اخبار و مقالات

سالم‌ترین روش دم‌آوری یک فنجان قهوه دمی کدام است؟ فواید جالب قهوه فیلتر شده

سالم‌ترین روش دم‌آوری یک فنجان قهوه دمی کدام است؟ فواید جالب قهوه فیلتر شده

 

سالم‌ترین روش دم‌آوری یک فنجان قهوه دمی چه روشی است؟ مطالعه جدیدی که به بررسی ارتباط بین روش‌های دم آوری قهوه و خطرات حملات قلبی و مرگ میپردازد، به این نتیجه رسیده است که قهوه دم‌آوری شده با فیلتر بی خطرترین و سالم‌ترین نوع قهوه است. از سوی دیگر در این روزهای قرنطینه به خاطر پاندمی ویروس بیماری کووید 19 احتمالا همگی برای جان سالم بردن از این مهلکه به نوشیدن قهوه روی آورده‌ایم. شاید به همین خاطر دانشمندان به این فکر افتاده‌اند که سالم‌ترین روش دم‌آوری قهوه را پیدا کنند. در این مقاله از سایت sciencedaily در مجله قهوه ست به شما می‌گوییم که سالم‌ترین روش دم‌آوری یک فنجان قهوه دمی کدام روش است و خطرات عجیب قهوه فیلتر نشده و اثرات جالب قهوه فیلتر شده را هم به شما می‌گوییم.

 

سالم‌ترین روش دم‌آوری قهوه دمی

 

سالم‌ترین روش دم‌آوری یک فنجان قهوه کدام است؟ اثرات جالب قهوه فیلتر شده

 

دانشمندان در اولین مطالعه برای بررسی ارتباط بین روش‌های دم آوری قهوه و خطرات حمله قلبی و مرگ به این نتیجه رسیدند که قهوه عصاره‌گیری شده و بعد فیلتر شده مثل قهوه با فرنچ پرس همچنین قهوه با استفاده از قهوه‌سازهای خاص مثل سایفون، کمکس و V60، بی خطرترین و سالم‌ترین روش دم‌آوری قهوه برای بدن است. این تحقیق اخیرا در مجله اروپایی پیشگیری از حمله قلبی، مجله‌ای از انجمن قلب و عروق اروپا (ESC)  منتشر شده است.

پروفسور Dag S. Thelle از دانشگاه گوتنبرگ سوئد در این رابطه می‌گوید: «مطالعه ما شواهد محکم و قانع کننده‌ای در مورد ارتباط بین روش‌های عصاره گیری  قهوه، حملات قلبی و طول عمر ارائه می‌دهد. در واقع قهوه فیلتر نشده مثل قهوه ترک حاوی موادی است که کلسترول خون را افزایش می‌دهد. استفاده از فیلتر این مواد را از بین می‌برد و حملات قلبی و مرگ زودرس را کمتر می‌کند.»

 

قهوه فیلتر نشده چه ضررهایی برای بدن دارد؟

 

قهوه فیلتر نشده چه ضررهایی برای بدن دارد؟

 

قهوه یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در سراسر جهان و بیشترین ماده محرکی است که مورد استفاده قرار می‌گیرد. حدود 30 سال پیش پروفسور تیل کشف کرد که نوشیدن قهوه با افزایش کلسترول کلی و کلسترول LDL یا کلسترول بد مرتبط است، تا حدی که احتمالاً پیامدهای مخربی برای سلامت قلب دارد. آزمایش‌ها مواد مقصر موجود در قهوه را شناسایی کرده و دریافتند که می‌توان با استفاده از فیلتر آن‌ها را از بین برد. یک فنجان قهوه فیلتر نشده در مقایسه با قهوه فیلتر شده حاوی غلظت 30 برابر مواد افزایش دهنده چربی خون است.

پروفسور تیل در این باره می‌گوید: «تعجب می‌کردیم که آیا این تأثیر بر کلسترول منجر به حملات قلبی و مرگ ناشی از بیماری قلبی می‌شود یا خیر. اما انجام آزمایش تصادفی افراد برای نوشیدن قهوه غیراخلاقی است. بنابراین ما یک مطالعه بزرگ روی یک جمعیت بزرگ و طی چندین دهه انجام دادیم که بعداً ما نتایج را گزارش می‌دهیم.»

بین سال‌های 1985 و 2003، این مطالعه یک جمعیت نمونه نروژ را شامل می‌شود: 508.747 زن و مرد سالم 20 تا 79 ساله در این پژوهش شرکت کردند. شرکت کنندگان در این تحقیق پرسشنامه‌ای را در مورد مقدار و نوع قهوه مصرفی تکمیل کردند. همچنین داده‌ها در مورد متغیرهایی که می‌توانند بر مصرف قهوه و بیماری‌های قلبی تأثیر بگذارند جمع آوری شد، به طوری که می‌توان این موارد را در تجزیه و تحلیل محاسبه کرد. به عنوان مثال، سیگار کشیدن، تحصیلات، فعالیت بدنی، قد، وزن، فشار خون و کلسترول.

شرکت‌کنندگان به طور متوسط 20 سال پیگیری شدند. در مجموع از این میان 46341 شرکت کننده درگذشتند. از این تعداد، 12،621 مرگ به علت بیماری‌های قلبی عروقی بوده است. از مرگ و میرهای قلبی عروقی، 6202 مورد ناشی از حمله قلبی بوده است.

 

آیا قهوه برای بدن خطرناک است؟

 

سالم‌ترین روش دم‌آوری یک فنجان قهوه کدام است؟ اثرات جالب قهوه فیلتر شده

 

به طور کلی، طبق نتایج این تحقیق نوشیدن قهوه یک عادت خطرناک نبود. در حقیقت، این نوشیدنی قهوه فیلتر شده بود که برای سلامتی بدن مطمئن‌تر بود، در مقایسه با عدم استفاده از قهوه، نوشیدن قهوه دم کرده فیلتر شده با 15٪ کاهش خطر مرگ به هر علتی در حین پیگیری این تحقیق ارتباط داشت. برای مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی، قهوه دمی فیلتر شده با 12٪ کاهش خطر مرگ در مردان و 20٪ کاهش خطر مرگ در زنان در مقایسه با عدم استفاده از قهوه همراه بود. کمترین میزان مرگ و میر در بین مصرف کنندگان 1 تا 4 فنجان قهوه فیلتر شده در روز بود.

 

پروفسور تیل در این باره می‌گوید: «نتایج یافته شده در این تحقیق که نشان می‌دهد وضعیت کسانی که قهوه فیلتر شده می‌نوشند کمی بهتر از کسانی است که قهوه نمی‌نوشند توسط هیچ متغیر دیگری مانند سن، جنسیت یا سبک زندگی قابل توضیح نیست. بنابراین ما فکر می کنیم این مشاهدات درست است.»

 

نوشیدنی قهوه فیلتر شده نیز خطر کمتری نسبت به نوشیدنی فیلتر نشده برای مرگ به هر علتی، مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی-عروقی و مرگ ناشی از حملات قلبی دارد. پروفسور تیل می‌گوید: «تجزیه و تحلیل ما نشان می‌دهد که این امر تا حدی به دلیل افزایش اثر کلسترول قهوه بدون فیلتر بوده است.»

 

خواص قهوه دمی فیلتر شده برای بدن

 

سالم‌ترین روش دم‌آوری یک فنجان قهوه کدام است؟ اثرات جالب قهوه فیلتر شده

 

پروفسور تیل در ادامه می‌افزاید: «ما فقط یک اندازه‌گیری در مورد مصرف قهوه داشتیم، اما می‌دانیم که در نروژ در دوره پیگیری، عادتهای دم‌آوری قهوه در حال تغییر بود. ما معتقدیم برخی از زنان و مردان جوان‌تر که قهوه فیلتر نشده می‌نوشند در نهایت به قهوه فیلتری گرایش پیدا می‌کنند. در نتیجه ارتباط قهوه فیلتر نشده  و مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی کاهش پیدا می‌کند. این در حالی است که مردان مسن کمتر تمایل به تغییر عادت‌های خود دارند.

 

پروفسور تیل در این باره تأکید می‌کند که این داده‌ها مشاهده ای است، اما اگر مقامات بهداشت عمومی از او مشاوره بگیرند، چنین توصیه‌ای خواهد داشت: «برای افرادی که می‌دانند سطح کلسترول بالایی دارند و می‌خواهند در این زمینه کاری انجام دهند، از نوشیدن نوشیدنی‌های دمی فیلتر نشده خودداری کنند. برای سایر افراد هم توصیه این است که قهوه خود را با وجدان راحت بنوشید و بهتر است به سمت قهوه فیلتری گرایش پیدا کنید.»

 

 

 

۲ نظر در مورد “سالم‌ترین روش دم‌آوری یک فنجان قهوه دمی کدام است؟ فواید جالب قهوه فیلتر شده

  1. 0182nosrati1360 گفت:

    با سلام و احترام
    برای اشتراک گذاری این مقاله سپاسگزارم.

  2. 0182nosrati1360 گفت:

    با سلام و احترام
    برای اشتراک گذاری این مقاله سپاسگزارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *