اخبار و مقالات, قهوه

مدت زمان نگهداری قهوه آسیاب شده

مدت زمان نگهداری قهوه آسیاب شده

مدت زمان نگهداری قهوه آسیاب شده

اگر اهل نوشیدن قهوه و مصرف قهوه به صورت تازه و باکیفیت هستید در این مقاله همراه ما باشید تا درباره مدت زمان نگهداری قهوه آسیاب شده بیشتر بدانیم. زیرا قهوه‌ای که مدت زمان زیادی از آسیاب آن گذشته باشد، عطر و طعم و کیفیت و سایر موارد در آن از بین رفته است و فرقی با نخوردن آن ندارد. تاریخ انقضای قهوه آسیاب شده اگر به صورت درست و اصولی نگهداری شود تا یکسال هم زمان دارد.

زمان نگهداری از قهوه

نگهداری از قهوه

زمان نگهداری از قهوه

قهوه دوستان و افرادی که طرفدار نوشیدنی جذاب و خوش طعم و عطر هستند عطر و طعم واقعی را از قهوه می خواهند و به همین دلیل سعی بر آن است که دانه قهوه تازه رست شده یا قهوه آسیاب شده را تهیه کنند که به تازگی آن را مصرف کنند و مدت زمان زیادی از زمان آسیاب آن نگذشته باشد.

شرایط نگهداری قهوه را باید بدانید اما خیلی سخت و پیچیده نمی باشد فقط باید برای نگهداری دانه و پودر قهوه مواردی را در نظر داشته باشید.  نگهداری قهوه در شرایط اصولی و مناسب باعث می شود تا دانه سبز قهوه زمان نسبتاً بیشتری را نسبت به دانه های برشته شده تازه بماند.

دانه قهوه رست شده در حدود ۳۰ روز و قهوه‌ای که آسیاب شده است به اندازه یک هفته تا ۱۰ روز از عطر و طعم واقعی خود را دارد. اما با گذشت زمان کیفیت خود را از دست داده و کاهش پیدا می‌کند.

در دانه‌های قهوه بسته بندی شده پس از اینکه درب محصول باز شد شروع به کاهش تدریجی کیفیت محصول میشود.

زمان نگهداری از قهوه برای اینکه اینکه قهوه ای تازه و خوش طعم را داشته باشید بسیار اهمیت دارد. پس باید شرایط نگهداری از قهوه را بدانید.

 شرایط نگهداری از قهوه

در ابتدای این قسمت می خواهیم درباره نکات و شرایط مهم در نگهداری قهوه خام بدانیم.

یکی از موارد بسیار مهم در نگهداری قهوه، رطوبت می باشد. اگر رطوبت در فضای نگهداری قهوه خام، بالا باشد مزه دانه های قهوه تغییر می کند. در مواقعی حتی امکان دارد که قهوه کپک زده و از بین برود و فاسد شود. پس باید شرایط نگهداری دانه های قهوه خام به صورت خشک باشد. رطوبت باید در کمترین میزان وجود داشته باشد.

برای نگهداری دانه های خام قهوه، دما در حدود ۲۲ تا ۲۳ درجه باید باشد و رطوبت را در حدود ۶۰ درصد نگه دارید.

می توان دانه های قهوه را در ظروف پلاستیکی و کیسه های از جنس پلاستیک قرار داد و در آن را محکم بست که امکان نفوذ هوا وجود نداشته باشد. در این صورت دانه های قهوه ای خام به خوبی نگهداری شده و از موارد چون رطوبت که باعث کاهش کیفیت آن می‌شود جلوگیری به عمل می آید.

نگهداری از دانه قهوه رست شده

دانه های قهوه که رست شده یا برشته شده اند نگهداری خاصی دارند. دانه های قهوه رست شده از قهوه های خام حساس تر هستند و شرایط نگهداری آنها مهم اصولی تر است.

باید دانه قهوه رست شده را از رطوبت، گرما، نور و جریان هوا دور نگه داشت تا دچار از دست دادن طعم و عطر خود نشود. دمای مناسب برای نگهداری از دانه و پودر قهوه رست شده ۲۳ درجه سانتیگراد می باشد. بهتر است محیط خشک و تاریک باشد. پس از یک اتاق تاریک و با دمای ۲۳ درجه و بدون نور و رطوبت برای نگهداری دانه قهوه شده مناسب می باشد. در نظر داشته باشید که یخچال و فریزر برای نگهداری دانه قهوه رست شده اصلاً مناسب نمی باشد و هیچ گاه دانه قهوه خود را در یخچال نگه ندارید زیرا رطوبت وجود دارد.

بهترین ظروف برای نگهداری دانه قهوه

 ظروف سرامیکی برای نگهداری دانه قهوه

بهترین ظروف برای نگهداری دانه قهوه

در مدت زمان نگهداری قهوه آسیاب شده، نگهداری در ظروف مناسب نیز بسیار اهمیت دارد. اگر نگهداری از قهوه بدور از تغییرات دما و رطوبت و نور باشد قهوه شما ماندگاری بیشتر و بهتری خواهد داشت.

ظروف شیشه ای که مات باشد، ظروف سرامیکی، کیسه های پلاستیکی و یا ظروف پلاستیکی شفاف و در نهایت ظروف فلزی می تواند از بهترین ظروف برای نگهداری از دانه قهوه باشند.

معمولاً قهوه فروشی ها و فروشگاههای فروش قهوه برای نگهداری از دانه قهوه، از ظرفی به نام سیلو استفاده می کنند که دانه قهوه به دور از نور و رطوبت قرار گرفته و کیفیت آن حفظ می گردد.

نکات نگهداری از دانه قهوه

  • بهتر است که مکان های مناسب نگهداری قهوه در منزل را بدانید. کابینت های آشپزخانه که خشک و خنک و تاریک هستند، محل مناسبی برای نگهداری از دانه های قهوه می باشد.
  • از مکان های گرم برای نگهداری دانه قهوه خودداری کنید.
  • کابینت هایی که به اجاق گاز نزدیک هستند مکان مناسبی برای نگهداری از دانه قهوه نمی باشد و عمر زمان نگهداری قهوه آسیاب شده را کاهش می‌دهند
  • به این مورد دقت نمایید که یخچالها و فریزرها به مکان مناسبی برای نگهداری از قهوه نیستند و به دلیل وجود رطوبت قهوه کیفیت طعم و عطر خود را از دست میدهد
  • اگر قهوه را از بسته های کارخانه خریداری می کنید به هنگام باز کردن هوای داخل بسته خالی می شود و این مورد باعث می شود که هوای آزاد با آن ارتباط پیدا کرده و قهوه کیفیت خود را از دست بدهد. برای اینکه این مورد پیش نیاید بعد از باز شدن بسته قهوه به سرعت آن را در یک ظرف مناسب شیشه ای و یا پلاستیکی یا فلزی ریخته و بهتر است که هوا و رطوبت وارد شیشه و یا ظرف نشود.
  • قهوه هایی که آسیاب شده اند به اندازه یک تا دو هفته بعد از ان، طراوت و طعم و عطر خود را حفظ می کنند. برای دانه های قهوه به صورت خام این مقدار بیشتر می باشد.
  • بهتر است که قهوه های تازه رست شده را خریداری کنید و طوری خرید خود را انجام دهید؛ که محصول شما بعد از یک تا دو هفته به اتمام برسد و از دوباره خرید مجدد و تازه ای برای قهوه تازه رست داده شده داشته باشید.
در نهایت

در این مطلب به مدت زمان نگهداری قهوه آسیاب شده و شرایط  نگهداری قهوه آسیاب شده و رست شده اشاره شد تا همیشه از نوشیدن قهوه خود لذت کافی ببرید.

سوالات متداول مدت زمان نگهداری قهوه آسیاب شده

چرا یخچال محیط مناسبی برای نگهداری از دانه قهوه نیست؟

به دلیل وجود رطوبت قهوه خراب می شود.

چه ظروفی برای مدت زمان بیشتر نگهداری قهوه آسیاب شده مناسب است؟

ظروف شیشه ای مات و پلاستیکی و سرامیکی مناسب هستند.

چرا قهوه اسیاب شده زودتر عطر و طعمش را از دست می دهد؟

قهوه آسیاب شده به دلیل سطح تماس زیاد آن از دانه های قهوه، خیلی سریع تر طعم و عطر خود را از دست می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *