اخبار و مقالات, قهوه

رست قهوه چیست و چه فرآیندی دارد؟

رست قهوه چیست و چه فرآیندی دارد؟

رست قهوه چیست و چه فرآیندی دارد؟

قهوه ابتدا از مزرعه برداشت می شود و فرآیند فرآوری اولیه روی آن انجام می گیرد. پس از آنکه این عملیات انجام شد نوبت به انجام عملیات رست قهوه می رسد. رست قهوه برای اینکه نوشیدنی دلپذیرتر شود انجام می گیرد. در این مقاله همراه ما باشید تا بدانید رست قهوه چیست و چه فرآیندی دارد؟

ممکن است که شما عزیزان اینطور  پندارید که فرایند رست قهوه عملیات بسیار سختی است. اما باید گفت که تمام طعم های متفاوتی که از  دانه قهوه به وجود می اید به همین فرآیند و عملیات رست قهوه بستگی دارد.

رست قهوه چیست

قهوه رست شده

رست قهوه چیست

قهوه و برشته کاری آن عملیاتی می باشد که بر روی دانه سبز قهوه صورت می گیرد تا قهوه را بتوان عصاره گیری کافئین از آن انجام داد. رست قهوه از قدیم وجود دارند و تاریخچه ای طولانی دارد. در واقع زمان پیدایش آن در کشور اتیوپی بوده و ابتدا مردم گیلاس قهوه را برای استفاده در غذا مورد بهره وری قرار می‌دادند و از گذشته به این موضوع پی بردند که این دانه ها می توانند در برابر در حرارت قرار گرفته و عطر و طعم خاصی پیدا کند و به یک نوشیدنی دلپذیر و خوشمزه تبدیل گردد.

فرایند رست قهوه

درباره اینکه رست قهوه چیست و چه فرآیندی دارد باید گفت که به قهوه یا همان برشته کردن گفته می شود که آن یک هنر است که باید توسط فردی انجام گیرد که در این کار تخصص دارد. باید کاملاً مواظب باشید تا رست قهوه به خوبی انجام گیرد زیرا در عرض زمان کوتاهی غفلت، منجر به خراب شدن قهوه میشود.

نام های بسیاری برای درجه رست قهوه وجود دارد که هنگام خرید باید خریداران آن را شناخته بشناسند. قهوه رست شده در ۴ درجه تقسیم بندی می شود درجه اول لایت و دوم مدیوم و سوم مدیوم دارک و دارک می باشد.

مراحل رست قهوه و فرآیند رست قهوه

رست قهوه ترک

مراحل رشد قهوه و فرآیند رست قهوه

در ابتدا مرحله اول گرماگیر است و قهوه در دمایی در حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ درجه فارنهایت باید قرار گیرد. درجه حرارت گرما گیری قهوه در موقع ۸۶ تا ۱۶۵ سانتی گراد می باشد. در این مرحله قهوه سرد خیلی آرام خشک شده و رنگ آن به یک رنگ زرد تبدیل میگردد. بوی گیاهی مرطوب مانند نان تست شده احساس می شود.

در مرحله دوم رست، قهوه در دمای ۳۲۹ تا ۴۰۱ درجه فارنهایت قرار گرفته که دانه ها در حدود ۵ درصد از وزن خود را از دست داده و اندازه‌ای تقریباً دو برابر اندازه اولیه پیدا می کنند. درجه رست قهوه در این مرحله لایت است.

در مرحله سوم درجه حرارت از ۲۰۵ به ۲۲۰ درجه می رسد و رنگدانه دانه قهوه به قهوه ای روشن تا قهوه‌ای متوسط تبدیل می شود. در این مرحله دانه قهوه در حدود ۱۳ درصد از وزن خود را از دست داده این درجه رست قهوه را در جه مدیوم نامگذاری کرده اند.

در مرحله چهارم قهوه در دمایی بین ۲۲۰ تا ۲۳۰ درجه سانتیگراد قرار گرفته تا رنگ آن قهوه ای تیره شود و در واقع نشانه هایی از ترک دوم به گوش رسد که ترکیدن دانه ها سریع تر و بسیار با سرعت بیشتری از ترک اولیه انجام می گیرد. در این مرحله قهوه مقدار کمی روغن هم دیده می شود این درجه از رشد قهوه مدیوم دارک نامیده شده است.

مرحله پنجم و یا همان مرحله آخر، قهوه در دمای مابین ۲۳۰ را ۲۴۵ درجه سانتی گراد قرار گرفته تا رنگی کاملا قهوه ای تیره به دست آید و روغن روی سطح دانه را پوشانده و این مرحله از رتبه قهوه دارک گفته می شود.

نکات مهم در رست قهوه و فرآیند آن

  • در نظر داشته باشید که هر چه قهوه ای تیره تر شود، مقدار کافئین آن کاهش می‌یابد و تلخی بیشتری خواهد داشت.
  • زمان رشد قهوه به آیتم هایی چون ارتفاع شما از سطح دریا و نوع دستگاهی که از آن استفاده می شود بستگی دارد. هر جا که ارتفاع آن از سطح دریا بالاتر باشد زمان عملیات رست بیشتر خواهد شد و اگر دستگاه شما دارای این قابلیت باشد که بتوانید فشار درون محفظه رست را تنظیم کنترل کنید زمان می‌تواند کاهش پیدا کند.
  • در نظر داشته باشید که بعد از مصرف قهوه، دانه ها را درون ظرفی که دارای سوپاپ تخلیه گاز تولید شده به وسیله قهوه هستند باید بسته بندی نمایید و با استفاده از دستگاه های مخصوص وکیوم کنید.
  • مراقب دانه های رست شده باشید که در برابر رطوبت و نور مستقیم خورشید قرار نگیرد زیرا دشمنان قهوه بعد از انجام فرایند رست قهوه همین این موارد می باشند که کیفیت دانه قهوه را به خطر می‌اندازند.
 رست قهوه و فرآیند آن

نکات مهم در رست قهوه و فرآیند آن

رست فرانسوی

در رست فرانسوی دانه های قهوه به صورت روغنی بوده و براقیت کمی دارد. رنگ این دانه‌ها به رنگ سیاه نزدیک است اما می‌توان گفت که رنگ آن قهوه‌ای بسیار تیره میباشد. بسیاری از مصرف کنندگان و دوستداران قهوه به اشتباه اینگونه می پندارند که رست فرانسوی تیره ترین نوع از انواع رست قهوه است اما این گونه نمی باشد.

رست روشن یا رست آمریکایی

یکی دیگر از انواع رست، رست قهوه ای روشن یا همان آمریکایی است و یا حتی از رنگ شکلات شیری هم روشن تر می باشد. در بسیاری از موارد این نوع رست را با نام رست آمریکایی یا رسته دارچینی می شناسند. برای تهیه فنجان های نمونه قهوه در جهت تست مزه و عطر آن مورد استفاده قرار گرفته و بسیاری از افراد می پندارند که با تیره تر شدن رست قهوه، بسیاری از خصوصیات طعم و رنگ و عطر آن تغییر می کند. اما فقط می‌توان گفت که رنگ آن تغییر کرده است.

رست قهوه اسپرسو

اسپرسو را میتوانید در درجه رنگ و رست های متفاوتی تهیه نمایید. در دستگاه های مخصوص برشته‌کاری دانه قهوه ای سبز را باید به بهترین قهوه برای اسپرسو رساند. درجه رست به سه دسته تقسیم می شود. سه دسته رست قهوه برای اسپرسو، لایت و مدیوم و دارک هستند که بر اساس سلیقه و طعم مورد نظر مشتریان تهیه می شود.

درجه لایت برای قهوه اسپرسو چون خامی دارد، خیلی استقبال نمی‌شود و مناسب نیست. دانه قهوه اگر با درجه رست دارک باشد هم طعمی سوخته می دهد.

می توان گفت که بهترین درجه یک برای قهوه اسپرسو درجه مدیوم است که خامه مناسبی می دهد و می توان با ترکیب شیر آن را سرو نمود. بهتر است برای عصاره گیری قهوه های اسپرسو دانه قهوه مناسبی را انتخاب نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *