قهوه

معرفی قهوه بوروندی و طعم آن

معرفی منطقه بوروندی و طعم قهوه آن

بوروندی منطقه ای در قلب آفریقا است که به دلیل اینکه در نقشه جغرافیا به شکل قلب دیده می شود و موقعیت آن در مرکز قاره آفریقا قرار دارد به این نام معروف شده است. در این منطقه، 600000 تا 800000 خانواده قهوه‌کار زندگی می کند (بانک جهانی، 2011) که نشان می دهد، قهوه از بسیاری جهات، قلب تپنده بوروندی است.

بخش های بزرگی از بوروندی شرایط عالی برای کشت قهوه دارند: خاک خوب، آب و هوای مطلوب و موارد دیگر. در واقع، علی رغم درگیری های مسلحانه و نرخ بالای فقر، تولید قهوه تخصصی در این کشور کوچک رو به افزایش است. طعم خاص قهوه بوروندی، پتانسیل بالایی برای فروش بیشتر در سراسر جهان دارد و تولیدکنندگان قهوه در این منطقه در تلاش هستند تا روش های کشاورزی خود را بهبود بخشند.

شرق آفریقا به خاطر قهوه باکیفیتش معروف است – و بوروندی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

اما قهوه بوروندی چه طعمی دارد؟ مناطق مختلف تولید کننده در این کشود کدامند؟ و قهوه سازان، واردکنندگان و صاحبان کافی شاپ در مورد این منطقه چه فکری می کنند؟ برای یافتن پاسخ این سوالات تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

نمای مزرعه گیتو، کایانزا، بوروندی: قهوه لانگ مایلز

نمای مزرعه گیتو، کایانزا، بوروندی: قهوه لانگ مایلز

چه ویژگی هایی  قهوه های بوروندی را متمایز می کند؟

خاک آتشفشانی بوروندی و بارندگی تقریبی 1200 میلی متر در سال  محیطی عالی برای کشت قهوه در این ناحیه ایجاد می کند. خاک آتشفشانی غنی از مواد مغذی مانند نیتروژن است که گیاه قهوه برای رشد به آن نیاز دارند و می تواند آب را به خوبی نگه دارد.

افرم سباتیگیتا، با بیش از 30 سال سابقه در صنعت قهوه، برایم توضیح داد که دو “پارامتر” وجود دارد که مشخصه قهوه بوروندی است. اول از همه، “تنوع قهوه در این منطقه است که هم انواع اصلی مثل قهوه بوربون را شامل می شود و هم انواع مختلفی از طعم های فرعی مانند (جکسون و بلومونتین) را شامل می شود.” قهوه بوربون به خاطر طعم شیرین آن بسیار معروف است.

علاوه براین، مناطق مختلفی نیز وجود دارد. افرم می گوید: «در واقع، مناطق مختلفی وجود دارد که برای رشد و پرورش محصولات قهوه مفید هستند. منطقه بویینزی، شمال، شمال شرق و مرکز بهترین نواحی برای پرورش قهوه هستند که به عنوان شناخته شده ترین مناطق کشت قهوه در بوروندی به شمار می آیند. با این حال، در برخی از مناطق جنوبی بوروندی، مانند بوراگان، مقادیر کمتری از قهوه خوب را خواهید یافت.

علاوه بر این، شما روش های پرورش منحصر به فرد بروندی را دارید. قهوه در بوروندی – مانند سایر کشورهای آفریقای شرقی – دوبار شسته و دوبار تخمیر می شود . این یک روش فراوری منحصر به فرد است که منجر به ایجاد طعم قهوه بسیار خاص و واضح می شود.

دسته بندی گیلاس قهوه

قهوه بوروندی چه طعمی دارد؟

اریک رایت، یک کارآفرین تولید کننده قهوه به من گفت که قهوه بوروندی با طعم اسیدی واضح، مرکبات، زغال اخته و مزه میوه های «وحشی» شیرین شناخته می شود.

اما مطمئناً همه قهوه های بوروندی طعم یکسانی ندارند.

بوروندی دارای ارتفاعاتی بین 722 تا 2760 متر مربع است. قهوه‌های با کیفیت بالا –86+ SCA  – دارای طعم میوه‌ها، گل‌ها و عسل است که بادی متعادلی دارد.

از طرف دیگر، قهوه های کشت شده در ارتفاعات پایین ممکن است بادی کمتری داشته باشند. افرم می افزاید: “ما می توانیم طعم های شکلاتی و تاحدودی مزه فندق را در آنها تشخیص دهیم.”

افرم توضیح می‌دهد که قهوه های کشت شده در هر دو ارتفاع ممکن است طعم میوه شور و آناناس را داشته باشند.

با این وجود، تمامی این طعم ها و مزه ها از مشخصات قهوه بوروندی است و می توانید انتظار داشته باشید که طعم قهوه در مناطق مختلف نیز متفاوت باشد. حالا بیایید نگاهی به آن مناطق مختلف بیندازیم.

 

قهوه بوروندی روی میز: آگوستین مانیراکیزا از کافه دو بوروندی

 

قهوه در کدام مناطق بوروندی پرورش داده می شود؟

بوروندی دارای پنج منطقه اصلی پرورش قهوه است: بویینزی، کریمیرو، مومیروا، بورو و بوگسرا. البته کشت قهوه فقط به این مناطق محدود نمی شود و ممکن است خارج از این مناطق نیز مزارع کشت قهوه را پیدا کنید. با این حال، این مناطق بزرگترین و رایج ترین آنها هستند که به علت پرورش محصولات با کیفیت خود شناخته شده اند.

بویینزی

بویینزی منطقه بزرگی در شمال بوروندی و در همسایگی رواندا است و منطقه اصلی تولید قهوه به شمار می آید که بسیاری از محصولات با کیفیت بالا را در اینجا خواهید یافت. دو منطقه خاص در این ناحیه وجود دارد که با نام Kayanza و Ngozi شناخته می شود.

کایانزا

آب و هوا در این منطقه معتدل است و میانگین دمای سالانه آن 18 درجه سانتی گراد، می باشد. بیشتر مزارع قهوه آن ناحیه بین 1700 تا 2000 متر مربع هستند و بیشترین بارندگی آن در ماه آوریل است، در حالی که ماه جولای خشک ترین ماه سال است.

همه این شرایط موجب تولید قهوه ای می شود که به خاطر اسیدیته بالا و وجود سیتریک در آن معروف است. در سال 2015، قهوه تولید شده در Kayanza امتیاز 91.09 را در سوپرجام کسب کرد.

 

 

 

نگوزی

نگوزی در شمال شرقی بوروندی قرار دارد و ارتفاع آن با Kayanzaیکسان است با اینحال، قهوه کمتری نسبت به Kayanza در این منطقه تولید می شود و کیفیت آن نیز تقریبا عالی است. در سال 2015، قهوه لاته این منطقه برنده Cup of Excellence با امتیاز 88.92 شد، در حالی که چندین قهوه دیگر امتیاز بالای 85 را کسب کرده بودند.

 

استان نگوزی،تولیدکننده گیلاس

 

کروندو، بوگسرا

کروندو در شمال شرقی بوروندی با بازده کمتری قهوه تولید می کند. با این حال، کیفیت این نوع قهوه بسیار بالا است. بیشتر مزارع بین 1400 تا 1700 متر مربع مساحت دارند و در سال 2015 قهوه این منطقه، امتیاز 86.62 را در سوپر جام کسب کرد.

 

مایونگا،بورو

مویینگا که در شمال شرقی بوروندی قرار دارد با تانزانیا هم مرز است. قهوه در این ناحیه به طور متوسط در 1800 متر مربع رشد می کند و این منطقه دارای شرایط معمولی است: آب و هوای معتدل، خاک آتشفشانی، و بارندگی سالانه حدود 1300 میلی متر.

 

یک زن تولید کننده قهوه لحظه ای استراحت می کند: Milda Nordb

 

گیتهگا، کریمیرو

این ناحیه در مرکز بوروندی قرار دارد و یک منطقه کوهستانی با دمای متوسط بین 12 تا 18 درجه سانتیگراد است. میزان بارندگی کمتر از سایر نقاط بوروندی است و حدود 1100 میلی متر در سال است.

علاوه بر اینکه قهوه این منطقه در سوپر جام برنده شده، یک آزمایشگاه قهوه مسئول تست کیفیت قهوه های صادراتی از این منطقه است.

 

در یک ایستگاه شستشو در استان گیتهگا، تولیدکنندگان آماده می‌شوند تا قهوه را بر اساس چگالی دسته‌بندی کنند: جنیفر وی هاول

 

بوبانزا، مومیروا

این استان شمالی با رواندا و جمهوری دموکراتیک کنگو هم مرز است. ارتفاع آن از 1100 تا 2000 مترمربع با بارندگی سالانه 1100 میلی متر متغیر است. دما در آن نسبتاً ثابت است و بین 18 تا 22 درجه سانتیگراد حفظ می شود.

جمع بندی: مناطق اصلی تولید قهوه بوروندی

در واقع نمی توان گفت که “فقط یک قهوه بوروندی” وجود دارد بلکه قهوه هر منطقه دارای طعم و بادی خاصی است. پس می توان گفت که یک قهوه کروندو، یک گیتهگا، یک کایانزا و … وجود دارد.

درست است که وقتی قهوه باکیفیتی می نوشید، احساس فوق العاده ای به شما دست می دهد، اما وقتی بدانید این قهوه چطور و درکجا تولید شده، حس بسیار بهتری خواهید داشت.

بنابراین اکنون که درباره قهوه‌های بوروندی اطلاعات بیشتری کسب کرده‌اید، سعی کنید برخی از قهوه‌های بوروندی را بچشید و ببینید آیا می‌توانید طعم‌هایی را که ذکر کردیم تشخیص دهید. آیا می توانید مزه سیتریک یا میوه شور را بچشید؟ آیا می توانید تفاوت بین یک قهوه در ارتفاع بالا از Ngozi و دیگری از Muyinga را تشخیص دهید؟

اگر بتوانید، قدر قهوه ای که می نوشید را بسیار بیشتر خواهید دانست.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *