قهوه

کافئین زیاد در بارداری منجر به کوتاه‌ شدن قد کودکان می‌شود

قهوه گلد

نتایج تحقیق نشان می دهد مصرف کافئین در دوران بارداری منجر به کوتاه‌تر شدن قد کودکان می‌شود

بر اساس مطالعه جدیدی که این هفته در مجله انجمن پزشکی آمریکا JAMA منتشر شد، وجود کافئین در رحم، حتی به مقداری کمتر از مقادیر پذیرفته شده توسط سازمان غذا و دارو آمریکا، ممکن است منجر به کاهش قد در دوران کودکی شود .

بر اساس این تحقیقات، قد کودکانی که مادرانشان در دوران بارداری مقادیر کمی کافئین مصرف کرده‌اند، اندکی کوتاه‌تر از کودکانی بود که مادرانشان کافئین مصرف نکرده بودند و این فاصله قدی به‌ویژه در سنین 4 تا 8 سالگی قابل توجه تر بود.

این تحقیق بر اساس تحقیقات رشد جنین در موسسه ملی سلامت کودک NICHD  که یک مطالعه بلندمدت تحت حمایت موسسه ملی سلامت ایالات متحده بود، انجام گرفت.

در پی تحقیقی که از همان گروه تحقیقاتی در سال گذشته انجام گرفت و نشان می داد مصرف متوسط ​​کافئین در دوران بارداری ممکن است باعث کاهش وزن و قد کودکان هنگام تولد شود، محققان تصمیم گرفتند یک تحقیق جدید انجام دهند.

در تحقیق جدید، گروه تحقیقاتی هیچ الگوی واضحی را در رابطه با مصرف کافئین در زنان باردار با اختلاف وزن BMI یا خطر چاقی در کودکان شان پیدا نکردند، اما در هر دو تحقیق، نتایج مربوط به قد کودکان قابل توجه بود.

یکی از مطالعات قبلی نشان داده بود که فرزندان زنان بارداری که بیشترین مصرف کافئین را داشتند 1.5 سانتی‌متر کوتاه‌تر از کودکان زنان بارداری بود که کمترین میزان مصرف کافئین را داشتند.

تجزیه و تحلیل دیگری روی بیش از 1600 مادر-کودک نشان داد که فاصله قد کودکان بین دو گروه از مادران که بیشترین و کمترین میزان مصرف کافئین را داشتند در سن 4 سالگی 0.68 سانتی متر بود که در 8 سالگی به 2.2 سانتی متر افزایش یافت.

دکتر کاترین گرانتز، محقق این مطالعه از NICHD در بیانیه ای درباره این یافته ها گفت : «یافته های ما نشان می دهد که حتی مصرف کم کافئین در دوران بارداری می تواند اثرات طولانی مدتی بر رشد کودک داشته باشد. مهمتر از همه، تفاوت‌ قدی که ما مشاهده کردیم بسیار کم – کمتر از یک اینچ – بود و تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا این میزان تفاوت بر سلامت کودک تأثیری دارد یا خیر، مورد نیاز است. زنان باردار باید میزان مصرف کافئین را با پزشک خود در میان بگذارند.

طبق دستورالعمل فعلی، متخصصان زنان و زایمان از زنان باردار می‌خواهند که مصرف کافئین را به کمتر از 200 میلی‌گرم در روز محدود کنند، که معادل تقریباً دو فنجان قهوه معمولی است.

در نهایت، گروه تحقیقاتی بیان کردند: «رابطه مصرف کافئین با محدود شدن رشد کودکان همچنان نامشخص است».

اخبار دیگری در مورد مصرف کافئین و بارداری نیز اخیراً منتشر شده که نشان می دهد هیچ ارتباطی بین مصرف قهوه با سقط جنین، مرده‌زایی یا زایمان زودرس وجود ندارد.

با وجود این تناقضات، دستورالعمل های رژیم غذایی USDA در مورد بارداری و مصرف قهوه به طرز تاسف باری ناقص است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *