قهوه

درک طعم قهوه با کلاه حسگر!

درک طعم قهوه با کلاه حسگر!

یک کلاه دارای حسگر می تواند به شما کمک کند حسی که از نوشیدن قهوه تجربه می کنید، درک کنید

محققان ایتالیایی توانسته اند یک ابزار بالقوه جدید طراحی کنند که ممکن است به زودی برای تشخیص خطاهای حسی در ارزیابی قهوه به کار گرفته شود. این کلاه که شبیه کلاه ایمنی است به عنوان یک ابزار تست چشایی مورد استفاده قرار می گیرد.

محققان ایتالیایی می گویند امکان استفاده از فناوری پوشیدنی، مانند این کلاه، برای ارزیابی واکنش های حسی به مزه قهوه وجود دارد. آنها ادعا کردند که تحقیق آنها اولین مطالعه ای است که در آن از حسگرهای پوشیدنی برای بررسی واکنش حسی داوران باتجربه به طعم قهوه استفاده شده است.

این تحقیق مرتبط با انجمن صنایع شیمیایی (SCI) در مجله علوم غذا و کشاورزی انتشارات Wiley  منتشر شده است.

برای این تحقیق، این تیم ایتالیایی از سیگنال‌های الکتروکاردیوگرافی (ECG)، پاسخ پوستی گالوانیکی (GSR) و سیگنال الکتروانسفالوگرافی (EEG) استفاده کردند. این روش ها فعالیت الکتریکی عضله قلب، پوست و مغز را اندازه گیری کردند.

محققان بیان کردند: یافته‌های این تحقیق، همبستگی قابل‌توجهی را بین این سیگنال‌های بیومدیکال و داده‌های به‌دست‌آمده از پرسش‌نامه‌های مرسوم در تمام حوزه‌های حسی نشان داده است و این امر، پایداری این رویکرد را برای بهبود کیفیت ارزیابی قهوه تایید می‌کند.

درک طعم قهوه با کلاه حسگر!

درک طعم قهوه با کلاه حسگر!

شاید این رویکرد در حال حاضر جدی گرفته نشود اما تشخیص و حذف خطاهایی که در ارزیابی قهوه با روش های سنتی مثل پر کردن پرسشنامه یا سوال کردن از داوران استفاده می شود، رویکرد اصلی یکی از سازمان های پیشرو در صنعت قهوه، یعنی انجمن تخصصی قهوه، در سه سال گذشته بوده است.

روش  جدید SCA که جایگزین فرم سنتی پرسشنامه یا رتبه دهی توسط داوران حرفه‌ای شده است، در پی همین رویکرد حذف خطاهای حسی در ارزیابی قهوه مطرح شده است .

در حال حاضر، ابزارهای SCA توسط دستگاه‌های رستر قهوه استفاده می‌شوند، اما کلاه دارای حسگر ساخت ایتالیا می تواند با انجام تحقیقات بیشتر توسط افراد عادی نیز مورد استفاده قرار گیرد تا حسی که از نوشیدن قهوه تجربه می کنند را بیان کنند.

محققان خاطرنشان کردند قبل از اینکه بتوان از این روش در عمل استفاده کرد باید با همکاری داوران حرفه ای و افراد متخصص در این صنعت، آن را اصلاح کرد.

لوسیا بیلچی، محقق مؤسسه فیزیولوژی بالینی شورای تحقیقات ملی ایتالیا (IFC-CNR) و محقق مسئول این مطالعه، در بیانیه‌ای گفت: این تحقیق می‌تواند رویکرد جدیدی را برای تحلیل حسی طعم قهوه ایجاد کند که متفاوت ازSCI  و پرسشنامه‌های متداول است. با کمک این روش، داوران می‌توانند به دستگاه‌های کم تهاجمی مجهز شوند تا واکنش فیزیولوژیکی بدن آنها باتوجه به احساسی که پس از نوشیدن قهوه پیدا میکنند، کنترل شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *