اخبار و مقالات

چند ترفند مهم و ساده برای عصاره‌گیری و دم‌آوری حرفه‌ای قهوه در خانه

چند ترفند مهم و ساده برای عصاره‌گیری و دم‌آوری حرفه‌ای قهوه در خانه

 

دم‌آوری و عصاره‌گیری قهوه برای درست کردن یک فنجان قهوه خوشمزه و حرفه‌ای در خانه کار چندان سختی نیست و با استفاده از تکنیک های مناسب دم کردن  قهوه در منزل شما می‌تواند یک فنجان قهوه به همان خوشمزگی قهوه‌های کافی‌شاپی درست کنید. این 11 ترفند ساده و مهم برای عصاره‌گیری بهتر قهوه در خانه را از سایت caffe luxxe در مجله قهوه ست بخوانید.

 

1- از دانه کامل و تازه قهوه استفاده کنید

 

چند ترفند مهم و ساده برای عصاره‌گیری و دم‌آوری حرفه‌ای قهوه در خانه

 

بخش عمده ای از آنچه بو و طعم قهوه را بسیار پیچیده و خوشمزه می‌کند وجود ترکیبات معطر در دانه‌های بو داده قهوه است. بلافاصله پس از بو دادن،  فرآیندی بنام گاززدایی از دانه قهوه شروع می شود .  که طی آن عناصر معطر نیز از بین می‌رود . هرچه زمان می‌گذرد، طعم بیشتری از دست می‌دهید و قهوه با طعم و مزه‌ای کهنه روی دست‌تان باقی می ماند. آسیاب کردن دانه قهوه باعث می‌شود این روند سریع‌تر اتفاق بیفتد. در معرض هوا بودن سطح بیشتری از دانه قهوه فرار ترکیبات را آسان‌تر می‌کند. استفاده از فقط قهوه تازه و آسیاب درست قبل از دم کردن به شما این اطمینان را می‌دهد که خوش طعم‌ترین فنجان قهوه را از دانه‌های خود بیرون می‌کشید. برای لذت بردن از قهوه تازه تفت داده شده درست به درب منزل خود، بهترین است اشتراک یک فروشگاه قهوه معتبر را داشته باشید. راهنمای نگهداری صحیح قهوه آسیاب شده را هم در مجله قهوه ست بخوانید.

 

2- از ترازوی آشپزخانه استفاده کنید

 

چند ترفند مهم و ساده برای عصاره‌گیری و دم‌آوری حرفه‌ای قهوه در خانه

 

بسیاری از ما قانون ساده استفاده از 2 قاشق غذاخوری قهوه برای هر 6 پیمانه آب را شنیده‌ایم. و گرچه از آن دستور العمل (یا دستور العمل‌های مشابه) به طور قطع می‌توان برای عصاره گیری  قهوه استفاده کرد، اما این معیارهای اندازه‌گیری از دقت بالایی برخوردار نیستند تا بتوانند یک فنجان قهوه دم‌آوری شده عالی به شما بدهند. قهوه‌ها و مخلوط‌های مختلف می‌توانند تفاوت زیادی بین اندازه و دانسیته و چگالی داشته باشند، بنابراین وزن یک قاشق غذاخوری یک قهوه ممکن است به طور قابل توجهی کمتر از یک قاشق غذاخوری دیگر باشد. با استفاده از یک ترازوی آشپزخانه می‌توانید وزن (به جای حجم) را اندازه گیری کنید، که به شما کمک می‌کند تا صرفنظر از قهوه‌ای که استفاده می‌کنید، بدانید که دقیقاً چه مقدار از فنجان شما را پر می‌کند.

 

3- از مقدار مناسب قهوه استفاده کنید

 

میزان قهوه مصرفی شما در رابطه با میزان آب جوش شما تعیین کننده قوی یا ضعیف بودن یک فنجان قهوه است. هرچه بیشتر قهوه استفاده کنید، فنجان قوی‌تر است و هرچه قهوه کمتری مصرف کنید، فنجان ضعیف‌تر می‌شود. اما چگونه باید متوجه شوید که چه مقدار قهوه باید استفاده کنید؟ بهترین راه برای فکر کردن در این مورد، نسبت بین میزان قهوه مصرفی به میزان آب مصرفی است. برای عصاره‌گیری قهوه در خانه ما از نسبت 50 تا 60 گرم قهوه برای 1000 گرم آب . برای برجسته کردن شیرینی شکلات و بادی و تن‌واری ابریشمی آن استفاده می‌کنیم که به برجسته‌سازی طعم‌ها و اسیدیته‌های ظریف‌تر کمک می‌کند. مقاله نسبت‌های صحیح آب و قهوه برای دم‌آوری و عصاره‌گیری قهوه در خانه را در مجله قهوه ست بخوانید.

 

4- از دستگاه آسیاب قهوه باکیفیت استفاده کنید

 

چند ترفند مهم و ساده برای عصاره‌گیری و دم‌آوری حرفه‌ای قهوه در خانه

 

آسیاب عالی یکی از مهم‌ترین ابزارها در تهیه قهوه است. اندازه ذرات قهوه آسیاب شده تعیین می‌کند که طعم دهنده‌ها به چه سرعتی از دانه‌ها عصاره‌گیری می‌شوند، ذرات کوچک‌تر از ذرات بزرگ‌تر سریع‌تر عصاره‌گیری و استخراج می‌شوند. هنگامی که قهوه دم می‌کنید‌، می‌خواهید که همه‌ی دانه‌های آسیاب شده شما به یک اندازه باشد، تا همه ذرات با یک سرعت مشابه عصاره‌گیری شوند. اینکه بتوانید اندازه دقیق قهوه آسیاب شده خود را کنترل کنید، کنترل بسیار بیشتری بر روند تولید دم به شما می‌دهد. با استفاده از دستگاه‌های آسیاب قهوه دقیقاً می‌توانید این کار را انجام دهید.

 

5- به درشتی و ریزی آسیاب دانه قهوه دقت کنید

 

روش‌های مختلف دم‌آوری و عصاره‌گیری برای تهیه قهوه عالی در خانه به اندازه‌های مختلف آسیاب نیاز دارند. اما چگونه باید متوجه شوید که از اندازه مناسب استفاده می‌کنید؟ برای گفتن دو روش واقعا آسان وجود دارد: زمان و سلیقه. با استفاده از دستور العمل‌های ما، هدف ما این است که قهوه در مدت سه و نیم دقیقه  عصاره‌گیری شود. اگر قهوه خیلی زود عصاره‌گیری شود، به این معنی است که آسیاب خیلی درشت بوده است.

 

اگر خیلی آهسته عصاره‌گیری شود، به این معنی است که آسیاب خیلی ریز بوده است. علاوه بر این، اگر قهوه‌ای دارای طعم بیش از حد اسیدی و ترش باشد، به این معنی است که آسیاب خیلی درشت است و اگر طعم آن خیلی تلخ باشد، به این معنی است که آسیاب خیلی ریز است. به طور کلی، قهوه اسپرسو نیاز به یک آسیاب ریز، AeroPress به یک آسیاب متوسط، و فرنچ پرس نیاز به یک آسیاب درشت دارد. با تنظیم میزان آسیاب خود به زمان و طعم، یک قدم به قهوه خوشمزه در خانه نزدیک می‌شوید. برای آشنایی بیشتر با این مقوله مهم مقاله 7 درجه میزان آسیاب دانه قهوه برای انواع روش‌های دم کردن قهوه از فرنچ پرس تا اسپرسو  و … را را در مجله قهوه ست بخوانید.

 

6- از آب فیلتر شده استفاده کنید

 

چند ترفند مهم و ساده برای عصاره‌گیری و دم‌آوری حرفه‌ای قهوه در خانه

 

آیا می دانید حدود 98.5٪ قهوه عصاره‌گیری شده فقط آب است؟ این بدان معنی است که کیفیت و طعم آب در طعم مزه قهوه عصاره‌گیری شما نقش بسزایی دارد. اگر آبی که استفاده می‌کنید طعم بدی دارد یا بوی عجیبی دارد، قهوه شما نیز بد خواهد بود. استفاده از آب تصفیه شده یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای فنجان صبح خود انجام دهید. در بعضی جاها، آب لوله کشی به اندازه کافی خالص است که بتوان از آن برای دم کردن استفاده کنید، اما در اکثر نقاط دنیا باید از آبی استفاده کنید که از طریق فیلتراسیون خانگی فیلتر یا تصفیه شده باشد.

از آب تصفیه شده بطری هم می‌توانید استفاده کنید. اگر از آب بطری استفاده می‌کنید، اطمینان حاصل کنید که از آب مقطر استفاده نکنید. اگرچه از نظر فنی آب مقطر خالص‌ترین آب است، اما قهوه برای تولید مناسب و طعم خوشمزه به مقداری ماده معدنی هم نیاز دارد. پیشنهاد می‌کنیم مقاله بهترین آب برای عصاره‌گیری قهوه را در مجله قهوه ست بخوانید.

 

 

7- اطمینان حاصل کنید که آب شما دمای مناسبی دارد

 

برای استخراج و عصاره‌گیری بهترین طعم‌ها از قهوه، آب مورد نیاز برای دم کشیدن باید در دمای مطلوب باشد: بین 88 تا 93 درجه . در حالی که دما نه تنها بر سرعت عصاره‌گیری تأثیر می‌گذارد  بر روی آنچه که عصاره‌گیری می‌شود هم تاثیر دارد. بیشتر اسیدیته دلپذیر و طعم‌های متمایزی که در قهوه‌های‌مان دوست داریم در قهوه‌هایی که با آب زیر 88 درجه  عصاره‌گیری می‌شوند نشان داده نمی‌شود. برعکس، آب بالای 94 درجه  باعث می‌شود طعم‌های تلخ بیشتری از قهوه بیرون کشیده شود. عصاره‌گیری درست در آن نقطه شیرین، شیرینی و پیچیدگی قهوه‌های ما را بدون بیرون کشیده طعم‌های تلخ غیر ضروری به ارمغان می‌آورد. در حالی که دماسنج برای بررسی دما ایده‌آل است، آبی که حدوداً 30 تا 60 ثانیه از جوش آن می‌گذرد معمولاً در محدوده مورد نظر قرار می‌گیرد.

 

8- همه چیز باید قبل از عصاره‌گیری گرم و مرطوب باشد

 

قبل از اینکه قهوه خود را دم کنید، می‌خواهید اطمینان حاصل کنید که هر چیزی که با قهوه شما در تماس است تا حد ممکن به دمای عصاره‌گیری شما نزدیک باشد. اگر این کار را نکنید، دستگاه جوش شما در طی فرآیند دم‌آوری و عصاره‌گیری قهوه در خانه گرما را از آب می‌دزدد و به طور قابل توجهی دمای آب را کاهش می‌دهد. با دانستن اینکه آب گرم شده به به اندازه مناسب چقدر مهم است، قطعاً می‌خواهید از کاهش بی مورد درجه حرارت آب خودداری کنید.

علاوه بر این هنگام دم کشیدن آب، اطمینان حاصل کنید که فیلتر خود را با مرطوب کردن آن با آب گرم آماده کنید و اجازه دهید آب آن خارج شود. این کار نه تنها فیلتر را به دمای مناسب می‌رساند، بلکه عطر و طعم زیادی از کاغذ را که در صورت انجام ندادن این کار در قهوه شما می‌پیچد از بین می‌برد.

 

9-اجازه دهید عمل شکوفه زدن یا Blooming قهوه انجام شود

 

چند ترفند مهم و ساده برای عصاره‌گیری و دم‌آوری حرفه‌ای قهوه در خانه

 

ممکن است متوجه شوید که وقتی برای اولین بار آب را روی قهوه آسیاب شده می‌ریزید، قهوه شروع به حباب زدن می‌کند. (این امر خصوصاً در مورد قهوه بسیار تازه قابل توجه است). این پدیده شکوفه زدن یا blooming نامیده می‌شود، و در نتیجه آن CO2 –  که یک محصول جانبی طبیعی از فرآیند بو دادن – است که با فشار از قهوه خارج می‌شود. شکوفه زدن گام مهمی در فرآیند تولید دم است، زیرا وجود CO2 می‌تواند بر روی قهوه عصاره‌گیری شده شما تأثیر منفی بگذارد و آب را از قهوه آسیاب شده دور کرده و از عصاره‌گیری آن جلوگیری کند.

شما می‌خواهید در آغاز مراحل تولید، مقدار کمی آب اضافه کنید و قبل از افزودن آب بیشتر، حدود 30 ثانیه صبر کنید تا قهوه شکوفا شود. مقدار آبی که برای شکوفه زدن استفاده می‌شود معمولاً دو برابر مقدار قهوه‌ای است که شما استفاده کرده‌اید (به عنوان مثال اگر از 35 گرم قهوه استفاده می‌کنید، به 70 گرم آب برای شکوفه نیاز دارید)

 

10-قهوه خود را کاملا با آب اشباع کنید

 

هنگام عصاره‌گیری قهوه، می‌خواهید اطمینان حاصل کنید که تمام قهوه آسیاب شده در یک مدت زمان مشابه با آب در تماس است. از سوی دیگر در حالی که وقتی برای اولین بار آب را به فرنچ پرس یا  pour over خود اضافه می‌کنید، به نظر می‌رسد که قهوه کاملاً اشباع شده است پیدا کردن مقداری قهوه خشک غیر معمول نیست. بهترین راه برای اطمینان از مرطوب شدن تمام قهوه این است که بعد از اضافه کردن آب و در مرحله شکوفه زدن با قاشق و به آرامی قهوه را هم بزنید.

 

11-آزمایش، آزمایش کنید، تجربه کنید

 

بخشی از لذت نوشیدن قهوه، آزمایش روش‌های مختلف دم و عصاره‌گیری قهوه‌های مختلف است. شما ممکن است مرتباً قهوه خود را با موکاپات روگازی دم کرده و طعم آن را دوست داشته باشید، اما آیا سعی کرده اید با AeroPress یا French Press عصاره‌گیری کنید؟ شاید شما به خاطر شکلات و رایحه‌های گلدار از طرفداران محبوب قهوه های ترکیبی پر فروش یک برشته کاری  باشید، اما آیا سعی کرده اید یکی از Single Origins را دم کرده و نتایج را مقایسه کنید؟ استفاده از چند گرم قهوه اضافی برای فنجان صبح خود و چشیدن تفاوت آن چطور؟ تعداد زیادی راه وجود دارد که بتوانید دم‌آوری و عصاره‌گیری قهوه را در خانه تجربه و آزمایش کنید و به نتایج دلخواه خود برسید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *