دسته‌بندی نشده

دلیل محبوبیت قهوه لاته

دلیل محبوبیت قهوه لاته چیست؟

قهوه لاته و دلیل محبوبیت آن

هرچند قهوه لاته بسیار محبوب است؛ اما دلیل محبوبیت قهوه لاته چه چیزیست؟ باید بگوییم ترکیب دقیق لاته بسته به موقعیت جغرافیایی شما می تواند متفاوت باشد. اعتقاد بر این است که این نوشیدنی از نظر فنی در اروپای قرن هفدهم، مدتی قبل از اینکه نام مدرن آن برای اولین بار در اواخر دهه 1860 ابداع شود، تولید شده است.

در سرتاسر اروپا، نوشیدنی کلاسیک قهوه مبتنی بر شیر بسته به جایی که هستید، اشکال مختلفی دارد که شامل caffè latte در ایتالیا، Milchkaffee در آلمان، café con leche در اسپانیا، و café au lait در فرانسه است.  اگرچه لاته شباهت هایی با این نوشیدنی ها دارد، اما تا اواخر دهه 1860 زمان برد تا اولین استفاده از این اصطلاح برای توصیف نوشیدنی قهوه مبتنی بر شیر ایجاد شد.

لاته در اواخر دهه 1980 در سیاتل رایج شد و سپس این نوشیدنی در دهه 1990 در کافی شاپ های سراسر امریکا ظاهر شد. بدون شک، طعم لطیف تر و کم شدت دلیل محبوبیت قهوه لاته شد و به تکثیر سریع آن نه تنها در سراسر ایالات متحده، بلکه در نقاط دورتر در سراسر جهان کمک کرد.

LATTE امروزی

در نتیجه این تفاوت های جغرافیایی باعث شده است که تعریف جهانی لاته دشوار باشد. در برخی موارد، می تواند بیشتر شبیه کاپوچینو باشد، به خصوص از نظر اندازه. با این حال، در اکثر مواقع لاته نوشیدنی بسیار حجیم ‌تری نسبت به کاپوچینو است.

به طور معمول، یک کاپوچینو حداقل 1 سانتی‌متر میکرو فوم دارد که در مقایسه، در لاته این مقدار به 0.5 سانتی‌متر می رسد که در نهایت بر حس چشایی نوشیدنی تأثیر می‌ گذارد، زیرا میکرو فوم کمتر، بافت کرمی نازک ‌تری ایجاد می ‌کند.

ترکیب شیر و قهوه - لاته محبوب

شیر و قهوه – لاته

هنر لاته جنبه ضروری یک لاته مدرن

مفهوم هنر لاته از قرن ها پیش وجود داشته است، اما صاحب Espresso Vivace در سیاتل، دیوید شومر، تا حد زیادی به محبوبیت آن در دهه 1980 دامن زده است. دستور تهیه های متفاوتی برای قهوه لاته وجود دارد که شامل موارد زیر می ‌شود:

  • گل لاله
  • قلب
  • روزت که به عنوان فلورت نیز شناخته می شود

یک لاته معمولاً در یک لیوان بلند ریخته می‌شود، بنابراین وقتی باریستا اسپرسو را می‌ ریزد، می‌ توانید تمام رنگ‌ های مختلف قهوه را در حال حرکت در شیر ببینید. با این حال، اکنون برای باریستاها رایج است که شیر را روی اسپرسو بریزند تا لاته درست کنند. این تا حد زیادی به این دلیل است که این روش برای هنر تهیه قهوه لاته که به یکی از اصلی ‌ترین بخش‌ های سرو قهوه تخصصی تبدیل شده، بهترین است.

لاته چگونه تهیه می شود؟

برای تهیه لاته، از همان پایه اسپرسو مانند کاپوچینو استفاده شده و معمولاً بسته به نوع قهوه از نسبت 1 به 2 استفاده می شود. البته بسیاری از کافی‌شاپ‌ ها برای اینکه طعم قهوه را تا حد امکان برجسته کنند، از دو شات اسپرسو در لاته ‌های خود استفاده می‌ کنند. به عنوان مثال، استارباکس لاته های خود را با یک شات اسپرسو حدود 30 میلی لیتر در یک فنجان 340 میلی لیتر درست می کرد. تقاضای مصرف کنندگان در بریتانیا استارباکس را وادار کرد تا دستور تهیه خود را به دو شات اسپرسو حدود 60 میلی لیتر تغییر دهد.

به عنوان یک قاعده کلی، پروفیل‌ های برشته شده متوسط تا تیره برای لاته بهترین کاربرد را داشته؛ مانند قهوه ‌هایی که طعم ‌های شکلاتی و آجیلی بیشتری دارند. این به این دلیل است که این طعم ‌ها معمولاً مکمل‌ های بهتری برای حجم‌ های بیشتر شیر هستند.

بنابراین، هنگام تهیه لاته، سعی کنید از قهوه های آمریکای مرکزی یا جنوبی مانند برزیل، گواتمالا و کلمبیا استفاده کنید. این قهوه‌ ها طعم‌ های شکلاتی، آجیلی و کاراملی بیشتری دارند و عموماً در نوشیدنی ‌های قهوه‌ای حجیم تر بر پایه شیر بهترین عملکرد را دارند.

دم کردن لاته چگونه است؟

دم کردن لاته چگونه است؟

لاته و تأثیر آن بر سلامتی

یک دلیل محبوبیت قهوه لاته، تاثیر بر سلامتی میتواند باشد، مه ما بوی گرم و آرامش بخش قهوه را در صبح دوست داریم، به خصوص وقتی هوا سردتر می شود و خبر خوب این است که ما می ‌توانیم بوی دلپذیر قهوه را بدون بیرون رفتن از خانه بچشیم و با صرفه جویی در هزینه ها یک صبحانه همراه با یک لاته حرفه ای را در خانه، درست به شکلی که دوست داریم، داشته باشیم؛ اما سؤال مهم این است آیا نوشیدن لاته به صورت هر روزه بر سلامتی ما اثر منفی می گذارد یا خیر که در پاسخ به این سؤال باید گفت که:

لاته با فواید و مواد مغذی خود دوست سلامت شماست. یک لاته صبحگاهی یک فنجان کامل از 9 ماده مغذی ضروری شیر، از جمله 300 میلی گرم کلسیم که 25٪ ارزش روزانه است و برای کمک به ساخت استخوان ‌های مستحکم ضروری بوده و 8 گرم مواد مغذی با ارزش بالا به شما می ‌رساند و همچنین پروتئین با کیفیت موجود در لاته به شما کمک می کند تا برای مدت طولانی تری سیر بمانید.

نوشیدن 2 تا 3 فنجان قهوه در روز می تواند به کاهش کل چربی بدن و شکم در زنان کمک کند و این در یک مطالعه ثابت شده است! یک مطالعه اخیر نشان داد که برخی ترکیبات موجود در قهوه خواص ضد چاقی دارند و می توانند به کاهش وزن به طور قابل توجهی کمک کنند؛ اما به دلیل وجود شکر و طعم دهنده ها و کالری بالا بهتر است که لاته را در صبح ها مصرف کنید تا به شما برای شروع یک روز پرانرژی کمک کند.

جمع بندی

همان‌طور که گفته شد لاته نوشیدنی ای بر پایه قهوه و شیر است که نسبت ترکیبات متفاوتی در جغرافیا های مختلف دارد و در بسیاری از کشور های جهان گزینه محبوبی محسوب می شود. لاته به دلیل حجم شیر و شکر یا طعم دهندگان دیگری که با  آن ها سرو می شود یک نوشیدنی صبحگاهی بوده و برای استفاده در نیمه دوم روز به دلیل کالری بالا مناسب نیست و ممکن است باعث اضافه وزن و بی خوابی شده و برای سلامتی شما مضر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *