اخبار و مقالات

آیا قهوه یک ابزار تشخیص بیماری کرونا کووید 19 است؟

آیا قهوه یک ابزار تشخیص بیماری کرونا کووید 19 است؟

 

قهوه که همواره به دلیل رایحه خوش و گیرا و تقویت نورون‌ها (یاخته عصبی) مورد توجه بوده است اکنون در سرتاسر دنیا به عنوان ابزاری برای تشخیص خانگی بیماری کرونا و در جهت کمک به مهار پاندمی بیماری کووید 19 بار دیگر نام خودش را بر سر زبان‌ها انداخته است. حتما دیگر می‌دانید که یکی از عوارض ابتلا به کرونا از بین رفتن حس چشایی و بویایی است. در این میان یک بررسی علمی حاکی از آن است که رایحه قهوه کمک زیادی به برگشتن حس بویایی می‌کند و به همین دلیل هم در حال حاضر به عنوان یک روش درمانی خانگی برای برگشت حس بویایی در سرتاسر جهان مورد توجه پزشکان قرار گرفته است. در این مقاله مجله قهوه ست به شما می‌گوییم که نظر پزشکان در مورد قهوه به عنوان یک ابزار تشخیص کرونا کووید 19 تا چه حد پایه علمی دارد و موثر است.

 

قهوه ابزاری برای تشخیص ویروس کرونا

 

آیا قهوه یک ابزار تشخیص بیماری کرونا کووید 19 است؟

 

CDC (مرکز مدیریت و پیشگیری بیماری‌ ایالات متحده آمریکا) از دست دادن بویایی و چشایی را به عنوان یکی از رایج ترین علائم COVID-19 ذکر کرده است، در حالیکه بیشتر مطالعات اخیر هم نشان می دهد حدود 50٪ تا 80٪ افرادی که تست کرونای آنها مثبت می‌شود حس بویایی و چشایی خودشان را هم از دست می‌دهند.

خبر خوب این است که، به ویژه برای متخصصان قهوه که به مشاهدات بویایی برای در زمینه شغلی خود اعتماد می‌کنند، طبق تحقیقات اولیه بیشتر افرادی که از آنوسمی یا (از دست دادن حس بویایی) ناشی از COVID-19 رنج می برند، در نهایت حس بویایی خود را دوباره به دست می‌آورند. در اوایل پاندمی ویروس کرونا، دانشمندان نگران بودند که این بیماری ممکن است بر روی سلولهای عصبی ایجاد کننده ارتباط بویایی تأثیر بگذارد و این مسئله سبب آنوسمی  به مدت طولانی در بدن فردی که تست کرونای او مثبت شده شود اما اکنون به نظر می‌رسد که این بیماری فقط لایه‌ای از سلول‌های بینی را تحت تأثیر قرار می‌دهد که بعد از حدود 14 روز بهبود پیدا می‌کند اگر چه این بهبودی در برخی افراد ممکن است ماه‌ها طول بکشد.

 

پیش از این درباره تاثیر پاندمی کرونا بر بازار قهوه در سرتاسر جهان صحبت کردیم. حالا با توجه به شیوع آنوسمی در بین ناقلین  COVID-19، درصد بالای ناقلین بدون علامت ویروس و در دسترس بودن قهوه، پزشکان در همه جا مردم را به ماسک زدن و بوییدن قهوه توصیه می‌کنند.

«جیمز شووب»، پروفسور دانشکده پزشکی دانشگاه تافتس، اخیراً در این باره گفته است: “یکی از کارهایی که خیلی راحت می‌تواند توسط فردی که دچار آنوسمی شده در خانه انجام شود این است که مقداری قهوه آسیاب کنید و ببینید که چقدر می‌توانید آن را نزدیک بینی خود نگه دارید و آن را بو کنید. همین کار را با مالیدن الکل یا شامپو به نزدیکی بینی خود انجام دهید. اگر بینی شما گرفتگی ندارد و در تشخیص رایحه قهوه یا رایحه‌های دیگری که برای شما آشنا هستند مشکل دارید، ممکن است لازم باشد که برای انجام یکسری آزمایشات با پزشک خود مشورت کنید.”

 

ریچارد دوتی، مدیر مرکز بو و طعم در دانشکده پزشکی دانشگاه پنسیلوانیا، نظر مشابهی راجع به طعم قهوه دارد. او در این باره می‌گوید: “اگر متوجه شوید که قهوه طعم ندارد یا احساس کنید شکلات دیگر هیچ طعمی به جز تلخی یا شیرینی ندارد، پس احتمالاً دچار آنوسمی شده‌اید. “هنگام جویدن غذا، مولکول‌ها از لبه حفره بینی بالا می‌روند تا به گیرنده‌های بویایی در بالای بینی برسند. به همین دلیل، وقتی حس می‌کنید قهوه و شکلات هیچ طعمی ندارند در واقع حس بویایی خود را از دست داده‌اید.”

محققان با استفاده از قهوه در نوارهای آزمایش بویایی، این روش‌ها را در مقیاس دقیق‌تری اعمال می‌کنند، در حالی که مقاله اخیر در مجله پزشکی BMJ انگلیس پزشکان را به استفاده از قهوه به عنوان یک ابزار تشخیص کرونا تشویق می‌کند. مقاله دیگری در مجله BMJ شامل تجربیات شخصی متخصص مغز و اعصاب برزیلی، «سوفیا مرملشتاین» است که متوجه شده پس از از دست دادن توانایی بوییدن دوز روزانه دانه قهوه تازه برزیلی، به ویروس کرونا آلوده شده است.

 

به عنوان بخشی از تلاش گسترده‌تر در اوایل این ترم برای ایمن نگه داشتن محوطه دانشگاه در کلاس‌های حضوری، کالج علوم کشاورزی دانشگاه پن ایالتی، ابزاری را برای “چک کردن بویایی روزانه” راه‌اندازی کرده و از دانشجویان می‌خواهد هر روز بویایی خود را با بوییدن قهوه امتحان کنند.

 

آیا از دست ندادن حس بویایی به معنای آلوده نبودن به ویروس کرونا است؟

 

آیا قهوه یک ابزار تشخیص بیماری کرونا کووید 19 است؟

 

البته حتما می‌دانید که بوییدن قهوه یک ابزار علمی و تشخیصی کامل و بدون نقص نیست و نباید آن را با یک آزمایش پزشکی کلینیکال اشتباه گرفت. یک متخصص علوم غذایی و اپیدمیولوژیست در دانشگاه ایالتی پن در این مورد توضیح داده است که از بین رفتن بویایی می‌تواند “بهترین پیش بینی کننده تشخیص ابتلا به ویروس بیماری کووید 19 باشد.”

به نظر می‌رسد از دست دادن حس بویایی نشانه بسیار خاص COVID-19 است، اما همه افراد مبتلا به عفونت SARS-CoV-2 از دست دادن بویایی شکایت نمی‌کنند. به همین دلیل از دست ندادن حس بویایی همه چیز به معنای عاری بودن از ویروس کووید 19 نیست. اگر امروز صبح می‌توانستید رایحه قهوه خود را استشمام کنید، دو حالت دارد: این ممکن است به این معنی باشد که شما COVID-19 ندارید، اما همچنین می‌تواند به این معنی باشد که شما به SARS-CoV-2 آلوده هستید اما حس بویایی خود را از دست نداده‌اید و دچار آنوسمی نشده‌اید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *