اخبار و مقالات

دانه قهوه کنیا؛همه چیز در مورد خصوصیات عطر و طعم و بهترین روش دم کردن قهوه کنیا

دانه قهوه کنیا؛همه چیز در مورد خصوصیات عطر و طعم و بهترین روش دم کردن قهوه کنیا

دانه قهوه کنیا یکی از مشهورترین قهوه‌های دنیا به لحاظ طعم، کیفیت، رایحه و بو و کیفیت بی‌نظیر آن است. پرورش قهوه در کنیا نخستین بار در سال 1896 توسط کشیشهای کلیسا و مبلغان مذهبی معرفی شد. در حقیقت قهوه بعد از گردشگری، چای و باغذاری چهارمین صنعت پرفروش کنیاست. دانه قهوه کنیا به خاطر عطر و طعم و رایحه خوشبو و اسیدیته قدرتمندش از جمله متعادل‌ترین و در عین حال پیچیده‌ترین قهوه‌های اسپشالیتی در دنیاست. تخمین زده می‌شود که 160 هزار هکتار زمین در کنیا زیر کشت قهوه باشند و به این ترتیب کنیا شانزدهمین کشور صادر کننده قهوه در دنیاست. در مورد دانه قهوه کنیا، طعم دانه قهوه کنیا، نحوه دم کردن دانه قهوه کنیا و بهترین روش‌های دم کردن آن و مشخصات کامل آن به علاوه شرایط رشد و پرورش، دانه قهوه عربیکا و روبوستا کنیا و ویژگی‌های طعم و عطر و رایحه و مزه آن‌ها و فروش دانه قهوه کنیا از سایت information cradle و coffee greax در مجله قهوه ست بخوانید.

 

پرورش و فروش دانه قهوه در کنیا

 

دانه قهوه کنیا؛همه چیز در مورد خصوصیات عطر و طعم و بهترین روش دم کردن قهوه کنیا

 

همان‌طور که گفتیم دانه قهوه کنیا برای نخستین بار توسط کشیشان کاتولیک رومی در کلیسای سنت آستین نزدیک نایروبی در کنیا پرورش داده شد. کشت و پرورش قهوه از همان ابتدا در کنیا محبوب شد و در طی سال‌ها تبدیل به یک کالای صادراتی در کنیا شد. گونه‌های قهوه در کنیا شامل عربیکا و روبوستا هستند. عربیکا یک قهوه با کیفیت بالا، متعادل و ملایم است و در حقیقت بهترین دانه قهوه در تمام منطقه شرق آفریقاست که به سرتاسر دنیا فروخته می‌شود. طعم قهوه عربیکا عموما شیرین است با بادی بالاست و ته مزه میوه‌ای مثل توت سیاه، لیموترش، ترنج و سایر مرکبات را دارد. این در حالی است دانه‌های روبوستا، که ذاتا طعم تلخ‌تری دارند بیشتر به خاطر شرایط رشد و تولید آسان‌تر محبوب کشاورزان و تولیدکنندگان قهوه هستند.

 

تولید قهوه در کنیا؛ همه شرایطی که مورد علاقه کشاورزان قهوه است

 

دانه قهوه کنیا؛همه چیز در مورد خصوصیات عطر و طعم و بهترین روش دم کردن قهوه کنیا

 

کشور کنیا به عنوان تولید کننده برتر قهوه عربیکا در سرتاسر آفریقاست. شرایطی که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم عامل اصلی طعم بی‌نظیر دانه قهوه عربیکا در کنیا هستند:

1-دما

قهوه در دمای 14 الی 26 درجه سانتی‌گراد بسیار خوب رشد می‌کند و قهوه عربیکا تا دمای 30 درجه سانتی‌گراد را هم می‌تواند تحمل کند. در کنیا مناطق آتشفشانی با آب و هوای معتدل و درجه دمای 15 الی 30 درجه سانتی‌گراد برای رشد قهوه بسیار ایده‌آل است.

2-بارندگی

قهوه Arabica به میزان بارندگی بین 1000 تا 2000 میلی متر در سال نیاز دارد. بسیاری از مناطق زیر کشت قهوه در کنیا بارندگی بالایی در حدود 1000 تا 2000 میلی متر دارند که به خوبی در این مناطق توزیع شده است.

3-خاک

بیشتر مناطق زیر کشت قهوه در کنیا دارای خاک‌های آتشفشانی و حاصلخیز هستند که برای رشد قهوه مناسب است. خاک‌ها به خوبی زهکشی شده و با pH بین 5.3 و 6.0 اسیدی هستند.

4-توپوگرافی

مناطق زیر کشت قهوه دارای خاک‌برداری و زهکشی مواج با دامنه‌های تپه‌ای و شیب ملایم است. این شرایط هوادهی را تضمین کرده است.

5-ارتفاع

بیشتر مناطق در حال رشد دارای ارتفاعی هستند که بین 1600و 1800 متر بالاتر از سطح دریا است.

6-حمل و نقل

مناطق زیر کشت قهوه در کنیا جاده‌های خوبی دارند که امکان انتقال محصول به مراکز خرید و کارخانه‌ها را فراهم می‌کند. این امر همچنین به بازاریابی انواع دانه قهوه هم در کنیا کمک کرده است.

7-کارگر و نیروی کار

رشد و پرورش قهوه کاری پر زحمت است و نیاز به تعداد زیادی کارگز برای انجام کارها با دست و بدون ماشین دارد. کاشت، مراقبت و رسیدگی و برداشت محصول در این حجم نیازمند نیروی کار فراوان و با تجربه است. جمعیت متراکم در مناطق زیر کشت قهوه در کنیا این کار را راحت کرده است.

 

تولید قهوه در کنیا؛ مراحل فرآوری قهوه

 

دانه قهوه کنیا؛ همه چیز در مورد طعم، قیمت، فروش و نحوه دم کردن دانه قهوه کنیا

 

فرآیند تولید قهوه در کنیا شامل مراحل زیر است:

*ابتدا میوه یا گیلاس قهوه را با کارخانه محل وزن‌گیری منتقل می‌کنند.

*سپس پوسته بیرونی این گیلاس‌ها توسط دستگاه مخصوص این کار گرفته می‌شود.

* قبل از فرآیند برشته‌کاری دانه قهوه آن‌ها را به مدت یک هفته زیر نور افتاب نگه می‌دارند تا خشک و تخمیر شوند.

*بعد از فرآیند خشک و تخمیر شدن و پیش از بوجاری و درجه بندی قهوه دو لایه از پوست داخلی دانه قهوه هم توسط دستگاه جدا می‌شود. سپس لوبیای قهوه براساس اندازه و کیفیت طبقه‌بندی می‌شود.

*بعد از این مرحله دانه‌های لوبیای قهوه در دمای حدود 100 درجه سانتی‌گراد برشته یا رَست می‌شوند.

 

کشت دانه قهوه در کنیا؛ بازاریابی و فروش دانه قهوه کنیا

 

دانه قهوه کنیا؛ همه چیز در مورد طعم، قیمت، فروش و نحوه دم کردن دانه قهوه کنیا

 

کنیا دارای دو سیستم بازاریابی و فروش قهوه است: سیستم مزایده‌ای خرید و فروش دانه قهوه کنیا و سیستم فروش مستقیم. در سیستم مزایده‌ای خرید و فروش قهوه کنیا خریداری که بیشترین قیمت را برای محصول یک مزرعه مشخص بپردازد در مزایده برنده می‌شود و بعد از برداشت، محصول را تحویل می‌گیرد. قبل از برگزاری مزایده‌ها نمونه محصولات برای خریداران فرستاده می‌شود. این مزایده‌ها برای فروش دانه قهوه کنیا در نزدیکی فصل برداشت به‌صورت هفتگی , روزهای سه شنبه  توسط انجمن قهوه کنیا برگزار می‌شوند.

فروش مستقیم ، که معمولاً به آن “پنجره دوم” گفته می‌شود، به یک نماینده بازاریابی نیاز دارد تا مستقیماً با یک خریدار در خارج از کشور مذاکره کند و یک قرارداد فروش در هیئت قهوه امضا و ثبت شود. هیئت مدیره پس از بازرسی و تجزیه و تحلیل قهوه از نظر کیفیت و ارزش، قراردادها را ثبت می‌کند.

دو دسته از نمایندگان بازاریابی وجود دارد: نمایندگان بازاریابی تجاری که برای اهداف تجاری خدمات ارائه می دهند و کشاورزان تولید کننده قهوه که برای فروش قهوه خود دنبال مشتری هستند.

 

درجه‌بندی دانه قهوه کنیا براساس کیفیت و سایز

 

دانه قهوه کنیا؛ همه چیز در مورد طعم، قیمت، فروش و نحوه دم کردن دانه قهوه کنیا

 

دانه‌های قهوه خیس پردازش می‌شوند و با توجه به اندازه لوبیا قهوه طبقه‌بندی می‌شوند. درجه‌بندی و طبقه‌بندی دانه قهوه کنیا براساس اندازه دانه قهوه است. AA در این درجه‌بندی نماینده درشت‌ترین دانه‌های قهوه است که گران‌ترین نوع دانه قهوه هستند و سپس درجه AB که کوچک‌تر هستند و حدود 30 درصد کشت سالیانه قهوه در کنیا را تشکیل می‌دهند. در حقیقت بالاترین درجع قهوه کنیایی Kenya AA است که بزرگترین دانه‌های قهوه هستند و گفته می‌شود که روغن‌های معطر بیشتری نسبت به سایر دانه‌های قهوه در جهان دارند. بعد از آسیاب دانه قهوه کنیا به درجه‌های مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند که از نظر اندازه، شکل و وزن متفاوت هستند. در این میان E بزرگ‌ترین درجه از نظر اندازه است و «فیل» نامیده می‌شود. PB (peaberry) هم دانه‌های قهوه «پی بری» هستند. این دانه‌های قهوه در داخل میوه خود به جای دو دانه قهوه، یک دانه گرد و دایره‌ای شکل است  و مقادیر کمتری از کشت دانه قهوه کنیا را به خود اختصاص می‌دهند.

 

مشخصات طعم و عطر دانه قهوه کنیا

 

دانه قهوه کنیا؛ همه چیز در مورد طعم، قیمت، فروش و نحوه دم کردن دانه قهوه کنیا

 

طعم: دانه قهوه کنیا بسته به منطقه‌ای که در آن رشد می‌کند عطر و طعم‌های مختلفی دارد اما همان‌طور که گفتیم گونه‌های قهوه در کنیا شامل عربیکا و روبوستا هستند. عربیکا کنیا یک قهوه اسپشالیتی یا تخصصی با کیفیت بالا، متعادل و ملایم است و در حقیقت بهترین دانه قهوه در تمام منطقه شرق آفریقاست. طعم قهوه عربیکا کنیا عموما شیرین و قوی است و ته مزه میوه‌ای مثل توت سیاه، لیمو ترش، ترنج و سایر مرکبات را دارد. آنچه که در مورد قهوه کنیا اهمیت دارد این است که برای لمس و مزه کرده طعم‌های این قهوه باید صبر و حوصله و مکث قهوه کنیایی را بنوشید تا طعم یکی از پنج قهوه برتر دنیا را تمام و کمال بچشید.

عطر: عموما پروفایل‌های طعمی قهوه کلمبیا روشن و پاکیزه و دارای اسیدیته عمیق و طعم گرمسیری هستند  که دلیل این امر کشت قهوه در زمین‌های آتشفشانی و حاصلخیز کشور کنیاست. اگر بخواهیم در مورد عطر قهوه کنیا صحبت کنیم باید بگوییم رایحه دلپذیر آن با نت‌های شکلات مشخص می‌شود. این در حالی است که در اغلب موارد عطر شاداب میوه‌ها و گل‌های تازه هم مشام شما را نوازش می‌کند.

فرآوری: همانند بسیار از مناطق قهوه‌خیز دنیا، دانه قهوه کنیا هم قبل از فرآوری در مزرعه تحت پردازش مرطوب قرار می‌گیرند و سپس در آفتاب خشک می‌شوند و در مرحله بعد از مزرعه ارسال می‌شوند. فرآوری دانه قهوه با استفاده از پردازش مرطوب سبب می‌شود تا دانه قهوه کنیا در مقایسه با سایر روش‌های پردازش شفاف‌تر، تمیزتر و از نظر طعم میوه‌ای‌تر باشد.

 

بهترین روش‌های دم کردن دانه قهوه کنیا

 

دانه قهوه کنیا؛همه چیز در مورد خصوصیات عطر و طعم و بهترین روش دم کردن قهوه کنیا

 

شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید نوشیدن قهوه در کنیا فقط چند دهه قدمت دارد و هنوز که هنوز است، نوشیدن چای در کنیا محبوب‌تر از قهوه است. اما نوعی قهوه تلخ به نام «کاهاوا چونگو» که در فنجان‌های مینیاتوری سرو می‌شود نوشیدنی تلخ مورد علاقه مردان سن و سال‌دار سواحیلی است. این نوشیدنی تلخ که در کتری‌های جنس برنج به نام چانگو و روی آتش زغال دم می‌کشد با هل و دارچین مزه‌دار شده و با خرما سرو می‌شود تا کمی از تلخی آن گرفته شود. اما بهترین روش‌های دم کردن دانه قهوه کنیا عبارتند از: فرنچ پرس و اروپرس. به این ترتیب ظریف‌ترین و پنهان‌ترین طعم‌های قهوه کنیا با نوت‌های گل و میوه حسابی خودشان را نشان دهند.

 

10 حقیقت جالب در مورد دانه قهوه کنیا

 

دانه قهوه کنیا؛ همه چیز در مورد طعم، قیمت، فروش و نحوه دم کردن دانه قهوه کنیا

 

1-کنیا سالانه بالغ بر 50 هزار تن قهوه تولید و حدود 95 درصد آن را صادر می‌کند.

2-حدود 160 هزار هکتار زمین در کلمبیا زیر کشت قهوه است.

3-در صنعت قهوه کنیا حدود 6 میلیون نفر شاغل هستند.

4-4/3 میزان قهوه تولیدی در کنیا توسط کشاورزان و 1/3 دیگر توسط شرکت‌ها و ملاکین بزرک تولید می‌شود.

5-بیشترین میزان فروش دانه قهوه تولید شده در کنیا مربوط به قهوه عربیکا است.

6-قهوه بعد از گردشگری، تولید چای و باغداری چهارمین صنعت پول‌ساز در کنیا است.

7بیشترین قهوه‌های تولید شده در کنیا قهوه عربیکا هستند که دلیل این امر زمین‌های آتشفشانی با خاک رس مرغوب در کنیاست.

8-صنعت قهوه در کنیا به خاطر عدم ثبات قیمت و توسعه زمین‌های مناطقی که قبلا برای کشت قهوه مورد استفاده قرار می‌گرفتند در حال کاهش است.

9-کشاورزان قهوه در کنیا از جمله فقیرترین کشاورزان دنیا هستند.

10-جالب است بدانید اغلب کنیایی‌ها نوشیدن چای را به قهوه ترجیح می‌دهند.

خرید آنلاین قهوه کنیا

محصولات پیشنهادی قهوه ست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *