اخبار و مقالات, قهوه

چند نکته مهم برای درست کردن قهوه اسپرسو

چند نکته مهم برای درست کردن قهوه اسپرسو

چند نکته مهم برای درست کردن قهوه اسپرسو

می دانیم که برای درست کردن قهوه اسپرسو به دستگاه اسپرسوساز نیاز است. دستگاه اسپرسوساز می تواند از نوع برقی، گازی و یا مدل های همراه باشد. اما از هر دستگاهی که برای درست کردن اسپرسو استفاده می نمایید باید چند نکته مهم برای درست کردن قهوه اسپرسو را بدانید تا در نهایت یک فنجان اسپرسوی خوش طعم را نوش جان نمایید.

در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با نکات طلایی و مهم در سرو قهوه اسپرسو آشنا شویم.

انتخاب دستگاه اسپرسوساز

اسپرسوساز

انتخاب دستگاه اسپرسوساز

از آنجاییکه بدون دستگاه اسپرسوساز نمی توان قهوه اسپرسو را تهیه کرد، اشاره می شود که حتما از نوع خوب و باکیفیت هم باشد. وقتی دستگاه خوبی را انتخاب نمایید از ابتدا راه را درست رفته اید و این مورد از مهم ترین موارد در چند نکته مهم برای درست کردن قهوه اسپرسو است. اگر همه موارد لازم برای تهیه اسپرسو را رعایت نمایید اما دستگاه شما خوب نباشد، انتظار اسپرسو خیلی خوب  عالی را هم نباید داشت.

انواع متنوعی از دستگاه اسپرسوساز در بازار وجود دارد که با توجه به بودجه خود، تحقیق و بررسی و پرس و جو، بهترین نوع را خریداری نمایید. به این مورد هم در خرید دستگاه دقت نمایید که حتما هزینه بالا برای خرید ان، تضمین کننده کیفیت بالای ان نخواهد بود.

در فروشگاه های فروش دستگاه های برقی و قهوه ساز، اسپرسوسازهایی وجود دارند که، پشتیبانی خوبی از پودر قهوه و پد قهوه و کپسول قهوه دارند که در مقالات گذشته به این ها اشاره شده است.

اسپرسوسازهای کپسولی هم برای کسانی که مشکل بودجه ندارند انتخاب خوبی است که کار با ان هم بسیار راحت است و نتیجه تهیه اسپرسو باکیفیت خواهد بود.

اگر هم افرادی بودجه کمی برای خرید دستگاه اسپرسوساز دارند و یا نمی خواهند خیلی هزینه کنند، انواع باکیفیت در قیمت پایین تر هم وجود دارند اما کارشان کمی متفاوت تر است و شاید زمان بر باشد.

اسپرسوسازهایی هم برای وجود دارند که جمع و جور و مناسب هستند و می توانید همراه خود داشته باشید. مثلا برای افرادی که شاغل هستند و می خواهند سرکار قهوه اسپرسو میل کنند مناسب می باشند.  اسپرسوسازهای روگازی و موکاپات هم هستند که البته جای اسپرسوسازهای اصلی را نخواهند گرفت.

بیشتر افراد برای درست کردن قهوه اسپرسو از اسپرسوسازهاس خانگی استفاده می کنند که کار با ان ها راحت است و فقط موارد زیر را در نظر داشته باشید.

دمای آب برای درست کردن قهوه اسپرسو

 

درست کردن اسپرسو

دمای آب برای تهیه اسپرسو

از چند نکته مهم برای درست کردن قهوه اسپرسو این است که به دمای آب توجه داشته باشید. دمای آب در تهیه اسپرسو بسیار اهمیت دارد و باید البته از بسیاری موارد این مورد جزئی تر است اما به هر حال باید ان را در نظر داشت.

ممکن است اسپرسوسازی قابلیت یکسان سازی دمای هد گروپ را نداشته باشد و در نتیجه باید دمای مورد نظر را نزدیک 90 و 92 درجه سانتیگراد در نظر بگیرید. این دما برای قهوه در درجه رست دارک مناسب است.

اگر درجه رست قهوه اسپرسو شما مدیوم و لایت است، بین 93 تا 95 درجه سانتیگراد دمای آب را در نظر بگیرید تا قهوه ای خوب و خوش طعم حاصل شود.

اندازه توزیع قهوه در درست کردن قهوه اسپرسو

 

مقدار پودر ثابتی که باید در سبد پرتافیلتر ریخته شود، به اندازه سبد و مقدار غلظت نوشیدنی بستگی دارد. اما می توان بین 14 تا 22 گرم است. اگر مقدار پودر قهوه بیشتر از اندازه سبد باشد از ان سرریز می شود و اگر کم تر باشد، اسپرسو رقیق و آبکی خواهید داشت. اسپرسو با مقدار پودر قهوه کم ، بی کیفیت می شود.

اگر در اندازه گیری برای توزیع قهوه، مبتدی هستید و هنوز دستتان نیامده، می توانید ان را وزن کنید و کارتان هم راحت تر و هم دقیق تر می شود.

فشرده سازی در اسپرسو

برای تهیه و درست کردن قهوه اسپرسو، باید پودر قهوه داخل پورتافیلتر فشرده سازی شود. قهوه ای که اسیاب شده است، نرمی دارد و بین ان هوا وجود دارد که باعث پف دار شدنش هم می شود. برای اینکه هوای بین ذرات از بین برود باید فشرده سازی کرد. باید قهوه درون سبد خوب یکدست و یکنواخت باشد تا انحلال هم به خوبی انجام بگیرد. خود دستگاه اسپرسوساز تیروی لازم را وارد می کند.

فشار لازم برای تهیه اسپرسو باکیفیت

مقدار فشار تهیه اسپرسو باکیفیت

فشار لازم برای تهیه اسپرسو باکیفیت

برای تهیه اسپرسو به صورت استاندارد 9 بار فشار لازم است که به زمانی در حدود 25 تا 30 ثانیه احتیاج است. اگر فشار بیشتری وارد شود به زمان کمتری هم نیاز است و بر عکس این معادله هم وجود دارد.

توجه داشته باشید که وارد آوردن فشار زیاد بر دانه قهوه، اسپرسوی خوبی را حاصل نخواهد کرد.

انحلال در اسپرسو

از مهم ترین موارد در تهیه اسپرسو خوب که باید به ان دقت شودو اهمیت ویژه ای داده شود، انحلال است. وقتی که آب با فشار وارد پرتافیلتر می شود، انحلال در ذرات قهوه اسپرسو به وجود می آید. معمولا زمان انحلال بین 25 تا 35 ثانیه هاست و البته به نوع و کیفیت پودر قهوه اسپرسو استفاده شده هم بستگی خواهد داشت.

وزن قهوه می تواند سرعت انحلال را کم و زیاد کند. نسبت وزن یک شات اسپرسو برابر با وزن پودر قهوه است که در ان ریخته شده است. دقت داشته باشید که اگر اسپرسوی شما با سرعت بالا بیرون آید، دارای طعم ترش خواهد شدو اگر هم بر عکس با زمان کم تری بیرون آید، طعم آن تلخ و تند خواهد شد که اصلا خوشایند نیست. در هر دو صورت کیفیت اسپرسو شما خوب نخواهد شد.

خوب است برای داشتن اسپرسویی خوش طعم و باکیفیت اطلاعاتتان درباره انحلال پودر قهوه بالا باشد.

کرما اسپرسو

حتما می دانید که وقتی اسپرسو شما کرما داشته باشد یعنی کیفیت خوبی دارد. ماده ای به رنگ قهوه ای مایل به زرد است که روی اسپرسو وجود دارد و از ویژگی مهم اسپرسو است. کرمای قهوه اسپرسو وقتیکه فشار زیاد باشد، ایجاد می شود و زمانی که کربن دی اکسید آن با فشار خارج می شود، بسیار باکیفیت و اصولی روی اسپرسو قرار می گیرد.

از مهم ترین مواردی که باعث می شود قهوه اسپرسو شما کرما نداشته باشد و زود از بین رود، کم شدن ناگهانی فشار است. با این اتفاق شاهد خارج شدن قطرات قرمز قهوه از دستگاه خواهید بود.

در نهایت

در این مقاله خیلی جامع به چند نکته مهم برای درست کردن قهوه اسپرسو اشاره شد، امیدواریم مورد رضایت شما عزیزان واقع شده باشد.

سوالات متداول چند نکته مهم برای درست کردن قهوه اسپرسو

چه مواردی را در دستگاه اسپرسوساز باید اهمیت داد؟

در تهیه اسپرسو باکیفیت باید درجه اسیاب و تمپ قهوه را بررسی نمایید.

کرما اسپرسو چگونه درست می شود؟

کرمای قهوه اسپرسو وقتیکه فشار زیاد باشد، ایجاد می شود و با کاهش فشار دیگر کرمایی وجود ندارد.

مرحله پیش تزریق در تهیه اسپرسو چه مرحله ای است؟

اولین تماسی که قهوه با آب  دارد را پیش تزریق گویند. در این زمان کمی آب به روی پودر قهوه ریخته می شود تا پودر قهوه خیس شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *