قهوه

انواع دم کرده قهوه

انواع دم کرده قهوه
انواع دم کرده قهوه، بافیلتر، پرس، اسپرسو

انواع قهوه دمی

همان‌طور که قطعاً می دانید، قهوه یک دانه با خواص بسیار زیاد است و روش های بسیاری برای انتخاب نحوه دم کردن آن وجود دارد، مانند:  اسپرسو، فیلتر، تحت فشار، پرکولاتور، فوری و موارد دیگر. هر روش دارای تجهیزات منحصر به فرد برای دم کردن، زمان، دما، فشار، نحوه آسیاب قهوه و مقدار متفاوت آب مورد نیاز است.

 

دم کرده قهوه با کمک فیلتر

یکی از قدیمی‌ترین، ساده‌ترین، سریع‌ترین و ارزان‌ترین روش‌های دم کردن قهوه، روش قطره‌ای با استفاده از قیف قهوه و فیلتر کاغذی است. آب داغ به طور یکنواخت روی تفاله قهوه در یک فیلتر کاغذی ریخته می شود. با نیروی جاذبه، قهوه دم شده به آرامی و مستقیماً در فنجان یا قابلمه می چکد. قیف های قهوه از پلاستیک، شیشه، فولاد ضد زنگ یا سرامیک ساخته شده اند. شکل قیف و فیلترهای آنها بر طعم ها تأثیر می گذارد. برندهای معروف عبارت‌اند از:

  • Melitta
  • Hario V60
  • Kalita Wave
  • Bee House

French Press

روش فرنچ پرس که در سال 1929 ابداع شد، به طور گسترده ای به عنوان بهترین و ساده ترین روش برای دم کردن قهوه در نظر گرفته می شود و سعی می کند که طعم های برتر را نسبت به هر روش دیگری استخراج کند. قهوه آسیاب شده خیسانده و در آب داغ صاف می شود؛ بنابراین، اسانس‌های معطر، کافئین و آنتی‌اکسیدان‌های قهوه بهتر پخش شده، حفظ می‌شوند و خالص‌ترین طعم‌های قهوه را می‌دهند. برای قهوه نوشانی که از طعمی لذیذ، رسا و پیچیده لذت می برند انتخاب مناسبی بوده و رایج ترین برند آن Bodum است.

موکا

در اصل در سال 1933 توسط آلفونسو بیالتی ثبت شده است، قهوه سازهایی با سبک اجاق گاز از فشار بخار آب جوشیده در قسمت پایینی برای عبور از تفاله های قهوه در محفظه میانی موکا پات استفاده کرده و قهوه دم کرده سپس در قسمت بالای موکا پات جمع می شود. یک موکا پات خوب به نحوی طراحی شده که فشار بیشتری ایجاد می کند. برندهای رایج عبارت‌اند از Bialetti، Pedrini و Kabalo.

اسپرسو

اسپرسو یک روش دم کردن قهوه با منشأ ایتالیایی است که در آن مقدار کمی آب تقریباً در حال جوش حدود 90 درجه سانتیگراد یا 190 درجه فارنهایت تحت فشار قرار می گیرد. اسپرسو را می توان با طیف گسترده ای از دانه های قهوه تهیه کرد. اسپرسو رایج ترین روش تهیه قهوه در جنوب اروپا به ویژه در ایتالیا، فرانسه، اسپانیا و پرتغال است. اسپرسو به طور کلی غلیظ تر از قهوه ای است که با روش های دیگر دم می شود و این به دلیل غلظت بالاتر مواد جامد معلق و محلول و کرم روی آن (فوم با قوام خامه ای) است.

اسپرسو نسبت به اکثر نوشیدنی های قهوه کافئین بیشتری در یک واحد دارد، اما از آنجایی که اندازه مصرف معمول آن بسیار کوچک ‌تر از قهوه دم کرده قطره ای است، محتوای کافئین یک وعده اسپرسو به طور کلی کمتر از یک فنجان قطره ای است.

قوی ترین دم کرده قهوه کدام است؟

قوی ترین دم کرده قهوه به روش تهیه آن بستگی دارد و خوب است که بدانید فقط به این دلیل که قهوه شما تلخ است، به این معنی نیست که “قوی تر” است، اگر بر غلظت کافئین تمرکز کنیم بر اساس میلی گرم بر میلی لیتر، روش تهیه اسپرسو معمولاً غلیظ ترین روش ها محسوب می شوند و می توانند تا 4.2 میلی گرم در میلی لیتر را تحویل دهند. این مقدار تقریباً سه برابر بیشتر از روش‌های دیگر مانند موکا پات (نوعی پرکولاتور جوشان) و دم کردن سرد در حدود 1.25 میلی‌گرم در میلی‌لیتر است. روش‌های قطره‌ای و پیستونی از جمله فرنچ و آئروپرس نیز تقریباً نصف آن است.

روش اسپرسو به چند دلیل بیشترین کافئین را استخراج می کند:

  • استفاده از ریزترین آسیاب قهوه به این معنی که تماس بیشتری بین قهوه و آب وجود دارد.
  • اسپرسو همچنین از فشار استفاده می کند و ترکیبات بیشتری را به داخل آب می راند. در حالی که روش های دیگر برای مدت طولانی تری دم می کشند که تأثیری بر کافئین ندارد و این امر به آن دلیل است که کافئین محلول در آب بوده و به راحتی استخراج می شود، بنابراین در همان اوایل دم کردن آزاد می شود.

بنابراین، با توجه به این که اسپرسو غلیظ ترین محصول را در اختیار شما قرار می دهد، در مقایسه با روش های دیگر، در حجم کمتری بین 18 تا 30 میلی لیتر ارائه می شود.

دانه های قهوه

انواع دانه های قهوه

مقدار تقریبی کافئین در یک فنجان قهوه بر اساس روش دم کردن

  • اسپرسو کلاسیک 122 میلی گرم در هر فنجان 30 میلی لیتری
  • اسپرسو تخصصی، بر اساس استاندارد انجمن قهوه تخصصی آمریکا، 75 میلی گرم در هر فنجان 18 میلی لیتر
  • کافه اسپرسو Firenze از دستگاهی که اخیراً اختراع شده با محفظه فشار بالا استفاده می کند 42 میلی گرم در هر فنجان 30 میلی لیتری
  • دم کرده سرد 149 میلی گرم در هر فنجان 120 میلی لیتر
  • موکا پات 51 میلی گرم در هر فنجان 40 میلی لیتری
  • فرنچ پرس 62 میلی گرم در هر فنجان 120 میلی لیتری
  • V60 روش ریختن در قیف با فیلتر 89 میلی گرم در هر فنجان 120 میلی لیتری
  • هوا پرس، یک دستگاه پیستون دستی 93 میلی گرم در هر فنجان 120 میلی لیتری

قدرت قهوه فقط به کافئین نیست

محتوای کافئین تنها بخش کوچکی از قدرت قهوه را توضیح می دهد. هزاران ترکیب استخراج می‌شوند که به عطر، طعم و عملکرد یک فنجان قهوه کمک می‌کنند. هر کدام الگوی استخراج خاص خود را دارند و می توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند تا اثرات را مهار یا تقویت کنند.

کف قهوه‌ در بالای دم‌نوش ها نیز با دمای بالا، فشار و آسیاب‌های ریز راحت‌تر استخراج می‌شوند که این خود یک پیروزی بالقوه دیگر برای اسپرسو و موکا محسوب می شود. این روش‌ها همچنین سطوح بالاتری از جامدات محلول را ارائه می‌دهند، به این معنی که قوام آبکی کمتری دارند؛ اما باز هم همه اینها به نحوه سرو و رقیق شدن نهایی آن بستگی دارد.

البته حس چشایی افراد که کافئین و سایر ترکیبات تلخ را تشخیص می دهند، به دلیل ژنتیک و آموزش ناشی از مواجهه معمول ما، بسیار متغیر هستند. این بدان معناست که نمونه‌های قهوه یکسان می‌توانند در افراد مختلف درک متفاوتی از تلخی و قدرت گیرایی را القا کنند. همچنین تفاوت هایی در میزان حساسیت ما به اثرات محرک کافئین وجود دارد؛ بنابراین آنچه ما در یک فنجان به دنبال آن هستیم و از آن به دست می آوریم به تجربه منحصر به فرد خودمان نیز بستگی دارد.

دم کرده قهوه و سلامت

برخی از مطالعات نشان داده اند که به عنوان مثال، قهوه فیلتر با پیامدهای مثبت قلبی عروقی در افراد مسن مرتبط است. البته این ارتباط ممکن است تصادفی بوده و بر اساس عادات دیگری که در کنار هم وجود دارند، بوده باشد؛ اما شواهدی وجود دارد که قهوه دم کرده (با استفاده از قیف و فیلتر) سالم تر است، زیرا دی ترپن‌های بیشتری (یک ماده شیمیایی موجود در قهوه که ممکن است با افزایش سطح کلسترول بد مرتبط باشد) که در قهوه معمولی باقی می ماند در یک فنجان قهوه فیلتر شده، کمتر است.

جمع بندی

همان‌طور که گفته شد هر روش دم کردن قهوه ویژگی های خاص و نسبت ترکیبات متفاوت خود را دارد و این امر به هر کدام از این روش ها مشخصات منحصر به فردی از طعم، بافت، ظاهر و ترکیبات می دهد. در نهایت نحوه دم کردن یک انتخاب شخصی بوده و این شما هستید که با توجه به نیاز و طعم مد نظر خود از بین انواع گوناگون آن، رو تهیه قهوه را انتخاب می کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *