قهوه

تفاوت بین پدهای آلومینیومی و پلاستیکی قهوه

مقایسه پاد های پلاستیکی و آلومینیومی

تفاوت بین پادهای آلومینیومی و پلاستیکی قهوه

در سراسر جهان، مصرف پاد قهوه همچنان با سرعت زیادی در حال رشد است. پیش بینی می شود تا سال 2025 بازار جهانی فروش پاد قهوه بیش از 29 میلیارد دلار ارزش داشته باشد. عواملی که باعث این رشد می شوند راحتی مصرف، هزینه کمتر و کیفیت بالای قهوه مورد استفاده در پاد ها هستند.

محبوبیت روزافزون پادهای قهوه (Coffe pod) باعث شده که بسیاری از روسترهای تخصصی و سایر برندهای قهوه در سال‌های اخیر شروع به تولید پاد قهوه با هدف بهبود کیفیت قهوه ارائه شده به مصرف‌کنندگان کنند.

با این حال، در حالی که استفاده از قهوه با کیفیت بالا در پاد بسیار مهم است، نوع موادی که در تولید بسته بندی پد مورد استفاده قرار می گیرد، به همان اندازه ضروری است.

قهوه ای که برای بسته بندی در پاد تولید می شود بسیار ریز آسیاب می شود، بنابراین، محافظت درست از این دانه های ریز به بهبود تازگی و کیفیت طعم آنها کمک می کند، و تجربه کلی مصرف کننده را بهبود می بخشد.

پلاستیک و فلز (بیشتر آلومینیوم) دو ماده اصلی مورد استفاده برای تولید پاد هستند. اما کدامیک به حفظ تازگی قهوه کمک می کند؟ کدام محافظت بیشتری دارد؟ و کدامیک پایدارتر است؟

برای فهمیدن این موضوع، با یووال مدیر عامل Novocapsule ، صحبت کردم. ادامه مطلب را بخوانید تا نظر او را در این باره بدانیم.

مقایسه پدهای آلومینیومی و پلاستیکی

با محبوبیت روز افزون پدهای قهوه و سایر انواع بسته بندی قهوه یکبار مصرف، مواد بیشتری نسبت به قبل برای این نوع بسته بندی به بازار عرضه شده است. برای تولید پاد ها دو ماده اصلی مورد استفاده قرار می گیرد: پلاستیک و آلومینیوم.

اما دقیقاً چه تفاوتی بین پاد های آلومینیومی وپلاستیکی وجود دارد؟ و مصرف کنندگان و روسترها در هنگام خرید آنها چه نکاتی را باید در نظر داشته باشند؟

بازیافت و پایداری

از زمانی که نسپرسو برای اولین بار شروع به تولید پدهای آلومینیومی خود کرد، آلومینیوم برای چندین دهه در تولید پد قهوه مورد استفاده قرار گرفته است.

عدم امکان بازیافت پدهای پلاستیکی به طور قابل توجهی، یک نگرانی عمده برای بسیاری از مصرف کنندگان بوده است در حالی که تولید آلومینیوم با اینکه نیاز به مصرف انرژی بالایی دارد، کاملا قابل بازیافت است. حدود 75 درصد از آلومینیوم جهانی تولید شده هنوز در حال استفاده است.

گزارشی از اتحادیه تولید کنندگان آلومینیوم در سال 2019 نشان داد که نرخ بازیافت قوطی‌های آلومینیومی مصرفی در ایالات متحده تقریباً 50٪ بود در حالی که نرخ بازیافت صنعتی آن بیش از 63٪ تخمین زده شده است. ارقام اتحادیه تولید کنندگان آلومینیوم اروپا نیز تخمین می زند که در سال 2015، نرخ بازیافت قوطی آلومینیومی برای اروپا بیش از 76 درصد بوده است.

این نرخ بازیافت بالا درباره پاد های قهوه نیز صدق می کند. اگرچه پدهای آلومینیومی م می توانند شامل مواد دیگری نیز باشند (مانند روکش های پلاستیکی)، اما می توان آنها را جدا کرد تا آلومینیوم بازیافت شود.

پاد های پلاستیکی و آلومینیومی

به همین دلیل است که کارخانجات بازیافت پد قهوه در سال‌های اخیر ظهور کرده‌اند. با این حال، نرخ بازیافت آنها متفاوت است. به عنوان مثال، میزان بازیافت جهانی از تولیدات شرکت نسپرسو حدود 30 درصد تخمین زده می شود.

طرح‌های دیگر، مانند Podback در بریتانیا نیز از بازیافت پدهای قهوه و همچنین برپایی کیوسک هایی برای تحویل گرفتن پدها از مصرف‌کنندگان حمایت می‌کنند.

یووال توضیح می دهد: «گرم شدن زمین موضوع مهمی است که فروشندگان را به سمت خرید پدهای آلومینیومی سوق می دهد. با این حال، برای تولید کنندگان پاد، تفاوت قیمت بین آلومینیوم و پلاستیک یک مانع واقعی است.

او می افزاید: «با این حال، قیمت آلومینیوم می تواند در آینده کاهش پیدا کند و تفاوت قیمت کمتر با پلاستیک، آن را به گزینه ای رقابتی تر تبدیل خواهد کرد».

علاوه بر این، بازیافت pod های ساخته شده از آلومینیوم بسیار آسان تر از پلاستیک است. یکی از بزرگترین انتقادات به استفاده از پلاستیک در تولید پد قهوه، در مورد استفاده از پلاستیک شماره 7 بوده است که حاوی نوعی پلاستیک به نام پلی کربنات هستند که تا حد زیادی قابل بازیافت نیستند.

اگرچه این شواهد به نظر قطعی می رسد، اما یووال معتقد است که میزان استفاده از آلومینیوم بازیافتی در تولید پادها نسبتا ناچیز است.

او می گوید: «تنها بخشی از پد ها با برچسب خاصی [در حال حاضر] در بازار موجودند که با استفاده از آلومینیوم بازیافتی ساخته شده اند. بیشتر آلومینیوم بازیافتی به کارخانجات تولید قوطی‌های آلومینیومی و قطعات خودرو هدایت می‌شود که قیمت آلومینیوم بازیافتی را برای کاربردهای دیگر افزایش می‌دهد.

او می‌افزاید: «به عقیده من، تولید پدهای پلاستیکی همچنان رو به کاهش هستند و فروشندگان در سراسر جهان به خرید podهای آلومینیومی روی آورده اند.

به حداکثر رساندن تازگی

همچنین نگرانی های قابل توجهی در مورد تازگی قهوه داخل پدها وجود دارد.

تازگی یک اولویت مهم برای مصرف کنندگان قهوه امروزی است و اگر از مواد نامناسب در تولید pod استفاده شود یا قهوه به درستی در پاد بسته بندی نشده باشد، می تواند باعث ماندگی قهوه و از دست دادن طعم آن شود.

هنگامی که قهوه آسیاب می شود، سطح تماس دانه های آن به شدت افزایش می یابد، درنتیجه بسیار بیشتر مستعد اکسیداسیون و از دست دادن طعم های پیچیده و ظریف خود خواهد بود. هر چقدر قهوه، ریزتر آسیاب شود، این مسئله بیشتر خود را نمایان می کند.

هنگام تهیه قهوه برای بسته بندی در پاد، دانه های آن باید ریزتر از حالت اسپرسو آسیاب شود و به همین دلیل است که بسته بندی درست آن بسیار مهم است.

اگر پد ها، بسته بندی درستی نداشته باشند، قهوه داخل آنها به سرعت کهنه می شود.

یووال توضیح می دهد: “پدهای آلومینیومی، از لحاظ کیفیت بسته بندی و عملکرد بهتر از پاد های پلاستیکی هستند.”

او می‌افزاید که برای ارزیابی مناسب بودن بسته بندی قهوه از روشی به نام نرخ انتقال اکسیژن (OTR) استفاده می شود.

او خاطرنشان می کند : «در Novocapsule ، بسته بندی ما OTR بسیار پایینی دارد زیرا پد های ما دارای یک لایه پلیمری حلقوی در قسمت بالای بسته بندی هستند و همچنین از آلومینیوم تولید شده اند که طبق استاندارد، ماده ای با مقاومت بالا در برابر نفوذ است. آنها همچنین عاری از PVC هستند.

به طور کلی، تحقیقات چند سال گذشته نشان داده است که آلومینیوم در ایجاد مانعی نفوذ ناپذیر در برابر اکسیداسیون بهتر عمل کرده است.

قدرت و مقاومت پدهای قهوه

پس از ماه‌ها ریشه یابی، کنکاش و توسعه انواع روش های رست و برشته کردن، رسترها می‌خواهند مطمئن باشند که طعم و عطر ترکیبات قهوه آنها در بسته بندی ها حفظ می شود.

قرار گرفتن در معرض رطوبت، گرما و اکسیژن می تواند به سرعت عطر و طعم لطیف قهوه را خراب کند، بنابراین بسته بندی با کیفیت برای جلوگیری از آن بسیار مهم است.

علاوه بر این، یووال خاطرنشان می کند که عامل دیگری که باید در نظر گرفته شود، مقاومت و استحکام بسته بندی است. پد های قهوه زمان زیادی را در حال حمل و نقل می گذرانند و همچنین در هنگام پر شدن و بسته بندی، به شدت تحت فشار فیزیکی قرار می گیرند.

قدرت و مقاومت پدهای قهوه

پادهای قهوه

وقتی صحبت از استحکام به میان می‌آید، او خاطر نشان می‌کند که به طور کلی، ضخامت بسیار مهم‌تر از مواد به کار رفته در بسته بندی است. تعیین یک ضخامت بهینه برای پادها بسیار دشوار است، زیرا از یک طرف باید از قهوه شما تا رسیدن به دست مشتری محافظت کند، و از طرف دیگر برای دستگاه های تولید کننده بسته بندی معمولی خیلی سنگین یا نامناسب نباشد.

یووال به من می گوید: “ضخامت اکثر پدهای آلومینیومی بین 97 تا 115 میکرون است.” البته پادهای نووکپسول حدود 150 تا 170 میکرون هستند.

یووال خاطرنشان می‌کند اگرچه آلومینیوم ممکن است بهتر از قهوه محافظ‌ت کند، اما روسترها باید هنگام استفاده و پر کردن پادها بیشتر احتیاط کنند.

او می‌گوید: «پلاستیک می‌تواند در ضخامت های کمتر، مقاوم تر از آلومینیوم باشد، به همین علت رعایت روش های استاندارد برای کار با پدهای آلومینیومی در طول فرآیند پر کردن اهمیت زیادی دارد.

واقعاً چه مقدار پلاستیک در تولید پاد قهوه استفاده شده است؟

از آنجایی که coffee pods برای اولین بار در اواخر دهه 1980 به بازار عرضه شدند، بسیاری از آنها حاوی مقداری پلاستیک بوده اند، حتی اگر عمدتا از آلومینیوم ساخته شده باشند.

در سال های اخیر، نگرانی ها در مورد زباله های پلاستیکی به طور قابل توجهی افزایش یافته به طوریکه برآوردهای سازمان ملل از سال 2020 نشان می دهد که هر سال حدود 400 میلیون تن زباله پلاستیکی یک بار مصرف تولید می شود. البته، طی سال های اخیر شاهد ابتکارات زیادی برای مبارزه با این مشکل بوده‌ایم که تولید محصولات قابل کمپوست یا تجزیه‌پذیر و زیست تخریب‌پذیر و همچنین افزایش دسترسی به تکنولوژی های بازیافت پلاستیک را شامل می شود.

علاوه بر این، پلاستیک های شماره 7 علاوه بر پلی کربنات ها، می توانند حاوی بیسفنول A (BPA) نیز باشند. تحقیقات نشان داده است که BPA می تواند به مواد غذایی و نوشیدنی ها نفوذ کند، به خصوص زمانی که بسته بندی پلاستیکی در معرض گرما قرار می گیرد، که می تواند شامل پاد قهوه نیز باشد.

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف BPA علاوه بر تأثیرگذاری بر طعم قهوه، می تواند با ترشح هورمون ها تداخل داشته باشد که به طور بالقوه تأثیر جدی بر سلامت مصرف‌کنندگان دارد.

با این حال، مهم نیست که چه نوع پلاستیکی در تولید پدها استفاده می شود، همچنان مشکل پایداری آنها وجود دارد.

برخی از پلاستیک ها ممکن است تا 500 سال طول بکشد تا کاملاً تجزیه شوند و در بسیاری از موارد به طور کامل تجزیه نمی شوند. این بدان معناست که میکروپلاستیک‌ها می‌توانند در خاک، سواحل، آبراه‌ها، مواد غذایی و حتی بدن انسان وارد شوند .

یووال می‌گوید: «هنگامی که تأثیر پلاستیک بر گرمایش جهانی را در نظر می‌گیریم، PVC جزو مضرترین مواد پلاستیکی در نظر گرفته می‌شود.»

پلی وینیل کلراید (PVC) را می توان داخل یک پوشش در پدهای آلومینیومی قهوه استفاده کرد، اما مشکل اینجا است که تا حد زیادی غیر قابل بازیافت هستند و در صورت شکسته شدن پوشش، نشت آنها می تواند سمی باشد.

یووال می افزاید: «مزیت پدهای تولید شده توسط نووکپسول، پدهای بدون PVC است. نووکپسول یکی از معدود تامین کنندگانی است که پد قهوه بدون PVC را تولید می کند.

قدرت و مقاومت پاد قهوه

پاد های قابل کمپوست و زیست تخریب پذیر

همانطور که اشاره کردیم، آلومینیوم از لحاظ پایداری نسبت به پلاستیک مزیت قابل توجهی دارد، اما طی سال های اخیر پاد های پلاستیکی نیز به بازار عرضه شده که زیست تخریب پذیر و کمپوست پذیر هستند.

با این حال، استفاده از این پدها هنوز جا نیفتاده و دفع یا استفاده مجدد از آنها، معمولا دشوارتر از آن چیزی است که در ابتدا به نظر می‌رسد.

از طرفی، پدهای پلاستیکی زیست تخریب‌پذیر نسبت به آلومینیوم نفوذپذیری بیشتری دارند که باعث می شود تازه ماندن قهوه در آنها نیز با تردید همراه باشد. تولید آنها نیز معمولاً هزینه بیشتری دارد.

با این حال، بزرگترین مانع تولید و مصرف گسترده آنها، عدم آگاهی در مورد نحوه دفع این مواد است. به عنوان مثال، در بسیاری از موارد، پد های کمپوست پذیر در واقع دارای مجوز قابلیت کمپوست شدن در محیط صنعتی هستند، به این معنی که در یک محیط صنعتی خاص که در آن فشار و دما کنترل می شود، قابل کمپوست می باشند.

پد های قابل کمپوست در شرایط معمولی بسیار کمیاب هستند، بنابراین، اگر مصرف کنندگان بخواهند پاد های قهوه “قابل کمپوست شدن” را با روش های خانگی کمپوست کنند، در واقع نمی توانند.

تولید پادهایی که هم پایدار باشند و هم تازه ماندن قهوه را تضمین کنند، برای بسیاری از تولیدکنندگان چالش برانگیز است. با این حال، با انتخاب بهترین مواد، می توان از تازه ماندن قهوه و همچنین کاهش ضایعات پادها اطمینان حاصل کرد.

به طور کلی، پدهای آلومینیومی مسلماً بهترین گزینه برای تولیدکنندگانی هستند که به دنبال حفظ تازگی و کمک به اقتصاد هستند. تحقیقات نشان می دهد که آنها بهترین مقاومت را در برابر نفوذپذیری دارند و همچنین بازیافت آنها در طولانی مدت بسیار آسان تر است.

با این حال، اینکه آیا بازار تولید و مصرف پد قهوه در آینده به توسعه خود در این مسیر ادامه خواهد داد یا خیر، کاملا مشخص نیست. در حال حاضر، بازار پادهای قابل کمپوست و زیست تخریب پذیر در حال رشد است اما طرح های بازیافت پدهای آلومینیومی نیز روز به روز بیشتر ارائه می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *