اخبار و مقالات, قهوه

تفاوت دانه های قهوه و شناخت ان ها

تفاوت دانه های قهوه و شناخت ان ها

تفاوت دانه های قهوه و شناخت ان ها

اگر اهل نوشیدن قهوه هستید حتماً با دانه های قهوه آشنایی مختصری دارید. اما بیشتر افراد این طور فکر می کنند که دو نوع اصلی دانه قهوه وجود دارد که بیشتر هم در ایران شناخته شده است. اما در واقعیت ۴ نوع دانه قهوه وجود دارد که ما در این مقاله می خواهیم به تفاوت دانه های قهوه و شناخت آنها بپردازیم. اگر دوست دارید معرفی انواع قهوه را به شکل تخصصی داشته باشیم در این مقاله همراه ما باشید تا با انواع دانه های قهوه و کافئین آن ها و ویژگی های مهم شان بیشتر بدانیم.

به طور کلی ۴ نوع مختلف از دانه قهوه وجود دارد که انواع زیر می باشد.

  • دانه قهوه عربیکا
  • قهوه روبوستا
  • دانه قهوه لیبریکا (Liberica)
  • دانه قهوه اکسلسا (Excelsa)

پرطرفدارترین و مهم ترین قهوه دانه قهوه عربیکا و روبوستا هستند که با نسبت های مختلف در کشور ما مورد استفاده قهوه دوستان قرار می گیرد. در این مقاله به ویژگی‌های این ۴ نوع دانه قهوه می پردازیم.

دانه قهوه عربیکا

انواع دانه قهوه

دانه قهوه عربیکا

می توان گفت که از محبوب ترین دانه های قهوه دانه های قهوه عربیکا هستند که در واقع ۶۰ درصد از قهوه ای جهان مربوط به این دانه‌های قهوه میشود. دانه های قهوه عربیکا دارای ظاهری تخت و صاف می باشند. حالت بیضی گونه دارند و دانه قهوه عربیکا در برابر دیگه دانه های قهوه متفاوت تر می باشد.

خط وسط دانه قهوه عربیکا یک انحراف دارد که از دیگر دانه های قهوه این انحراف بیشتر میباشد. دانه قهوه عربیکا در زمان های گذشته در قرن های پیش در ارتفاعات اتیوپی به وجود آمد. حتی میتوان گفت که شاید اولین دانه قهوه موجود در دنیا باشد.

از ویژگی های دانه قهوه عربیکا در تفاوت دانه های قهوه و شناخت آنها می توان به موارد زیر اشاره داشت.

  • دانه قهوه عربیکا دارای طعم و عطر بسیار مناسب و پرطرفدار و محبوب است
  • دانه قهوه عربیکا ترشی بیشتری نسبت به دیگر دانه های قهوه دارند
  • کافئین پایین تر نسبت به دانه قهوه روبوستا دارد و میزان کافئین ای که در دانه قهوه عربیکا وجود دارد بین ۸/. الی ۱٫۴ می باشد.
  • دانه های قهوه عربیکا بیضی شکل هستند و شکل بیضی آنها بیشتر از دیگر دانه های قهوه می باشد
  • دانه قهوه عربیکا، با کیفیت ترین نوع دانه قهوه در دنیا بوده و طعم متفاوت پیچیده و معمولاً تلخ دارد
  • یکی از نقاط ضعف دانه قهوه عربیکا می‌تواند این مورد باشد که رشد سخت تری نسبت به دانه های دیگر قهوه دارد و از تفاوت دانه های قهوه و دانه قهوه عربیکا می‌توان به همین مورد اشاره داشت که قیمت بالاتری هم دارد.

دانه قهوه روبوستا

همانطور که اشاره کردیم از انواع دانه قهوه پرطرفدار محبوب و بسیار مورد استفاده در کشور ما دانه قهوه روبوستا می باشد. منشاء این نوع دانه قهوه در جنوب صحرای آفریقا می باشد که در حال حاضر در کشور های آفریقا و اندونزی کشت میشود.

از تفاوت دانه های قهوه روبوستا با دیگر دانه قهوه و شناخت ان ها این است که این نوع دانه قهوه بزرگتر از دیگر دانه های قهوه می باشد. دانه های قهوه روبوستا ارزانتر از دانه قهوه عربیکا می باشند و مقاومت بیشتری در برابر انواع شرایط آب و هوایی و محیطی دارد.

دانه قهوه روبوستا در ارتفاعات پایین نیز قابلیت رشد و کشت دارد. دانه‌های روبوستا در برابر بیماری‌ها و آفات مقاومت بالاتری نسبت به دیگر دانه های قهوه دارد. دانه های قهوه روبوستا ارزان ترین دانه های قهوه عربیکا بوده و اگر قصد خرید اقتصادی و به صرفه را دارید، می توانید این نوع دانه قهوه را انتخاب نمایید. دانه های روبوستا کافئین قابل توجهی دارند.

دانه قهوه روبوستا

خرید دانه قهوه روبوستا

قهوه لیبریکا

از انواع دیگر دانه های قهوه و شناخت آنها می‌توان به قهوه لیبریکا اشاره داشت که عطر و طعم خاصی دارد و به همین دلیل بسیار شناخته شده و مشهور می باشد. این نوع دانه قهوه از دیگر دانه های قهوه مقاومت بیشتری دارد و با نسبت کمی با انواع دیگر دانه های قهوه ترکیب شده و طعم خاص و منحصر به فردی را خواهد داشت.

قهوه لیبریکا بسیار کمیاب است اما قیمت مناسب و پایین تری نسبت به دانه های قهوه عربیکا و روبوستا دارد. این نوع دانه قهوه اندازه بزرگتری دارد و شکل دانه های آن در برابر دیگر رسانه ها قهوه متفاوت تر می باشد که می تواند در تفاوت دانه های قهوه و شناخت آنها اشاره داشت. دانه قهوه لیبریکا قهو ای سرسخت است در برابر آفات مقاومت بسیار بالایی دارد.

قهوه لیبریکا بیشتر در کشورهای اندونزی مالزی و فیلیپین کشت می‌شود که دو درصد از کل قهوه جهان مربوط به این نوع دانه های قهوه می باشد.

دانه های قهوه لیبریکا نامنظم است و طعمی دودی شکل دارد که طرفداران خاصی برای این نوع دانه قهوه در دنیا وجود دارد.

دانه قهوه اکسل

انواع دانه قهوه

دانه قهوه اکسل

دانه قهوه اکسل در زمان های گذشته به عنوان یک نوع دانه قهوه ای مجزا انتخاب شده و آن را از خانواده قهوه لیبریکا می‌دانند.

دانه های اکسل در آسیای جنوب شرقی کشور رشد کرده و شباهت بسیار زیادی به دانه های قهوه لیبریکا دارند و برای همین است که دانشمندان این دانه قهوه را از دسته دانه قهوه لیبریکا می پندارند.

اگر طرفدار نوشیدنی از نوع قهوه با طعم متفاوت هستید می توانید دانه های قهوه ای اکسل را امتحان کنید بسیاری افراد طرفداره عطر این نوع دانه قهوه در جهان می باشند.

در نهایت

در این مطلب درباره انواع دانه قهوه در جهان و تفاوت دانه های قهوه و شناخت ان ها خواندیم. می توانید با توجه به سلیقه و خواست خود از انواع دانه قهوه از فروشگاه ست کافی خریداری نمایید.

سوالات تفاوت دانه های قهوه و شناخت ان ها

پر طرفدارترین ترین دانه قهوه در جهان چیست؟

دانه قهوه عربیکا از پرطرفدارترین دانه قهوه در جهان است.

ویژگی دانه قهوه لیبریکا چیست؟

قهوه لیبریکا بسیار کمیاب است اما قیمت مناسب و پایین تری نسبت به دانه های قهوه عربیکا و روبوستا دارد.

چند نوع دانه قهوه داریم؟

به طور کلی ۴ نوع مختلف از دانه قهوه وجود دارد که در این مطلب به ویژگی های هر کدام اشاره شده است.

یک نظر برای “تفاوت دانه های قهوه و شناخت ان ها

  1. امیر کریمی گفت:

    خوب بود .قهوه زیاد میخوردم ولی انواع رو نمیدونستم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *