اخبار و مقالات

چطور قهوه را به کودکان معرفی کنیم؛ قهوه برای کودکان مضر است یا مفید؟

چطور قهوه را به کودکان معرفی کنیم؛ قهوه برای کودکان مضر است یا مفید؟

 

آیا قهوه فقط یک نوشیدنی برای بزرگسالان است؟ آیا قهوه بر رشد قد کودکان و سایر مولفه‌های سلامتی تاثیر مثبت دارد؟ واقعیت این است که قهوه یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی های جهان است. ICO تخمین زده است که در سال 2019/2020، تقریباً 170 میلیون کیسه 60 کیلوگرمی از آن مصرف شده است . اما چقدر از این مقدار مصرف قهوه سهم کودکان و نوجوانان بوده است؟ در برخی فرهنگ‌ها ، معمول است که کودکان از سنین کم قهوه می‌نوشند. در حالی که در برخی دیگر کشورها، قهوه بیشتر به عنوان نوشیدنی بزرگسالان شناخته می‌شود. به عنوان مثال، در کشورهای تولید کننده قهوه کودکان اغلب در سنین پایین‌تری نسبت به سایر نقاط جهان در معرض آشنایی با قهوه و نوشیدن آن قرار می‌گیرند. در کل، این مسئله یک سوال فرهنگی، پزشکی و اخلاقی را به وجود می‌آورد که سالهاست مطرح می‌شود: چه زمانی افراد باید قهوه نوشیدن را شروع کنند؟ برای به دست آوردن برخی نظرات دست اول، با چند متخصص و علاقمند قهوه از سراسر جهان صحبت کردم. ادامه مطلب را در مجله قهوه ست بخوانید تا از صحبت‌ها و نظرات آنها مطلع شوید.

 

قهوه؛ یک نوشیدنی برای بزرگسالان؟

 

چطور قهوه را به کودکان معرفی کنیم؟

 

برای بسیاری از کودکان، قهوه “نوشیدنی بزرگسالان” است. برای آنها قهوه یک خوراکی محدود یا ممنوع است. در نتیجه، بسیاری از افراد قبل از اینکه یک جرعه قهوه بنوشند، بسیار کنجکاو هستند که در واقع قهوه چیست.؟

 

«فرانک کوهل»، یک انسان شناس Anthropologist- آلمانی و تاجر قهوه است که در برزیل زندگی می ‌کند. او در این باره می‌گوید که او اولین بار در سن پنج یا شش سالگی قهوه نوشیده است. فرانک می‌گوید مادربزرگش گه‌گاهی برای تسکین سردرد به او قهوه می‌داد.

فرانک در این باره می‌گوید: «در آلمان، بچه‌ها قرار نیست به طور منظم قهوه بنوشند ، این نوشیدنی تحریک کننده محسوب می‌شود که برای کودکان مناسب نیست زیرا آنها به اندازه کافی فعالیت دارند و پر جنب و جوش هستند.»

 

با این حال، هنگامی که کودکان در محیطی بزرگ می‌شوند که مدام قهوه نوشیده می‌شود و این بخشی از زندگی و برنامه روزانه خانواده آنها است، قهوه به چیزی تبدیل می‌شود که آنها به طور طبیعی با آن درگیر می‌شوند.

باریستای برزیلی، «آماندا آلبوکرکه» هم در این باره می‌گوید که قهوه بخشی همیشگی از کودکی او بوده و او تقریباً در همان سن کم در مورد آن کنجکاو شده است.

آماندا می‌گوید: “یادم می‌آید مادربزرگم چند بار در روز قهوه تفت داده شده را به صورت سنتی دم می‌کرد. من نمی‌توانستم آن را بنوشم، اما دوستش داشتم. در شش یا هفت سالگی از تظاهر به اینکه دارم قهوه دم می‌کنم لذت بردم. من یک جوراب داشتم که داخل آن خاک می ریختم. روی آن آب می ریختم و وانمود می‌کردم دارم قهوه دم می‌کنم. ”

 

چطور قهوه را به کودکان معرفی کنیم؟

 

کودکان همچنین تحت تأثیر جنبه‌های اجتماعی مصرف قهوه قرار می‌گیرند. «آدریانا لموس»، یک معمار و علاقمند به قهوه از السالوادور است. او می‌گوید: “یادم می‌آید که والدینم و به خصوص مسن‌ترها هر وقت دور هم جمع می‌شدند قهوه می‌نوشیدند. من در مورد آن کنجکاو بودم … اما به نظر می‌رسید یک کار بزرگسالانه است.

علاوه بر این، به نظر می‌رسد کودکانی که وقت زیادی را در اطراف قهوه می‌گذرانند، به عنوان یک فعالیت اجتماعی با آن درگیر می شوند. «مارتا گریل»، قهرمان باریستای برزیل در سال 2019، می‌گوید: “عادت قهوه نوشیدن من با همکلاسی‌هایم  شروع شد. در آن زمان فکر نمی‌کردم که این نوشیدنی طعم مطبوعی داشته باشد. ”

 

او می‌گوید قهوه را برای اولین بار در 12 سالگی در خانه یکی از دوستانش امتحان کرده است. او توضیح می‌دهد: “من قبلا هرگز قهوه نخورده بودم، بنابراین نمی‌دانستم چگونه آن را درست کنم.” “من از یک نسبت بسیار غلیظ استفاده کردم و تلخ بود. به همین خاطر از طعم آن نوشیدنی قهوه‌ای که درست کرده بودم متنفر شدم و نتوانستم آن را تمام کنم. ”

کودکانی که برای اولین بار در سنین پایین قهوه را امتحان می‌کنند ممکن است بعدها بدون یک عالمه شیر و شکر از طعم آن لذت ببرند. آدریانا تأیید می‌کند از همان ابتدا به همین ترتیب او را با طعم قهوه آشنا کردند و پس از آن طعم و مزه قهوه علاقه زیادی در او ایجاد نکرده است.

قابلیت دسترسی و فرهنگ قهوه برای کودکان

 

چطور قهوه را به کودکان معرفی کنیم؟

 

«آندره ایرمان»، قهرمان باریستای سوئیس 2017 است. او برای ویکتوریا آردوینو استرالیا کار می‌کند. آندره در این باره می‌گوید، وقتی که بچه بوده والدینش آنچه را که در آن زمان در سوئیس موجود بود خریداری و می‌نوشیدند: قهوه فوری بی‌کیفیت.

 

آندره می‌گوید: “زمینه فردی فرهنگی و شرایط خانوادگی شما بر چگونگی شروع نوشیدن قهوه و رفتار قهوه نوشیدن شما تأثیر می‌گذارد.” وی می‌گوید که بعد از آن سال‌ها از قهوه دور مانده است. تا اینکه اسپرسو را در سن 26 سالگی را در یک مصاحبه شغلی امتحان کرده است. یک شات اسپرسو با تفت تیره بود. من به خصوص آن را دوست نداشتم؛ قهوه تلخی که بوی مطبوعی هم نداشت.

حتی اگر کیفیت قهوه در کشورهایی مانند سوئیس طی چند دهه گذشته به طرز چشمگیری بهبود یافته باشد، کودکان در کشورهای تولید کننده قهوه رابطه‌ای کاملا متفاوت با آن دارند.

 

آدریانا توضیح می‌دهد: “اولین باری که قهوه را امتحان کردم سه ساله بودم. قهوه، بعد از آب، دومین نوشیدنی است که انتظار می‌رود هنگام رفتن به مهمانی [در السالوادور] به شما پیشنهاد شود.

 

آماندا اهل پارانا است، جایی که خانواده‌اش نسل‌ها قهوه مصرف کرده‌اند. او می‌گوید: «نوشیدن قهوه مانند مسواک زدن بود. این قهوه نوشیدن هم تبدیل به یک عادت می‌شود بدون اینکه شما حتی متوجه شوید که دارید این کار را انجام می دهید. ”

 

وی اضافه می‌کند که وقتی که سنش بیشتر شد، خانواده‌اش در نزدیکی Norte Pioneiro، یک منطقه تولید قهوه مستقر بودند. “از آنجا که به تولید نزدیکتر بودیم، دسترسی آسانتری به قهوه ارزان و بی‌کیفیت داشتیم. این امر امکان امتحان قهوه از سنین پایین را آسان می‌کند. ”

 

از طرف دیگر، «مارتا» از ریو گراند دو سول -Rio Grande do Sul- می‌آید، جایی که انتخاب اغلب افراد نوشیدنی گرم Chimarrão یا ماته است. در نتیجه، مارتا فقط هنگامی که چند سال پیش به سائوپائولو نقل مکان کرد و در نهایت در یک کافه مشغول به کار شد، به طور منظم نوشیدن قهوه را شروع کرد.

 

نظر پزشکان در مورد قهوه نوشیدن در کودکان چیست؟

 

چطور قهوه را به کودکان معرفی کنیم؟ قهوه برای کودکان مضر است یا مفید؟

 

طبق نظر  دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز، تحقیقات مشخصی در مورد تأثیر طولانی مدت قهوه بر روی کودکان وجود ندارد.

 

به طور طبیعی، کافئین در دوزهای مشابه تأثیر عمیقی بر کودکان می‌گذارد، دلیل اصلی آن نیز جثه کودکان است. و اگرچه قهوه مزایای اثبات شده فراوانی برای سلامتی بزرگسالان دارد، اما مطالعات طولانی مدت برای تعیین اینکه آیا می‌توان همین مورد را برای کودکان هم صدق می‌کند یا نه، لازم است.

 

با این وجود به همان اندازه که کافئین را با قهوه مرتبط می‌کنیم، کودکان آن را از طریق چای، سودا و شکلات نیز مصرف می‌کنند.

 

«آنا لوئیزا کامارا آراجو»، متخصص اعصاب و روان کودکان است. وی می گوید: “از آنجا که ما دقیقاً نمی‌دانیم کافئین چگونه بر رشد کودک تأثیر می‌گذارد، بنابراین مصرف آن را برای کودکان خردسال توصیه نمی‌کنیم.”

 

از دو تا شش سالگی، کودک می‌تواند به صورت پراکنده دوز کمی قهوه بنوشد. بعد از شش سالگی، دادن دوزهای کم به طور منظم به آنها ایمن‌تر می‌شود. با این حال، باید در نظر داشته باشیم که هیچ کس، در هر سنی، نباید مقدار نامحدودی قهوه بنوشد. ”

 

کافئین همچنین می‌تواند الگوی خواب کودکان را مختل کند، آن هم در سنی که بسیاری از آنها در خواب مشکل دارند. آنا لوئیزا می‌گوید: «حدود 20 تا 30 درصد کودکان دچار بی‌خوابی هستند. ارائه مواد محرک در اواخر روز می‌تواند وضعیت را بدتر کند. ” به همین دلیل، او توصیه می‌کند که از ساعات عصر به بعد به کودکان هر چیزی که حاوی کافئین است ندهید.

او اضافه می‌کند که تعدادی از نهادهای علمی و پزشکی (مانند وزارت بهداشت کانادا و EFSA) ارقام جداگانه‌ای را در مورد میزان قهوه مصرفی کودک بدون تجربه اثرات سو ارائه می‌دهند. این مقدار [به طور کلی] با نرخ 2.5 میلی‌گرم بر کیلوگرم در روز محاسبه می‌شود.

 

“به عنوان مثال ، برای کودکی با وزن 14 کیلوگرم 35 میلی گرم کافئین در روز مجاز است. اگر متوسط 240 میلی‌لیتر قهوه بین 95 تا 200 میلی گرم کافئین داشته باشد، می‌توانند یک چهارم فنجان آن را مصرف کنند. برای بزرگسالان، حد مجاز 400 میلی گرم در روز و برای زنان باردار 300 میلی گرم در روز است.

 

بزرگ شدن در نزدیکی متخصصان قهوه

 

چطور قهوه را به کودکان معرفی کنیم؟ قهوه برای کودکان مضر است یا مفید؟

 

مصرف اولیه قهوه در خانه کسانی که با قهوه سر و کار دارند نیز کمی متفاوت به نظر می‌رسد. پسر شش ساله آماندا، برناردو، مقدار کمی قهوه مصرف می‌کند، اما فقط وقتی که خودش دوست داشته باشد.

 

او می گوید: “او همیشه حال و هوای نوشیدن قهوه ندارد و بیشتر از دم آوری قهوه لذت می برد تا از  نوشیدن قهوه. من او را  تحت فشار نمی‌گذارم تا قهوه بنوشد و به شرطی که مقدار مصرف قهوه‌اش مشخص باشد اجازه می‌دهم که آن را بنوشد.

او اضافه می‌کند که بیش از دو سال در حوزه قهوه تخصصی کار کرده است، به این معنی که پسرش از چهار سالگی در معرض این قهوه قرار گرفته است. او می‌گوید که با گذشت زمان ترجیح پسرش قهوه‌ای با برشتگی متوسط با شیرینی و اسیدیته کم است.

آندره یک دختر شش ساله و یک پسر دو ساله دارد. او می‌گوید که هر دو هر چند وقت یک بار جرعه‌ای از قهوه خود را امتحان می‌کنند و می‌گوید که هر کودک در حال حاضر تنظیمات خاص خود را دارد. آندره در این باره می‌گوید که دخترش قهوه فیلتری و پسرش اسپرسو را ترجیح می‌دهد. هر دو از شیر بخار داده شده که در دستگاه اسپرسو تهیه می‌شود نیز لذت می‌برند.

 

هر دو هم دوست دارند” کاپوچینوی کودک ” درست کنند که شیر بخار داده شده و بدون قهوه است. البته آن‌ها بسیار هم باهوش هستند و اگر شیر از نظر قوام و دما کاملاً متناسب نباشد، آن‌ها آن را نمی‌نوشند.

 

آندره اضافه می‌کند که او اخیراً شروع به آموزش بیشتر باریستا شدن به فرزندانش کرده است. “این بسیار جالب است و بچه ها سریع یاد می‌گیرند. پسرم می‌تواند طبق نتایج امتیاز فنی مسابقات قهرمانی جهان باریستا یک قهوه عصاره‌گیری کند. ”

 

در زمان قرنطینه سراسری به خاطر بیماری همه گیر کرونا کووید 19 آنها برای تمرین عصاره‌گیری شات اسپرسو، یک دستگاه قهوه اسپرسو و آسیاب قهوه با فویل و مقوا ساخته‌اند. او می‌گوید: “بچه‌ها دوست دارند بفهمند که من به عنوان یک حرفه‌ای چه می‌کنم. شما می‌توانید خیلی زود و البته تفریحی بچه‌ها را با قهوه آشنا کنید، در این حد که متوجه شوند چه می‌کنید. البته باید مراقبت مصرف کافئین هم باشید؛ چون برای شروع نوشیدن قهوه هرگز دیر نیست.”

واضح است که محیط پیرامون، فرهنگ و تجربیات اولیه شما بر افکار و احساسات اولیه شما درباره قهوه تأثیر می‌گذارد. دانه‌های کم‌کیفیت یا طعم‌های شدید و قوی در سنین پایین ممکن است کودکان را از قهوه بیزار کند، در حالی که سر و کار داشتن با قهوه‌هایی با کیفیت بالاتر به احتمال زیاد ذائقه کودک شما را پرورش می‌دهد.

 

با این حال، مهم نیست که کودکان چه زمانی، چطور یا از کجا با قهوه آشنا می‌شوند، نکته مهم این است که آنها قهوه را تحت مراقبت و نظارت شما و به مقدار مناسب بنوشند و با آن رابطه مثبت برقرار کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *