قهوه

آیا قهوه بدون کافئین وجود دارد؟

فرایند جدا کردن کافئین از قهوه یا قهوه دی کف

آیا قهوه بدون کافئین وجود دارد؟

قهوه از نوشیدنی های محبوب و پرطرفداری است که کافئین دار است. اگر می خواهید بدانید که آیا قهوه بدون کافئین وجود دارد؟ باید بگوییم که با انجام پروسه ای می توان کافئین موجود در قهوه را تا حد ممکن پایین آورد اما نمی توان گفت که کاملا و صد در صد بدون کافئین است.

فرایند بی کافئین دار کردن قهوه

با توجه به مطلب بالا، متوجه شدیم که می توان با فرایندی قهوه را بدون کافئین کرد و نه البته 100 در صد. برای این کار،  از آب داغ استفاده می شود. کافئین و ترکیبات مهم و ضروری از این فرایند از آب داغ گرفته می شود. ممکن است در مراحلی لازم باشد تا کافئین به قهوه اضافه شود. البته انجام عملیات پیچیده است ولی حالت کلی به همین منوال است.

در عملیاتی که برای خارج کردن کافئین قهوه صورت می گیرد، باید تا 97 درصد از کافئین قهوه خارج شود تا بگوییم قهوه بدون کافئین وجود دارد و فرایند با موفقیت انجام شده است. بعضی از انواع قهوه ها دارای کافئین بیشتری هستند و باید کافئین بیشتری در این عملیات از دست بدهند.

برای اینکه متوجه شوید قهوه شما چقدر و چند درصد دارای کافئین است باید از فروشنده قهوه بپرسید در غیر اینصورت نمی توان متوجه آن شد. قهوه عاری از کافئین معمولا تا نهایتن 3 درصد دارای کافئین است.

تأثیرات مثبت و منفی کافئین روی بدن چیست

ویژگی قهوه ای که کافئین ندارد چیست؟

نوشیدن قهوه بسیار لذت بخش است و هیچ چیز نمی تواند مانند یک فنجان قهوه، خستگی را به در کند، این را طرفدارن قهوه خوب درک می کنند. اما مصرف زیاد قهوه باعث می شود که مشکلاتی برای معده و گوارش افراد پیش آید و می تواند دلیل آن وجود کافئین بالا باشد. زخم معده و بی خوبی از عوارض مصرف قهوه به دلیل وجود کافئین است. حتی می تواند سیستم عصبی را هم تحت تاثیر قرار دهد و مشکلات زیادی بیافریند.

اما برای اینکه هم قهوه مصرف کنید و هم عوارض ان وجود نداشته باشد و افراد مستعد معده درد و بی خوابی هم راحت قهوه بنوشند، می توان قهوه دیکلف یا قهوه بدون کافئین را جایگزین کرد.

قهوه دیکلف، قهوه ای است که مقدار بیشتر کافئین آن در زمان اسیاب و قبل از رست از بین رفته است. در مراحل کافئین زدایی قهوه باید، دانه های قهوه در حلال های آلی قرار بگیرد تا کافئین قهوه جذب حلال ها شود و از دانه ها خارج گردد. پس قهوه عاری از کافئین از دانه های قهوه معمولی گرفته می شود و کافئین را از ان خارج می کنند.

قهوه بی کافئین بخوریم یا قهوه کافئین دار

همان طور که شرح داده شد، قهوه بدون کافئین وجود ندارد و صدر در صد نیست. مقداری کافئین تا 3 درصد را دارا است اما خب، مقدار قابل توجهی نیست.

اینکه بگوییم قهوه بدون کافئین بخوریم یا قهوه کافئین دار؟  به خود افراد بر می گردد که چه نوع قهوه مناسب آن ها است و با شرایط بدنی و چشایی شان سازگاری دارد. اگر در روز دو فنجان قهوه می خورید این کاملا بی ضرر است اما اگر دوست دارید قهوه بیشتری بنوشید، برای اینکه دچار بی خوابی و ناراحتی های معده نشوید، بهتر است، قهوه عاری از کافئین بخورید.

افرادی که دچار ناراحتی معده هستند و اسیدیته قهوه ان ها را ناراحت می کند و یا بوی قهوه را دوست ندارند هم می توانند از قهوه دکف استفاده کنند که بدون کافئین است.

کیفیت قهوه دکف

شاید اینطور فکر کنید که؛ قهوه عاری از کافئین به دلیل عملیاتی که روی آن انجام می شود، بی کیفیت است و کیفیت قهوه معمولی را ندارد اما اینگونه نیست. با توجه به پیشرفت تکنولوژی و عملیات حرفه ای در کافئین زدایی قهوه، کیفیت قهوه عاری از کافئین  هم بالا است و می توانید با خیال راحت از آن استفاده نمایید.

آیا کافئین زدایی با مواد شیمیایی انجام می شود؟

کافئین زدایی هم مثل فرایند استخراج است که باید از حلال برای این کار استفاده شود. از حلال آلی برای پیشبرد عملیات استفاده می شود. راه های اولیه که برای این کار مورد استفاده قرار می گرفت، از بنزن بود که خب ماده ای شیمیایی است. این ماده سمی است و استفاده از ان باعث ایجاد بیماری خواهد شد.

استفاده از حلال بنزن به دلیل سمی بودن و مضر بودن متوقف شد و از حلال های سالم تر برای تهیه قهوه بدون کافئین مورد استفاده قرار گرفت. این حلال ها گران تر هم هستند. اما راه دیگری که سوئیسی ها برای کافئین زدایی انجام دادند، این است که، با شستن دانه قهوه در آب داغ و استخراج کافئین به وسیله اسمز، کافئین را از قهوه خارج می کنند. این روش ایمن تر و بی خطرتر است و برای سلامتی هم ضرری ندارد.

خواص و مضرات کافئین

تاریخچه کافئین زدایی قهوه

اگر بخواهید از اولین عملیات و فرایند از بین بردن کافئین قهوه برای تولید قهوه بدون کافئین بدانید باید گفت که در آلمان این اتفاق افتاد. فردی به نام لودویگ بود که اقدام به این کار نمود و قهوه عاری از کافئین را ابداع کرد. خیلی تصادفی متوجه شد که دانه های قهوه معمولی او در آب دریا، کافئین زیادی از دست داده اند و در ادامه ار بنزن برای این کار استفاده کرد. با پیشرفت علم و بررسی های بیشتر دیگر از بنزن که ماده ای سمی بود ایتفاده نشد و حلال های ایمن تر جای آن را گرفتند.

در نهایت اینکه

در این مطلب درباره فرایند تولیدقهوه عاری از کافئین پرداختیم و حتما به پاسخ این سوال که، آیاقهوه عاری از کافئین وجود دارد؟ رسیدید. می توانید با توجه به سلیقه و شرایط بدنی خود از قهوه معمولی یا قهوه بدون کافئین خریداری و استفاده نمایید.

سوالات متداول آیا قهوه بدون کافئین وجود دارد؟

قهوه بدون کافئین را از کجا خریداری کنیم؟

می توان قهوه عاری از کافئین را از فروشگاه های معتبر خریداری کرد و درباره میزان کافئین ان هم از فروشنده سوال کرد.

قهوه عاری از کافئین چه مزیتی دارد؟

برای افرادی که ناراحتی معده دارند و یا دچار بی خوابی هستند، این نوع قهوه مناسب تر است.

آیا قهوه ای که کافئین ندارد کیفیت خوبی دارد؟

امروزه با استفاده از روش های جدید و ایمن تر، فرایند کافئین زدایی انجام می شود که کیفیت قهوه را از بین نمی برد و مناسب برای مصرف هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *