دانه قهوه

برشته کردن دانه قهوه با تابه چدنی

همان طور که اشاره کردیم می توان رست قهوه را با قابلمه و تابه چدنی روی گاز هم انجام داد. چدن می تواند گرما را خیلی خوب و یکنواخت به دانه قهوه برساند. اگر کوره در دسترس شما نیست می توانید این کار را روی  شعله گاز انجام دهید.

گرما و حرارت باید مناسب  باشد پس انتخاب خوبی از ظرف و قابلمه داشته باشید. قابلمه های روکش شده با سرامیک هم می تواند گزینه خوبی برای برشته کاری قهوه در خانه باشد.

رست دانه قهوه با توجه به طرز انجام ان و استفاده از وسایل مختلف می تواند متنوع باشد و در هر جا با یکدیگر فرق داشته باشد.

زمان مورد نیاز برای رست قهوه

همانطور که در پاراگراف های پیشین در این مطلب اشاره شد، رست دانه های قهوه با توجه به زمان حرارت دهی می تواند متفاوت باشد. زمان رست قهوه باید با توجه به درجه رست دانه قهوه مورد علاقه شما باشد. به دستگاه و وسیله هم بستگی دارد اما در حالت کلی می توان درجه رست قهوه را بر اساس زمان اینگونه تعریف نمود.

  • رست لایت یا روشن، در حدود 8 الی 10دقیقه
  • رست مدیوم با متوسط در حدود 10الی 12دقیقه زمان لازم دارد.
  • برای رست دارک هم زمانی بالاتر از 12 دقیقه  لازم است.

نکات مهم در برشته کاری دانه قهوه

رست قهوه

نکات مهم در برشته کاری دانه قهوه

 

  • از اشتباهات رایج در رست قهوه در خانه این است که تجهیزات را قبل از شروع عملیات، گرم نکنید. این کار باعث می شود که انتقال حرارت به صورت یکنواخت انجام نشود و رست قهوه درست انجام نگیرد و دانه قهوه بی کیفیت شود.
  • پس از پایان رست دانه قهوه باید به قهوه اصطلاحا استراحت داده تا گاز CO2 که در فرایند برشته کاری ایجاد شده است از آن خارج شود. این زمان برای استراحت می تواند با توجه به نوع دانه و درجه رست با یکدیگر فرق داشته باشد.
  • هرچه درجه رست قهوه بیشتر باشد زمان برای استراحت دادن به دانه قهوه هم کمتر است. درجه رست لایت به این زمان بیشتر نیاز دارد و باید طولانی تر باشد. حداقل 3 تا 5 روز را در نظر داشته باشید.
  • در مراحل اولیه رست از حرارت خیلی بالا استفاده نشود تا سطه دانه نسوزد.
  • پس از اتمام کار با گاز باید دانه های قهوه را درون ظرف دربسته سرامیکی قرار دهید تا ان را تکان داده و پوست ها جدا کنید.

نکته بسیار مهم :

حتی اگر میزان قهوه ای که در منزل قصد برشته کاری آن را دارید کم باشد – 50 گرم – این قضییه را در نظر داشته باشید که بخارات و دود حاصل از آن بسیار زیاد است لذا تهویه مناسب را در نظر بگیرید همینطور به سادگی اگر حرارت و زمان کنترل نشود باعث سوختن کامل دانه سبز شده که می تواند منجر به آتش سوزی شود . 

در نهایت

در این مطلب به روش های رست قهوه در خانه و نکات مهم و کاربردی از ان اشاره داشت تا قهوه ای باب میل و سلیقه خود تهیه نمایید.

سوالات متداول روش های رست قهوه در خانه

برای جلوگیری از برشته کاری نامناسب دانه قهوه چه باید کرد؟

پس از شروع برشته کاری  و  رسیدن به مرحله خشک شدن یا همان تغییر رنگ به سمت زرد دما باید افزایشی بوده و سپس بعد ار آن آهسته و با توجه به روند برشته کاری دما باید نسبتا کاهشی باشد .

 

اولین مرحله در برشته کاری دانه قهوه چیست؟

گرفتن رطوبت دانه سبز قهوه وکاهش آن  از اولین مراحل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *